juurihoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gremlin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gremlin

Vieras
voiko olla juurihoidon tarve vaikka hammas ei olisi kipeä tms.? Mä oon kehittänyt pääni sisällä kamalat kauhukuvitelmat mitä hammaslääkäri sanoo..Tosin kun peilillä oon katsellut on yksi valkoinen läntti hampaan kyljessä,paikan vieressä ihan pienen pieni ruskea Reikä??tai vastaava ja yhdessä alahampaassa jossa kaksi paikkaa jo entuudestaa on harmaa kohta..Ei siis särkyjä mutta pelottaa jos pitää juurihoitaa..Missä tapauksissa juurihoito on edessä?

No mulla kävi niin. Mulla ei ollut minkäänlaista särkyä hampaissa, join kuumaa ja söin kylmää eikä ikinä vihlonut. Hammashoitajallakin olin käynyt putsauttamassa hammaskivet pois. Viime syksynä sitten ajattelin, että menen hammaslääkärille tarkistettavaksi. En olis ikinä uskonut tuomiota: 2 pienehköä reikää löytyi heti, ja sitten lääkäri sanoi että otetaan vielä kuvat poskihampaista että nähdään onko niiden väleissä jotakin. Ylhäällä viimeisessä hampaassa oli sitten niin iso reikä, että oli viittä vailla hermossa asti. Siis se ei ollut vihlonut IKINÄ. No, hammas lääkepaikattiin siltä istumalta, ja lääkäri totesi että saattaa olla että paikkaus tuli liian myöhään ja joudutaan juurihoitamaan. Pari viikkoa eteenpäin ja hammas alkoi yks ilta tykyttää, ja yöllä sit alkoi aivan järkyttävä vihlominen. Koko päätä vilhoi. Nyt on hammas juurihoidettu, mutta edelleen vähän temppuilee. Hammaslääkärin kanssa ollaan jo sovittu, että jollei hammas rauhoitu, niin käytetään villi kortti ja revitään koko komeus pois. Tämän hampaan päällä meinaan on viisaudenhammas, joka tod. näk. laskeutuisi poistetun hampaan paikalla jos vaan saisi tilaa itselleen.

Niin ja siis juurihoito on edessä siinä vaiheessa, jos reikä on päässyt niin pitkälle että tulehdus yltää juurikanavaan. Ja kun sitä reikää pitää porata ennen paikkausta, voi se poraus olla se viimeinen niitti joka avaa pöpöjen pääsyn juurikanavaan.

noita kauhukuvitelmia ei kannata alkaa kehittelemään koska on aika epätodennäköistä että mitään aivan kamalaa löytyy.Toki niinkin voi käydä mutta ei hammaslääkäri tee juurihoitoa jos ei halua.

Juu ja vaikka se juurihoito tehtäiskin, niin voin kertoa sitä aivan älyttömästi pelänneenä, että se ei satu. Tulehdus hoidetaan hampaasta ensin pois niillä lääkepaikoilla, ja sitten vasta juurihoidetaan. Puudutus vei kaiken tunnon, mulla ei ainakaan sattunut ollenkaan. Ja mun hammas on takimmainen yläposkihammas, joka on kuulemma sijaintinsa takia se vaikein mahdollinen hammas. Ja iis mähän pelkäsin niin paljon että parkusin jo odotushuoneessa silkasta pelosta. Mutta se hammaslääkäripelko jäi sitten sille reissulle! :)

mä nyt oon itkenyt pelosta jo ennenkun oon edes varannut aikaa hampilääkärille..pari viikkoa pitää odottaa että pääsee tarkastukseen.inhottavaa kun vatsa on sekaisin ja huono olo:(minkähänlainen olo sinä aamuna kun on se aika..

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
mä nyt oon itkenyt pelosta jo ennenkun oon edes varannut aikaa hampilääkärille..pari viikkoa pitää odottaa että pääsee tarkastukseen.inhottavaa kun vatsa on sekaisin ja huono olo:(minkähänlainen olo sinä aamuna kun on se aika..

Ihan tutulta kuulostaa. Mä murehdin niin, että yöunet meni, ja vatta oireili mullakin. Ja tosiaan sit ku se hammaslääkäri kutsui mut huoneeseen ni parkusin niin etten meinannu saada edes sanottua että mikä mua vaivaa (tämä siis siinä vaiheessa ku tiesin että joudun juurihoidattamaan hampaani. Vaihdoin välissä lääkäriä yksityiseltä kunnalliselle koska mulla ei olis ollut varaa hoidattaa sitä hammasta yksityisellä). No, se hammaslääkäri on AIVAN super-ihana, ei patistanut lainkaan eikä kiirehtinyt, ja hoiti hommansa lopulta niin hyvi, että enää ei hammaslääkäri pelota. Mulla on nyt sitten marraskuun jälkeen tehty se juurihoito (kesti yhteensä 3x1 tunti), paikattu 1 pieni reikä ja poistettu viisuri. Mikään ei ole sattunut.
Mutta siitä pelosta kannattaa kyllä mainita jo aikaa varatessa. Laita vaikka sähköpostia jos et uskalla soittaa. Pelkopotilaille voidaan esim. varata pidempi aika, jotta saat rauhassa ensin istuutua, siirtyä hammaslääkärituoliin kun tuntuu että olet siihen valmis jne. Ja jos tilanne menee ihan sietämättömäksi, niin esilääkityskin on mahdollinen. Silloin tarvit saattajan.

huuh,mä varasin netistä hammaslääkärille ajan..en uskaltanut soittaakaan mut ne ei kyllä tiedä mitään mun pelosta.Tosin sehän on vaan tarkistus niin kai siinä voi samalla asiasta mainita.Mulla kun yleensä jos pelkää jotain ja sanoo siitä niin se helpottaa ja toivon että se auttaa myös tässä asiassa.

Yhteistyössä