Juuri tiedon saanut kaksosten odottaja,IHANAA!

Häpimama onnea kovasti ja voimia pienille lähettelen

Kuulumiset ultrasta

Pojat voi hyvin ja painoarviot a: 2617 g ja b: 2603 g.
Eli kohdunsuu 2 cm auki ja kanava hävinnyt. Lääkäri tutki vähän ronskimmalla otteella tahallaan, että sais synnytyksen käynnistymään itsestään. Jos ei lähde käyntiin niin 11.6 sitten puhkaistaan kalvot... jaiks!!! Rupes ihan hirvittämään! Raskausmyrkytyslabrat otettiin kun itse pyysin, mutta eihän tuolta mitään kuulunut (sanoivat soittavansa jos jotain poikkeavaa arvoissa). Hoitomääräys kolme s:ää siivous, sauna ja seksi :p

Nicci ja jäbät 35+2
 
häpimama oliko teillä jotain erikoista synnytyksessä vai johtuuko poikien keuhko-ongelmat mistä? hehän kuitenkin jo täysillä viikoilla ja hyvänkokoisina syntyivät. Varmasti kun tosta vahvistuuvat, niin kaikki menee hyvin. Meidän toinen sairasti kans rds:n ja tarvis 5vrk muistaakseni hengitystukea. Hän kyllä syntyi jo rv 32 ja silti on nyt ihan terve. (Siskonsa samoin). Paljon lämpimiä haleja teille!

nicci no, onko mitään tapahtunut.... nyt vaan paljon "ässäilyä"
 
34+0 tänään!!! Eikä sitten muuta olekaan tapahtunut. Vauvoja ja mahaa kasvatellaan edelleen. Perjantaina ruokaostoksilla sain jo pitkiä katseita ja vieraatkin ihmiset tuli ihastelemaan/kauhistelemaan mahaa avoimesti :D Taidan olla melkoinen näky tuon hervottoman mahaulokkeen kanssa.

Nyt on iskenyt minullekin pienimuotoinen synnytyspelko. Suurin piirtein alusta asti kaikki lääkärit ovat puhuneet sektiosta, mutta nyt viime kerran lääkäri oli sitä mieltä, että normaali alatiesynnytys koska A on niin hyvin lähtökuopassa. Mutta mua hirvittää kyllä lähteä synnyttämään näitä normisti. Mua pelottaa, että jotain menee pieleen A:n synnyttyä ja B ehtii kärsiä ties mitä hapenpuutetta :(

Hämäännyin niin sillon polikäynnillä etten edes tajunnut kysyä onko sektio täysin poissuljettu. Mitä luulette, onko minun toiveella synnytystavasta mitään merkitystä?

Enna ja tylleröt 34+0
 
Häpimamalle onnea ja voimia!

Ja just kun mä aloin olla rauhallisin mielin koko raskauden kanssa, niin eiköhän aamulla tullut ruskeaa tuhru verta pikkuhousunsuojallinen. Ei kai tässä vielä paniikkia ole, potkut ja liikkeet tuntuu normaaleilta ja vuotokin hiipuu. Mahaa kyllä kivistää hieman, mutta ei kipeästi. Keskiviikkona neuvolaan, joten kysästä siellä asiasta.

Ennanniina mua kanssa katsoi eilen kauppareissulla vähän kieroon ja pitkästi joku nainen :LOL: Alko naurattaa, että kuinka kieroon porukat kattoo muakin parin kuukauden päästä :D Maha kun työntyy eteenpäin ei sivuille.

Ilma on niin kuuma ettei tiedä onko sisällä vai ulkona. Kai sitä tuonne ulos vois raahautua varjoon, kun siellä vähän tuulee.

Sunshine ja pirpanat 26+1
 
Viimeksi muokattu:
Hoi

Täällä kasassa vielä. Eilen kyllä piti soitella synnäriltä mielipiteitä, kun koko päivän oli masun kovottelua, mut ei kuitenkaan menkkamaista kipua. Illalla tuli sit reilusti kelertävää limaa joka jatkunut siitä asti. Et odotellaan mitä tuleman pitää. Jännittää aivan pirusti nyt. Jopa välillä meinaa mennä pelon puolelle kun ei aiempaa kokemusta synnytyksistä.

Nicci + jäbät 35+5
 
nicci ihanaa, siitä se lähestyy. En kyllä ihmettele että jännittää! itse kun muistelen taaksepäin niin tuo odotuksetn vaihe oli ihana, ja nytkun 4. lasta odotan rv32, niin alkaa jo odottaa taas sitä aikaa että voi odottaa millon on se hetki....:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Nicci
Ennanniina - ketään ei pakoteta synnyttämään jos sitä ei halua, joten jos sinusta tuntuu että sektio olisi turvallisempi niin sinun pitää itse sitä pyytää/vaatia. Itse synnytin tyttö- ja poikakaksoset 17.5 sektiolla virallisesti synnytyspelon vuoksi (kumpikin oli rt ja loppuun asti lääkärit kyseli olenko varma, ja hokivat että olisi hyvä jos synnytys käynnistyisi itsestän ja sen jälkeen voitasiin sitten tehdä "simppelisti" kiireellinen sektio), mutta olin itse sitä mieltä että suunniteltu sektio on turvallisempi, pidin pääni ja sain sektion. En siis niinkään pelännyt synnytystä vaikka se syyksi kirjattiinkin vaan pidin siis sektiota turvallisempana. Synnytyksessä voi mennä mitä tahansa pieleen ja varsinkin kun vauvoja on kaksi, enkä missään nimessä halunnut mitään riskejä. (Suunniteltu sektiokaan ei koskaan ole riskitön, mutta suunniteltu sektio oli minusta kuitenkin paras vaihtoehto.) Meillä meni kaikki onneksi hyvin sektiossa, mutta kyllä olin saada sydänkohtauksen kun kirurgi sanoi että ohhoh täällähän ei enää ole lainkaan kohtulihasta, ja sikiöpussit on ihossa kiinni. Jos synnytys olisi käynnistynyt itsestään, kohtu olisi revennyt, ja seurauksena olisi ollut kirurginkin sanojen mukaan katastrofi. Molemmmat olisivat saattaneet menehtyä, tai saada aivovamman. Kirurgi sanoi että niin, tässä tapauksessa oli tosiaan hyvä että oli suunniteltu sektio. Kyllä kylmäsi, mutta onneksi näin. Suosittelisin kuitenkin lämpimästi toimimaan oman vaiston mukaan.
 
Enpä ole monesti tänne kirjoittanut, mutta kommentoinpa synnytyskeskustelua :) Meille syntyi kaksoset toukokuun alussa rv 36+2. Vaikka synnytys minua pelotti todellakin (B perätilassa) niin itse olen onnellinen etten vaatinut sektiota. Synnytys meni hyvin, oli kivuttomampi kuin 2 edellistä synnytystä. Kipulääkkeet sain heti jopa pyytämättä ja annosta nostettiin (epiduraali) aina kun vähän "tuntui" ;) A syntyi 13 min ponnistuksilla, B perätilassa 3 minuuttia myöhemmin..

Tosi nopeaa toipui lastenhoitoon, eikä haavakipuja ole.. joten avoimin mielin kannattaa silti olla :)
 
1+2=3, hui mikä tarina! Onneksi sait sektion, ties miten olisi käynyt muuten. Pitää nyt keskiviikkona keskustella vielä lääkärin kanssa tuosta synnytystavasta. Mille viikolle sinulle sovittiin sektiopäivä?

Enna ja tytöt 34+1
 
Sektio sovittiin päivämäärälle 36+4, alunperin oli 38+0 ja sitten 37+0 josta vielä aikaistettiin muutamalla päivällä. Kaksosten alateitse synnyttäminen onnistuu useimmissa tapauksissa ilman ongelmia, mutta synnytyksessä tapahtuu toisinaan jotain ennakoimatonta joka johtaa juurikin tuohon (usein b-) vauvaa koskevaan hapenpuutteeseen. Sektiossa voi tietysti tapahtua jotain muuta ennakoimatonta, valitseepa sitten alatiesynnytyksen tai sektion niin mitään takeitahan ei toki ole että kaikki menee hyvin. Mutta siis kannattaa kuunnella omaa kroppaa tai alitajuntaa. Jokainen tekee omat valintansa, jotka toivottavasti jälkikäteen katsottuna vaikuttaa juuri oikeilta.
 
Mulle tehtiin sektio tosiaan Been kasvuhidastuman takia ja vaikka alatiesynnytys ideana pelottikin, olisin ehkä näin jälkeen päin ajateltuna voinut kokeilla sitä silti. Toipuminen sektiosta on tosi paljon hitaampaa, oon ihan remontissa vieläkin vaikka tytöt on jo kuusi viikkoa. Tympii kun ei voi pitää mitään housuja kun haava on vyötärön kohdalla ja kaikki, mikä siihen osuu, hankaa... :headwall:
 
Circus, mitä teille muuten kuuluu? Ikävää, että toipumisaika sektiosta on ollut pitkä. Näitäpä on vaikea ennakkoon tietää mikä olisi paras vaihtoehto... ehkä paras synnytysvaihtoehto pitää jättää lääkärin päätettäväksi.

Mun olo on ihan räähkä. Ihan sellanen outo, vähän niinkun ei olis kunnolla hereillä. Sen lisäksi sitten kivut ja närästykset ja turvotukset ja se hemmetin sappihappokin on taas noussut lääkityksestä huolimatta.

Vauvat on ollu pari päivää vähän hiljasempia, mutta molemmat kuitenkin liikkuu. Ehkä niiltä vaan tila loppuu. Maha ainakin on niin pinkeä, että vauvojen muodot näkyy selvästi mahan päälle.

Onneksi huomenna lääkäri heti aamusta niin katsotaan, että vauvelit on kunnossa.

Enna ja tytöt 34+2
 
Musta kans tuntuu et jotenki ois ollu kivempi alatiesynnytys mut eipä ollu vaihtoehtoi ku ei käynnistyn niin ei. Ja b:n vedet meni jo la ja ma a:n. Ti siis se sektio oli. Yritä tässä nyt sit miettii mitä puet ku tuo haava tosiaa tossa mihi housut tulee ja siihenhä tuli hematooma mikä kivasti vuotelee.. Kaikenmaailman patenttei kokeillu mut ei. Ja tosiaa kun joutuu ravaa sairaalas joka päivä niin ei tosiaa oo helppoo ku kipee yms. Äh, tulipas valitusvirsi. Toki eipä sektiosta ku vko vast...

Niin siis yleens se rds pienemmil viikoil syntyneil mut näitä myöhemien viikkojen tapauksia välil ilmenee. Nyt kyllä molemmat jo mennyt hurjasti eteepäin. Eilen A irrotettii nasaalista ja hengittelee itte. Hää sai myös eilen eka kerran pullosta maitoa iskän kans <3 B:llä happiviikset viel vähä jeesimäs ja pullosta saanu muutaman kerran mölöö. Saa nähä koska pääsee harjottelee tissille. Su oli meillä ns suuri päivä ku saatii pojat ekan kerran syliin <3 Nenämahaletkut tietty molemmil ja sykkeen ja saturaation seuranta-anturi.

Tsemppiä kaikille mahojen kanssa !

Häpimama ja pojat 1vko 1pvä
 
kiva kuulla häpimama että pojat ovat edistyneet jo paljon! Tuo on jo tosi hienosti, että maitoa pullosta saaneet, meillä ainakin sen jälkeen tosi nopeeta jatkui voinnin terhakoituminen! Tsemiä sulle sen haavan kanssa , se on kyllä kelju =/
 
Häpimama, mikä huojennus, että poikien tilanne helpottaa hiljalleen =)

Meillä oli aamulla äitipolille aika ja tytöt ottaneet hurjan spurtin kasvussa tai sitten edellinen mittaus mennyt vähän pieleen. Toinen oli nyt 2,6kg ja toinen 2,7kg. Virtaukset, käyrät ym vauvoilla kunnossa.

Mulla hepatoosi pahenee. Adursalin annostusta nostettiin ja käynnistyspäivä sovittiin ensi viikon tiistaille, jolloin viikkoja 35+2. Saa nyt nähdä sitten miten käynnistyy. Synnytystavasta puhuttiin lääkärin kanssa ja alatiesynnytykseen nyt tähdätään kuitenkin, vaikka vähän sektioon taipuvainen olenkin vielä. Mutta ei auta kun luottaa lääkäreiden ammattitaitoon.

Enna ja tytöt 34+3
 
Ihana kuulla, että poikien tilanne on edistynyt hienosti, Häpimama!

Ja isot tsempit Ennalle tulevaa koitosta varten! Mukavan kokoisia tyttösiä jo :)

Kuinka te muut kestätte tätä hellettä? Meillä on ainakin ollut ihan hirmu kuumaa jo monta päivää ja tukalalta tuntuu elefanttinilkkojen ja makkarasormien kanssa. Ens viikolla on taas neuvola ja ultra. Toivon kovasti, että paikat olisi vielä pysyneet kiinni koska aikamoisia supistuksia on tullut ja välillä herään öisinkin niihin.

Meidän kummallinen lääkäri sekoitti mun päätä sanomalla, että kaksosista ei yleensä käynnistä synnytystä! Aika erikoista, koska olen kaksospalstoilta yms lukenut niin monta tarinaa käynnistetyistä synnytyksistä nimenomaan kaksosten kohdalla. Mä nimittäin toivoisin jo jonkunlaisen deadlinen tähän odotukseen...

Voimia ja tsemppejä kaikille!

Mamis rv 34+1
 
Täälläkin ollaan vielä yhessä kasassa. Jotain tuntemuksia oli eilen aamusta, mutta rauhoittui sitten päivän mittaan kun nukuin ihan paritkin päikkärit. Eli viimeistään tiistaina sit puhkaistaan kalvot. Alkaa vointi olla itellä jo sellainen, et äkkiä vaan pojat maailmaan. Kävely hankalaa kun masu jo tosi alhaalla. Alamahan arvet KOSKEE, väsy, turvotus, liitoskivut ja ah niin ihanat peräpukamat. Mitähän täs vielä kerkee tulee?!?!?! Onneksi nuo helteet hellitti, en ois jaksanut enää päivääkään niitä.

Nicci ja jäbät 36+4
 
Nicci ollaan sit molemmat käynnistyksessä tiistaina!:D
Mulla vaan alotellaan ballongilla kun onkin nyt sitten epäkypsä tilanne (ja perhana ensin käsketty monta kuukautta levätä).

Meil on tyttö keuhkoputkentulehuksessa ja antibiootista meni kivasti maha sekasin. Tässä on nyt sitten pari päivää pesty sontaa (yskä ja ripuli, ei kiva yhdistelmä) ja valvottu yöt kun ressukkaa vaan yskittää. Ja kissakin innostui tänään oksentamaan kaksi mattoa ja tokihan mies nyt sitten tehnyt pitkää päivää töissä, että kaikki hommat kotona ollut mun vastuulla, vaikka oikeastaan ei jaksaisi edes hengittää.

Mä en oikein tiedä mitä ajatella tuosta käynnistyksestä. Tokihan se olisi parempi, että vauvat saisi vielä kasvaa kohdussa viikon verran ainakin, mutta toisaalta en kyllä jaksais yhtään enempää olla raskaana. Ja kun nyt on tuo hepatoosi niin eipä tässä oikestaan ole vaihtoehtoja kun lääkkeet eivät enää tehoa.
 
Enna voi tosiaan samana päivänä ollaan sit toimissa. Joko sua jännittää? Mulla alkaa kääntyä sille puolen et tulis jo tiistai ja ne lopun kivut yms. jos akais sit olo helpottaa ihan yleisesti. Pieniä pelkoja kyl on vielä. Kuuluu kuulma asiaan neukku-tätin mielestä. Eniten odotan, et saisin lopettaa ton sokerimittailun ja et sormiin palais tunto takas. Ollu nyt nimittäin jo usean viikon koko ajan puutuneet.

Nicci ja jäbät 36+5
 
Nicci, ootan tiistaita kun kuuta nousevaa! Mun olo on niin huono, että jokainen minuutti tuntuu tosi pitkältä. En tiedä sit tekeekö sen tuo hepatoosi vai mikä...? Oikeesti sitä on niin väsyny, että välillä vaan itkettää.

Synnytyksessä mua jännittää oma jaksaminen ja se, että siinä alkais nyt sitten nenä kovasti vuotamaan verta ja tottakai myös tyttöjen kunto kun näinkin paljon ajoissa joutuvat syntymään.

Jotenki mun fiilikset on kaiken kaikkiaan tosi huonot. Haluaisin vaan, että tää olis jo ohi.

Väsynyt Enna ja tytöt 35+0
 
Voi enna, ei enää pikä aika ois. Laitan omista voimistani pikkasen sulle, taidat tarvita niitä vielä enemmän ku mä, vaikka kipeää täälläkin tekee. Oikeesti tekis täälläkin mieli välillä heittäytyä kunnon itkupotkuraivariin.

Mulla tilanne se, et aamulta vahva epäily lapsiveden lorahduksesta. Synnärille soitin kun on käsketty. Ohjeet: jos tulee lisää/alkaa kipeät supparit lähdettävä. Liikeseurantaa tehtävä nyt. Noh ä.polil ja neuvolassa aina tolkuttaneet, et herkästi lähettävä näytille jos epäilys esim. Lapsivedestä tms. Eihän nuo kovin hanakoita ole mua ottamaan vastaan :kieh:. Koko päivän tyhjentänyt mahaa, maha ollut kivikova ja suppareita (ei kipua) tullu pitkin päivää. Aion kyl soitella vielä sinne, et arvaako jäädä yöksi kotia. Matkaa kuitenkin synnärille n.85 km ja ensisynnytys + kaksoset. Et mix pitää aina se viimenen hätä odottaa. Noh aamulla viimeistään ä.poli ja kalvon puhkaisu. Jospa ne ei enää sittn pompottelis mua.

Kiitti häpimama

Nicci ja jäbät 36+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ennanniina
Hoi

Mie sitten päädyin osastolle. Illalla tultiin varmuudeksi tarkistamaan tilanne ja sit alkoikin supistelee. Kipulääkkeet yöksi ja äsken sain unilääkkeen, noh pikemminkin piristyslääke mulle :p. Aamulla sit kun synnärillä tilaa niin kalvot poks ja tosi toimiin... Onneksi. Ennalle vielä puuuuhaltelen voiman tuulia. Meistä tulee tänään (huomsaa kellonaika) äitejä (tai ainakin viimeistään huomenna toivottavasti jos sulla käynnistys ballongilla vai mikä se nyt oli).

Nicci ja jäbät rv 37
 

Yhteistyössä