juttelin v.lestadiolaisen kanssa kuolemasta...ja olen järkyttynyt...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

Jumala on tiennyt jo siinä vaiheessa, kun se juoppo on ollut sikiämäisillään mammansa kohdussa, millanen siitä tulee ja mitä elämässään tekee ja päivät sen mukaan...

no ompa aika paha tää jumala, jos aina vaan tietää kaikkien kurjat kohtalot eikä tee mitään sen hyväksi. No ehkäpä siinä on selitys, et toi kaikki on NIIIN HUUHAATA

No mikä tarkoitus olisi elämällä, jos se olisi jo paratiisi?

heheeeeeeeee, sä oot pimee
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lisäksi hän sanoi, "miksi nuori tekee itsemurhan?", "siksi, koska hänen elinpäivät loppuu". Mielestäni pötyä, koska jos joku olisi löytänyt hänen haulikon kanssa istuskelemasta ja pelastanut, ja vienyt mielenterveystoimistoon, niin hän luultavasti eläisi vielä..

joo tän mutsin mielestä jumala pelastaa vaan kaikki vahvat luonteet, heikot sitten kuolee tai ryyppää itsensä muuten hengiltä.

Älä höpise, en ole niin sanonut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

Jumala on tiennyt jo siinä vaiheessa, kun se juoppo on ollut sikiämäisillään mammansa kohdussa, millanen siitä tulee ja mitä elämässään tekee ja päivät sen mukaan...

hahaaa, oletko sekaisin?

No lue sit raamatusta, jos et valmista vastausta halua.

sä haluut valmiit vastaukset joltain lahkolta kun et osaa itse käyttää aivojasi,
 
"Jo ennen kuin minua olikaan, kaikki minun päiväni olivat kirjatut Sinun kirjaasi". Tämä se ajatus on? Tarkoittaa varmaan myös sitä, että Jumala tietäisi jonkun alkavan juopoksi tai tekevän itsemurhan tai mitä vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

Jumala on tiennyt jo siinä vaiheessa, kun se juoppo on ollut sikiämäisillään mammansa kohdussa, millanen siitä tulee ja mitä elämässään tekee ja päivät sen mukaan...

hahaaa, oletko sekaisin?

No lue sit raamatusta, jos et valmista vastausta halua.

sä haluut valmiit vastaukset joltain lahkolta kun et osaa itse käyttää aivojasi,

?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lisäksi hän sanoi, "miksi nuori tekee itsemurhan?", "siksi, koska hänen elinpäivät loppuu". Mielestäni pötyä, koska jos joku olisi löytänyt hänen haulikon kanssa istuskelemasta ja pelastanut, ja vienyt mielenterveystoimistoon, niin hän luultavasti eläisi vielä..

joo tän mutsin mielestä jumala pelastaa vaan kaikki vahvat luonteet, heikot sitten kuolee tai ryyppää itsensä muuten hengiltä.

Älä höpise, en ole niin sanonut.

mut niinhän se menee et kaikki juopot tai narkkarit tai itsarin tehneet on heikkoja, koska se on ennalta määrätty se kuolema
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lisäksi hän sanoi, "miksi nuori tekee itsemurhan?", "siksi, koska hänen elinpäivät loppuu". Mielestäni pötyä, koska jos joku olisi löytänyt hänen haulikon kanssa istuskelemasta ja pelastanut, ja vienyt mielenterveystoimistoon, niin hän luultavasti eläisi vielä..

Mutta kun ei löytänyt. Miksi jossitella? Jumala tietää kaikkien elämän kohtalot jo ennen syntymää. Siksi sitä kuolinpäivää ei voi muuttaa, koska et voi elää kahta elämää. Vai voitko väittää vastaan että itsemurhan tehneen elinpäivät eivät olisi loppuneet? Teki itsarin mutta elämä jatkuu... Jos ei olis tehnyt, mistä tietää, vaikka olis jäänyt rekan alle tai jotain? Elämä on valintoja ja ne on kaikki jo ennen syntymää Jumalan tiedossa, myös se kuolinpäiväkin on.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

No eihän tuo sulje silti pois sitä mahdollisuutta että Jumala on nuo eripituiset elinpäivät tiennyt ennalta!? Itseasiassa, tuota mahdollisuutta EI VOIDA poissulkea millään tilastoilla.
 
Nämä lestadiolaiset näkökulmat on helppo takoa joidenkin päähän siksi, koska on vain yksi elämä. Jos ihmisillä ois kaksi elämää...ja toinen elettäis terveellisesti ja toinen elämä elettäis juopottelemalla ja huumeita vetämällä, niin luulenpa, että aika lestadiolainen luopuisi vakaumuksestaan. Silloin he tajuaisivat, että terveellinen elämä vaikuttaa elinikään.
 
Ei determinismi poista sitä, etteikö ihmiset silti joudu miettimään valintojaan. Koska eihän ne ihmiset tiedä, mitä se Jumala on päättänyt, niin joutuu miettimään omalta kannaltaan asiansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lisäksi hän sanoi, "miksi nuori tekee itsemurhan?", "siksi, koska hänen elinpäivät loppuu". Mielestäni pötyä, koska jos joku olisi löytänyt hänen haulikon kanssa istuskelemasta ja pelastanut, ja vienyt mielenterveystoimistoon, niin hän luultavasti eläisi vielä..

En nyt ota kantaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta taitaa olla niin, että jos joku on tehnyt päätöksen oman elämänsä lopettamisesta, vain aniharvoin sille kukaan ulkopuolinen enää mitään voi. Se on vain utopia, että oikeaan aikaan paikalle sattuva voisi vielä pelastaa... Ehkä voisi lopullista ratkaisua lykätä hetkellisesti.

Ja juuri näistä nuorten itsemurhista olen keskustellut psyykkisten ongelmien ammattilaisten kanssa. Lohdutonta kertomaa - toisaalta lohdullista meille, jotka loppuikämme piinaamme itseämme kysymyksillä "miksi en tehnyt mitään?"...
 
Miten sä et muka ymärrä sitä että jokaisella ihmisellä on joku tietty aika milloin kuolee eikä sitä voi estää? Jokainen ihminen kuolee ajallaan.
Voit kyllä vaikuttaa elintapohisi ja elää pitempään tai lyhempään mutta Jumala yksin tietää ihmisen polun miten elää.
 
esim. jos alan juopoksi, se on minun oma valinta. Ei jumala ole sitä määrännyt, koska voin olla sen tekemättä, mutta voin yhtä hyvin ottaa viinaa niin paljon kuin haluan. Se aiheuttaa maksakirroosiota, joka johtaa kuolemaan...jos en juo, niin pienemmällä todennäkösyydellä sairastun ko. tautiin ja elän pidempään. Toki elämässä voi tapahtua mitä vaan, mutta itse siihen voi yrittää vaikutta vaikuttaa, kun haaveena on pitkä elämä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
esim. jos alan juopoksi, se on minun oma valinta. Ei jumala ole sitä määrännyt, koska voin olla sen tekemättä, mutta voin yhtä hyvin ottaa viinaa niin paljon kuin haluan. Se aiheuttaa maksakirroosiota, joka johtaa kuolemaan...jos en juo, niin pienemmällä todennäkösyydellä sairastun ko. tautiin ja elän pidempään. Toki elämässä voi tapahtua mitä vaan, mutta itse siihen voi yrittää vaikutta vaikuttaa, kun haaveena on pitkä elämä.

Tästäkään ap:n väitteestä en ole ihan varma. Kyllä alkoholismi on sairaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yx:
Miten sä et muka ymärrä sitä että jokaisella ihmisellä on joku tietty aika milloin kuolee eikä sitä voi estää? Jokainen ihminen kuolee ajallaan.
Voit kyllä vaikuttaa elintapohisi ja elää pitempään tai lyhempään mutta Jumala yksin tietää ihmisen polun miten elää.

tajuan mä sen, että jokainen kuolee sitten kun kuolee. Mutta miksi siis pitää itsestään huolta?!! eihän sillä ole mitään tehoa.. miksi urheilla, miksi lopettaa tupakointi, jos siitä tykkää ym ym ym ym
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

mun alkoholisti-isopappa eli 98v. vaikka veti viinaa viimeiset 60v. aamusta iltaan, veti röökiä kuin korsteeni, söi erittäin epätrveellisesti ja eli muutenkin tapaturma-alttiisti
 
Olen samaa mieltä, ettei niihin elinpäiviin voi vaikuttaa. joskin uskon "kohtaloon". tunsin urheilullisen terveet elämäntavat omaavan naisen joka kuoli tuskallisesti syöpään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Miten tuo kuoleman asia liittyy Lestadiolaisuuteen??? Ihan normaalia Raamatun opetusta kristitylle että elinpäivät on määrätty.

No siten, että lestadiolaisen kanssa tuli puheeksi, en ole raamattua niin hyvin lukenut, että ulkoa muistaisin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
Mäkään en ole tossa uskossa mutta siis mitä ton sanomis ymmärtämiseen tulee niin mä ymmärsin ihan täysin.Se päivä millon kuolet on riippumaton siitä miten esim.terveellisesti elät.


No ei kyllä ole. Jos elää terveellisesti, eikä tapahdu mitään onnettomuutta, niin todennäköisyys kasvaa, että tasan tarkkaan elät pidempään, kuin jos eläisit "hidasta itsemurhaa tehden"
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

mun alkoholisti-isopappa eli 98v. vaikka veti viinaa viimeiset 60v. aamusta iltaan, veti röökiä kuin korsteeni, söi erittäin epätrveellisesti ja eli muutenkin tapaturma-alttiisti

Juu, poikkeus vahvistaa säännön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja yx:
Miten sä et muka ymärrä sitä että jokaisella ihmisellä on joku tietty aika milloin kuolee eikä sitä voi estää? Jokainen ihminen kuolee ajallaan.
Voit kyllä vaikuttaa elintapohisi ja elää pitempään tai lyhempään mutta Jumala yksin tietää ihmisen polun miten elää.

tajuan mä sen, että jokainen kuolee sitten kun kuolee. Mutta miksi siis pitää itsestään huolta?!! eihän sillä ole mitään tehoa.. miksi urheilla, miksi lopettaa tupakointi, jos siitä tykkää ym ym ym ym

se mies vastasi sinulle miksi: se pahentaa oloasi. eikai tarkoituksesi ole elää mahdollisimman pitkään? minulle elämänlaatu on kaikki kaikessa ja toivonkin kuolevani ennenkuin joudun minnekään vuodeosastolle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
esim. jos alan juopoksi, se on minun oma valinta. Ei jumala ole sitä määrännyt, koska voin olla sen tekemättä, mutta voin yhtä hyvin ottaa viinaa niin paljon kuin haluan. Se aiheuttaa maksakirroosiota, joka johtaa kuolemaan...jos en juo, niin pienemmällä todennäkösyydellä sairastun ko. tautiin ja elän pidempään. Toki elämässä voi tapahtua mitä vaan, mutta itse siihen voi yrittää vaikutta vaikuttaa, kun haaveena on pitkä elämä.

ei kukaan "ala juopoksi" alkoholismi on sairaus jota ei VALITA. joillakin on alttius sairastua alkoholismiin ja viinaa saatuaan sairaus voi puhjeta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

mun alkoholisti-isopappa eli 98v. vaikka veti viinaa viimeiset 60v. aamusta iltaan, veti röökiä kuin korsteeni, söi erittäin epätrveellisesti ja eli muutenkin tapaturma-alttiisti

Juu, poikkeus vahvistaa säännön.

juu, näitä poikkeuksia on aika paljon maailmassa..vai luuletko tosiaan, että kaikki yli 90v. on elänyt raittiin ja terveen elämän?

toki alkoholi,tupakka ja huumeet aiheuttaa sairauksia, sitä en kiellä.
 

Yhteistyössä