En tiedä olitko sarkastinen vai et, mutta kyllähän taiteen pitää pääasiassa kyetä rahoittamaan itse itsensä. Maassa on lukemattomasti yksityisiä säätiöitä jotka myöntävät avokätisesti rahaa taiteeseen. Sillä voi jopa myös rikastua - sen verran tunnen pk-seudun taiteen sisäpiirejä.
Taide, jota yksikään säätiö tai yksityishenkiö ei viitsi tukea eikä kukaan halua ostaa edes säälistä, ei todellakaan ole verorahojen tuhlaamisen arvoista.
Kuinka usein olet käynyt noissa kaikenlaisissa julkisilla rahoilla maksetuissa teatteri-, tanssi-, taide, runo- ym. tapahtumissa? Itse ainakin ihan iian monta kertaa parin kaverin ja ex-miehen takia ja koko about 5-henkinen yleisö olikin juuri meitä, säälistä paikallle pakotettuja tuttuja jotka vain toivoivat että karmeus loppuisi. Myötähäpeä oli karmea mutta vielä karmeampaa se, että niihin oli heitetty rahaa täysin kaivoon. Suurin osa tuosta porukastahan on sitä, jotka eivät ole onnistuneet yhdessäkään koulussa tai ammatissa ja sitten ryhtyneet "taiteilijoiksi" pelastaakseen egonsa.
Vastapainona ainakin pk-seudulla on upean rikas, antoisa, laadukas ja nautittava taideskene johon kuuluu mm. hyviä museoita ja esittelyä, teatteria, balettia, oopperaa. Ohjelmaa on kaiken ikäisille ja monesti esityksiä on yhdistetty alan harrastukseen, jossa lajista nauttivat (itse maksaen) ja esiintyvät iloiset harrastajat 1-vuotiaista yli 80-vuotiaisiin. Tottakai monet noistakin saavat verotukea, mutta ero on siinä, että niitä kohtaan on sentään aivan aitoa kiinnostusta ja ihmiset saavat niistä iloa, nautintoa ja pystyvät yhdistämään niihin harrastuksiaan. Esimerkiksi tanssiesitykset eri puolelta maailmaa ovat upeita, kun ihmiset esittelevät valtavaa monimuotoisuutta tanssiperinteitä ja pukeutumisperinteitä.
Joten hei come on, on olemassa valtavasti sahansoiton ja ansgtisen epäonnistuneen työttömän tekotaitelijan välillä. Ja tuskin PS nyt kaikkea tukea lakkauttaa, mutta vain noille epäonnistuneille luuuseriangstisille ne valtion tukirahat ovat ratkaisevan tärkeitä.
P.S. En ole varma mitä sahamusiikki on, mutta vaikuttaa hauskalta

Sitähän se monikulttuurisuus on, erilaisten kulttuuriperinteiden arvostamista. Ja tuskin se pahempaa voi olla kuin kiinalainen tai korealainen perinteinen oppera

(kokeile sitä, se on melkoinen kokemus - ei siis mitään samaa eurooppalaisen oopperan kanssa).