Jumbossa nähtyä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olin tytön kanssa Jumbossa, käytiin kaupassa, ostettiin ruokaa. Tyttö (6v.) ilmoitti, että on vessahätä, no tyttö meni vessaan ja itse jäin ruokakassien seisomaan yleisvessa ulkopuolelle. Siinä lähelä oli myös invavessa.
Jonkun ajan päästä tuli pariskunta, en tiedä mihin uskontoon nainen kuului, mutta mies sanoi hänelle suomenkielellä mene invavessaan. Ainakin se 10 min nainen oli invavessassa. Siinä aikana tuli pyörätuolissa oleva nainen ja jäi odottamaan invavessan vapauttamista.
Teki mieli sanoa pari hyvää sanaa sille miehelle, mutta ei koskaan tiedä minkäläiseen ongelmaan voi itse joutua.

Ei voi vähempäkään kiinnostaa mihin uskontoon kuka kuuluu, mutta jos se yleisvessassa on koppeja vapaana niin sinne eikä ängetä invavessaan. En itsekään tykkäisi siitä, jos itse tai joku tarvitseva sitä invavessa joutuisi odottamaan vaan sen takia kun ei halua menna yleisvessaan.

Eipä mun kaveristakaan päällepäin huomaa mitään vaivaa, mutta invavessassa joutui käymään kun polvileikkauksen jälkeen ei olisi ilman apua päässyt pytyltä ylös. Invavessassahan on ne kahvat, joiden avulla sai tsensä siitä pöntöltä hilattua ylös.

Kyseessä oli musliminainen. Mitenkäs olisitte vastaneet jos olisi kyse teidän lapsesta, kaverista tai äidistä tai todella läheisestä, jolla olisi hätä ja olisi pitännyt päästä sinne vessaan!?
Ehkä kantis pysähtyä ja ajatella muita ihmisiä eikä olla itsekäs...

Alkuperäinen kirjoittaja ööö...;26439664:
Miten se uskonto vaikutti tähän millään lailla???
Jospa siellä vessassa pidettiin joku rukoushetki, saattaa kuulua joissain uskonnoissa asiaan aina ennen isompaa toimitusta. Normivessan lattialle ei mahdu levittämään rukousmattoa.

[QUOTE="vieras";26439991]Mikä tää pointti on, se että muslimilla oli kakkahätä?[/QUOTE]

no onhan se nyt kuitenkin parempi.
Itse pidän epäilyttävämpänä sitä, jos ateisti kakkaa.
Ja faktana tiedän, että joskus tekevät sen invavessassa.

Kyllä invavessaa saa käyttää muutkin kuin invat, ja ihan samalla tavalla inva voi odottaa kuin tavallinen ihminen. Invavessoja on sitä varten olemassa että esim. pyörätuolilla liikkuvakin voi asioida vessassa helposti, ei siksi että hän pääsisi vessajonojen ohi....

Ei ne invavessat ole sitä varten, että invalidit pääsisivät jonon ohi. Ne, joilta liikuntavamma on vienyt pidätyskyvyn, ovat vaipoissa. Niissä invavessoissa on vain otettu huomioon liikuntarajoitteisten erityistarpeet: kahvat, tila, korotettu istuin jne. Kyllä minäkin olen joskus käyttänyt invavessaa, jos esimerkiksi naisten wc on ollut kelvottoman sotkuinen tai tupaten täynnä, ja invavessa on sattunut olemaan vapaana. En näe siinä mitään ongelmaa. Ei invavessa ole sama asia kuin invalidien parkkiruudut, joita ei saa käyttää kuin luvan kanssa.Ja onhan monessa paikassa/huoloasemilla ym. invavessa ja lastenhoitotila yksi ja sama wc. Pitäisikö sinne menevät perheet sitten kivittää?

LISÄYS: huomatkaa, että invavessoihin ei kannata tunkea ellei ole erityistä syytä, koska me voimme käyttää tavallista vessaa, invalidit eivät. Liikuntavammaisille inva wc on välttämättömyys, meille tervekoipisille se on pelkkä vaihtoehto, jos normivessoissa on jotain vikaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Jospa siellä vessassa pidettiin joku rukoushetki, saattaa kuulua joissain uskonnoissa asiaan aina ennen isompaa toimitusta. Normivessan lattialle ei mahdu levittämään rukousmattoa.
Sikäli kun minä tiedän, niin vessa on heille saastainen paikka, missä ei ole sallittua rukoilla.

Samaa käyttäytymismallia invavessojen suhteen esiintyy erittäin yleisesti myös kristittyjen ja suomalaisten keskuudessa, joten uskonnot pois tästä keskustelusta.

Sama asia toistuu kerta toisen jälkeen, erityisesti muslimimiehet tuntuvat käyttävän invavessoja ja lastenhoitohuoneita tarpeidensa tekemiseen. Ja jälki on sitten sen mukaista. Otin yhden tällaisen noin 55 vuotiaan muslimin puhutteluun odotettuani kaksi vuotiiaani kanssa vessaan pääsyä varmaan varttitunnin. Hän sopersi että saa käydä lastenhoitohuoneessa kun hän on muslimi ja siellä on vettä. Sanattomaksi vetää tuollainen itsekkyys ja röyhkeys,

Mies käski naisen menemään invavessaan, hetken päästä jonoon tuli invaliidi ja sinun olisi tehnyt mieli sanoa miehelle pari valittua sanaa.

Siis mitä ihmettä teemme tiedolla, että lapsesi on 6-vuotias ja että ne oli nimenomaan ruokkassit, joiden kanssa jäit oven ulkopuolelle odottamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30117603:
Mies käski naisen menemään invavessaan, hetken päästä jonoon tuli invaliidi ja sinun olisi tehnyt mieli sanoa miehelle pari valittua sanaa.

Siis mitä ihmettä teemme tiedolla, että lapsesi on 6-vuotias ja että ne oli nimenomaan ruokkassit, joiden kanssa jäit oven ulkopuolelle odottamaan?

Ja mitä ihmettä me teemme tuolla sinun viestilläsi? Onko kansalaisopiston kirjoittamisen peruskurssilla opetettu kiteyttämistä ja nyt haluat meitä muita valistaa?

Arvaan että aloittajan ammatissa ei logiikalla, syy-seuraus-suhteiden ymmärryksellä, uskontotieteillä tai tapakulttuurien tuntemuksella ole juurikaan painoarvoa.

Ajatelkaa, olen evankelis-luterilainen ja käytän myös silloin tällöin invavessaa. Sinne kun on kätevä mennä pienen lapsen kanssa ja molemmat käy siinä mukavasti vessassa eikä lasta tarvitse liiskata mihinkään pöntön väliin odottamaan, kun äiti käy pissalla. Nuorempana kävin baarissa myös miestenvessassa välillä, repikääpä siitä.

Entä jos naisella olikikin vaikka avanne käytössä tai katetrointitarve? Molemmissa tapauksissa se lavuaari pötön lähellä on aika kiva juttu ihan hygienian kannalta. Kun me ei nyt voida tietää syytä siihen vessan käyttöön niin tarviiko tuota nyt taivastella.

Jostain syystä ihmisillä on hirveä tarve sääliä invalideja ja nostaa heitä sitten sen voimalla muiden yläpuolelle. Kauheaa, jos jumalainen inva on joutunut odottamaan vuoroaan. Häneltä pitäisi siis pyydellä anteeksi kymmenen kertaa kumartaen.

Monet tykkäävät käydä tarpeillaan rauhassa ja niissä kimppavessoissa joutuu kuulemaan joka lirahduksen niiden onnettomien sermien takaa. Invavessat on yleensä vähän yksityisempiä paikkoja. Niitä voi käyttää sekä invat, että tavikset. Ja jokainen odottaa omaa vuoroaan. On tosin kuulemma joillain sellaisia kortteja, että pääsee jonon ohi, kun on pidätysongelma diagnosoitu. He kuitenkin kävelevät usein omin jaloin ja voivat hyvin käyttää mitä tahansa vessaa hädän hetkellä.

Tietenkin invavessan käyttäjä odottaa vuoroaan, mutta ongelma on siinä että useimmissa paikkoissa invavessoja on tasan yksi. Tavallisia vessoja käyttävällä koppeja on usein pitkä rivi ja niitä vapautuu tasaisesti, mutta jos joku pitää invessaa pitkään varattuna voi vuoroaan odottavalla tulla jo tukalat paikat. Siksi on aika epäreilua, jos sellainen joka pystyy käyttämään tavallisia vessoja, pitää invessaa varattuna pitkällä ja hartaalla istunnolla sekä mahdollisesti vielä mukavalla meikkaustuokiollakin.

En tiedä kumpi on törpömpä, siis käyttää invevessaa vaikka ei ole liikuntarajoitteinen, vai jäädä kello kädessä kyttäämään kuinka kauan toinen on vessassa.

Vai että rukoushetki invavessassa :O Minusta nuo muslimit voi kääntyä sinne mekkaan päin ihan rauhassa vaikka nurkan takana mutta ei todellakaan teljetä niitä vessoja kun ne vessat on tehty siksi että porukka pääsee tarpeilleen eikä rukoilemaan.
Tosin mielestäni akkojen vessastakin voisi poistaa peilit kokonaan, en tajua miten joku saa sen 10min. aikaa tarpeiden hoitoon kulumaan.
Eikös joku kuntosali joutunut ihan kieltämään muslimien rukoushetket kun oli vallanneet koko pukuhuoneen käyttöönsä?
Itse käytän äärimmäisessä hädässä invavessaa sillä ilkeäähän se köntsät housuissa on olla kun tavis vessassa joku pikku bimpo on ehostellut sotamaalaustaan parempaan kuosiin ja ei oikeasteen sitä vessaa tarvinutkaan.
Tosin aina ei invavessaankaan pääse kun joku järjen jättiläinen keksii mennä sinne imettämään ja lyö oven lukkoon vaikka siinä olisi vielä erillinen wc istuimelle tehty koppi ja se lastenhoito erikseen.

Mä kuulun kantaväestöön ja silti käytän invavessaa aina kun sellainen on tarjolla. Invalideja on kuitenkin aika harvassa, joten todennäköisyys sille että invalidi odottaa oven takana on häviävän pieni.

Autoani en kuitenkaan parkkeeraa invapaikalle, se on minusta törkeää.