Julkisilla varoilla tuetut hedelmöityshoidot lopetettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahahanat kiinni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rahahanat kiinni

Vieras
Osaako joku sanoa, miksi julkisella puolella tarjotaan hedelmöityshoitoja? Mikä siinä biologiassa on niin tärkeää? Jos ei pariskunta voi saada lapsia, mutta niitä haluaa, niin sitten adoptiojonoon.

Alkanut ärsyttää, kun suunnilleen joka toinen päivä hesarissa jonkun hiv positiivisen tms. ruikutusta hedelmöityshoidoista.

Samaa mieltä, jos ei tärppää niin sitte ostamaan palvelu omalla rahalla yksityiseltä. Minusta julkisin varoin tehtävät hedelmöityshoidot on käsittämätöntä yhteiskunnan verorahojen tuhlausta.

[QUOTE="vieras";28168426]IVF-hoitoa ennen tehdään HIV-testit eikä ko. hoitomuotoa ainakaan tehdä hiv-positiiviselle.[/QUOTE]

Hesarin mukaan joku hiv positiivinen valittanut asiasta, kun pitäisi saada joku spermanpesu (älä kysy, en todellakaan tiedä tarkemmin, mistä kyse) julkiselta.

[QUOTE="vieras";28168428]Samaa mieltä, jos ei tärppää niin sitte ostamaan palvelu omalla rahalla yksityiseltä. Minusta julkisin varoin tehtävät hedelmöityshoidot on käsittämätöntä yhteiskunnan verorahojen tuhlausta.[/QUOTE]

Perustele kantasi.

[QUOTE="vieras";28168450]Perustele kantasi.[/QUOTE]

Jos on viallinen eikä saa lasta luonnollisin keinoin pitää mielestäni tyytyä siihen tai maksaa itse hoitonsa. Ei sellaista pitäisi yhteiskunnan maksaa, ei ole sairauden eikä terveyden hoitoa.

Neuvolat kans kiinni ja täysi maksu synnytyssairaaloihin, ei ole sairauden hoitoa se ei!

No ei.. olen täysin eri mieltä tästä aiheesta. Tsemppiä kaikille jotka asian kansa kamppailevat, toivottavasti saatte toivomanne!

[QUOTE="vieras";28168487]Jos on viallinen eikä saa lasta luonnollisin keinoin pitää mielestäni tyytyä siihen tai maksaa itse hoitonsa. Ei sellaista pitäisi yhteiskunnan maksaa, ei ole sairauden eikä terveyden hoitoa.[/QUOTE]

Entäs jos lapsettomuus on seurausta taudista tai lääkityksestä? Asiat ei onneksi ole niin mustavalkoisia.

[QUOTE="vieras";28168487]Jos on viallinen eikä saa lasta luonnollisin keinoin pitää mielestäni tyytyä siihen tai maksaa itse hoitonsa. Ei sellaista pitäisi yhteiskunnan maksaa, ei ole sairauden eikä terveyden hoitoa.[/QUOTE] V*ttu mikä idiootti olet!!!

[QUOTE="vieras";28168487]Jos on viallinen eikä saa lasta luonnollisin keinoin pitää mielestäni tyytyä siihen tai maksaa itse hoitonsa. Ei sellaista pitäisi yhteiskunnan maksaa, ei ole sairauden eikä terveyden hoitoa.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ja jos on vielä viallisempi, ja saa esim syövän, niin oma vika, kustantakoon itse hoitonsa.
Ja kaikkein eniten vituttaa, kun kaikkien masentuneiden, adhd ja muiden "erityislasten" hoidot ja erityiskoulut maksetaan julkisista varoista. Jos on päästään sekaisin, niin maksakoon itse kustannukset.

On tosi kaksipiippuinen juttu. Ja nimenomaan siksi että siinä parisuhteessa on yleensä lasta haluamassa kaksi ihmistä. Jos toinen on "viallinen", toistakin sakotetaan. Tämä erityisesti nimimerkille "vieras".
Muuten olen sitä mieltä, että yhteiskunnan ei tarvitse tukea kalliita lapsettomuushoitoja enää toisen ja kolmannen lapsen kohdalla. Ensimmäisen kohdalla se on ihan kohtuullista, jos tätä asiaa halutaan tukea. Itse maksoimme kalliit hoidot (noin 10 000 euroa) ihan omasta pussista. Ja ilman toivottua lopputulosta. Minulla kaikki erinomaisessa kunnossa, mutta miehelläni ei sitten mikään. Että näin. Lohduttaa omalla kohdallani, että sattui olemaan lapsi edellisestä liitosta.

Aika useinhan se taustalla onkin jokin tällainen.
Kyllä sitä syy lapsettomuuteen kannattaakin selvittää ihan terveydenkin takia, ettei ole mitään piilevää sairautta takana.

Hyvin yleistä on, että on hankkinut esim. sukupuolitaudin klamydia on aika yleinen lapsettomuuden aiheuttaja. Ja sitten pitää yhteiskunnan maksaa kalliisti hedelmöityshoitoja. Mielestäni ei pitäisi ja sen on julkisten varojen väärin käyttöä.

Aika useinhan se taustalla onkin jokin tällainen.
Kyllä sitä syy lapsettomuuteen kannattaakin selvittää ihan terveydenkin takia, ettei ole mitään piilevää sairautta takana.

Näinpä! Aika monella selvittelytkin jäis tekemättä jos kaikki tehtäis yksityisellä. Esim hormoniverikokeet on kalliita lääkkeistä puhumattakaan. Ei tää yhteiskunta voi joka asiassa toimia niin, että vain rahalla saa.

• Tykkää
Reactions: tiiru
Ja jopa näitä lapsettomuushoitoja käyttäviä pahempi ryhmä on läskit ihmiset tautineen. Vituttaa kun tyypit vetää kaksin käsin pullaa naamaansa, ja sitten verorahoin hoidattavat läskin aiheuttamia tauteja.

[QUOTE="vieras";28168577]Hyvin yleistä on, että on hankkinut esim. sukupuolitaudin klamydia on aika yleinen lapsettomuuden aiheuttaja. Ja sitten pitää yhteiskunnan maksaa kalliisti hedelmöityshoitoja. Mielestäni ei pitäisi ja sen on julkisten varojen väärin käyttöä.[/QUOTE]

Sekin taitaa olla hyvin yleistä, että klamydian saanut on saanut lapsia. Kuten minä sain. Mutta uuden miehen kanssa lapsen saaminen ei enää onnistunut, kiitos heikkolaatuisen tavaran. Ei siinä klamydialla ollut mitään tekemistä.

Ps. Klamydia hoidettiin 20 vuotta sitten, eikä se tartu (tiettävästi) virtuaaliteitse :D

Veronmaksajia ne hedelmöityshoidot tuottaa. Putkilapsi tuottaa sitten lisää veronmaksajia. Ei meitä täällä Suomessa liikaa ole ja adoptio on törkeän vaikea ja kallis prosessi sekin. Nekin rahat voi käyttää sen koeputkilapsen hoitoon: tuotteisiin ja palveluihin, joilla talous pyörii. Ostetaan sille leluja, viedään hoploppiin, puetaan ja syötetään hesessä.

Kaikella on puolensa.

Kukas sun avohoidon sitten maksaa, jollei yhteiskunta..

Lisää lapsia, lisää veronmaksajia, tajuatko..?

[QUOTE="vieras";28168577]Hyvin yleistä on, että on hankkinut esim. sukupuolitaudin klamydia on aika yleinen lapsettomuuden aiheuttaja. Ja sitten pitää yhteiskunnan maksaa kalliisti hedelmöityshoitoja. Mielestäni ei pitäisi ja sen on julkisten varojen väärin käyttöä.[/QUOTE]

Mulle tulee mieleen varmaan tuhat tuolla logiikalla "turhempaa" hoitoa mitä julkisilla varoilla kustannetaan enkä niitäkään menisi poistamaan todellakaan. :)

Lapsettomuuteen syy voi olla aika lailla mikä tahansa, aina ei edes saada tietää.
Ihan mielenkiinnosta, saisiko sinun mielestäsi tutkia julkisilla varoilla jos on esim kuukautishäiriöitä ja ei ole tullut raskaaksi vuoteen. Saako niiden häiriöiden syytä selvittää julkisella puolella? Entä jos epäilee vaikka kuppaa, saako sitä selvittää julkisella puolella? Entä jos vaikka sairastuu kakkostyypin diabetekseen liikalihavuuden takia, saako hoidattaa julkisella puolella vai pitäisikö poistaa?

Entäs teimmeköhän me muuten väärin, kun lähdimme ottamaan labranäytteitä mahd tulehduksista, kun useita keskenmenoja tuli peräkkäin? Toista lasta yrittäessä siis. Löydettiinkin tulehdus ja hoidettiin antibioottikuurilla pois. Äsken tämä samainen toistui ja onneksi ajoissa löydettiin kun olen viimesilläni raskaana. JULKISELLA LÖYDETTIIN.
Ja ei, minulla ei ole koskaan ollut eikä ole mitään sukupuolitautia, ne käytiin varmuuden vuoksi läpi lapsettomuusklinikalla, ei hätää kulta, se oli yksityisellä puolella.

Mites nuo verikokeet, olisimmeko saaneet niissä käydä edes? :D

Ainiin ja hittovie kyllähän me käytiin esikoistakin yrittäessä verikokeissa julkisella kun oireena oli kaikenlaista mukaan lukien tuo vuoden yritys! :O Löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta johon sain lääkityksen. Se ei btw ole sukupuolitauti.

Että miten on, miten pitkälle olet sitä mieltä vai onko kiellossa ainoastaan itse hedelmöitysHOIDOT? Entä tutkimukset? Muut sairaudet?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="...";28168648]Ja tuli vielä mieleen, että jos on niiiin viallinen, että saa vammaisen lapsen, niin sen hoito nyt ainakin pitäisi itse kustantaa.[/QUOTE]

Amerikassahan näin onkin. Surullista, että monet on valmiita leikkaamaan ihan uskomattoman hienoa sosiaalijärjestelmää. Meillä on täällä liian hyvä olla kun ollaan aina valittamassa.

Minusta ne saa maksaa yksityiselle, ketkä haluaa ja ne, ketä asia ei kosketa, olkoot hiljaa.

Yhteistyössä