Juhlavaa Mökkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reropera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

reropera

Jäsen
05.01.2008
566
0
16
Hyviä ohjeita tai linkkejä kaivattas?

Olemme lähdössä pääsiäisenä mökille, jossa ei ole uunia (takka löytyy). Vain kaksi vaivaista hellalevyä. Ehdotuksia mitä vois tarjota 4 lapselle (kaikki alle kouluikäisiä) ja vanhemmille. (vain oma perhe) Tää päivä olis aikaa värkätä etukäteen jotain..

Ideat vähissä...

purkki hernekeittoa, mummonmuussia ja jotain lisuketta(nakki,lihapulla...), pastaa ja kastiketta,pataa(italia,meksiko...)..onhan noita, tosin onko siellä jääkaappia?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Takkamakkaraa, jauhelihasta ja makaroneista pataa lisäät esim vihannespussin tai valmis pata-aineet , sosekeitto ja leipää , pihvit ja salaattia

Uuniperunat takassa laitat perunat folioon ja hiillokselle.

Jos vähän täydentäs kysymystä. Meillä on tuo laktoosi pannassa, niin kaikki kaupan ruuat pannassa aina, ja niistä vähäsistä en tykkää.. Aina joudun itse ruuat tekemään itse. Tuo oli hyviä idea tuo pata valmiiksi... Makkaraakin joudun varmaan pitkin hampain lapsille paistamaan. Haluttas nimittäin jotain juhlavempaa oloista huolimatta.. On jääkaappi ja mikro..

Kalaa folioon ja takkaan hiillokselle, nopeaa ja saa juhlavaakin.Perunat tms liedellä ja toisella teet kastikkeen tai sit kylmäkastikkeen(laktoositon kermaviili esim.)Koristelet sitruunoilla tai limellä.Sit salaattiin ei tarvita lämpöjä!

Onko tarkempaa ohjetta uuniperunoihin folilla, siis kauan niitä pitää siinä pitää. Maustatteko mitenkään? Ruokasaa salaattia olin ajatellutkin värkätä, ainakin yhdeksi ruuaksi. Pitäs löytää vain uusia ohjeita..

Eiköhän sen kalan voi laittaa folioon sinne sisään mausteita ja riippuen kalasta niin vaikkapa voita vähän.Loheen ei varmaan tarvii laittaa voita.
Tässä yksi ohje.
Hiilloskalaa

1-2 kg:n hauki, lahna, lohi tai siika
1-2 rkl suolaa
2-3 rkl voita
sitruunapippuria
tilliä
hyvä nuotion- tai takanhiillos (pihkatonta lehtipuuta)

Ripottele peratun, puhtaan kalan päälle ja sisään suolaa ja sitruunapippuria. Laita kalan sisälle pari nokaretta voita ja tillisilppua.
Kastele voipaperi ja kääri kala tiiviisti siihen. Kastele esim. iltapäivän lööppilehti läpimäräksi ja kääri kala siihen. Tee tiukka paketti. Kääri kala vielä kuivaan sanomalehteen tiiviisti.
Kalan paistamiseen tarvitset nuotion- tai takanhiilloksen. Laita kalapaketti punaisena hehkuvan hiilloksen päälle. Päällimmäiset sanomalehdet palavat ja paketti mustuu, mutta se ei haittaa. Kääntele pakettia tasaisin välein. Kypsyminen kestää runsaan tunnin kalan koosta riippuen.

Vielä yksi kysymys, et siis laittanutkaan folioon kalaa vaan tuohon paperikääröön. Kuulostaa mukavalta koittaa ja toivottavasti vielä onnistua!

Kiitos linkistä perunoista, sen jo tulostin mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Vielä yksi kysymys, et siis laittanutkaan folioon kalaa vaan tuohon paperikääröön. Kuulostaa mukavalta koittaa ja toivottavasti vielä onnistua!

Kiitos linkistä perunoista, sen jo tulostin mukaan..

Hienoa!Itse tykkään kalasta ja mun mielestä se on niin vaivaton ruoka.Olen laittanut ihan grillissä kalaa foliossa, aikoja en osaa sanoa, riippuu kalasta.Kun ruoto irtoaa lihasta niin on kypsää.Onnea kokkauksille.Ja kivaa mökkireissua, me lähetään kans illalla möksälle!

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Oonkohan mä tylsä kokki, kun mä käytän vaan kahta levyä eli mulle tollanen hella riittäis.

Miten sie saat tehtyä koko ruoan kahella levyllä?Mulla usein kaikki 4 käytössä a uunissa varsinainen ruoka...

Me ollaan tehty mökillä (kaasuhella, kaks "levyä") makaronipata, hunajamarinoitu kanafilesuikaleet ja riisi, makkara- tai jauhelihakeitto, onpa tehty muusia ja valmiit pihvitkin paistettu. Sellasia ruokia, jotka on helppo myös lämmittää uudelleen syöntiä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja EvaLon:
Oonkohan mä tylsä kokki, kun mä käytän vaan kahta levyä eli mulle tollanen hella riittäis.

Miten sie saat tehtyä koko ruoan kahella levyllä?Mulla usein kaikki 4 käytössä a uunissa varsinainen ruoka...

No mähän jo sanoin että oon tylsä kokki. Toisella vaikka jauhelihakastike ja toisella makronit tai perunat. Mä en varmaan äkkiä edes keksi mitää ruokaa missä ois käytössä useempi levy. Tosin en mä kyllä edes tykkää kokkailla eli koetan aina päästä mahdollisimman helpolla.

Minäkin olen tottunut käyttämään uunia niin paljon, että aluksi meinas mennä sormi suuhun. Mutta onneksi on vielä vähän aikaa funtsia, niin eiköhän me hyvät ruuat saada aikaiseksi.

Oikein mukavaa pääsiäistä kaikille!

Jos jollakin tulee vielä hyviä juhlavia ohjeita mieleen, tai tietää hyvin linkin ohjeeseen otan ilomielin vastaan. Ei haittaa vaikka ohjeessa olis laktoosia, kun olen oppinut sen tosi hyvin korvaamaan. Kiitos siitä Valiolle yms.

ruokasia salaatteja... Pastaa, broilerisuikaleita, kurkkua, tomaattia, salaattia, sipulia, fetaa (tai jos ei fetaa löydy laktoosittomana niin jotain muuta juustoa). toinen suosikki on: salaattia, tonnikalaa tilliöljyssä, maustekurkkua, ananasta ja pastaa. Nam! tai sit ihan perus mihin makaronia, herne-maissi-paprika, jotain makkaraa, omenaa, juustoa, kurkkua ja kastike johon mausteita, sinappia ja kermaviili.

Mies on tehny joskus mökillä foliossa kalaruokaa johon tuli lohta, perunoita, ananasta ja auraa.

No mähän jo sanoin että oon tylsä kokki. Toisella vaikka jauhelihakastike ja toisella makronit tai perunat. Mä en varmaan äkkiä edes keksi mitää ruokaa missä ois käytössä useempi levy. Tosin en mä kyllä edes tykkää kokkailla eli koetan aina päästä mahdollisimman helpolla.

Niin no en minäkään joka päivä rakentele hirveitä sydeemeitä mutta usein kuitenkin niin että esim just uunikala, sit perunat, kastike, kasvislisäke tai kaks.

Niin no en minäkään joka päivä rakentele hirveitä sydeemeitä mutta usein kuitenkin niin että esim just uunikala, sit perunat, kastike, kasvislisäke tai kaks.

Yhdyn helposti sanoihisi.. Kotona kiireen keskellä tulee laitettua sitä helppoa ruokaakin. Joskus mökilläkin, jos on halunnut lähtä helpolle mökkilomalle. Mutta nyt, kun ollaan vähän ns. juhlapyhää viettämässä olis mukava juhlistaa sitä myös ruualla. Pitäs varmaan mutta otsikkoani ..
Juhlavaa mökkiruokaa..

Kiitos ruokasista salaateista, taidan koittaa proileri ja tonnikala salaattia.. Eiköhän me nyt pärjätä. Tein tuossa just pashaa ja vielä teen yhden marenkipiirakan. Jos jotain kiinnostaan painin ohjeen tuonne toisaalle, jossa joku kyseli leipomisohjeita...

tehkää lasten kanssa tikkupullaa esimerkiksi takassa tai jos sulla on vohvelirauta niin tehkää vohveleita ja väliin voi laittaa suolaista tai makeaa...iso munakas erilaisilla täytteillä hellan levyllä....toinen vaihtoehto on voileipägrilli, sillä pystyy tekemään vaikka minkälaisia leipiä ja leikata sitten kivoiksi kolmioiksi, meillä ainaskin tykätään...

Yhteistyössä