[QUOTE="xxx";30462179]En kyllä tarkoittanut kehä III:sta minään susirajana, enkä kyllä sitäkään pitäjää josta ex-kälyni on kotoisin. Ruokakulttuurista oli kyse. Kälyn luona syötiin joka päivä keitetyjä perunoita ja lihakastiketta - joka puolestaan on ruoka jota meillä on tarjottu viimeksi joskus 1980-luvulla. Siis edes arkena. Sama perinne on arkipäivää myös anoppini luona, mutta hänkin on jo 75-vuotias ja kotoisin myöskin maatalosta keskeltä aavaa peltomerta.
Kun anoppi käy meidän luonamme, hän vierastaa kun olemme "taas laittaneet jotain liian erikoista". Kuitenkin olemme laittaneet ihan normaali arkiruokaa kuten thai-kalakeittoa tai pääruoaksi salaattia. Avocado, halloumi tai viini oli myös ex-kälyn mielestä "snobbailua" jne.
Ihan tuota ruokakulttuurin muutosta tässä siis ihmettelen. Ex-käly oli kotoisin maaseudulta mutta niin on nykyinenkin. Nykyisen kanssa ei vaan ole moisia näkemyseroja ruoasta, vaan ihan samanlaista ruokaa hänkin laittaa.
Meillä reseptejä katsellaan usein esim. pirkka tai yhteishyvä -lehdestä, eli mistään kummallisista erikoisuuksista en tosiaankaan puhu.
Ja jotta nyt stadilaisten maine ei mene, niin itse olen syntyisin keskisuomalaisesta pikkukylästä ja nykyisin asun tässä kehä III:n tuntumassa.[/QUOTE]
Tää vois olla mun äidin kirjoittama

ihan hyvällä siis, kun hän on juuri tuota sukupolvea joka "joutuu" tarjoamaan sukulaisille ruokaa, jota nämä pitävät snobbailuna ja eksoottisena, kun kulhoista löytyy siis jotain thaikanaa tai avokadosalaattia
Mä en edes ole koskaan lapsuudessa saanut kotona ruskeaa kastiketta, vanhempani eivät vain tajua miksi kukaan paistaisi pannulla jauhoja voissa ja sitten kruunaisi ruoan vedellä ja liemikuutiolla... No, musta se taas on ihan hyvää jos oon niillä 70+ v sukulaisilla sitä saanut... mutta ilmeisesti olen kasvanut jossain nykyaikaisen ruoan kuplassa.