Juhlatarjoilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5 kymppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinä on vaan yks pienen pieni juttu...raha joka sanoo aika paljon ja toi on varmaan aika kallis ruoka. Ja "juhlat" on talvella, tammikuussa.

Kirjolohta saa täällä usein halvemmalla kuin nautajauhelihaa.

Halpaa jos haluat, niin nyhtöpossu on halpaa tehdä, kassleria saa usein tarjouksessa 4-5 € kilohintaan. Tosin täällä palstalla sekin on luokiteltu muuksi kuin juhlaruoaksi ;)

kyllä lohikeitto "hienompi" ruoka on kuin lihapullat. olettekos olleet hautajaisissa, joissa olisi ollut ruokana lihapullat :D
lohikeittoa tarjotaan kyllä useastikin... ja miten helppo on tehdä keitto isommallekin porukalle! pysyy lämpimänä jne.

Olen ollut lihapulla-hautajaisissa, lohikeittoa ei ole tainnut olla kertaakaan. Karjalanpaistia on ollut useimmin, se on myös helppo ruoka, missä ei tarvitse muuta kuin uuniin heittää ja kestää lämmittämisen, jos tekee sen aikaisemmin.

Lohiekitto olisi kyllä :x

Saiskos kysyä, mistä 5 kymppinen on kotoisin?

Itse olen pääkaupunkiseudulta ja minusta nuo suunnitellut ruoat kuulostavat samalta mitä tarjottiin aikanaan peruskoulun kouluruokailussa, silloin kun itse kävin koulua. Tulee vähän mieleen, että salaatti voisi olla porkkanaraaste ja jos haluaa juhlavamman niin laittaa siihen rusinoita tai appelsiinin palasia :O Suoraan sanottuna mun 85+ ikäinen mummo tarjoaa nuorekkaampaa ruokaa: pizzaa, piirakoita, voileipiä jne. Mutta totta kyllä, että ex-käly, joka oli kotoisin aika syvältä maaseudulta tarjosi samankuuloista ruokaa kuin mitä nyt on suunnitteilla.

Mulla on sellanen fiilis, että salaatti & leipä puolelta kuitenkin tulisi juhlavampi ruoka + kylmän ruoan kanssa saisit enemmän aikaa omaan tälläytymiseen ja juhlatunnelmaan virittäytymiseen. Voisit siis laittaa kaiken valmiiksi jo aamupäivällä.

Kannattaa myös miettiä astiat. Eli esim. meillä ristiäismenusta poistettiin ruokaisa salaatti, koska halusimme pärjätä kahviastiastolla (eli tarjolla oli paljon erilaista suolaista kahvileipää, mutta ei mitään haarukalla syötävää).

[QUOTE="xxx";30460342]Saiskos kysyä, mistä 5 kymppinen on kotoisin?

Itse olen pääkaupunkiseudulta ja minusta nuo suunnitellut ruoat kuulostavat samalta mitä tarjottiin aikanaan peruskoulun kouluruokailussa, silloin kun itse kävin koulua. Tulee vähän mieleen, että salaatti voisi olla porkkanaraaste ja jos haluaa juhlavamman niin laittaa siihen rusinoita tai appelsiinin palasia :O Suoraan sanottuna mun 85+ ikäinen mummo tarjoaa nuorekkaampaa ruokaa: pizzaa, piirakoita, voileipiä jne. Mutta totta kyllä, että ex-käly, joka oli kotoisin aika syvältä maaseudulta tarjosi samankuuloista ruokaa kuin mitä nyt on suunnitteilla.

Mulla on sellanen fiilis, että salaatti & leipä puolelta kuitenkin tulisi juhlavampi ruoka + kylmän ruoan kanssa saisit enemmän aikaa omaan tälläytymiseen ja juhlatunnelmaan virittäytymiseen. Voisit siis laittaa kaiken valmiiksi jo aamupäivällä.

Kannattaa myös miettiä astiat. Eli esim. meillä ristiäismenusta poistettiin ruokaisa salaatti, koska halusimme pärjätä kahviastiastolla (eli tarjolla oli paljon erilaista suolaista kahvileipää, mutta ei mitään haarukalla syötävää).[/QUOTE]

Olen kans tosi syvältä maaseudulta kun asun kehä 3 ulkopuolella. Nyt onkin kyse oikeesta ruuasta. Itse en voi sanoo piirakoita ja leipää oikeeks ruuaks vaan ns välipaloiks. Samahan se sitten olis kun tekisin pari isoo voileipäkakkua. Paljon parempi idea että sen ruuan (isoimman osan siitä) voi tehdä jo edellisenä päivänä niin ei tule kiire.

Olen kans tosi syvältä maaseudulta kun asun kehä 3 ulkopuolella. Nyt onkin kyse oikeesta ruuasta. Itse en voi sanoo piirakoita ja leipää oikeeks ruuaks vaan ns välipaloiks. Samahan se sitten olis kun tekisin pari isoo voileipäkakkua. Paljon parempi idea että sen ruuan (isoimman osan siitä) voi tehdä jo edellisenä päivänä niin ei tule kiire.

Itseä aina huvittaa toi sanonta kehä kolmosen ulkopuolella ei ole elämää tai jonkun mielestä asuu silloin umpipusikossa.Ihan osa Helsinkiäkin Vantaasta puhumattakaan on kehän ulkopuolella.Se nää tosi 'statilaiset' :) :;

[QUOTE="joops";30461091]Itseä aina huvittaa toi sanonta kehä kolmosen ulkopuolella ei ole elämää tai jonkun mielestä asuu silloin umpipusikossa.Ihan osa Helsinkiäkin Vantaasta puhumattakaan on kehän ulkopuolella.Se nää tosi 'statilaiset' :) :;[/QUOTE]

Espoohan on ihan maaseutua kehäkolmosen ulkopuolella. Liikkuessa sopivasti viistoon alueelta toiselle, saa ajella kiemuraisia pikkuteitä, mitä ei voisi kuvitella olevan jossain pääkaupunkiseudulla :D

Mieluummin minä juhlissa voileipäkakkua ja suolaista piirakkaa söisin kuin pottuja ja ruskeaa kastiketta.

Mitän ihmeen leikkejä? Ei aikuisten juhlissa ole sellaisia ollut. Paitsi häissä. Ja nekin on melko noloja.

Yleensä pyöreitä vuosia viettävien juhlissa joku ystävä pitää puheen päivänsankarille ja nostetaan malja. Sen jälkeen on vapaata seurustelua ja ruokailu. Muuta ohjelmaa ei ole välttämätöntä olla. Joissain juhlissa on joku palkattu esiintyjä, laulua, runonlausuntaa tms. On tanssiakin ollut, siis oikein tanssiorkan säestyksellä. Ymmärsin kuitenkin, että ap:n juhlat on kotona.

Pitkämatkalaisena arvostan, jos juhlissa saa oikeaa ruokaa. Naposteluruuat (piiraat, voileipäkakut) ovat hyviä, jos juhlissa pistäydytään pikaisesti tai istutaan iltaa, jolloin ei enää kaipaa isompaa ateriaa.

Mie en haluaisi mitään leikkejä leikkiä juhlissa,en ainakaan tykkää jos painostetaan ja väkisin pitäisi osalistua. Miusta musiikki on ihan riittävä ohjelma.

En kyllä tarkoittanut kehä III:sta minään susirajana, enkä kyllä sitäkään pitäjää josta ex-kälyni on kotoisin. Ruokakulttuurista oli kyse. Kälyn luona syötiin joka päivä keitetyjä perunoita ja lihakastiketta - joka puolestaan on ruoka jota meillä on tarjottu viimeksi joskus 1980-luvulla. Siis edes arkena. Sama perinne on arkipäivää myös anoppini luona, mutta hänkin on jo 75-vuotias ja kotoisin myöskin maatalosta keskeltä aavaa peltomerta.

Kun anoppi käy meidän luonamme, hän vierastaa kun olemme "taas laittaneet jotain liian erikoista". Kuitenkin olemme laittaneet ihan normaali arkiruokaa kuten thai-kalakeittoa tai pääruoaksi salaattia. Avocado, halloumi tai viini oli myös ex-kälyn mielestä "snobbailua" jne.

Ihan tuota ruokakulttuurin muutosta tässä siis ihmettelen. Ex-käly oli kotoisin maaseudulta mutta niin on nykyinenkin. Nykyisen kanssa ei vaan ole moisia näkemyseroja ruoasta, vaan ihan samanlaista ruokaa hänkin laittaa.

Meillä reseptejä katsellaan usein esim. pirkka tai yhteishyvä -lehdestä, eli mistään kummallisista erikoisuuksista en tosiaankaan puhu.

Ja jotta nyt stadilaisten maine ei mene, niin itse olen syntyisin keskisuomalaisesta pikkukylästä ja nykyisin asun tässä kehä III:n tuntumassa.

[QUOTE="xxx";30462179]En kyllä tarkoittanut kehä III:sta minään susirajana, enkä kyllä sitäkään pitäjää josta ex-kälyni on kotoisin. Ruokakulttuurista oli kyse. Kälyn luona syötiin joka päivä keitetyjä perunoita ja lihakastiketta - joka puolestaan on ruoka jota meillä on tarjottu viimeksi joskus 1980-luvulla. Siis edes arkena. Sama perinne on arkipäivää myös anoppini luona, mutta hänkin on jo 75-vuotias ja kotoisin myöskin maatalosta keskeltä aavaa peltomerta.

Kun anoppi käy meidän luonamme, hän vierastaa kun olemme "taas laittaneet jotain liian erikoista". Kuitenkin olemme laittaneet ihan normaali arkiruokaa kuten thai-kalakeittoa tai pääruoaksi salaattia. Avocado, halloumi tai viini oli myös ex-kälyn mielestä "snobbailua" jne.

Ihan tuota ruokakulttuurin muutosta tässä siis ihmettelen. Ex-käly oli kotoisin maaseudulta mutta niin on nykyinenkin. Nykyisen kanssa ei vaan ole moisia näkemyseroja ruoasta, vaan ihan samanlaista ruokaa hänkin laittaa.

Meillä reseptejä katsellaan usein esim. pirkka tai yhteishyvä -lehdestä, eli mistään kummallisista erikoisuuksista en tosiaankaan puhu.

Ja jotta nyt stadilaisten maine ei mene, niin itse olen syntyisin keskisuomalaisesta pikkukylästä ja nykyisin asun tässä kehä III:n tuntumassa.[/QUOTE]

Tää vois olla mun äidin kirjoittama :) ihan hyvällä siis, kun hän on juuri tuota sukupolvea joka "joutuu" tarjoamaan sukulaisille ruokaa, jota nämä pitävät snobbailuna ja eksoottisena, kun kulhoista löytyy siis jotain thaikanaa tai avokadosalaattia :D

Mä en edes ole koskaan lapsuudessa saanut kotona ruskeaa kastiketta, vanhempani eivät vain tajua miksi kukaan paistaisi pannulla jauhoja voissa ja sitten kruunaisi ruoan vedellä ja liemikuutiolla... No, musta se taas on ihan hyvää jos oon niillä 70+ v sukulaisilla sitä saanut... mutta ilmeisesti olen kasvanut jossain nykyaikaisen ruoan kuplassa.

Vähän samaa mieltä että taitaa ne leikit olla ihan turhia.
Kaukaa tulleita on yli puolet vieraista ja sen takia haluankin tarjota oikean ruuan. Ja useat jää vielä yöksi niin sitten toki ilta/yöpalaa ja aamupalaakin pitää olla tarjolla.

Yhteistyössä