jugurttia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuppi&nappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuppi&nappi

Vieras
meidän poika on kohta 10 kk, osaatteko suositella mitä ja minkälaista jugurttia kanstis alottaa maistaan, joku banaani vois olla varmaan hyvä mut mikä? millä te ootte alotellu? täällä ei kukaan syö jugurttia muuten et ois hyvä jos olis sellane mikä varmasti menis. vai onko sellaista?

Ihan rasvattomalla luonnonjugurtilla, laitoin vähän omatekoista vattuhilloa ja oli oikein ihanaa lapsen mielestä :) Mä ainakin välttelen valmiiksi sokeroituja kaloripommeja itse ja säästän myös hampaitani, joten luonnonjugurtti koko perheen suosikki.

Kannattaa muuten välttää Danone-vitalinea-sarjaa, ei alle 3-vuotiaille!

Kidius jugurtit on hyviä. Ja kaikki sellaset, missä ei oo klönttejä. Meillä syötiin alkuun viiliksiä. En koskis itekkään maustamattomaan jugurttiin, tai viiliin ilman sokeria.

Maustamaton jugurtti ehdottomasti. Vauva syö sitä mihin tottuu. Makeutta saa sekoittamalla siihen hedelmä- tai marjasosetta. Meillä luonnonjogurtti on suurta herkkua!

Minäkin lähtisin tuolle maustamaton+tuoreet hedelmät/marjat/soseet-linjalle. Ehdottomasti terveellisempää kuin sokeripommijogurtit! Meillä vasta vajaa 2-vuotias saa maustettua jogurttia ja sitäkin herkkuna.

Suuri suosikki meillä oli Bulgarian jogurtti + esimerkiksi banaania tai tavallinen viili. Mausteeksi vaikka kanelia, oli suurta herkkua! Maustamattomia jogurtteja saa myös pikkupurkeissa tai puolen litran tölkeissä. Viiliä ja maitorahkaa voi antaa alle vuoden ikäiselle.

Katsokaapas hieman sitten noiden ns. tavallisten jugurttien lisäaineita, ja miettikää, mitkä niistä sopii pienelle
Meillä syödään maustamatonta hedelmäsoseen tai marjojen (ja tarvittaessa hedelmäsokeriripauksen) kanssa, ja itsekin olen testannut, että tosi hyvää on.

Meillä syödään Valion Gefilus-jogurttia, on 4 purkin pakkauksissa. Rasvaton eikä lisättyä sokeria. On 125g purkki joka on ainakin meillä paremmin myös annoskoko kuin 200g.

Miksi vauvalle rasvatonta, nehän sisältää aspartaamia? Itse annan maustamatonta mutta en rasvatonta. Määrät ei kuitenkaan ole huimia joten rasvaa ei tule liikaa ja tarvitseehan vauvakin tietyn määrän vauvaa hyvään kasvuun.

Meillä syödään ihan tavallisia maustettuja jugurtteja ja viilejä. On syöty aina. Kyllähän se lapsi syö mihin se tottuu mutta meinasitteko pitää lastanne kotona neljän seinän sisällä 24/7. Meinaan kun se kerran näkee mitä muut syö niin voipi olla että ne maustamattomat jugurtit ei enää maistu. Tarhoissa yms on noita ihan tavallisia jugurtteja ja viilejä.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallista:
Meillä syödään ihan tavallisia maustettuja jugurtteja ja viilejä. On syöty aina. Kyllähän se lapsi syö mihin se tottuu mutta meinasitteko pitää lastanne kotona neljän seinän sisällä 24/7. Meinaan kun se kerran näkee mitä muut syö niin voipi olla että ne maustamattomat jugurtit ei enää maistu. Tarhoissa yms on noita ihan tavallisia jugurtteja ja viilejä.

Ettäkö alle vuodenikäisen ruokailua koskevia valintoja ei voisi tehdä terveelliseltä pohjalta, jos ei aio pitää neljän seinän sisällä 24/7? Vanhempien tehtävä on nimenomaan huolehtia lapsen ruokavalion terveellisyydestä, koska lapsi ei siihen vielä itse pysty. Tuolla "kun se kerran näkee mitä muut tekee" -logiikalla ei kauhean montaa omaehtoista kasvatusvalintaa taida voida tehdä. Juostaan vaan massan perässä kuin pienet sopulit. Päiväkodissa tarjotaan aikanaan mitä tarjotaan, tuskin niihin sokeripommeihin tarvitsee alkaa valmentaa jo vauvaiässä.

Ja tällä en siis tarkoita, ettetkö sinä "saisi" tarjoilla lapsellesi, mitä haluat. Ihan noita perustelujasi tässä pohdiskelin.

Meillä syöty pienestä asti rela-tippoja, joten nyt sitten jatketaan linjaa rela-jugurtilla: maustamaton ja rasvaton. Sekaan reilusti sokeroimatonta hedelmäsosetta (poika on aina saanut sokeroimatonta, esim. Semperiltä löytyy hyvin, ja ainakin mun mielestä nuo sokeroimattomat hedelmäsoseet on parempia kuin sokeroidut), ja poika (pian 1v.) tykkää kuin hullu puurosta.

On saanut myös maustettua A-jugurttia (makeutettu fruktoosilla), mutta niissä oli kai sen verran lisäaineita, että ei kai paras mahdollinen vaihtoehto. Gefilus Kidiusta testattiin, kun oli pakko olla pikkupurkkeja reissuun, mutta en viitsisi noin sokerista antaa vielä. Tietääkö kukaan hedelmäsokerilla makeutettuja pikkupurkkeja?

Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:
Ettäkö alle vuodenikäisen ruokailua koskevia valintoja ei voisi tehdä terveelliseltä pohjalta, jos ei aio pitää neljän seinän sisällä 24/7? Vanhempien tehtävä on nimenomaan huolehtia lapsen ruokavalion terveellisyydestä, koska lapsi ei siihen vielä itse pysty. Tuolla "kun se kerran näkee mitä muut tekee" -logiikalla ei kauhean montaa omaehtoista kasvatusvalintaa taida voida tehdä. Juostaan vaan massan perässä kuin pienet sopulit. Päiväkodissa tarjotaan aikanaan mitä tarjotaan, tuskin niihin sokeripommeihin tarvitsee alkaa valmentaa jo vauvaiässä.
.

Aika moni lapsi aloittaa sen hoidon 10-12kk iässä. Samaan aikaanhan aloitetaan myös jugurtit ja viilit.
Omaehtoisia kasvatusvalintoja voi kyllä tehdä, eri asia sitten että syökö se lapsi oikeasti niitä terveellisiä ruokia kun on saanut jo niitä "sokeripommeja". Samaten jos on vanhempia sisaruksia, niin huonosti se pienempi syö eri ruokaa kuin se vanhempi.

Tämä ruuan terveellisyyden yms. samankaltaisten valintojen noudattaminen on ihailtavaa joka varsinkin eka lapsen kohdalla oikeen korostuu.....kärjistettynä syötetään lapselle porkkanakakkua syntymäpäivillä ja riisikakkuja vaikka muut syövät herkkuja. Mielipiteet sitten usein tuppaa muuttumaan ajan kuluessa.

Meidän tyttömme on päiväkodissa, jossa saa tavallista jogurttia, kaakaota yms sokerista. Silti myös maustamaton jogurtti+marjoja/hedelmiä/vähän hilloa maistuu oikein hyvin, ei ongelmia!

Olenkohan ollut jotenkin huono äiti, kun alusta pitäen eli sieltä 10-11 kk iästä olen esikoisellemme (nyt yli 3v) antanut aivan samoja jogurtteja mitä itsekin syön, välillä maustamatonta, pääsääntöisesti ihan tavallisia sen kummemmin tuoteselosteeseen tutustumatta. Pojalla ei ole todettu vielä tähän mennessä hampaissa mitään ongelmia ja kasvaa hienosti. Toinen on tulossa ja näillä näkymin aion toimia hänen kohdallaan aivan samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija vaan:
Olenkohan ollut jotenkin huono äiti, kun alusta pitäen eli sieltä 10-11 kk iästä olen esikoisellemme (nyt yli 3v) antanut aivan samoja jogurtteja mitä itsekin syön.

En usko, että jogurtin perusteella kannattaa vetää kattavampia johtopäätöksiä siitä, hyvästä äitiydestä:-) Se on kuitenkin VAIN jogurttia:-)

Ja tavallistalle vielä: Kirjoitit, että "Aika moni lapsi aloittaa sen hoidon 10-12kk iässä. Samaan aikaanhan aloitetaan myös jugurtit ja viilit.Omaehtoisia kasvatusvalintoja voi kyllä tehdä, eri asia sitten että syökö se lapsi oikeasti niitä terveellisiä ruokia kun on saanut jo niitä "sokeripommeja". "
Jos päivähoidon ruokavalio muuttaa lapsen ruokailutottumukset totaalisesti myös kotioloissa, niin sittenhän asiaa ei enää tarvitse arpoa. Mutta kuten sanoin, mahdollinen myöhempi mieltymys "sokeripommeihin" ei edellytä ylimääräisen sokerin tuputtamista jo ennalta tätä silmällä pitäen. Ja toisaalta, kaikki lapset eivät myöskään tarhaudu kymmenkuisina (jolloin hapanmaitotuotteiden käyttöä neuvotaan pikkuhiljaa aloittelemaan).

Kirjoitit myös, että "Tämä ruuan terveellisyyden yms. samankaltaisten valintojen noudattaminen on ihailtavaa joka varsinkin eka lapsen kohdalla oikeen korostuu.....kärjistettynä syötetään lapselle porkkanakakkua syntymäpäivillä ja riisikakkuja vaikka muut syövät herkkuja. Mielipiteet sitten usein tuppaa muuttumaan ajan kuluessa." Mietin, mitä ovat ruuan terveellisyyteen rinnastamasi samanlaiset valinnat? Kohtuuterveellinen ruokavalio on ainakin meidän perheessä ihan normaali, jokapäiväinen asia, vaikkei mitään rasvanatseja ollakaan. Enpä usko asian muuttuvan toisen, kolmannen enkä viidennen lapsen myötä. Mutta onneksi jokaisella on vapaus ajatella asioista tavallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetys:
Miksi vauvalle rasvatonta, nehän sisältää aspartaamia? Itse annan maustamatonta mutta en rasvatonta. Määrät ei kuitenkaan ole huimia joten rasvaa ei tule liikaa ja tarvitseehan vauvakin tietyn määrän vauvaa hyvään kasvuun.

Ei kaikissa rasvattomissa ole aspartaamia. Ja suositellaanhan sitä rasvatonta maitoakin ja rasva sitten öljyinä muissa ruuissa.

Juuri sitä minä ihmettelenkin, ensin tarjotaan rasvatonta ja sitten tarjotaan rasva erikseen. No onhan öljyissä tietty parempaa rasvaa kuin monessa muussa muodossa annettuna. Mutta itse kannatan linjaa että kohtuullisesti rasvaa perusruoassa eikä sitten tarvitse huolehtia erikseen rasvalisistä.

No kun eläinrasva ja kasvirasva on kaksi ihan eri asiaa. Kasvirasvaa tarvitaan kehitykseen, eläinrasvasta on vain haittaa. Se ei ole mitään "otetaan pois, pannaan takaisin" -pelaamista, vaan eläinrasvaa kannattaa todella välttää jo pienilläkin.

Onkohan näille "tavallisen jugurtin" kannattajille tullut mieleen, että maustamatonta jugurttia syövät aika monet vanhemmatkin. Itselleni ei muu maistukaan. maustamaton jugurtti myslillä ja hedelmillä on herkullista.

Yhteistyössä