Jouluvalmistelut

Missä vaiheessa? :xmas:

Mulla ihan ok, tosin viikon sisään pitäis saada kaikki loput tehtyä, kun appivanhemmat pukkaa silloin kylään. Ulkovalot on vielä paketeissaan, mutta sisällä näyttää jo ihan jouluiselta. Olohuoneen verhoihin pitäis vielä ommella jotkut jouluiset tampit tai ostaa nauhat/rusetit. Siivouksen säästän viime hetkeen.

Eilen tuli postista ekat joulukortit ja omanikin sain tilattua kuvaamosta. Lasten lahjat on jo ostettu, mutta miehelle en ole keksinyt mitä laittaa... Onko vinkkejä?

Ihanaa laitella joulua...! :xmas:
 
Mie just tänään vähän isommasti siivosin. On toki ennen joulua vielä tehtävä kunnon peruspuunaus. Mutta mihinkään kaappisulkeisiin en aio ruveta.
Ulkovalot ovat paikoillaan, samon kyntteliköt. Tonttuja en ole vielä laittanut oviin enkä ikkunoihin..kohtahan senkin vois tehdä!
Jouluverhoja en ole vielä laittanut lasten ikkunoihin, ensi viikolla meinasin sen tehdä. Samoin laitan jouluvalot. (Jotenkin on vaan tosi tympeätä laittaa jouluvaloja, kun ei ole luntakaan! Kaikki suli viime viikolla vesisateissa pois! :( Toivottavasti tulee aatoksi edes vähäsen! )
Liki kaikki lahjat on ostettu, miullakin miehen lahja ostamatta....mitäpä sitä keksisi? Mies ainakin tykkää Wallandereista..josko ostaisi kirjan! :xmas:
 
Jouluvalmistelut tosi hyvällä mallilla! Joulukortit lähetetty, sukulaislasten lahjat postitettu. Omien lasten lahjoista osa jo paketoitu.

Kyntteliköt on ikkunalla, muista joulukoristeita ei vielä. Ens viikolla siivotaan, leivotaan ja laitetaan koristeet.

Joulupukista on vielä kädenvääntöä, että tuleeko vai ei. Mä haluaisin että tulis, mutta mies on sitä mieltä, että lahjat vaan ilmestyy sinä aikana kun käydään hautausmaalla.

Joulun olemme ihan vain keskenämme kotona. Joudun menemään töihin jo joulupäivän iltana. :/ Mutta silloinhan joulu onkin jo ohi... :D Jouluaatto on se paras päivä koko joulussa. :xmas:
 
Meille jäi onneksi lumi maahan, vaikka pahasti lauhat kelit maisemaa rokottivatkin. Toivotaan, että teillekin tulee pian lisää lunta, Pitkä kiekko! :xmas: Hyvä kun muistutit EmoToukka, me ei olla vielä tilattu pukkia. Meillä on käynyt vuosittain yks tuttu, joka on joskus tehnyt pukinkeikkoja virallisestikin. Vieläköhän tuo jaksais tänä vuonna vetää vermeet niskaan...?

Meillä muuten alkaa joulu kuin uudestaan joulupäivän aamuna. Ne on ne brittien vinkeet, kun heille aatto ei ole vielä mitään. Eli meillä suunnitellaan kaks juhla-ateriaa, aatoksi oma ja joulupäiväksi toinen. Lahjat jakaa kuitenkin pukki jo aattona, vaikka anoppi sille tavalle nyrpisteleekin. Näen jo sieluni silmin kuinka mun rakkaat appivanhemmat ilmestyy joulupäivän aamiaiselle ykköset päällään... :D
 
Ihan hyvällä mallilla on valmistelut. Laitettiin pihalle kahdet valot ja sisälle yhdet. Joulupukki kiipeää kohti katto-ikkunaa ja yksi koristenauha laitettiin rappusten kaiteeseen. pöydässä on jouluinen kaitaliina. Klome hyasinttia ja yksi joulutähti löytyy sisältä ja ulkona on kaksi joulutähteä. Pipareita leivottiin tänään ja huomenna ajateltiin tehdä joulutähtiä ja siinä se sitten on, kun ei olla joulua edes kotona, niin en vaihtanut verhoja. Joulukortit pitäisi vissiin siedä postiin, kunhan pojan kuume laskisi, että pääsis liikenteeseen
 
Jouluvalot on tietenki olleet jo ikkunoissa ja keittiöön yleensä vaan vaihdan jouluverhot.
Joululahjat on suurinpiirtein hankittu. Suurinosa paketoitu myös. :)

Leipomiset odottaa vielä, valmisruokiin tyydymme tänä vuonnakin (laatikot siis, rosollin teen itse...), oli tarkoitus pieni pala lohta suolata, ehtiikö jouluksi vielä? :whistle:
Joulukortteja en tänä vuonna nii paljon kirjoittelekaan, ne postitan perj. sekä yhden isomman paketin postitan pe tai ma. Yhden pienemmän vein jo tänään.

Pienelle sakille ei nyt niin paljon tartte joulua laittaakaan, syömisiä 3 päiväksi siis, eikä tuonne jääkaappiimme älyttömiä määriä mahdukaan.
Kovasti en koristele myöskään, kuusi tulee olkkariin sitten, ei paljoa muuta koristeita. Valokuitu enkelistä oon haaveillu.
Tonttuja en niin välitä laitella, muutama oviin ja keittiöön.
 
hepsukka nyt jos lohta tässä vaiheessa käyt suolaamaan niin voi tulla tönkkösuolattua lohta :D mutta kerkee hyvin jos lauantaina tai sunnuntaina laitat suolaantumaan.itse suolaan joskus lohta ja seuraavana aamuna jo sitä syödään..joku syö jo samana iltana jos aamulla laittaa suolaantumaan ja antaa olla huoneenlämmössä päivän.

meillä ei nyt kamalia jouluvalmisteluja tehdä,ollaan kolmestaan miehen ja 2.5kk ikäsen tyttäremme kanssa.kynttilöitä olen viritellyt ja jouluverhot keittiöön vaihtanut.siivousta vasta lauantaina tai sunnuntain..kuitenkin jouluaattonakin pitää imuroida kun koirasta lähtee karvaa.
ruokapuolta sen verran jotta joulupäivänä tarjotaan ruoka kummankin vanhemmille.kinkunpaistoa,piirakatkin ajattelin ostaa kaupasta raakapakasteena ja paistaa ne sit sitämukaan kun on syöjiä.mutta itse en kehtaa käydä mitään laatikoita ym vässäämään.kaupasta saa ihan hyviä,lisää niihin vaikka pikkusen kermaa jos siltä tuntuu.
uusi vuosi onkin sitten toinen juttu..sitten onkin jo kaikki lapset yhes koos..joten sitten tässä onkin hulinaa.
 
Olen kai ihan aikatalulussa =) : . Nyt viikonloppuna aloitan pikkuhiljaa siivouksen eli sänkyjen tuuletus ja petivaatteiden vaihto sekä saunan pesu. Viimeisenä viikonloppuna on sitten muun huushollin siivous. Kynttelikkö sekä keittiön kappa ja pöytäliina on jo vaihdettu, mutta muuten laitan joulukoristeet vasta siivouksen jälkeen. Kuusi tuodaan = haetaan ullakolta ehkä 23.12. Pipareita leivottiin eilen.

Joululahjat on puoliksi ostettu. Lapsille kaikkea pientä ja miehelle ostin Reinot. Kerran niitä ohimennen toivoi ja laitoin heti korvan taakse. Veljen peheelle ja äidille on vielä lahjat ostamatta, mutta jos sunnuntaina ehtisi ne käydä hakemassa. Yleensä tuo paketoiminen jää viimeisen yön hommaksi joten tänä vuonna se on pakko yrittää tehdä jo aikaisemmin, jos vaan löydän kätköistä kaikki lahjat kun olen piilotellut niitä sinne tänne :xmas:
 
Meillä kävi viime yönä tonttu. Aamulla oli vain puolet pipareista jäljellä :eek:

Edellis vuosina yritin syöttää joulun jälkeen piparit koirille, mutta ei kelvannut. Ja nyt jostain syystä olivat vetässeet reilu 50 piparia viime yönä. :| :xmas:
 
Joulukoristeet ja valot on, mut kaikki muu puuttuu. Tänään olis tarkoitus mennä joululahjaostoksille ja sit ens viikolla iltavuoropäivinä (4 päivää!!!) leipoa tortut, piparit ja pikkumiehen synttäreille leipomukset. Kyllä se joulu näyttää meillekin tulevan, vaikka yleensä (aikaisempina vuosina) kaikki onkin ollut tässä vaiheessa hyvällä mallilla ellei jopa valmiina :xmas:
 
Lahjat on ostettu,suurin osa paketoimatta vielä.Tänään petivaatteiden tuuletus ja lakanoiden vaihto.Makuuhuoneiden siivous on edessä.Mies on hakemassa joulukuusia poikien ja papan kanssa. :D :xmas:
 
Huomenna yksin lahjaostoksille :D Tänään laiteltiin koristeita, verhot jo viikko sit ja valot on viritetty kans. Osa matoista vaihdettu. Ensi viikonloppuna piirakoiden, pipareiden ja piparitalon teko sekä kinkun paisto kun sen saan perjantaina. Kortit postissa ja yksi jo tullut. Odottelen pakkasia että sais jäälyhtyjä tehtyä. Kuusen etsii isäni. Joulukukat hankitaan vielä eli on tekemistä ensi viikoksikin.
 
suurin osa lahjoista hankittu, paketointia odottaa.
Keittiöön pitäis vaihtaa jouluverhot. Ja viimeseksi sit siivous... mikä meillä tarkoittaa ihan perussiivousta eli kaappeja en edelleenkään rupea jynssäilemään kun en niissä jouluakaan vietä!!
Äitin kans varmaankin taas puolitellaan ruoan valmistelua.
Niin, ja lapset oli paistanut anopin kanssa joulutorttuja.. ja piirakatkin mies tilasi... yleensä piirakanpaisto on ollut itsenäisyyspäivän "perhetraditio", mut tänä vuonna se ei ollut mahdollista.

Töitä vielä viis päivää- seuraavan kerran töihin tammikuun puolella =)
 
Miulla on kanssa jo verhot vaihdettuina ja eilen laitoin tonttuja ikkunoihin lasten kanssa. Nyt esikoinen oksentaa ja on kuumeessa, joten vähän tulee taukoa koristelujen kanssa.... :|
Mie siivoan loppuviikosta, luultavasti perjantaina kunnolla, sillä mies on vielä kaikenhuipuksi koulutusmatkalla puolet viikosta.. kaksin sujuu vähän nopsemmin....pipareita vielä paistan lasten kanssa, torttuja harkitsen, kun aina tuppaa jäämään syömättä. Mies paistaa kinkun kun tulee reissusta.
Muutama pakettikin on vielä hankkimatta! :eek: :xmas:
 
Tulin just jouluostoksilta, on ihna antaa lahjoja, mutta INHOAN JOULURUUHKIA. :(
Eli lahjat olen jo ostanut. Lanttulaatikot ja tortut on tehty, piparit teen yhdessä lasten kanssa. Siivonnutkin olen, vaikka se loppusiivous täytyy tehdä lähempänä aattoa.
Kortit sain postiin ihan ajoissa, niitä tuli tänävuonna alle 60, on pakko karsia jostain...
Verhoja meillä ei ole muutenkaan, joten en niitä jouluksikaan laita. Tykkään kynttilöistä ja kukista, niitä haluan jouluksi paljon. Maassakin on sen verran lunta että ihan joululta tuntuu. Kyllä joulu on ihanaa aikaa.
Onko kellään tiedossa jotain hyvää joulumusiikki cd:t, olisi kiva saada sellainen vanhojen lisäksi? :heart:
 
Mie taian olla omituinen, mutta meillä ei oo mitää joulujuttuja laitettu, en meinaa ees leipoa tai tehdä joululaatikoita
 
Ja niin kuin mie uhosin, että kaappeja en nuohoa...niin mitä hiiskattia mie olen tehnyt koko päivän?? No nuohonnut niitä riivatun keittiön kaappeja!! :D Ihan katosta lattiaan on keittiö saanut käsittelyä tänään... mikähän miussa on oikein vikana? ;) ( tulee ihan mieleen se sanonta: mikä meihin fiksuihin äiteihin (oik. autoilijoihin) aina menee......?? )
 
Käytiin parin päivän joulureissulla Oulussa ja löysimme täydellisen kuusen! Kaikki oululaiset ja lähikuntalaiset huomio, torirannassa Tikkasen kasvatetut kuuset, kannattaa käydä tsekkaamassa, aivan kuin sarjakuvista, muhkeita ja täydellisiä.

Tänään onkin vuorossa vierasmajan puunaus ja pipareiden/torttujen tekoa.

Tuosta musiikista. Löysin itse prismasta joku aika sitten joulumusiikkia ja sellainen kuin "Joulun tunnelmia" instrumentaaliversiona on ollut kiva taustatunnelman luoja. Se ei häiritse pidemmän päällekään samoin kuin sanoitetut kipaleet, jotka saattaa jäädä ärsyttävästi päälle. Mun ehdoton tämän joulun suosikkibiisi on tuon levyn eka kappale "Tähti tähdistä kirkkain", jota en ole tainnut sanoitettuna koskaan edes kuulla. Aivan ihana melodia.

Ostimme vuosi pari sitten englannista sellaisen kuin "Home for Christmas 1945, a celebration of yuletide, peace and homecoming". Siinä on vähän erilainen näkökulma ja fiilis kuin joululevyissä yleensä.
 
Jouluvalot ovat olleet pihalla kuun alusta lähtien. Kuuset toin jo viime viikolla sisään ja ne on jo koristeltu. Meidän 1.5v on aivan haltioissaan, kun näkee joulukuusen. Joulusanasto alkaa olla hallussa: kuusi, kynttilä, pallo, tähti... Muksu tykkää joululaulujen kuuntelusta. Kyllä tässä alkaa olla joulun tuntua!

Tänä aamuna vietin "mukavat" kolme varttia aviomiehen kanssa ei-niin-kovin-rakentavasti nahistellen: toinen kuusista oli kellahtanut yön aikana kumoon ja se piti saada takaisin pystyyn. :headwall: Kolme metrisen kuusen suoristaminen ei oo hauskaa, kun koristeetkin on jo kuusessa... Toivotaan, että nyt pysyy pystyssä ja joulurauha jatkossa maassa.
 
Ja entäs meillä?
1) kuusi on pystyttämättä, yleensä jo joulukuun alussa
2) piparikakkutalo on kokoamatta (helppo piparkakkutalopaketti)

Olen sentääs joulukortit saanut postiin! Niissä olikin hommaa, kun jokaisen omin käsin väkäsin. Moiseen hommaan en enää ryhdy.
Mies tekee jouluruuat, eli siksi voin ottaa näin rennosti. ;)

Muita jouluhommiani tulevat olemaan:
- ulkokynttilöiden asettaminen ja sytyttäminen
- syöminen, ja rauhasta nauttiminen
=) :xmas:
 
Täällä vielä ihan ihmeaikaan kukutaan ukon kanssa ylhäällä... Sain kaikki lahjat juuri pakattua, illalla koristeltiin kuusi lasten kanssa. Ulkovalot on ripustettu, tosin lisäpistoketta kaivataan. Appivanhemmat on tykänneet tähän asti kaikista tarjoiluista ja ihastelleet vierasmajaansa. Laitoin heille sängyn viereen isot sydänpiparit, jotka koristelin "grandma" ja "grandad" ja laitoin vielä isot rusetit niihin.

Miehelle ostin kävelysauvat, askelmittarin ja heijastinliivin. Saa nähdä mikä on reaktio... ;)

Tuttu pukki ei pääse, joten ostopukki tulee. Toivotaan, että on tolkku pukki, minuuttiaikataululla on liikenteessä.

Huomenna vielä siivousta ja petivaatteiden tuuletus/vaihto.
 
Miekin vielä valvoskelen. Mulla soitti kaveri että hän perheensä kanssa tulee huomenna kylään. Tosi kiva nähdä lapsuuden ystävää pitkästä aikaa. :) :) Toisaalta iski pienoinen, kotini on vielä tämän näköinen sotkukasa, paniikki. Nyt olen iltakauden puunannut paikkoja kuntoon. Meillä kun ei paikat talossa pysy päivää kauempaa edes järjellisessä kunnossa.
 

Yhteistyössä