joulusiivous

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellokitty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kerran oli radiossa haastattelu joulusiivouksesta. Siinä asiantuntija kertoi, että ihmiset ottaa turhaa stressiä joulusiivouksesta. Jouluksi riittää ihan perussiivous, koska jouluna tulee esim. kuusesta havunneulasia ja, jos väkeä enempi niin muutenkin pölyä yms.

Siinä sanottiin, että järkevintä ois joulun jälkeen tehä moinen :)

Toisaalta ihan järkeenkäyvä juttu.

Mä aion tänä vuonna siivota katot, seinät, lattiat, kaikki kaapit-koskaan en oo aikasemmin näin tarkkaan jouluksi siivonnut, enkä siivoakaan luultavasti.
Raksapölyt kun pitää saada pois....:)
Mutta oikeesti niin ehkä jouluksi yleensä vaihdan verhot, teen normi siivoukset. Imurointi ,lattian pesu ja pölyjen pyyhkiminen.

Meillä joulusiivous alkaa ihan justiinsa... :kieh:

Sitä siivotaan meinaan koko huusholli ja sitä ei tehdä hetkessä... Mehän siivotaan aina vähäsen jotain...

a045.gif

Kyllä minä siivoan kaappeja jo näin marraskuulla, että ne olis juoluna edes hiukan järjestyksessä... Ikkunat pesen ja saunan (kuten kyllä saunan muutenkin n. 1kertaa kussa ), pöyt kunnolla myös katosta (kattolistoista), kattolampuista yms. paikoita joita ei viikkosiivouksessa aina "huomaa". Puhtaat matot laitan lattialle. Petivaatteet (peitot, tyynyt, petarit ) pesen ennen joulua. Tietysti sitten lattianpesut, puhtaat lakanat jne.

Tapa opittu kotoa ja kyllä minulla on paljon parempi mieli kun kaikki on kunnolla siivottu:) Toinen "kunnon suursiivous" onkin juhannus ( ja kolmas pääsiäinen...)

Siivoan kaiken lattiasta kattoon, jopa sukkalaatikot ja omapelutarvikeloodan jne. Ja kaiken tämän teen jo itsenäisyyspäiväksi joten hiukan ennen joulua mulla on jäljellä enää vain imurointi, lattioiden pesu ja pölyjen pyyhintä. Sellaista ihan kepeää. Ikkunoiden pesusta tuo alkaa, kaapit ja laatikot siivotaan, varastot ja ullakko inventoidaan ja järjestellään, sauna pestään.. ihan kaikki. Ainoa minkä jätän tekemättä on uunin pesu sillä leivon niin paljon aina jouluksi että uuni tarvitsee enemmän pesua joulun jälkeen. Uunin pesu kuuluu mulla suursiivousmielessä tuonne juhannussiivoon.

imurointi,lattioiden pesu,saunan pesu,pölyjen pyyhintä ja katon ripsiminen,siinä meitin joulusiivous =) onhan se hyvä edes muutama kerta vuodes tehdä perusteellinen siivous =) niin joo,väliovet ja kaappien ovet jynssätään kans.

En yleensä tee joulusiivousta erikseen. Mutta nyt on menossa parempi ja laajempi siivous remontin jälkeen ja lasten uuden huonejärjestelyn vuoksi. Toivon, että kunhan tästä tormakoidun, saan pidettyä paremman siivon, joulunakin =)

mä olen muuten niin laiska siivoamaan että jouluksi haluan kuurata kaikki paikat.. yllättävistä paikoista löytyy kyllä paskaa ja sitä kertyy joka paikaan kyllä. On sitten ainakin sen kerran vuodessa otettu kaikki paikat.