Jouluruokaa vai pelkkää ruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emma"

Vieras
Päätettiin tänä jouluna poiketa perinteisista jouluruuista hieman, kun ei niistä kukaan meidän perheessä erityisemmin pidä, maksalaatikko taitaa olla ainut mikä ostetaan kun poika niin tykkää siitä. Eli ei kinkkua, ei rosollia, eikä muita laatikoita. Sisäfilettä tulee ja lohkoperunoita jollain hyvällä kastikkeella. Mites muilla? menettekö perinteisen mukaan vai oletteko muuttaneet joulupöydässä jotain?

Me on jo syöty pari kinkkua joululaatikoineen. Yksi satsi riittää pariksi päiväksi. Kun pitää pari viikkoa väliä, niin hyvin maistuu taas. Meillä kaikki tykkäävät joululaatikoista esikoista lukuunottamatta. Erityisesti lanttulaatikko on todellista herkkua, jota saisi olla vaikka ympäri vuoden.

Joulukinkkua, joulupuuroa ja laatikot korvataan joka kerta jollain uudella, meidän perheessä kukaan ei niistä välitä...etsikää erilaisia reseptejä netistä ja ruokakirjoista:)

Jouluruokia syödään. Mä haluan, että lapsetkin oppivat niitä syömään. Ärsyttää, kun anoppilassa laitetaan pöytään makaronilaatikot ja lihapullat, kyllä kerran vuodessa voi jouluruokia syödä. En itekään esim. pienenä lapsena tykännyt lanttulaatikosta, mutta opin sitä syömään ja nykyään se on herkkuani.

Meillä vietetään joulua vasta joulupvänä (lapset äidillään aaton), ja en aio tehdä jouluruokaa. Saavat aattona jo perinteiset. Itse en pahemmin perusta laatikoista, kinkusta, rosollista jne, eikä mieskään. Juhlallisesti syödään, mutta vähän erilaista.

Pari muutakin vierasta tulee joulupvänä, ja olen heiltä(kin) varmistanut, että ei tule pettymys kun tänä vuonna en tee perinteisesti lohta, perunalaatikkoa jne..

Jälkkärinä kyllä torttuja, pipareita, suklaata, glögiä.

Joskus 20v sitten vanhempani kokeilivat jouluruuatonta joulua. Muistan sen vieläkin kun tunnelma oli läsähtänyt sen paahtopaistin tjsp. äärellä. Ei hyvät jälkiruuat paljon auttaneet. Tuon jälkeen aina jouluruuilla, mutta vain aatto-tapaninpäivä.

Mä muutan tänä vuonna silleen että otetaan jouluruuista vain ne joista älyttömästi pidetään, eli yksinkertaistan ja karsin valikoimaa.

Meillähän kyllä kaikki rakastaa jouluruuista ainakin jotain ja niistä sitten saa jokainen ehdottaa lemppariaan jota laitetaan tarjolle. Toistaiseksi on valittu:

-Kinkku
-Lanttulaatikko
- Porkkanalaatikko
-Rosolli¨
- Lämminsavulohi

Näistä sitten vielä laajennetaan.

Yhteistyössä