Jouluruoat joulu 2013 tehdäänkö listaa? :d

  • Viestiketjun aloittaja Tonttu-muari
  • Ensimmäinen viesti
Tonttu-muari
Tänä vuonna vietämme miehen kanssa joulun kotosalla, tai no, käymme mun vanhemmilla, mutta muuten kotosalla joten se olis aika mun tehdä meille kunnon ensimmäinen joulu. Ajattelin alkaa jo nyt tekemään listaa mitä ruokai söisimme/tekisimme/leipoisimme jouluksi.
Joten,
Mitä teillä syödään tänä jouluna?
 
"äiti88"
kinkkua
perunalaatikkoa
lanttulaatikkoa
rosollia ja kermavaahtoa
graavilohta
savukalaa
suolaliemessä olleita herneitä
joku salaattihärpäke

hmm. mitäs muuta, no tietty riisipuuroa ja joulutorttuja.
 
Peyote
Meillä syödään perunamuusia, savustettua lohta ja ehkä possukastiketta tai lihapullia. Ei joka sorttia. Jotain jälkiruokaa vielä niin se on siinä, ei meinata kyttää koko joulua keittiössä.
 
Wieruus
Kinkkua, kalkkunaa, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, rosollia, suklaata, suklaata ja suklaata, joulutorttuja, arabilainenmaustekakku, piparitalo, suklaata, puolisoni kotimaasta jotain mitä hän keksii tälle vuodelle, sienisalaattia ym salaatteja, kaloja monenlaisia.
 
HippuTAR
Kinkku
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Maksalaatikkoa miehelle
Rosolli (ilman perunaa ja silliä)
Herneitä

Joulutorttuja
Pipareita
Suklaata

Joulupäivänä tädin luo syömään, mä syön sielä vaan lipeäkalaa ja pottuja

Tapaninpäivänä lohta ja pottuja valkokastikkeella

Nämä samat joka vuosi.
 
"meriina"
Jos olen joulun yksin, hommaan paketin maksalaatikkoa, paketin vihreitä kuulia ja jonkun konvehtirasian. Niillä pärjään vallan hyvin :D Jos taas ollaan miesystävän kanssa yhessä joulu, on varmaan kinkkua ja laatikoita messissä kera pottujen.
 
Faelivrin
En oo ihan tarkalleen vielä miettinyt, mutta ainakin näillä herkutellaan jouluna:

- Lanttulaatikko
- Perunalaatikko
- Porkkanalaatikko
- Bataattilaatikko
- Kinkku
- Kalkkuna
- Rosolli
- Herneet
- Miniporkkanat
- Graavilohi
- Pasteijat
- Tortut
- Glögikakku
- Suklaa
- Riisipuuro
- Rusinasoppa

Tulipas nälkä.. :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: miss jenn
En oo kerenny viel suunnittelee kunnolla mutta ainakin näitä:

imellettyä perunalaatikkoa
maksalaatikkoa miehelle ja koirille :D
lämminsavulohta
kylmäsavulohta
naudanlihakääryleitä
lihapullia
jossain muodossa perunaa

hedelmärahkaa
joulutorttua
SUKLAATA!

sit ajattelin leipoa jotain tosi hyvää, en tiedä vielä mitä.
tuo ruokalista tulee tuosta vielä varmaan suurenemaan kun saan suunnitelmia enemmän kehiin :D
 
"wieras"
Olenkohan ainoa, jonka mielestä jouluaterialla pitää olla puljonkia? Meillä on suvussa vedetty sitä monta sukupolvea eli siis itse valmistettua lihalientä, johon laitetaan liha- tai porkkapiirakan palanen mukaan. Siitä se jouluateria alkaa.
 
täältä pesee
Riisipuuro luumukiisseli ja kermavaahto siihen til.

Tämä on siis nyt jo aikuisten lasteni jokajouluinen ehdoton must.

Kinkku tai kinkkurulla. Kuoretta keitetyt perunat (mies vaatii, itse en ymmärrä niitä kun en koskaan niitä syö.) Sallatti (muualla sanotaan rosolli). Suutarinlohi, lasimestarin silli. Porkkanalaatikko, perunalaatikko, bataattilaatikko ja maksalaatikko&puolukkahillo. (Lanttulaatikko on pannassa koska en voi olla syömättä sitä ja tulen siitä sairaaksi.) Vihersalaatti, runsas sellainen. Savukala (lohi tai siika). Hillosipulit. Karjalanpaisti. Lihapullat. Graavilohi. Kotijuusto.

Joulunpyhinä myös em. lisäksi meillä tarjoillaan vähän kattaukseen osallistujista riippuen liha-sienipasteijoita, torttuja, piparkakkuja, tiikerikakkua, pullaa, saaristolaisleipäpaloja mädillä ja smetanalla, suklaita, glögiä, omenia, mandariineja ja juustoja, katkarapu-savulohihyytelöä.

Meillä ruokitaan noin 25 ihmistä joulunpyhien aikaan, osa useamminkin kuin kerran...
 
Rollolainen
porkkanalaatikoa
perunalaatikkoa
maksalaatikkoa
lanttulaatikkoa
kinkku
rosolli
punajuurisalaatti
sienisalaatti
italiansalaatti
(vihreä salatti)
graavilohta
juustoa
homejustoa
riisipuuroa kanelin ja sokerin kanssa
rusinasoppaa
pipareita
joulutorttuja
joulusuklaita MONTA eri lajia
hedelmiä ( omenoita ja mandariinejä)
nämä nyt ainkin tulee mieleen, ehkä vielä muutakin


Ai niin ja tietenkin lihahyytelöä pitää olla
tapaninpäiväänä sit on karjalanpaisita ja perunoita+ laatikoita lisäksi
ruokaa hankitaan sen verran että niitä jaksaa klome, enintään neljä päivä syödä. Kinkku ja graavilohi on sellaisia joita sit laitetan muuloinkin leivän päälle

niin ja EHDOTTOMASTI joululimppua pitää olla =D
 
ffdsa
Meillä syödään perunamuusia, savustettua lohta ja ehkä possukastiketta tai lihapullia. Ei joka sorttia. Jotain jälkiruokaa vielä niin se on siinä, ei meinata kyttää koko joulua keittiössä.
Ei yhtään perinteistä jouluruokaa? Ettekö te vietä joulua, vai miksi moinen? Onko teillä kuusi, koristeita ja annatteko lahjoja?

Uteliaisuuttani kyselen, ei oo pakko vastata :)

Meillä perinteiset:
kinkku, laatikot (porkkana, lanttu ja maksaloota), rosolli, graavilohi, salaatteja (peruna, punajuuri, sieni, tuore), aladobi, joululimppu, riisipuuro ja luumurusinasoppa. Jälkkäriksi piparit, tortut ja suklaata niin paljon kuin napa vetää... yömyssynä glögipaukku.
 
ooooooo
Kinkkua ehkä, fasaanin rintafileitä ja lohta. Laatikoista teen lanttua, perunaa ja vähän porkkanaa. Sitten salaattia ja pikkelsiä, joku hyvä kastike. Jälkkäripuolelta suklaata, torttuja, pipareita, marmeladia, punaisia omenia ja mandariineja. Illaksi ehkä suolakeksejjä, pari hyvää juustoa ja viinirypäleitä. Juomapuolella glögiä, jouluolutta saunaan, alkoholitonta kuoharia, lapsille pommacia.
 
Peyote
Mun mielestä taas pottumuusia ja kastiketta saa joka päivä, ei mitään jouluista perusruoassa. Lapsillekin hyvä opettaa jouluruokien syönti, kotoahan ne kaikki taidot oppii jos vaan opettaa.
No en sanois jotain ruokien syöntiä ihan taidoksi kumminkaan.
Minä ja mies ei tykätä jouluruuista, eikä tykkää lapsetkaan. En näe järkeä siinä että niitä olisi väkisin syötävä, vaan me tehdään niitä ruokia, joista me itse kovasti tykätään koska silloin joulu on paljon kivampi. Kevyt ruuanteko on ihan kiva joulupuuha minulle ja miehelle.

Me vietetään joulua, mutta me halutaan omia perinteitä, eikä jonkun toisen perinteitä.
 
fdsaa
No en sanois jotain ruokien syöntiä ihan taidoksi kumminkaan.
Minä ja mies ei tykätä jouluruuista, eikä tykkää lapsetkaan. En näe järkeä siinä että niitä olisi väkisin syötävä, vaan me tehdään niitä ruokia, joista me itse kovasti tykätään koska silloin joulu on paljon kivampi. Kevyt ruuanteko on ihan kiva joulupuuha minulle ja miehelle.

Me vietetään joulua, mutta me halutaan omia perinteitä, eikä jonkun toisen perinteitä.
Lanttulootaa ja monia muita joulun makuja nimenomaan on opeteltava syömään, eli kyllä niiden maistuminen vaan taito on :) ja karhunpalveluksen ootte teheet lapsillenne kun ette ole opettaneet jouluruokia syömään. Nirsoilijoista tulee juuri nirsoista vanhemmista eikä ruokien nyrpistely ole kovinkaan sivistynyttä. Uusia makuja oppii syömään vain niitä syömällä.
 

Yhteistyössä