Joulupyhien menu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juupa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juupa

Vieras
No niin, jouluhörhelöt. :D Paljastakaapa mitä teillä syödään aatonaattona, aattona, joulupäivänä, tapanina... onko jotain must-perinteitä, vedetäänkö samaa lanttulooraa läpi joulun vai vaihtuuko menu sushiin tapaninpäiväksi?

Paljon kaloi, kylmäsavulohta, graavia, sinappisilakoita, valkosipulisilakoita, savulohta, sillejä, katkarapuja (juu tiedän ne ei oo kaloi). Keittetyjen perunien ja lanttulooran kans.

Minä aloittelen.

Aatonaatto:
Kinkunvalvojaiset, paistellaan yötä myöten kinkkua ja viimeistellään leipomuksia. Menulla tietty kinkkuvoileipiä ekoista maistipaloista, maistiaisia leipomuksista.

Aatto:
- Aamulla riisipuuro + lisukkeet. Melkeinpä joku sen kinkkuleivän tekee tässäkin.
- Päivällä torttukahveet
- Pääruaalla perinteisempiä jouluruokia pitkällä kaavalla
- Illalla monesti esim. juustolautanen ym.

Joulupäivä
- Suht normi aamupala
- Lounasaikoihin yleensä itsetehty lohipiirakka ja salaattia tai muuta kalaa.
- Päivällinen jouluruuan rääppiäisiä, joku hienompi kakku tms. jälkkäriksi

Tapani
- Tuhotaan viimeiset jouluruuat, esim. tekemällä kinkusta pastaa tms.
- Iltaruualla blinejä, tämä on pakollinen!

Kaikissa sopivissa väleissä suklaata. Paljon. :D

Samoja kuin aina ennekin ja äitin tekemänä :)

ELI ihan nää perinteiset ; kinkku, porkkanalaatikko, perunalaatikko, lanttulaatikko, karjalanpaisti, potut, rosolli, graavilohi, salaatti, kotikalja........

KOtona ei tehdä mitään jouluruokia, ei edes kinkkua. Nyt ollaan reilut 10 vuotta syöty kaikki pyhät niitä samoja pöperöitä kylässä ja kotona mutta nyt se loppuu. Ainakin kotona.

Aattona syödään perinteisesti eli monipuolinen alkupalapöytä, sen jälkeen kinkku, laatikot sekä rosolli ja jälkkäriksi luumukiisseli kermavaahdon kera.

Joulupäivänä syödään yleensä aaton jämiä ja tapanina jo ihan jotain muuta.

Oisko kellään mitään kivaa joulujälkkäriä mielessä, varsinainen pääruokapuoli on hoidossa mutta makea osasto tuppaa jäämään leivonnaisille.

Joskus söin jotain ihanaa piparirahkaa, oisko reseptiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Aattona syödään perinteisesti eli monipuolinen alkupalapöytä, sen jälkeen kinkku, laatikot sekä rosolli ja jälkkäriksi luumukiisseli kermavaahdon kera.

Joulupäivänä syödään yleensä aaton jämiä ja tapanina jo ihan jotain muuta.

Nam, kuulostaa ihanalle! :p Mitään erikoista vinkkiä tuohon, vai ihan normaalisti teet?

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Nam, kuulostaa ihanalle! :p Mitään erikoista vinkkiä tuohon, vai ihan normaalisti teet?
Mä en koskaan tee sitä. En edes erityisemmin välitä koko kiisselistä. Joko systeri tai mutsi tekee aina jälkkärin, mutta eiköhän se ihan peruskiisseli ole.

Lisäys: mä luulen, että mutsi ja systeri käyttää kiisselin nesteenä omenamehua.

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa:
Oisko kellään mitään kivaa joulujälkkäriä mielessä, varsinainen pääruokapuoli on hoidossa mutta makea osasto tuppaa jäämään leivonnaisille.

Joskus söin jotain ihanaa piparirahkaa, oisko reseptiä?
Olen tehnyt piparkakkurahkaa - tosin en joulupöytään - vaahdottamalla 2 dl kermaa, lisäämällä purkin rahkaa, vaniljasokeria ja rouhittuja piparkakkuja. Olen myös pakastanut joskus seoksen -> piparkakkujäädyke.

Aattona aamupalalla kinkkuvoileipää ja kahvia.

Lounaaksi riisipuuro

Jouluateria:

sinappisilakka
valkosipulisilakka
lasimestarin silli
graavilohi
kylmäsavulohimousse
muikunmäti+smetana+sipuli
maksapatee
kylmäsavuporosalaatti
rosolli
perunat
kinkku
lanttulaatikko
porkkanalaatikko

jälkiruokana suklaata :)

Meillä tällaista tiedossa:

Aatonaattona ihan normaalit ruokailut lounaan ja päivällisen muodossa, iltapalalla syödään jotain vähän "parempaa", jotain kivaa suolaista ja sitten joululeivonnaisia päälle.

Aattona normaali aamupala, toki siis hiukan parempaa ja normaalia kauniimpi kattaus.
Lounaaksi riisipuuroa ja rusinasoppaa, päiväkahvilla monenlaista jouluherkkua. Päivällisellä se normaali jouluateria kinkkuineen ja laatikkoineen, jälkkäriksi dajmjäädykettä. Iltakahvilla/glögillä vielä joululeivonnaisia.

Joulupäivänä syödään lounaaksi jouluruokaa, jälkkärinä on suklaakakkua (pohja piparkakuista ja voista, suklaatäyte hyydytetään pakastimessa) ja sitten loppupäivä mennään kahvittelujen ja suolapalojen voimalla (plus kinkunjämien...) .

Tapanina mennään kylään.

Piti vielä kertoa, että jouluksi leivotaan piparkakkuja, vaaleita pipareita, kuorrutettavaa pähkinäkakkua, jotain suolaisia pikkupaloja, ehkä parmesankeksejä ainakin ja ehkä jotain pasteijoita. Niin ja torttuja paistellaan valmistaikinasta tarpeen mukaan. Niin ja vuokaleipää teen myös.

Yhteistyössä