Joulupuu-keräys,mitä toivoisit lapsesi sieltä saavan?

• Viestiketjun aloittaja titu
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Itse osallistuin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Ja viimeistä. Tätä palstaa luettuani huomasin olleeni todellinen ääliö, jota kirotaan rojusta mitä olen ostanut. Kun ei kelpaa ilmaislahjat "köyhille" niin olkoon. Lisäksi monet kertoivat, että kiva kun on saanut lahjoitusta sieltä ja toista täältä, eikä tarvinnut lapsille lahjojakaan ostaa, niin meni nekin rahat säästöön etelänmatkaan. Tuli kyllä niin paha mieli, että sai riittää mulle. (ja tiedän kyllä, että osa oli ihan provojakin )

Nimetön
Kävin eilen ostamassa palapelikirjan (muumi-kirja, jossa viisi erilaista palapeliä) sekä puuhalehden+puuvärikynät. Toivottavasti noista on iloa jollekulle :)

p.s. olen ns. "köyhä" opiskelija, mutta koen että minulla on silti varaa ilahduttaa jotakuta lasta. Pienelläkin summalla voi tehdä ihmeitä.

vierastus
Meidän kaupungissa voi myös lapun valita läjästä johon on laitettu lapsen ikä ja lahjatoive.
Mun mielestä se on kätevä systeemi, viime vuonna otin kaksi lappua, toisessa toivottiin 3-v tytölle my little ponya ja toisessa 5 v. pojalle bionicle ukkoa, sain ne viereisestä lelukaupasta
ja makso yhteensä n. 18 ?.

Isompaan sijoitukseen ei pysty kun on noi omatkin lapset. Itselle tuli hyvä mieli ja toivottavasti lahjojen saajille myös..

moi

osaako joku kertoa että koska ne lahjat menee jakoos jos saa? ja siis vedetäänkö ne jostain hatusta?
mulle soitettiin aika päiviä sitten tästä kysyttiin lasten sukupuoli ja ikä. sanottiin että jos onni suo niin voi joku pieni paketti tulla. ja kerto tästä joulupuu keräykseltä joka kuulosti multa ihanalta en ollut ikinä ennen kuullut.

mutta ei oo kuulunut mitään niin aattelin että ehkä sit ei oo meidän kohdalle osunut =(

mie
Turussa on joulupuussavain sellaisia tyhjiä lappuja, johon sitten voi itse täyttää lahjan sisälön, saajan iän ja sukupuolen.

Itse ostin pienen vauvanuken ja nukenhoitotarvikesetin. Iäksi laitoin 2-4 vuotiaalle.

Ihmetyttää muuten kyllä tuo mitä edellä joku mainitsi, että lahjat avataan ja sitten paketoidaan uudelleen. Eikö silloin olisi helpompi, että ne lahjat vietäisiin ihan paketoimattomina?

"joku"
Mun mielestä myös tämä juttu on ajatuksena tosi hieno. Mutta en myöskään ymmärrä sitä kun lahjoja menee ns"väärään osoitteeseen"kun on ihmisiä jotka ei oikeasti voi ostaa lapsilleen lahjoja. Niin sitten tästä keräyksestä menee sellaisille joille vanhemmat muutenkin ostelee lahjoja kuten tuolla joku saaja jo kertoikin että ostaa lapsilleen itsekkin lahjoja. Ja en tarkoittanut vain häntä vaan olen myös seurannut vierestä kun vanhemmat ostelee lapsille kalliit lahjat ja silti saa tuoltakin että jos nämä lahjat ihan oikeasti menisi sellaisille jotka niitä tarvitsee!tosin osa varmaan meneekin onneksi:)

,,,
Espoon Sellossa olevassa joulupuu keräyksen ohjeissa lukee, että lahjat menevät Espoolaisille sijoitettuna oleville lapsille. Heillä varmasti tilanteet vaihtelevat, laitoksissa oleville ei varmaankaan lahjoja pahemmin kukaan hanki, mutta perhesijoituksissa kenties sijaisvanhemmat saattavat hankkia paljonkin!

Projektissa mukana
Olen itse organisoimassa oman alueeni keräystä.

Pakko jälleen kerran puuttua siihen, miten ihmiset kokevat etteivät kaikki lahjat mene tarpeeseen. Lapsilistat saamme sosiaalikeskuksesta. Eli jotta lahjan saa, pitää olla sosiaalikeskuksen asiakkaana. Asiakkaana voi olla joko toimeentulotuen puolelta, tai sitten lastensuojelun puolelta.

Uskallan väittää, että jokainen äiti/isä joka haluaa lapselleen joululahjan ostaa, siihen pystyy ja kykenee. Vaikka sitten kahden euron tikkarin lapselleen ostamalla. Kyse ei nyt ole kuitenkaan välttämättä siitä. Joulupuu-keräyksellä helpotetaan monen vähävaraisen, tai muutoin heikommassa asemassa olevan perheen joulua. Lapsi saa lahjan ja vanhemmilla on yksi pieni murhe vähemmän.

Itse henkilökohtaisesti tunnen osan niistä perheistä, jotka lahjoja saavat. Tiedän, että perhe itse ostaa lapsilleen lahjoja, mutta koen silti heidät avuntarvitsijoiksi syystä tai toisesta. Yhdessä perheessä on masennusta, toisessa perheessä tiukka taloudellinen tilanne ja kolmannessa perheessä on ihmissuhdetilanne niin vaikea, että apu on heillekin tarpeen.

Apu on tässä kohtaa joululahja lapselle. Kuulostaa ehkä pieneltä, mutta sitä se ei ole. Miettikää miten upealta tuntuu saada apua. Miten uskomattoman hienoa on, että maailmasta löytyy ihmisiä, jotka antavat lahjan tuntemattomalle lapselle ja samalla helpottavat koko perheen elämää. Apu on siis niin fyysistä, kuin henkistäkin.

Kuten mikään tässä elämässä, niin ei myöskään tämä ole mustavalkoista :)

Jaa-a. Ainakin keräyksen sivuilla luetellut lahjavinkit oli osaksi sellaisia, että multa repeäisi perse jos joku omalle lapselleni moisia leluja kiikuttaisi lahjaksi. Just esim. jotkut Littlest Pet Shopit mitä vinkattiin jo 2-vuotiaille tai jotain Turtleseita 5-vuotiaille. Suurin osa lapsista ja vanhemmista ei kuitenkaan ole niin tarkkoja leluista kuin meidän perhe, joten varmasti ne ovat useimmille lahjansaajille oikein ok ja jakajathan vielä paketin sisältöilmoituksen perusteella yrittää jakaa ne sellaisille lapsille, joiden uskoo juuri siitä paketista pitävän!

Oli siellä paljon hyviäkin vinkkejä, esim. palapelit ja askarteluvälineet mitkä olisivat meillekin tervetulleita. Se vain vähän ihmetytti, että esim. 5-7 -vuotiaille tytöille suositeltiin puuhakirjoja, mutta samanikäisille pojille ei... Tai 2-4 -vuotiaille pojille junarataa, mutta tytöille ei.

Puhun siis tästä sivusta Lahjavinkkej - SNKK ry / JCI Finland

Ja lisättäköön vielä, että meidän perheemme ei ole eikä varmasti koskaan tule olemaankaan keräyksessä saavana osapuolena mukana.
Mä luin tuon ja olihan siinä sukupuoliroolitusta.

Mutta esim. tästä

"Ikä 5 - 7 vuotta TYTTÖ

Puuha- ja tehtäväkirjat (eskarityyppisiä)
Siirtotarrakirjat
Nuket ja nuken tarvikkeet
Palapelit, muistipelit
askartelu- japiirustustarvikkeet, sormivärit, vesivärit
sukset, luistimet
ZhuZhu pets hamsteri –hahmot ja –tarvikkeet
Littlest Pet Shop –hahmot ja -tarvikkeet
korut
rooliasut
Bratz-nuket, Barbiet, Steffit
DVD-elokuvat
Hama-helmityöt"

ja tästä:

"Ikä 8 - 10 vuotta TYTTÖ

koulutarvikkeita, esim. Tiimarista kynät, kumit, vihkot, tarrat yms.
korut
lautapelit
musiikkia
DVD-elokuvat
kirjat

tai

Ikä 11 - 16 vuotta TYTTÖ

korut
meikit, shampoo & hoitoainesetti, suihkuvaahto
musiikkia
nuorisovaatteita
kirjat
nuorisotuoksu
lahjakortti, esim. H&M, Lindex, Seppälä, Body Shop yms."

mikä tahansa kelpaisi meille lahjaksi ( 5 ja 10v tytöt).

eko ihminen
Miksi noiden pitää olla uutta? Eikö käytetty siisti käy jos sen pesee ja tuunaa?
Eikö me muutenkin hukuta nyky yhteiskunnassa tähän roskaan ja kulutukseen?
Miksi näissä ei suosita kierrätystä?
Itse ostan muutenkin jopa joululahjat sukulaisillekin kirppareilta :)

Projektissa mukana
Miksi noiden pitää olla uutta? Eikö käytetty siisti käy jos sen pesee ja tuunaa?
Käytetty ei käy ihan puhtaasti siitä syystä, että ihmisten käsitykset hyväkuntoisesta ja puhtaasta käytetystä lelusta ovat melko laaja-alaiset. Lisäksi uusi lelu kestää todennäköisesti käytössä käytettyä lelua pidempään.

Osa projektissa mukana olleista on ollut vastaavanlaisissa projekteissa mukana, jossa on saanut antaa myös käytettyjä leluja ja sieltä tulleiden kokemusten perusteella on parempi tehdä näin.

Oman kotikuntani diakonissatoimisto ottaa vastaan käytettyjä leluja, jotka lahjoitetaan lasten joululahjoiksi. Joten käytettyjenkin lelujen kanssa pääsee osallistumaan jouluilon tuomiseen lapselle. Kierrätys on ideana ehdottoman hyvä, mutta tällä kertaa se vetää pidemmän korren, että lapset saavat varmasti pukinkontista ehjiä ja siistejä leluja.

eko ihminen
Niin että kannustetaan kulutushysteriaan :(
Ei kai kukaan kehtaa lahjaksi antaa jo valmiiksi risaa lelua ja jos ne on jo yhdellä kestäneet nin luultavasti kestää myös toisella.
Ennemminkin nuo halpis tiimari kamat vaikka on uutta ei kestä kuin se että on laatua kirppikseltä ja käytetty.

"vieras"
Täällä nimilistat lahjan saajista tulee neuvolasta, sosiaalitoimesta että seurakunnan diakonissalta että ei pelkästään niitä lapsia jotka ovat sosiaalitoimen silmissä.

Uskon sen olevan sen takia, että meillä on hyvin erilaisia käsityksiä mikä on "hyväkuntoinen". Ja halutaan varmistaa että paketista ei tule jokakodin roskalaatikkoa. Jo nytkin palstalla kerrotaan iskevän rikkinäiset vaatteet keräykseen, vaikka aina korostetaan että vain ehjiä ja puhtaita. Mä en tiedä mistä tulee ajatus, että jollain on niin elämä surkeata että mitä tahansa roskaa voi lahjoittaa?

Mutta joo, esim laatulelut (brio ja lego vaikka) olisivat hyviä kierrätettynä, mutta suuri osa esim vaatteista ei mene pitkään enää toisella lapsella, jos kulutus on kova (eli ei ole paljon vaatteita). Mutta itsetehty käy - mutta tee se sellaiseksi että se ei heti hajoa.

Projektissa mukana
Niin että kannustetaan kulutushysteriaan :(
Ei kai kukaan kehtaa lahjaksi antaa jo valmiiksi risaa lelua ja jos ne on jo yhdellä kestäneet nin luultavasti kestää myös toisella.
Ennemminkin nuo halpis tiimari kamat vaikka on uutta ei kestä kuin se että on laatua kirppikseltä ja käytetty.
Yksi lahja ei kuitenkaan liene sentään kulutushysteriaa?

Valitettavasti kyllä kehtaa. Juuri tästä syystä on raja vedettävä johonkin ja se on se, että lahjan tulee olla uusi. Kuten jo kerroin, tästä on kokemuksia.

Ja kuka valvoo sitä, että kirppikseltä ostettu lelu olisi laatulelu? Ihan samalla tapaahan sekin saattaisi olla Tiimarikamaa.

Itse henkilökohtaisesti suosin kierrätystä ja omat lapseni saavat jouluna myös kirpputorilta ostettuja lahjoja. Mutta ymmärrän silti sen, miksi Joulupuu-keräyksessä lahjoitetaan vain uusia leluja.

Projektissa mukana
[QUOTE="vieras";22574856]Täällä nimilistat lahjan saajista tulee neuvolasta, sosiaalitoimesta että seurakunnan diakonissalta että ei pelkästään niitä lapsia jotka ovat sosiaalitoimen silmissä.[/QUOTE]

Varmasti eri paikoilla onkin erilaiset toimintatavat. Pointtina kuitenkin se, että ihan varmasti perheet joihin lahjat menee, ovat avun tarpeessa. Harva jaksaa huvikseen käydä diakonissan puheilla, sosiaalitoimistossa tai purkaa tilannettaan neuvolassa.

Diakonissan ja neuvolan kautta tulleiden perheiden avustamisella mahdollisesti ehkäistään sitä, ettei perhe koskaan joudukaan sosiaalikeskuksen tarjoaman avun piiriin.

"vieras"
Varmasti eri paikoilla onkin erilaiset toimintatavat. Pointtina kuitenkin se, että ihan varmasti perheet joihin lahjat menee, ovat avun tarpeessa. Harva jaksaa huvikseen käydä diakonissan puheilla, sosiaalitoimistossa tai purkaa tilannettaan neuvolassa.

Diakonissan ja neuvolan kautta tulleiden perheiden avustamisella mahdollisesti ehkäistään sitä, ettei perhe koskaan joudukaan sosiaalikeskuksen tarjoaman avun piiriin.
Aivan sen takia kysytään myös neuvolasta ja seurakunnalta, koska suurin osa ihmisistä elää siinä kiikun kaakun sosiaaliturvan yläpuolella muttei silti ole häävit tulot muttei toimeentuloasiakas. Suosittelen kyllä laajempaa joka paikkaan kuin pelkkä sosiaalitoimi.

Mama the strange
Mun lapseni sai joulupuusta isänsä kautta viime vuonna jotain...muistaakseni auton.
Me ollaan tosi pienituloisia, mutta lapsi saa silti suuren suvun takia paljon lahoja, en siis koe, että meidän perheeseen tällaista apua tarvittaisiin. Ihan kiva oli toki paketti viime vuonna saada ja toki siinä mielessä, että lapsen isä (jolta paketti siis tuli) on päihdeongelmainen eikä ihan ensimmäisenä ole rahojaan lahjoihin laittamassa. Lapsi sai siis isältäänkin edes yhden paketin.

Jos tänä vuonna tuolta paketti tulisi niin ehkä eniten toivottaisiin legoja, junaradan osia, dinoja, tai lautapelejä. Myös askarteluvälineet, etenkin värityskirjat on pop. Poika on 4 vee.

Projektissa mukana
[QUOTE="vieras";22574925]Aivan sen takia kysytään myös neuvolasta ja seurakunnalta, koska suurin osa ihmisistä elää siinä kiikun kaakun sosiaaliturvan yläpuolella muttei silti ole häävit tulot muttei toimeentuloasiakas. Suosittelen kyllä laajempaa joka paikkaan kuin pelkkä sosiaalitoimi.[/QUOTE]

Meidän seudullamme diakonissat järjestävät oman keräyksen Joulupuu-keräyksen ohella.

Listat tulevat sosiaalitoimesta, sillä sosiaalitoimi hoitaa lahjojen jakelun perheisin. Näin toimitaan siksi, että apu menee perille vähintäänkin niihin kaikkein eniten apua tarvitseviin perheisiin.
Mielellämme auttaismme ihan kaikkia, mutta pelkästään sosiaalitoimen listoilla on yhteensä lähes 900 lasta. Olemme pieni paikkakunta ja tuon lahjamäärän saamiseen tarvitaan lähestulkoon ihme. Jotta kaikille lapsille olisi mahdollisuus saada paketit, pitää sitä lasten määrää jollakin tavala rajoittaa. Ja meillä se on rajoitettu rajaamalla mukaan ne kaikkein köyhimmät, tai muusta syystä ehkä eniten apua tarvitsevat. Sosiaalitoimen asiakkuus kun sekä toimeentulopuolella, että lastensuojelun puolella on yleensä se viimesijaisin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eko ihminen:
Jos löytää kirpparilta ihan aikuisten oikeasti uudenveroisen tavaran, niin en minä ainakaan näe mitään syytä sille ettei sitä voisi laittaa keräykseen. Sillä oletuksella, että tavara tosiaan on uudenveroinen: kirjan kannet ja sivut eivät ole nuhjuiset tai tahraiset, laukut ja vatteet eivät hajoa saumoistaan, pelit eivät ole rikki tai käytetyn näköiset jne. Jotkuthan tuovat kirpparille uusiakin tavaroita jos ne eivät miellytä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22583928]Jos löytää kirpparilta ihan aikuisten oikeasti uudenveroisen tavaran, niin en minä ainakaan näe mitään syytä sille ettei sitä voisi laittaa keräykseen. Sillä oletuksella, että tavara tosiaan on uudenveroinen: kirjan kannet ja sivut eivät ole nuhjuiset tai tahraiset, laukut ja vatteet eivät hajoa saumoistaan, pelit eivät ole rikki tai käytetyn näköiset jne. Jotkuthan tuovat kirpparille uusiakin tavaroita jos ne eivät miellytä.[/QUOTE]

Mä voisin kyllä olla röyhkeä ja viedä tuohon keräykseen sääntöjenvastaisesti sellaisen kirpparitavaran, joka ei näytä kirpparitavaralta. Juurikin vaikka lapselle kirjoja. Tekisin sen ihan puhtaalla omallatunnolla, koska löydän monesti kirpparilta oikeasti uutta ja laadukasta tavaraa, enkä usko että keräyksen järjestäjätkään osaisivat kertoa että ostinko kirjan kirjakaupasta vai kirpparilta, jos paketin tarkistaisivat. Käytettyjä vaatteita en lahjoittaisi, koska niistä yleensä näkee että on käytetty (vaikka olisi erittäin siisti vaate, niin kaupasta ostetut harvoin tuoksuvat pesuaineelle jne.)

Yhteistyössä