Mielenkiintoinen ketju.
Meillä: 1. Joko kinkku tai kalkkuna, ei molemmat. Useimmin on ollut kinkku, koska minusta on haaskausta kypsentää molemmat, ja miehelle ei joulu ilman kinkkua tule. Sinapit tehdään itse.
2. Palapaisti/varioitu karjalanpaisti. Pitkään kypsytetty, maukas. Tämän vaatii ennen kaikkea toiseksi nuorin.
3. Sallatti (rosolli sanovat jossain päin). Ilman silliä. Minulle välttämätön.
4. Lanttulaatikko, yleensä myös peruna- ja bataattilaatikot. Porkkanalaatikkoa on pikkuinen ostettu sellainen, koska se sama toiseksi nuorin tarvitsee myös sen. Maksalaatikkoa on joskus. Minä ja äitini tykätään, muut oikein ei. Jos on maksalaatikkoa, sen kaverina on myös puolukkahilloa.
3. Graavi lohi. Mies ja kolme vanhinta (joista se kolmanneksi vanhin on samalla toiseksi nuorin) syövät tätä. Ma en.
4. smetana, mäti, saaristolaisleipä, sipulisilppu kuuluvat alkupaloihin.
5. tuoresalaatti vaihtelee vuodesta vuoteen.
6. savusiika tai muu savustettu kala, usein. Aina ei viitsitä, jos syöjiä on vähän. Tätä syö ennen kaikkea kaksi nuorinta ja äitini.
7. lihapullat, miehen tekemät. Näitä syödään kaikki. Osassa on sieniä, osassa ei. Lastenlasten suosikki.
8. keitetyt perunat (mies ja mun vanhemmat... huoh.)(vaikka ainahan nuo on menneet)
9. Kotijuusto. Kaksi vanhinta minä ja mies ei saada joulua ilman.
10. kahta kolmea erilaista silliä ja suutarinlohta (ite tartten, mieskin syö, muut ei koske...)
11. Juustolautanen.
12. Hillosipulit!!! Kuopus tarvitsee.
13. Suosikkikastike on punaviinikastike, joka häsän vuoksi yleensä Knorrin tai vastaavan. Tulee ihan hyvä, ja nopeasti.
Tuolla nyt ainakin alkuun pääsee. Olen kyllä auliisti mukautunut vuosien varrella erilaisiin toiveisiin ja omiin päähänpistoihin. Joulupöydässämme on mm. nähty kalapuikkoja (yhden silloin vielä lapsukaisen harras toive), makaronilaatikkoa, oman intohimoisen ideointini seuraamana värkkäsin joskus katkarapu-tillihyytelökakun (joka oli hyvä minun ja silloisen siipan mielestä, mutta ei juuri muiden), ja sienimuhennosta on myös joskus ollut (huomaan että tämäkin on se kolmanneksi vanhimman toive... taitaakin olla aika herkkusuu hän.)
Aamupäivällä ollaan syöty riisipuuro ja luumukiisseli kermavaahtoineen, itse tehtyjä lihariisipasteijoita on myös tarjolla. Omenoita, mandariineja, suklaata, pähkinöitä ja rusinoita on tarjolla.
Kauheesti ruokaa... enemmän kuin tarvitaan.