Jouluongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miisa"

Vieras
Minulla on niin hirveän paha mieli lapsieni puolesta.
Isovanhemmat asuvat 100km päässä ja käyvät tosi harvoin.
Siskoni perhe asuu isovanhemmista n 50km päässä ja siellä isovanhemmat käyvät usein.

Ja silloinkin kun käymme isovanhemmilla tai he meillä, niin äitini puhuu vain siskoni lapsista ja heidän tekemisistään.

Ei siinä muuten mitään vikaa olisi (kiav niitä välillä on kuunnella), mutta kun oma esikoinen alkaa jo ymmärtää ja ihmetellä tätä epätasa-arvoa (ihmettelee miksi mummi ei kysele heidän kuulumisia).

Nyt sitten joulu tulossa ja isovanhemmat on tietysti menossa siskoni luokse.
Omat lapset olisivat halunneet nähdä mummia ja ukkia jouluna ja kyselevät, että miksi mekin emme sitten mene siskoni luokse.
Totuutta en haluaisi kertoa (eli sitä, että emme ole sinne tervetulleita) sillä haluaisin kuitenkin ylläpitää lasteni hyviä suhteita niin isovanhempiinsa kuin tätiinsä ja serkkuihinsa.

Mitä ihmettä siis sanon lapsille?

Puhuisiko äitisi sen takia siskostasi ja heidän lapsistaan, kun tietää että te ette ole väleissä? Ja yrittää näin saada teitä lähentymään? Luulisin, että puhuu teistä vastavuoroisesti siskollesi. Ja tuo etäisyys kertoo ainakin mun mielestä sen, miksi näkee enemmän siskoasi. Toisaalta käykö myös siskosi enemmän äitiänne katsomassa? Sekin voi selittää sen, että äitisi puhuu ja näkee enemmän siskoasi.

Hankala tilanne ja lapsille ikävä. Minä ottaisin asian puheeksi äitisi kanssa, puhuisin ihan rehellisesti miltä tuntuu tuo teidän järjestely. Miksi te kaikki ette voisi mennä sinne äidillenne jouluksi?

[QUOTE="vieras";27732512]Puhuisiko äitisi sen takia siskostasi ja heidän lapsistaan, kun tietää että te ette ole väleissä? Ja yrittää näin saada teitä lähentymään? Luulisin, että puhuu teistä vastavuoroisesti siskollesi. Ja tuo etäisyys kertoo ainakin mun mielestä sen, miksi näkee enemmän siskoasi. Toisaalta käykö myös siskosi enemmän äitiänne katsomassa? Sekin voi selittää sen, että äitisi puhuu ja näkee enemmän siskoasi.

Hankala tilanne ja lapsille ikävä. Minä ottaisin asian puheeksi äitisi kanssa, puhuisin ihan rehellisesti miltä tuntuu tuo teidän järjestely. Miksi te kaikki ette voisi mennä sinne äidillenne jouluksi?[/QUOTE]

Ai meidän äidin ja isän 46 neliön kaksioon kaikki 12 henkeä, kun sekä siskollani ja minulla on iso omakotitalo. Mikä järki siinä olisi???

Ja toisaalta siskoni on jo useamman vuoden järjestänyt joulun myös miehensä vanhemmille ja miehensä downin syndroomasta kärsivälle veljelle. He kun eivät enää jaksa/pysty joulua itse järjestämään.

Minulla ja siskollani on oikeastaaan ihan hyvät välit. Vierailemme toinen toistemme luona suht säännöllisesti ja juttelemme puhelimessa tuntitolkulla. Jouluna vaan siskoni haluaa huolehtia miehensä sairaanloisista vanhemmista, jotka nauttivat rauhasta ja hiljaisuudesta.
Sitä ei oikein ole jäljellä, jos meidän 5-hengen perhe menee joulunviettoon mukaan...

Äitini taas ei oikein tätä eroa lastenlasten kohtelussa näe. Siskoni on ollut äidin suosikki lapsesta asti, ja hänen lapsensa ovat nyt ilmiselvästi niitä lapsenlapsista "parhaita".

[QUOTE="Miisa";27732555]Ai meidän äidin ja isän 46 neliön kaksioon kaikki 12 henkeä, kun sekä siskollani ja minulla on iso omakotitalo. Mikä järki siinä olisi???

Ja toisaalta siskoni on jo useamman vuoden järjestänyt joulun myös miehensä vanhemmille ja miehensä downin syndroomasta kärsivälle veljelle. He kun eivät enää jaksa/pysty joulua itse järjestämään.

Minulla ja siskollani on oikeastaaan ihan hyvät välit. Vierailemme toinen toistemme luona suht säännöllisesti ja juttelemme puhelimessa tuntitolkulla. Jouluna vaan siskoni haluaa huolehtia miehensä sairaanloisista vanhemmista, jotka nauttivat rauhasta ja hiljaisuudesta.
Sitä ei oikein ole jäljellä, jos meidän 5-hengen perhe menee joulunviettoon mukaan...

Äitini taas ei oikein tätä eroa lastenlasten kohtelussa näe. Siskoni on ollut äidin suosikki lapsesta asti, ja hänen lapsensa ovat nyt ilmiselvästi niitä lapsenlapsista "parhaita".[/QUOTE]

No mistäs helketistä minä olisin voinut tietää sun äitisi asunnon kokoa?! :laugh:

Tuon vastauksen perusteella en ihmettele, jos äitisi mieluummin sitten meneekin sen siskosi tykö jouluksi. Kuulostaa miellyttävämmmältä ihmiseltä ja vielä auttaa toisia noin pyyteettömästi. Että sori vaan kun yritin auttaa.

• Tykkää
Reactions: Björn
[QUOTE="vieras";27732585]No mistäs helketistä minä olisin voinut tietää sun äitisi asunnon kokoa?! :laugh:

Tuon vastauksen perusteella en ihmettele, jos äitisi mieluummin sitten meneekin sen siskosi tykö jouluksi. Kuulostaa miellyttävämmmältä ihmiseltä ja vielä auttaa toisia noin pyyteettömästi. Että sori vaan kun yritin auttaa.[/QUOTE]

Siskoni on oikein ihana ihminen se on TOTTA! Kuka tahansa viihtyisi hänen seurassaan. Enkä minä oikeastaan ole kateellinen tai pahoillani siitä, että vanhempani viihtyvät siskoni luona. Mutta surullistahan se on, että omat vanhempani eivät yhtälailla viihdy minun lapsieni kanssa. He kun myös ovat oikein ihania ihmisiä.

Mutta äitini taipumus pitää yhtä parempana kuin muita näkyy kyllä myös siinä miten hän suhtautuu minun kolmeen lapseeni. Minun esikoiseni on hänen mielestään "pyhimys" (Ja aivan fantastinen, huomaavainen, empaattinen tyttö hän tosiaan onkin), kun taas meidän keskimmäinen on äitini mielestä pieni "riiviö" (ja sellainen hän toki osaa ollakin, mutta sääli, että mummi ei näe hänen ainutlaatuisia ja ihania piirteitään, joita niitäkin on)

[QUOTE="vieras";27732585]No mistäs helketistä minä olisin voinut tietää sun äitisi asunnon kokoa?! :laugh:

Tuon vastauksen perusteella en ihmettele, jos äitisi mieluummin sitten meneekin sen siskosi tykö jouluksi. Kuulostaa miellyttävämmmältä ihmiseltä ja vielä auttaa toisia noin pyyteettömästi. Että sori vaan kun yritin auttaa.[/QUOTE]

Ja joo... anteeksi vastaukseni ikävä sävy.
Olen vaan vähän pahalla tuulella ja suruissani ja vastaus sen mukainen...

[QUOTE="Miisa";27732614]Ja joo... anteeksi vastaukseni ikävä sävy.
Olen vaan vähän pahalla tuulella ja suruissani ja vastaus sen mukainen...[/QUOTE]

Saat anteeksi. :)

Siltikin sinuna puhuisin äidillesi, että sulla on paha mieli siitä miten kohtelee lapsenlapsiaan. En usko, että itse sitä edes huomaa eikä varmasti edes tietoisesti tee. Fakta vaan on se, että osa lapsista "kolahtaa" isovanhemmille enemmän kuin toiset, vaikka varmasti kaikkia yhtä paljon rakastavat. Niin se on meilläkin, mun oma lapsi oli vanhemmilleni ensimmäinen lapsenlapsi ja varmaan senkin takia hän tuntuu olevan ns. ykkösenä, vaikka veljeni lapsi syntyi puoli vuotta hänen jälkeensä. Ei isovanhemmat mitenkään korostetusti mun lasta hyysää, mutta kyllä se asenne on jotenkin mua lasta suosiva ja veljenikin on sen huomannut. Onneksi ei kuitenkaan niin paljoa suosiva, että veljeni kokisi alemmuutta saatika sitten veljeni lapsi.

Voi vittu mikä ongelma.Sano niille penskoille että mummu ja ukki ovat helvetin syvältä perseestä!!!

Sanoisitko noin omille lapsillesi??? Ihmisistä joita lapsesi rakastavat???

Minä en voi. Sen sijaan yritän selitellä, että "ihan varmasti mummi ja ukki rakastavat teitä ihan yhtä paljon kuin "S:n" lapsia, mutta haluaa vain kertoa teille serkkujenne kuulumisia. Varmasti puolestaan puhuu teistä koko ajan serkuillenne".

Minusta isovanhemmat ovat lapsen elämässä kuitenkin rikkaus. Ja vaikka vanhempani eivät ehkä täydellisiä isovanhempia olekaan, niin he ovat kuitenkin lasteni ISOVANHEMMAT ja yritän omalta osaltani parhaani mukaan tukea sitä, että siitä suhteesta tulisi mahdollisimman läheinen.

Yhteistyössä