Joulun vietto - kumpi paikka parempi lapselle?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Ollaan miehen kanssa juuri erottu. Mies asuu yksin, mutta on menossa aattona oman siskonsa luokse, jonne tulee hänen lapsuudenperheensä mukaanlukien pojan 4 serkkua. Ja joulupukki.

Mä olen menossa taas vanhempieni luokse, jonne tulee siskoni miehensä kanssa, mutta ei hänen lapsiaan, jotka ovat isällään. Kolmas siskoni viettää joulun muualla. Paikalla siis vain 5 aikuista eikä ainakaan toistaiseksi joulupukkia tilauksessa.

Poika haluaa viettää joulun mun perheeni kanssa. Isä haluaa pojan viettävän joulun hänen kanssaan. Mullekin se sopii, koska onhan paikalla muitakin lapsia ja se joulupukki. Mutta entä pojan oma tahto?

Mitäs sinä tekisit?

No eihä'n meistä kukaan tunne sinun poikaasi paremmin kuin sinä ja hänen isänsä. Ehkä teidän tarttis ihan kolmistaan keskustella tuo asia?
Kumpikaan paikka ei ole parempi,.

[QUOTE="siis";22519903]No eihä'n meistä kukaan tunne sinun poikaasi paremmin kuin sinä ja hänen isänsä. Ehkä teidän tarttis ihan kolmistaan keskustella tuo asia?
Kumpikaan paikka ei ole parempi,.[/QUOTE]

Totta kai jutellaan. Enkä aio tästä tehdä ollenkaan ongelmaa. Kunhan vaan kyselin, kun täältä saa aina mielenkiintoisia vastauksia :D

Olikos se sinun lapsesi, joka oli joutunut kuuntelemaan teidän vanhempien riitelyjä ja joka oli jo joutunut "valitsemaan puolensa"? Eikös hän ollut ikäänkuin liittoutunut sinun kanssasi isää vastaan, vai miten se nyt meni? Liittyisiköhän tämä siihen, että ei uskalla sanoa sinulle, että sittenkin mieluummin viettäisi joulun serkkujensa kanssa? Mitä nyt ketään lapsia tunnen, niin kyllä aina muiden lasten ja etenkin serkkujen seura päihittää aikuisten seuran, oli joulu tai mikä tahansa muu ajankohta.

Ehdota pojalle sitäkin vaihtoehtoa, että voi olla puolet ajasta toisessa paikassa, ja anna sitten päättää itse :) Mä en lapsena halunnut ikinä joulupukkia vaikka sukaluiset olisivat sellasen järjestäneet, ei se ole kaikille lapsille tärkeä.

[QUOTE="vieras";22520123]Olikos se sinun lapsesi, joka oli joutunut kuuntelemaan teidän vanhempien riitelyjä ja joka oli jo joutunut "valitsemaan puolensa"? Eikös hän ollut ikäänkuin liittoutunut sinun kanssasi isää vastaan, vai miten se nyt meni? Liittyisiköhän tämä siihen, että ei uskalla sanoa sinulle, että sittenkin mieluummin viettäisi joulun serkkujensa kanssa? Mitä nyt ketään lapsia tunnen, niin kyllä aina muiden lasten ja etenkin serkkujen seura päihittää aikuisten seuran, oli joulu tai mikä tahansa muu ajankohta.[/QUOTE]

Muistelet oikein. Yritän olla mahdollisimman kannusta isän tapaamisissa koko ajan, joten toivottavasti ei olisi siitä kyse, että poika yrittää olla lojaali mulle. Kuulostellaan silti vielä tilannetta.

antaisin teidän tilanteessa nyt lapsen päättää. lapsi on varmaan helpottunut erosta ja tahtoo nyt olla paikassa, jossa on paras olla. suhde isään on toki tärkeä, mutta sitä kannattaa alkaa rakentaa lapsen ehdoilla hiljakseen.

5v on pieni ja jos hän haluaa olla äidin kanssa, niin sitten kannattaisi ottaa hänet joulua viettämään kanssasi.
Ja tilatkaa pukki vaikka lapsesi onkin ainut pieni joukossa.

Oma lapsenikin viettää joulun aikuisten kanssa. On ainut lapsi ja miehen ja minun lisäksi meille tulee isovanhemmat ja joulupukki.

Ei siinä joulun vietossa serkkuja tarvita. Jos äiti eli sinä on se jonka kanssa poika haluaa olla niin eikö se ole sitten ihan selvä juttu.

Ovatko serkut joulunvietossa vain aattona? Olisiko pojalla mahdollisuutta tavata heitä muina päivinä jouluntienoilla? Itse varmaan kuuntelisin pojan toiveita ,ja jos se tuntuisi olevan joulu sinun kanssasi ,sen hänelle soisin. Ehkä sitten seuraavana jouluna, vaikkapa isän seurassa.

Niin ja vähän ohi aiheen, mutta sitä sivuten:hug::hug:ero ei ollut varmaan helppo, vaikkain ehkä helpottava ratkaisu. Voimia uuteen elämäntilanteeseen teille itse kullekin. Ja minun virtuaaliolkapääni on käytettävissä jos haluat asiasta puhua.

Ovatko serkut joulunvietossa vain aattona? Olisiko pojalla mahdollisuutta tavata heitä muina päivinä jouluntienoilla? Itse varmaan kuuntelisin pojan toiveita ,ja jos se tuntuisi olevan joulu sinun kanssasi ,sen hänelle soisin. Ehkä sitten seuraavana jouluna, vaikkapa isän seurassa.

Niin ja vähän ohi aiheen, mutta sitä sivuten:hug::hug:ero ei ollut varmaan helppo, vaikkain ehkä helpottava ratkaisu. Voimia uuteen elämäntilanteeseen teille itse kullekin. Ja minun virtuaaliolkapääni on käytettävissä jos haluat asiasta puhua.

Serkut ovat vain aattona ilmeisesti tuolla joulunvietossa. Poikaa aion tosissaan kuunnellakin, enkä ketään muuta.

Kiitos Ultramariini kannustuksesta. Ero ei koskaan ole helppo, vaikka sitä kuinka olisi pyöritellyt mielessään pitkään. Tuli vähän itsellekin yllätyksenä se suru ja miehen viha. Mutta kyllä se oikea ratkaisu oli silti ehdottomasti.

Viimeksi muokattu:
Mä varmaankin kertoisin pojalle nuo vaihtoehdot siten että hän voisi halutessaan mennä esim. ensin isän kanssa viettämään joulua ja sen jälkeen sinun kanssa, kun tuota välimatkaakaan ei oo tuon enempää. Mutta jokatapauksessa antaisin lapsen päättää tuon asian.

Yhteistyössä