Joulun vietosta (kuka viettää ja missä viettää...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot,mulla menee hermot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot,mulla menee hermot

Vieras
Eli me ollaan päätetty viettää joulu omassa kodissa. Oma joulu kun on oma perhe. Miehen vanhemmat moilemmat pyysivät luokseen, mutta sanottiin että ollaan kotona. Miehen vanhemmat on siis eronneet, isällä con uusi vaimo, äiti yksin. Äidille menossa sisaruksista toinen jouluksi.
Sanoimme, että meille voi tulla katsomaan pukkia jos haluaa. Anoppi haluaa ja tietysti appiukkokin uuden vaimonsa kanssa. Anoppi sanoi, etä voi tulla yhtäaikaa heidän kanssaan, osaa ja pystyy kyllä olemaan sen aikaa. Appiukko sanoi heti ettei tule jos anoppi tulee.
Me oltiin ajateltu, että ne tulee ketkä pystyy olla yhtäaikaa samassa tilassa. No nyt sitten appiukko heti ilmoitti ettei voi tulla mutta haluaa tulla silti. Että voidaanko järjestää niin, että ovat meillä vuorojouluin pukkia katsomassa.

No, toisaalta sekin on ihan ok. Mutta eikö nyt aikuisen pitäisi voida olla aikuinen ja kun he tulsivat tänne lapsenlastaan varten, ei meitä tai itseään...?
Jotenkin se vuorojouluin meillä oleminenkin tuntuu ihan hölmölle, varsinkin kun anoppi on aikuisempi ja pystyisi olemaan ja nauttimaan lapsenlapsensa joulusta vaikka joka vuosi..?

Mielipiteitä? Kommentteja? Apuja?

Mulla on samanlainen ongelma; mun isä ja äiti ei vaan voi olla samassa huoneessa samaan aikaan. Isällä on uusi vaimo, äiti on yksin. Ja äiti on se joka sanoo, että voi ihan hyvin tulla samaan aikaan paikalle (oli se juhla mikä hyvänsä), mutta isälle se ei käy :/

Enkä tiedä mikä tähän auttaa, pari kertaa olen kysynyt isältä että eikö aikuisten pitäisi olla aikuisin, mutta vastausta en saanut. Ja tänä vuonna taas samat ongelmat, kuka tulee ja koska ja... huokaus.

Mekin päätettiin tänä jouluna olla ihan kotona ja sanottiin että ne ketkä haluaa saa tulla. Isältä sitten kysyin tuleeko ja hän vain tokaisi että ei tule kun äitini on tulossa. On se kumma kun ei voi edes lapsenlapsensa takia joustaa omissa typerissä periaatteissaan.

Me mennään perinteisesti mun äidille ja isäpuolelle, ollaan siellä koko perhe (meitä on 5 lasta, joilla kolmella omia lapsia).
Sinne tulee joulupukki. Ja sitten illalla käydään vielä anoppilassa kahvilla ja sielläkin on sitten lapsille lahjoja miehen puolen sukulaisilta.

Mun isää ei nyt jouluna nähdä, lähtee naisystävänsä kanssa Tallinnaan jouluks.

Alkuperäinen kirjoittaja selleri:
Mekin päätettiin tänä jouluna olla ihan kotona ja sanottiin että ne ketkä haluaa saa tulla. Isältä sitten kysyin tuleeko ja hän vain tokaisi että ei tule kun äitini on tulossa. On se kumma kun ei voi edes lapsenlapsensa takia joustaa omissa typerissä periaatteissaan.

Eli teillä sitten isä ei tule ja sillä siisti? Pidätte kiinni siitä, että ne tulee jotka kykenee?
Kun me mietitääm just sitä että pidetäänkö kiinni siitä vai aletaanko tähän vuoroin voitte tulla-jouluhommaan.

Mitenkäs sitten lapsenlasten syntymäpäivät? Osallistuvatko he niihinkin vuorovuosina? Entäs kertaluontoiset juhlat, kuten ripille pääsy, valmistuminen jne. kuinka appiukkosi meinaa että ne järjestetään?

Minusta aikuisten ihmisten tulee osata käyttäytyä pari tuntia järkevästi jo lastensakin tähden. =) Sanoisin heille, että ovet ovat avoinna kaikille ja jos jollakin on ongelma, niin kärsiköön siitä yksin. Asia on eri, jos juhlia vietetään jommankumman isovanhemman luona. Kutsujalla on oikeus sanoa ettei joku ole tervetullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Mitenkäs sitten lapsenlasten syntymäpäivät? Osallistuvatko he niihinkin vuorovuosina? Entäs kertaluontoiset juhlat, kuten ripille pääsy, valmistuminen jne. kuinka appiukkosi meinaa että ne järjestetään?

Minusta aikuisten ihmisten tulee osata käyttäytyä pari tuntia järkevästi jo lastensakin tähden. =) Sanoisin heille, että ovet ovat avoinna kaikille ja jos jollakin on ongelma, niin kärsiköön siitä yksin. Asia on eri, jos juhlia vietetään jommankumman isovanhemman luona. Kutsujalla on oikeus sanoa ettei joku ole tervetullut.

Synttäreille tullaan aina vuoropäivinä. Kun on ollut rippijuhlia tms. niin kirkossa ovat olleet molemmat, juhlat olleet aina toisen kotona ja sinne se toinen ei ole tullut. Lapsenlapsen näihin juhliin on vielä (onneksi) pitkä aika.
Mä oon kanssa sitä mieltä, että pitäisi osata ja pystyä käyttäytymään, mutta ei näytä olevan helppoa...! Ja jos sanotaan että kärsi sitten niin sitten menee varmaan välit poikki, sen verran lapsellinen appiukko on.

Mun mielestä jos aikuiset ihmiset ei osaa olla sitä hetkeä samassa tilassa kunnolla, niin on parasta olla tulematta ollenkaan. Mitään erikoisjärjestyjä en suostuis tekemään.

Me vietetään joulua kotona omalla perheellä kaikessa rauhassa ilman aikatauluja.

Meillä eronneet anoppi ja appiukko on vuorovuosina joulun meillä. Aluksi appiukko tahtoi että kaikki kokoontuu edelleen jouluksi tänne, mutta anoppi kärsi siitä niin, että kerran-parin jälkeen mies selitti appiukolle, että joku vuorottelusysteemi on keksittävä. Sitäpaitsi se oli kaikille aikuisille kiusallista, tunnelma oli jotenkin kiusaantunu.
Vuorovuosina siis appiukko ja sen tyttöystävä on meillä ja vuorovuosina anoppi ja miehen pikkuveli taas vuorottelee niin, että kun on appiukon vuoro olla meillä, veli menee anopille, ettei anoppi joudu viettämään joulua yksin.
Tänävuonna on anopin vuoro tulla meille. Kun on appiukon vuoro, anoppi käu meillä joulupuurolla ja kattomassa joulurauhanjulistuksen puoliltapäivin, kun on anopin vuoro, se tulee sekä puurolle, että illalla syömään, eli arvatkaas kumman kanssa meillä on paremmat välit :saint: :D . No joo, mut siis anoppi elelee yksin, appiukolla on se uusi tyttöytävä.

mun mielestä appiukko vois pysyä poissa.

Meillä oli vähän samaa ongelmaa häiden kanssa. Appiukko oli näreissään kun anopin miesystäväkin kutsuttiin. Sanoin suoraan että haluamme tuon miesystävän sinne, olkoon appi tulematta jos ei sitä kestä. Ja appiukon naisystävä oli siis myös kutsuttu ja siitä ei ollut kenellekään ongelmaa. Ihme hemmo...

Meillä on vastaava tilanne ja pari vuotta ensin tanssin heidän pillinsä mukaan, kunnes sanoi, että juhliin, jouluun, kylään jne. kutsun kaikki ne, jotka MINÄ haluan. Kutsun sinä aikana kuin tahdon ja sille päivälle (ja vuodelle) kun tahdon. Ne, jotka tahtovat tulla, tulevat. Ja kylässä ollaan nätisti (kuten vanhempani ovat mullekin opettaneet) eli jotka tulevat, tulevat juhlimaan juhlanaihetta (tässä tapauksessa joulua): siihen ei kuulu minkään valtakunnan mökötys, vittuilu tai muu kinastelu. Jos tuntee, ettei moiseen toimintaan pysty ilman yllämainittuja, voi ihan hyvin jäädä kotiinsa miettimään, osaisiko ensi jouluna jo olla aikuinen. :xmas:

Niin ja meillä siis kylmää rintamaa ja kahtiajakoa harrasti mun omat kullannuppu vanhempani.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Mun mielestä jos aikuiset ihmiset ei osaa olla sitä hetkeä samassa tilassa kunnolla, niin on parasta olla tulematta ollenkaan. Mitään erikoisjärjestyjä en suostuis tekemään.

Me vietetään joulua kotona omalla perheellä kaikessa rauhassa ilman aikatauluja.

Samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:

Meillä listaan vielä kertaluontoisetkin tapahtumat: Äiti oli sitä mieltä, ettei isää saisi kutsua meidän häihin, lapsen ristiäisiin jne. :xmas: Tässä vaiheessa pistin pelin poikki.

Alkuperäinen kirjoittaja hermot:
Eli me ollaan päätetty viettää joulu omassa kodissa. Oma joulu kun on oma perhe. Miehen vanhemmat moilemmat pyysivät luokseen, mutta sanottiin että ollaan kotona. Miehen vanhemmat on siis eronneet, isällä con uusi vaimo, äiti yksin. Äidille menossa sisaruksista toinen jouluksi.
Sanoimme, että meille voi tulla katsomaan pukkia jos haluaa. Anoppi haluaa ja tietysti appiukkokin uuden vaimonsa kanssa. Anoppi sanoi, etä voi tulla yhtäaikaa heidän kanssaan, osaa ja pystyy kyllä olemaan sen aikaa. Appiukko sanoi heti ettei tule jos anoppi tulee.
Me oltiin ajateltu, että ne tulee ketkä pystyy olla yhtäaikaa samassa tilassa. No nyt sitten appiukko heti ilmoitti ettei voi tulla mutta haluaa tulla silti. Että voidaanko järjestää niin, että ovat meillä vuorojouluin pukkia katsomassa.

No, toisaalta sekin on ihan ok. Mutta eikö nyt aikuisen pitäisi voida olla aikuinen ja kun he tulsivat tänne lapsenlastaan varten, ei meitä tai itseään...?
Jotenkin se vuorojouluin meillä oleminenkin tuntuu ihan hölmölle, varsinkin kun anoppi on aikuisempi ja pystyisi olemaan ja nauttimaan lapsenlapsensa joulusta vaikka joka vuosi..?

Mielipiteitä? Kommentteja? Apuja?

Mun mielestä asia on noin, ne jotka kykenevät sosiaaliseen kanssakäymiseen, tulevat ja muut sitten jäävät kotiinsa. Jos aikuinen ei pysty lapsenlapsensa joulua katselemaan ex-puolison läsnäollessa niin ei sitten pysty, ei siitä mitään vuoronumerosysteemiä tarvitse tehdä.

Kotona ollaan joulu ja mun äiti tulee miehensä kanssa aattona ja mun isä tulee aatonaattona naisystävänsä kanssa =)

Eli meilläkään isä ja äiti ei voi olla samassa paikassa samaan aikaan joten tulevat eri päivinä aina ja sopii mulle =) ei tuu kiusallisia tilanteita jossa kenelläkään ei olis kivaa joten näin meillä :wave:

Yhteistyössä