**Joulun odottajat** JOULUKUUSSA

Tivoli: Mulla oli esikoisesta epiduraali ja voin sanoa, että sitten kun sen sain, olin 5 senttiä auki, niin se vei avautumisvaiheenkivut totaalisesti... Mulla vaan tuli siitä epparista ihan kauhean huono olo ja oli vaikea hengittää... Tällä kertaa en taida uskaltaa ottaa sitä. Enemmänkin toivoisin jotain kivunlievitystä tohon ponnistusvaiheeseen, kun se oli mulle jotenkin niin kauhea... Mutta eipä sellaista puudutetta taida olla. :D

Asrai: Hienoa, että pikkuisella kaikki hyvin ja sulle tuli parempi mieli... Nyt sait jo varmuuden siihenkin, ettei tartte kauan odottaa... :heart:

Riikkuli
 
Tivoli ei mulla noista aqua-rakkuloista kokemusta oo. Yks jo synnyttänyt äiti niitä mulle suositteli, laittaminen vaan kuulemma sattui. Oon lukenutkin siitä pelkkiä suosituksia muilta synnyttäneiltä. Kätilö niitä mulle ehdotti, kun supistuksen oli selkäpuolella mulla, mutta en suostunut ottamaan. Mulla on siis se nolo neulakammo ja mua ahdisti se ajatus jotenkin, varsinkin selkään pistot puistattaa. Spinaali mulle oltiin melkein laittamassa, mutta anestesialääkäri ehti lopulta vain käymään ovella, kun kätilö sanoi, ettei ehdikään. Että unohtui mullakin se (selkä )piikki-kammo, kun tarpeeksi sattui :whistle:.

Sitä mun ihan piti kysyä teiltä, kun mulla iltaisin tulee sellaisia viiltäviä lyhyitä kipuja tuohon keskelle alas. Että mitä ne on? Ihan kuin puukolla lyödään tohon pisto. Mietin, että punnaako vauva päätään alas, vai puristeleeko piruuttaan nyrkkien välissä mun jotain sisukaluja vai mitä se on? Kun en mä supistuksiksikaan ajattele, kun tollanen lyhyt viiltokipu vaan on pienellä alueella. Ihan joutuu irvistää ja puhaltaa.

Sainkohan taas kerrottua tämänkin asian mahdollisimman epäselvästi, luultavasti...
 
Mä kyllä ymmärsin tivoli sinunkin näkökulmaasi tuossa edellisten sivujen keskutelussa :hug:

Kiitos taas tsempittäneille! :hug: Tosiaan fiilis on parempi, kun tietää, että enää taitaa olla ihan päivistä kiinni tämä odottaminen. Pitää vaan nauttia vielä näistä hetkistä, kun saa olla ihan kahden miehen kanssa (tai neljän, kun on nuo kaks karvalasta tuossa jaloissa pyörimässä).

Mä jatkan tuota kivunlievitys-keskustelua, ja kysyn, mitä ootte ajatelleet kivunlievityksen suhteen, vai ns. annatteko synnytyksen viedä mukanaan ja katsoa tilannekohtaisesti? Minä ajattelin mennä ihan tilannekohtaisesti, mutta ehdottoman ein sanon petidiinille ja noille aqua-rakkuloille. Petidiinistä saan todennäköisesti vain oksettavan olon (vaikka kipu lieveniskin), olen jotenkin tosi herkkä noille vahvoille kipulääkkeille. Epiduraalin ajattelin pyytää, jos se on mahdollista (siis jos synnytys ei ole ehtinyt niin pitkälle, ettei ehdi enää). Haluan siis ehdottomasti kivunlievitystä, mutta tosiaan tilannekohtaisesti, mitään tarkkoja suunnitelmia ei ole.
 
Kertokoon joku viisaampi: millä tavalla steriili vesi voi muka auttaa kipuun? |O
Esim. satakunnan sairaanhoitopiirin sivuilla sanotaan:
Aqua-rakkuloiden eli vesipaluloiden pistäminen ihoon ristiselän alueelle perustuu äidin oman kivunsiedon vahvistamiseen. Yleensä rakkuloita laitetaan 4 kappaletta. Menetelmää voidaan käyttää missä synnytyksen vaiheesa tahansa. Rakkuloiden pistäminen aiheuttaa pistoskohtaan hetkellistä kovaa kipua.
Ihan sillä vaan haluaisin tietää, että jos epiduraalin kannalta on liian myöhäistä, kun pääsen sairaalaan, niin olenko sitten todellakin mieluummin ilman mitään... |O
(Ton perusteella vastauksesta ei epäilystäkään.)

Ja Asrain kysymykseen: Epiduraalia olen suunnitellut (lähes pelkkää hyvää siitä kuulleena) ja toivon, että sen saantiin ei olisi esteitä. Muuten vähän tilanteen mukaan :whistle: ...
 
Mrs Nobody, mulla on tullut jo hyvän aikaa samanlaisia tuntemuksia ja olettaisin niiden johtuvan sekä siitä, että vauva työnty yhä syvemmälle synnytyskanavaan että siitä, miten sitten erilaiset liitokset ym. antavat pikku hiljaa periksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asrai:
Sätseeni, tuo aqua-rakkuloiden kipua lievittävä teho perustuu siihen, että ne tavallaan aiheuttavat kipua sinne pistokohtaan ja vievät näin pois huomiota siltä synnytyskivulta.
Eli ei siis varsinaista kivunlievitystä, vaan kipua kivun tilalle |O |O |O .
Täällähän pitäis olla joku chattipalsta, kun tänään tulee näin ahkeraan kirjoiteltua :LOL: . Nimimerkillä ei koskaan chatissa ollut.
 
Sätsis en mäkään tajua tota Aqua-rakkuloita. Tulee vähän olo, että lyödään vasaralla päähän supistusten aikana, niin ei tunnu supistukset sitten yhtään kipeiltä. Unohtuu ne kun päähän sattuu... No joo ehkä ontuva esimerkki, mutta...

Asrai ekaan synnytykseen menin ihan vaan sillä mielellä, että kuuntelen kätilöiden suosituksia. Eiköhän ne tiedä mitä tekee. Enkä kyllä osannut kuvitellakaan, miltä synnyttäminen tuntuu. Kun tosiaan tarpeeksi kipeää otti, olin valmis epiduraaliin/spinaaliinkin. Mutta menihän tuo ilmankin, vaikka kivuliaasti. Nyt toisaalta haaveilen, ilman mitään, mutta meinaan kyllä mennä ihan kuitenkin tilanteen mukaan. Etten etukäteen päätä mitään, kun ei siitäkään kuitenkaan tiedä. Paljonko sattuu ja miten etenee. Sen kyllä oon nyt huomannut, että huomattavasti enemmän mietin synnyttämistä ja ehkä pelkäänkin, kun oon sen jo kerran kokenut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Nobody:
Sätsis en mäkään tajua tota Aqua-rakkuloita. Tulee vähän olo, että lyödään vasaralla päähän supistusten aikana, niin ei tunnu supistukset sitten yhtään kipeiltä. Unohtuu ne kun päähän sattuu... No joo ehkä ontuva esimerkki, mutta...
Loistava esimerkki :LOL: . Saiskohan ton vasaran iskun jos pyytäis :LOL: ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Nobody:
Sätsis en mäkään tajua tota Aqua-rakkuloita. Tulee vähän olo, että lyödään vasaralla päähän supistusten aikana, niin ei tunnu supistukset sitten yhtään kipeiltä. Unohtuu ne kun päähän sattuu... No joo ehkä ontuva esimerkki, mutta...
Loistava esimerkki :LOL: . Saiskohan ton vasaran iskun jos pyytäis :LOL: ?
Ota varmuudeksi oma vasara kotoa lähtiessä, autossa aina supistusten tullen lyöt itteäs. Sairaalassa sitten mies varmaan voi antaa iskuja, kun sä kärsit synnytyskivuista.
 
vesien menosta kuka täällä kyseli, oon vissiin sen verran häiriintynyt ettei mua haittaa missä ne menee kunhan a) en sotke mitään vaikeasti puhdistettavaa kuten sohvaa tai b) vedet valu mun uusien hienojen pakkassaappaitten päälle jotka ei ole mitään goretexia ;) sängyn muuten olen suojannut kaikelta varalta etten murehdi sitä että vedet lorahtaa petarille kun meillä on tuplapetari ja sitä nyt ei missään tavallisessa koneessa helposti pestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulivili-80:
tuosta vielä PAKKO sanua kun esim.meillä on "jo" 5. lapsi tulossa niin kyllä ne JOKKAINEN lapsi on meille LAHJA ollu ja SUURI kiitoksen aihe!ei olla KOSKAAN pidetty lapsia itsestäänselvyytenä vaikka olenkin "helposti" raskautunu.ei sitä voi sanoin kuvata tätä onnea mikä on suotu kun on saanut lapsia itelle.
Samaa mieltä :heart: kyllä jokainen lapsi on lahja ja saatu:heart: ei tehty :eek:
Ja mulla meinaa siepata välillä kun kuulen jonkun kyselevän että miten te vielä neljännen teette tai kun toisilta kysellään miksi ette tee lapsia? kun itse olen kasvanut kasvattiperheessä, jossa omia lapsia ei ole saatu niin tietää että se ei todellakaan ole itsestään selvää. Ja meilläkin oli sillon ennen esikoista keskenmeno viikolla 13 ja joka raskaudessa olen alun pelännyt että käy samoin, ja edelleen mietityttää välillä miten kaikki menee...

oli kaikkea mitä aioin kommentoida mutta pitää lähtä käväseen päiväkävelyllä hakemassa tk:ltä kaverin pojalle diabeteksen seuranta kortti, kun huomenna ja perjantaina on tuo meidän tk kiinni...

Äitiliini ja vertti 38+5
 
Täällähän on kovasti keskustelua käyty =)

Mä tulin just rr-kontrollista neuvolasta. Verenpaine nyt hieman matalampi kuin eilen neuvolalääkärissä 131/82. Kotona saadut arvot myös tota luokkaa. Eli ihan hyvältä vaikutti. Myös veden litkiminen ja ananaksen syönti saanut aikaan hieman nesteiden häviämistä. Sekä tietenkin herkkujen ja suolan poisjäänti...yhyy...Paino oli laskenut eilisestä 600g =) Tosin turvotusta kyllä vieläki löytyy. Perjantaina taas uusiksi kontrolliin. Pissa näytettä ei tänään otettu kun eilen oli puhdas. Ens viikolla tarkistetaan toi sf-mitta katotaan onko vieläkin korkea vai johtuko vain eri mittaajasta...harmittaa kun lekuri ei antanut mitään tarkempaa painoarviota eilen sanoi vain että iso vauva tulossa. Tätä se terkkakin ihmetteli....

Täällä monella tota limaa/räkää tulee alapäästä :LOL: huvittavaa lukea näitä juttuja ja kun miettii että vaik mies kävis lukemassa näitä...

Kiva että Asrailla alkaa tapahtua...toivotaan että käynnityis vielä itsestään =)

Kivunlievityksestä olin itse miettinyt epiduraalia ja mahdollisesti täytyy kokeilla tota ilokaasua. Noi rakkulat kyllä vähän kummastuttaa, en taida niitä kokeilla...sittenhän sen näkee kun tositoimiin joutuu :kieh:

Oisko kellään mitään vinkkiä kevyistä "herkuista" millä sais tota makean nälkää tyydytettyä kun pitäis nyt yrittää välttää suolaista ja makeaa...

Misse81 36+5
 
Kauhee määrä tekstiä pienes ajas, pakko ittekki sitte jotaki kirjoittaa vaikkei oo yhtää mitää asiaa..

Hyvä asrai että sait mielenrauhan ja mahdollisen eräpäivän :)

Misse81: :LOL: Sait mut repeemään tuolla mies lukis tätä- jutulla.. Niin tosiaan jos sille ukkokullalle kertois illalla että mitä kaikkee tuolta alapäästä tänään on valunu ja sen päälle pyytäis erän suuseksiä, mahtaisko olla innoissaan?? :D

Ja yhdyn aiempaan kommenttiin siitä että lapset on lahjoja. Juuri näin. Ei niitä tekemällä tehdä. Jep.

:wave: hei taas vaihteeksi.
 
Mauhtavaa joo voi olla ettei suuseksiä heruis :LOL: Sen takia hyvä juttu että tänne nää jutut saa purkaa. En mä ainakaan viitsi kavereillekkaan kaikkia limajuttuja rupee kertomaan...

Kiiuska satsumat kyllä uppoo ja tota vähärasvaista rahkaa vois kokeilla eri hedelmiä vain sekaan....tosin myös tänne toi kermajäätelö uppoo ja vielä pahin kaikista tässä tilanteesta niin lakrtisakermajäätelö...nam nam....ei saa kiduttaa itseään liikaa...


 
Alkuperäinen kirjoittaja Hula:
Mua jäi vähän vaivaan toi käynnistys eli onko se jotenkin luonnotonta siis onko synnytys rankempaa niin kuin jos lähtis luonnollisesti käyntiin?
Itsehän siis en ole vielä synnyttänyt eli kokemusta ei ole mutta käynnistys kun tehdään lääkkeillä, saattaa olla rajumpi kuin ns luomukypsyttely. Siis sen mitä olen tarinoita kuullut, monella käynnistetyllä mennyt ihan ok, yksi kaveri kertoi että hänellä käynnistyksen ja kalvojen puhkaisun seurauksena oli supistuksia aivan hulluna, mutta kohdunkaula ei auennut vaikka odottivat ja odottivat-> sektio sitten viimein. Että tällainen kauhutarina, sehän siis oli vain yksi tapaus muiden joukossa, älä peljästy!

Vesien menosta: kaverillani meni vedet pizzeriassa, siirtyi vain autoon rauhallisesti odottamaan, isäntä odotti pizzat laatikoihin mukaan :whistle:
Joku sanoikin sängyn suojanneensa, tuota itse mietin että pitäisiköhän jossain vaiheessa jotenkin suojata. Ei millään haluais että runkopatja sotkeentuu!

Tivoli sun kirjotukset vois olla suoraan mun suusta, ymmärsin täysin mitä tarkoitit. Ja moni muukin.

Aquarakkuloista
. Meillä haikaranpesän valmennuksessa kätilö halus näyttää käytännössä ja yksi nainen jolla oli selkä kipeänä, suostui koekaniiniksi. Pienellä neulalla siis laitetaan steriiliä vettä ihon sisään; kirvelee hetken ja on tosiaan vain kropalle hämäystä, ko naisella selkäkipu häipyi samantien. Sitä että tepsisivät synnytyskipuihin, en jotenkin usko, itse haluan kyllä epiduraalin jos vähäänkään siltä tuntuu! Ja ilokaasua koko kansalle :LOL:

Ja taas osui hauskasti samaan aikaan toinen kysymään itseäni kosevaa asiaa, nimittäin Nobody kyseli vihlonnoista; Asrain tavoin yhdistän pään tunkeutumiseen kudoksiin. Vaikka meillä pää vielä heiluukin suht ylhäällä, ei kiinnittymisen merkkejä. Mutta JOTAIN ihan selvästi alkaa tapahtumaan! Aika jänskää....
 
Heippa vaan kaikille, mä en ole aikaisemmin tänne kurkannut mutta josko mä nyt keräisin korteni tähän kekoon. Laksettu aika on 21. päivä (ja tätä kuuta siis) mutta lääkäri meinas että taitaa tulla aikaisemmin. Vähiin käy ennenkuin loppuu.. Innolla jo odotan vaavin ensitapaamista.
Ikää on 25 vuotta, ensimmäinen lapsi ja TYKSissä syntyy jollei ihmeitä tapahdu.
Nobodyn mainitsemat vihlaisut kuulostaa tutuilta, eli lienevät ihan normaali-tuntemuksia. Omituisia olotiloja tässä lopussa noin muutenkin, sitä huomaa itsessään olevan lihaksia ja sen myötä myös lihas-kipuja ihan oudoissa paikoissa.. :whistle:
 
Hulivili älä turhaan häpeä murretta, sitä on hauska lukea. Ja niinkuin sanottu, sun kirjoitukset jää sen takia mieleen, eli positiivinen asiahan toi on.

Tivolin kommenttiin raskausajan erityisyydestä. Itse nimenomaan, kun alettiin miettiä lapsen "hankkimista", halusin kokea raskausajan. Toisaalta tärppäsi vähän nopeammin kuin oltiin ajateltu, ja tuli vähän siinä mielenä yllätyksenä tää raskaus, että oltiin varauduttu enemmän pitkään yritykseen kuin samantien onnistumiseen. Eli kaksijakoinen tilanne. Mutta olenkin miehelle nauranut moneen kertaan, että toivottavasti sitä sitten kasvaa itse lapsen mukana. Alkuun halusin tulla raskaaksi, ja kokea sen. Jossain tässä loppuvaiheessa olen kypsynyt sille ajatukselle, että meille tulee vauva, ja se tuntuu ihanalta. Mutta en ole ollenkaan valmis vielä siihen, että minulla on joskus sellainen puhuva ja kävelevä lapsi, jolla on oma tahto, ja jota pitäisi kasvattaa. :p Saati sitten mihinkään teini-ikäiseen :LOL: Mutta ymmärrän siis hyvin pointtisi, ja olen aivan samaa mieltä, toisille nimenomaan raskaus on se "kokemus" ja toiset odottavat nimenomaan sitä vauva-aikaa.

Eikös noiden Aqua-rakkuloiden käyttö perustu kehon omaan kivunlievitykseen? Siis jostain muistan lukeneeni, että ovat aku-pisteitä, ja lisäävät kehon omien endorfiinien tuotantoa. Siinä mielessä kyllä voisin kokeillakin, mutta sen jälkeen, mitä Sätseeni on täällä kirjoittanut siitä videosta, taidan jättää väliin.

Muutenkin taidan olla täällä vähemmistönä, mutta toivon, etten epiduraalia joutuisi ottamaan. Kuten Nobodyllä, minullakin on suurehko neulakammo, ja kaikki neuloilla annettavat kivunlievitykset epäilyttävät. Tuntuu varsinkin, että jos on muutenkin jo kamalissa tuskissa, niin neula siihen vielä päälle on se, joka katkaisee kamelin selän. Uskon kuitenkin vielä muuttavani mieltäni tässä kunhan synnyttämään pääsee :LOL: Mutta itsellä siis toiveissa mahdollisimman luomu-synnytys, ja toivoisin voivani käyttää ammetta avautumiseen. No, sen näkee sitten.

Teillä on kyllä levottomia juttuja täällä tänään, selvästi alkaa väsymys painaa porukkaa täällä. No, hyvä vaan, että saa täällä itsekseen naureskella.

Omaa napaa: Neuvolassa taas käyty, paino noussut nyt yhteensä 9 kiloa, tällä kertaa himpun vajaa 500 g viikossa. Ei turvotusta, verenpaine 126/80, aika korkea, mutta ei kuulemma vielä hälyttävä (mulla siis luonnostaan matala verenpaine). Sf mitta sahaa, viimeksi oli laskenut puoli senttiä, nyt noussut sentin, 34,5 senttiin. Ihan keskikäyrillä on menty koko ajan. Pulssi noin 160. Pissa puhdas. Eli ei siis oikein mitään. Maanantaille seuraava aika, toivottavasti ei enää tarvitse silloin mennä.

Minulla ei ole tietoakaan mistään limatulpista, tai tosiaankaan niistä suppareista. Nyt on vaan jonkin verran vihlonut vatsaa, eilen ja tänään, mutta sekin on sellaista ärsyttävää, hyvin epä-supistusmaista vihlontaa. Eli en tiedä liittyykö mitenkään vauvaan, tuntuu että painaa vaan johonkin suoleen. Vähän on eilen ja tänään tuntunut taas enemmän painetta alapäässä ja häpyluussa, kun sitä ennen oli viikon verran oikein tosi helppo olo noiden suhteen. Nuo mainitut puukoniskuvihlaisutkin tuntuu kadonneen jonnekin.

Eli ei oireita, odottelu jatkuu.

Landir 40+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Landir:
Siinä mielessä kyllä voisin kokeillakin, mutta sen jälkeen, mitä Sätseeni on täällä kirjoittanut siitä videosta, taidan jättää väliin.

Landir 40+3
Sori :ashamed: ... Voihan se olla, et sä kokisit sen aivan toisella tavalla :whistle: ... Ei ollut tarkoitus pelotella. Mulla vaan ei ollut ennen sitä videota minkäänlaisia synnytyspelkoja... Nopeasti se pelko sitten kyllä meni onneksi ohikin, kun tajusin, et sen naisen tuskat johtuikin niistä aqua-rakkuloista :whistle: .

Ja noihin raskausajasta nauttimiseen / vauva-ajan odottamiseen liittyviin keskusteluihin täytyy sanoa, että vaikka tietysti pääasia tässä koko hommassa on se vauvan saaminen maailmaan, niin tää raskausaika on ollut aivan ihanaa, masu on ollut ihan huippu :heart: ja se, miten onnelliseksi itseni olen jo nyt odotusaikana tuntenut on yllättänyt mut täydellisesti. Eli sikäli voisin olla kauemminkin vielä raskaana, mutta kun en enää malta odottaa sitä mussukkaa :heart: :heart: :heart: ...

Niin ja Lispetti tervetuloa viime hetkillä mukaan =) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asrai:
Mä jatkan tuota kivunlievitys-keskustelua, ja kysyn, mitä ootte ajatelleet kivunlievityksen suhteen, vai ns. annatteko synnytyksen viedä mukanaan ja katsoa tilannekohtaisesti? Minä ajattelin mennä ihan tilannekohtaisesti, mutta ehdottoman ein sanon petidiinille ja noille aqua-rakkuloille. Petidiinistä saan todennäköisesti vain oksettavan olon (vaikka kipu lieveniskin), olen jotenkin tosi herkkä noille vahvoille kipulääkkeille. Epiduraalin ajattelin pyytää, jos se on mahdollista (siis jos synnytys ei ole ehtinyt niin pitkälle, ettei ehdi enää). Haluan siis ehdottomasti kivunlievitystä, mutta tosiaan tilannekohtaisesti, mitään tarkkoja suunnitelmia ei ole.
Tuo on minusta hyvä asenne että ei etukäteen hirveesti "lyö lukkoon" että haluan ehdottomasti sitä tai tätä kun tuo kivun sieto kykyhän on meillä kaikilla niin erilainen. :whistle:
Ite olin ekaan valmiina kokeileen tarvittaessa mitä tahansa kun ei ollu tietoa mitä tulossa on :eek: no loppujen lopuks odottelin sitten kotona että minkälaisia niitten tarttis olla... olin polvillaan sohvalla nojailin sohvaan selkänojaan ja heijasin "takapuolta" aina supistuksen tullessa, mutta kun missää vaiheessa ei ollut ihan kestämätöntä niin lopulta isäntä oli sitä mieltä että mennään käymään "näytillä" ja tullaan sitten kotiin jatkaa odottelua, no kun menin ja kätilö tarkisti niin kysyi että mennäänkö saliin sängyllä vai pyörätuolilla kun oli paikat täysin auki... :ashamed:
toisilta olen sitten yrittänyt lähteä ajoissa vaikka eivät kipeitä olekkaan kun tuota välimatkaa on nykyään lähes 100km (tuon ekan synnytyksen 5km sijasta) ja taas meitityttää tuo millon lähteä ;)
Onko muilla suunnitelmissa kokeilla(/ kokemusta) vesisynnytystä tai jakkaraa?

Misselle] ja olikohan joku muukin? Verenpaineista... täällä kans oltu jo muutama viikko seurannassa kun tuo alapaine meninaa karata.. mulla on ollu apteekista mittari lainassa ja päivitäin mitannu ja kerran viikossa neuvolassa sitten niitä tarkisteltu ja ohjeet että mikäli nousevat jatkuvasti päälle 95 alapaine niin ottaa jo ennemmin yhteyttä. Turvotusta on ollu kans nyt ihan reilusti mutta pissa onneksi puhdas ja viimes sainkin jo tikkuja kotiin että tarkkailla joka toinen päivä aamupissasta... Joten täällä kans on mansikat ja ananas olleet ruokalistalla useaan otteeseen päivässä jotta tuo turvotus pysyis edes jossain rajoissa :p ja vaikka nyt muutaman päivän aina istuessa nuo alapaineet on kivunnu tuonne lähemmäs 95-100 niin onnesi kun makoilee puolisen tunite ja mittaa makuultaan niin arvot on heti jotain 75-85 välillä... joten jospa tämä tästä :whistle:

Täällä kans välillä tuntuu että valitan vaan täällä kun saa "tukea" oireilleen ja kun joku kaveri/tuttava kyselee vointia niin mieluummin vaan sanoo jotain ympäri pyöreää että ihan ok :/ ja sitten enemmin täällä nuo limajutut ym kertoilee ja vertailee ja tulee siihen tulokseen ettei se ole vaarallista vaan ennemmin normaalia :p

tsemppiä vaan kaikille näille viimeisille päiville ja viikoille :hug: :hug:
 
Sätsis Ei se haittaa, että olet pelotellut. Musta on parempi, että on realistinen kuva noista rakkuloista, koska ei missään oppaassa varoiteta, että sattuu. Toisaalta synnärikäynnilläkin kätilö sanoi, että ihan rehellisesti niiden laittaminen sattuu aivan kamalasti ja että rakkulat perustuisivat juuri tuohon kipu pois kivulla -ajatteluun. Mutta joka tapauksessa, ei kamalasti houkuta.
 
landirille en ottanu loukkauksena :hug: mua vaan ittiä aina ihmetyttää että miten mää kirjotan tai puhun erilailla.... :ashamed: hyvä jos murre jää kuiteski musta tänne palstalle mieleen ;) :D
nobodylle mulle terkka sano esikoisen ootusaikana että vauva "aukoo paikkoja" kun vihloo alas....joka loppuraskaudessa ollu niitä ja siinä uskossa oon ollu että ne tosiaan on ollu niitä aukomisjuttuja.
asraille IHANAA että oli edistystä tullu ja kohta on sulla pieni käärö kainalossa :heart: hengessä mukana :hug:
tivolille ite en oo keltään kelle laitettu nuo aqua-rakkulat niin kuullu muuta kuin että niie laittaminen on ollu jottai aivan... |O eli ei apua...
kohunkaulanpuudutteesta voi olla apua joillekki ponnistusvaiheeseen mutta mulla se ei oo koskaan auttanu.ensimmäistä odottaville oys:ssa suositeltu yleensä epiduraalia.se oli kyllä itestä TOSI huippu!poisti kaikki kivut.tuli vain sontahätä olo ja sanoin kätilölle että nyt alko sonnattaan ni sanoi että ei suinkaan kun vauva on tulossa :heart: neljännelle sain spinaalin.se autto kans tosi hyvin.ja nytkin oon aatellu spinaalia pyytää kun muut ei taho keretä auttaa. :whistle: mulla on 2 "luomusynnytystä" takana ja en voi yhtään ymmärtää miksi suomessa niin ylistettän luomusynnytyksiä...itelle ne on ollu kaikista tuskasimmat synnytykset kun mitään ei oo ehtiny saaha.ne ponnistusvaiheen supparit on ollu jottai ihan kauheeta. :/ ja kätilö mulle oikein ylisti että moni äiti sitä toivoo mutta harva siihen pääsee :headwall: :headwall: :headwall: |O sano pelkopolin lääkäri kun siellä edelliseltä kävin että kätilöllä olisi pitäny kuunnella mun toiveita eikä ylistää sitä luomua :kieh: mutta ei se akka (anteeksi haukunta)ottanu kuuleviin korviin kun sanoin että ei se synnytys mulle mikään mukava kokemus ollu vaikka olikin luomu :headwall: piikkikammosille mää en ollu uskaltanu ennen synnytystä antaa etes hammaslääkärissä puuduttaa :ashamed: mutta kun synnytyksessä ponnistusvaihe läheni sanoin että pistäkää mitä vaan kuhan vaan helpotusta tullee,paitsi ei nuita paljon puhuttuja rakkuloita...ei se pistäminen siinä kivuissa tunnu missään.ehkä se just kun laittavat ni on semmonen inhottava "rusahus" (en oikei ossaa selittää :snotty: )on vähä inhottavan tuntonen mutta itelle niin pian tullu siittä se kivuton olo tila ja paikat auenneet täysin kun keho rentoutunu että kyllä sen 2 sekuntia kestää kun ne laittaa sen ihon läpi :D
limoista :LOL: :LOL: :LOL: kyllä repesin itekki kun luin nuita...mutta jos mies näkis ne mitä tuolta alhaalta tullee ulos ni vois mennä sänkypuuhatki "hetkeksi" tauolle :whistle: ;) että vois siittä jotaki hyötyä olla kun käskis miehenki kattoon että mitä sieltä tullee :whistle: no HYIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIi menipä taas :snotty:
 

Yhteistyössä