Joulun kielletyt ruoat

Moikka

Käytäskö kimpassa läpi joulun kielletyt ruoat, tai semmoiset itselle epävarmat tapaukset?

- juustoista ne pastoröimattomat eli ei-suomalaiset juustot ei käy, valio ja arla käy
-vakuumikala, miksi tässä aina puhutaan lohesta? eli onko vakuumiin pakattu matjes-silli ok? graavikala itsetehtynä on ok
-vakuumiliha=poronkylmäsavu leikkeleet, kielletty vai ei? poroa ei suositella usein käytettäväksi, mutta joulu ei olekkaan usein..
-maksaruat, sama ku porossa ei usein

 
Miksi poroa ei suositella? Vainko siksi että se on kylmäsavu eli ei kypsennetty kuumaksi asti? Ei kai siinä poronliha sinänsä ole sen pahempi juttu, eikös sen toksoplasmoosin voi saada mistä vain kypsentämättömästä lihasta tai pesemättömistä kasviksista.

Maksa on kielletty (paitsi pieninä määrinä silloin tällöin syötynä ) runsaan A-vitamiinin takia, mutta ei porossa sitä niin paljon ole. Ainakin Finelin mukaan poroleikkeessä on vähemmän A-vitamiinia kuin Balkanissa: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2298&fuclass=sausage&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

Ja minä muuten olen vetänyt koko raskausajan, samoin kuin edellisodotuksen, kylmäsavuporoa, lähes päivittäin (kun en periaatteesta syö tehotuotettua lihaa, ainoastaan riistaa ja joskus luomulihaa).

Lohesta kai puhutaan koska se on yleisimpiä joulukaloja. Itse en edes itse tehtyä graavikalaa söisi, koska lohikaloissa (etenkin kirjo-) esiintyy todella paljon listeriaa (mutta tämä vain mun mielipiteeni, sitten tosiaan taas syön kylmäsavustettua lihaa kyllä ja toiset eivät). Kylmäsavukalat jätän varmuuden vuoksi väliin, mutta lämminsavustuksessa kalan lämpötila nousee 70 asteeseen, joten sen pitäisi olla turvallista.

Ja samoin sydän särkien jätän mädin väliin :'( sekä tietenkin pastöroimattomasta maidosta tehdyt tuorejuustot. Kypsytetyt juustot ovat turvallisia, etenkin isojen valmistajien (Valio jne.) joilla on vimpan päälle tekniikat ja hygienia, pikkujuustoloista ei aina tiedä.
 
En meinannut jättää mittä Jouluherkkuja väliin... :eek: En mätiä enkä graavikalaa tai kylmäsävulohta.. Mun mielestä ylihysteriaa koko estot... Edellisen kerran odottaessani oikein suositeltiin esim pellavansiemeiä ja nyt ne on kiellettyjen listalla...
 
Ööö... ei kai mikään nyt sentään kiellettyä ole, eikös nää oo vaan suosituksia? =)

Mun terkka ja lääkäri eivät muuten suositelleet syömään noita pehmeitä juustoja vaikka olis Valion ja pastöroidusta maidosta valmistettu. Niissäkin on kuulemma listeriariski jos kylmäketju on päässyt matkalla katkeemaan. Eli jos oikein varman päälle tahtois pelata niin en söis homejuustoja ollenkaan. Paitsi kunnolla kuumennettuna.
 
Juustoasiaan vielä, että se on ihan totta että listeria voi tulla juustoon missä tuotantovaiheessa vain, esim. pakatessa. Se on sit kuitenkin jo todella huonoa tuuria ja harvinaista, eli olen itse uskaltanut syödä tuorejuustoa jos paketissa lukee että pastöroitu, ja kypsytettyjä vaikkei lukisikaan.

Voihan sen listerian saada kasviksistakin, jos ne ovat huonosti pestyjä, vaikka jossain ravintolassakin. Mutta tässäkin siis riski kuitenkin pientä luokkaa, ja eihän sitä nyt kaikesta voi kieltäytyä :p

Ja muiden kalojen kuin (kirjo)lohen mädissä ei listeriaa esiinny niin usein, en tosin nyt silti uskalla syödä mutta tiedän toisia jotka syövät :). Kylmäketjuhan siinä on tärkein, niin kuin kaikessa ruuassa, ei vain kala- ja maitopohjaisissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu75:
Muistelen lukeneeni jostain, että tuo poron lihan runsas käyttö olisi pannassa saastekertymien takia(venäjältä kantautuu ja kertyy jostain syystä helposti poroon).
Ok, kiitos tiedosta! Uusi juttu oli minulle, ei ole osunut varoituksia lehdistä tai muualta silmiin. Ja meidän neuvolalistalle ei ole poro päässyt :) vaikka moni muu, kuten hauki ja isot petokalat yleensä ym. No, vahinko on jo tapahtunut jos on tapahtuakseen, joten menköön joulunakin :p
 
Pakko kans hiukan kommentoida vaikka näistä syömisistä on turha väitellä :D kukin tekee tyylillään ja ajatuksia on monia. suosituksia on ja tuntuu et nekin ymmärretään eri lailla...
no joka tapauksessa mulla on kiellettyjen jouluruokien listalla; Graavi kala(myös ite tehty) ja pehmeät juustot/homejuustot...hmm en kai mä muita niin välttele...maksalaatikkoa en muutenkaan syö et sitäkään ei tarvi vähentää :D

Niin ja vielä tohon graavi kala asiaan et niinhän se on että vaikka itse tekee niin siinä kalassa VOI olla listeria kun on raakaa. ja sama nuo juustot...se listeria voi tulla juustoon jääkaapissakin eli siihen ei vaikuta se vaikka kylmänä säilytetään. mä en muuten ylihysteerinen ole,mut tuo listeria on inhottava ja tosiaan se että kun se bakteeri lisääntyy jääkaappilämpötilassakin niin sillä hankala välttää muutoin ku olla syömättä riskialttiita ruokia ;)

Onneks on kuitenkin paljon herkkuja mitä uskaltaa syödä turvallisin mielin :p
 
Ei kai siinä purkkisillissä mitään suurta listeriavaaraa ole? En minä vaan tiedä? Minä ainakin ajattelin silliä syödä. Kysynpä asiasta huomenna neuvolassa.

Tyhjiöpakatuissa (kylmä)savuistetuissa ja ulkomaisissa pehmeissä juustoissa kai se suurin riski on? No, "raakaa" kalaa en söisi kuitenkaan, koska se ällöttää... Muistaakseni myös tyhjiöpakatuissa lämminsavuistetuistakin on listeriaa löytynyt, koska kammoan kaikkea tyhjiöpakattua kalaa? Onneksi on suvussa kalastajia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu75:
Muistelen lukeneeni jostain, että tuo poron lihan runsas käyttö olisi pannassa saastekertymien takia(venäjältä kantautuu ja kertyy jostain syystä helposti poroon).
Juu, niin taitaa olla. Jäkälä se taitaa olla syynä, koska kerää saasteita ja raskasmetalleja itseensä ja porot kun sitä puputtaa, niin...
 
Silli arvelluttaa minuakin. Muutenkin tulee olemaan vaikeuksia joulupöydässä koska isoäitini saa kuulla raskaudesta pakettien jaon yhteydessä ja joulupöydästä kun jätän graavit, kylmäsavut ja mädit + muut herkut pois niin se saattaa herättää ihmetystä. Ne kun yleensä tuppaavat häviämään mun masuun. Kotijuusto on myös vähän kyseenalainen mutta en varmasti luovu siitä!!! :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hannie:
Alkuperäinen kirjoittaja uneilmasäleikkö:
ei saaa ees maksalaatikkooo syödä :'( :'( :'( :'( :'(
Ootko ihan varma, ettet jouluaterialla voisi vähän syödä?
Eikös sitä nykysuositusten mukaan ole ihan sallittua vähän silloin tällöin syödä.
*muoks* tarkistin asian eviran sivuilta ja kylläpä se niin onkin, että maksalaatikkoa tulisi välttää kokonaan, sen sijaan maksamakkaroita ja pateita voi vähän syödä

"Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Kansanterveyslaitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta ovat antaneet seuraavan suosituksen maksan ja maksaruokien käytöstä raskauden aikana1

* Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan
* Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
* Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa"
 
Mun suurinta jouluherkkua on kylmäsavulohi ja sitä aion syödä tänäkin jouluna, tosin en niin paljoa kuin yleensä söisin. Suosituksiahan nämä kaikki ovat. Onko muuten jollain tietoa onko esim. Kallen mätitahna "kiellettyjen" listalla?... Sitä olen syönyt joka raskaudessa pieniä määriä.

Miksi piparitaikinaa EI saisi syödä?! :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja pollomuhku:
Mun suurinta jouluherkkua on kylmäsavulohi ja sitä aion syödä tänäkin jouluna, tosin en niin paljoa kuin yleensä söisin. Suosituksiahan nämä kaikki ovat. Onko muuten jollain tietoa onko esim. Kallen mätitahna "kiellettyjen" listalla?... Sitä olen syönyt joka raskaudessa pieniä määriä.

Miksi piparitaikinaa EI saisi syödä?! :p
Mä soitin yhdestä lääkkeisiin liittyvässä asiassa Teratologiseen tietopalveluun ja siinä samalla kysyin tuosta Kallen mätitahnasta. Sieltä sanottiin, että sitä saa syödä raskaana. Kysyin myös noista valmissalaateista, joissa on majoneesikastikkeet. Vastaus oli että kotimaisia saa syödä hyvillä mielin, koska kotimaisista kanamunista ei ole vuosiin löydetty salmonellaa. Siis majoneesissahan on raakaa kananmunaa.
 
juu, itsetehdystä graavikalasta piti minunkin sanoa, kun neuvolasta kysäisin. ei neukkatäti tiennyt ensin varmaksi, mut totesi et kaippa sitä voi hiukan maistella, kunhan ei isoja määriä.

neuvolakäynnin jälkeen soitti, oli tarkistanut, että myös kala tulee kypsentää +70 asteeseen kauttaaltaan ennen syömistä. :/
 
hih,onhan täällä muitakin jotka miettii jouluruokien suosituksia...
Mun suurta herkkua on mäti(+smetanaa+punasipulia+suolaa) ja eilen kysyin neuvolassa sitä ja siellä annettiin siunaus,että jos kaupan pakastealtaasta otan sen purkin ja huolehdin sen kylmässä pysyvyydestä,niin saan syödä sitä:) aah,joulu pelastettu... mutta sitten taas tuo graavilohi kaikissa muodoissa(pakattuna,oma...jne...)oli kielletty,en sanut lupaa edes kerjäämällä :headwall: ainoastaan JOS olen 100% varma että kala on ollut KOKO ajan kylmässä,niin sitten voin hitusen syödä.eli tiedän kylmäsäilytys olosuhteet ja tuoreuden...tässäpä sitten tulikin kinkkinen paikka,kun ystäväni on kalatiskillä vastaavana ja siltähän saisin kaikki tiedot,mut en taida uskaltaa,koska terkkari oli sitä mieltä että tää on pahimmasta päästä....
maksastakin kysyin,niin sanoi että nykysuosituksilla maksaa saa syödä parinviikon välen kohtuudella,että ei ole niin pannassa kuin edellisessä odotusaikana(6v sitten).
Mutta kaikkihan tekee miten haluaa,ja minä syön mätiä :)
 
Oikeesti mätiäkin saa??? JEE!!! :xmas: kotijuustoa, mätiä, sipulia, smetanaa, sienisalaattia... jne jne LALALALLALLAA HELIKELLOT SOI!!! Hihiii, jouluja vaan kaikille ja tämä on onnellinen kun kaikki ei ollutkaan kiellettyä :LOL: :D :LOL: :D :wave: :xmas:
 
Olen sitä toisessa ketjssa kysllyt saamatta vastausta vieläkään.Eli voiko sitä syödä vai ei,jos haluaa pysyä suosituksissa?Kuuluuko samaan kastiin kun raejuusto ym.?
Eli ilman kuumennusta uunissa söisin,kuten jotkut tykkäävät sitä syödä.Itse söisin sitä sellaisenaan ja himo on hirveä,vielä en ole kuitenkaan syönyt.
 
Mianna mä oon syönyt leipäjuustoa. =) Siis semmoista, jossa lukee, että se on pastöroitu. Mut pakko tunnustaa, et sen jälkeen, kun luin tuon varoituksen, et pastöroitujakaan tuorejuustoja ei suositella, oon pistänyt senkin kuumennuksen kautta. :whistle:

Jennyfr:ltä taas piti kysyä, että miksei kotijuustoa? Tai siis tehdäänkö teillä se sitten pastöroimattomasta maidosta vai kuin? =) (Hämeessä muuten tehdään semmoista kotijuustoa, joka voidaan paistaa ennen tarjoilua. Jos tekee sitä. :D )
 

Yhteistyössä