Joulun kielletyt ruoat

kärppänä heinälatoon ostin kaupasta kotijuustoa joka on kyllä valmistettu pastöroidusta maidosta mutta paketin päällä lukee myös että ykkösluokan pehmeä tuorejuusto. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin pehmeitä tuorejuustoja ei suositella???
 

Osaisko joku sanoa onko sillit nyt täysin pannassa? Eikä mitään mutu-tuntumaa kiitos, vaan että päteekö tähän tuo sama juttu että raakaa kalaa ei saa syödä. Sattuisko joku tietään esim. että esiintyykö sillikaloilla listeriaa yleisesti vai onko se yleisempää esim. lohilla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimi79:
Osaisko joku sanoa onko sillit nyt täysin pannassa? Eikä mitään mutu-tuntumaa kiitos, vaan että päteekö tähän tuo sama juttu että raakaa kalaa ei saa syödä. Sattuisko joku tietään esim. että esiintyykö sillikaloilla listeriaa yleisesti vai onko se yleisempää esim. lohilla..
Mulla sano neuvolantäti viime vuonna että silleissä ainoa paha on se suolaisuus. Käski syödä maltillisesti kun mulla oli turvotusta aika lailla.
 
Listeria monocytogenes-bakteerin aiheuttamia infektioita ilmoitettiin vuonna 2007 yhteensä 40 tapausta, joista 53 prosenttia oli miehiä ja 70 prosenttia 65 vuotta täyttäneitä tai vanhempia. Listerioosin vuosittainen ilmaantuvuus oli 7,5 tapausta miljoonaa asukasta kohti. Listerialöydöksistä 36 (90 %) tehtiin verestä, kolme aivoselkäydinnesteestä ja yksi muusta punktionäytteestä. Yksi potilasta kuoli. Yhtään tapausta ei liittynyt raskauteen ja vain yksi tartunnan saaneista oli lapsi. Listerioositapauksia esiintyi lähes kaikissa sairaanhoitopiireissä tapausmäärien vaihdellessa nollasta seitsemään. Serotyyppi 1/2a aiheutti tapauksista 58 prosenttia ja serotyyppi 4b 30 prosenttia.

Tuli vastaan tälläinen kirjoitus listeriasta.... Kansanterveyslaitoksen sivuilta
En oikein osaa pelätä noita jouluherkkuja, listeriaa kun voi olla myös vihanneksissa....
 

Yhteistyössä