Joululahjoja ei pitäis ostaa kirpparilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, mä olen kysynyt. Viime jouluna lähti siskolle täkit kun niitä tarvitsivat. Mies tarvitsi monitorin joten ostin sille sen (mies tosin ei tiennyt että sellainen on tulossa). Siskon muksut toivoivat joulupukilta X lahjoja joten ostin ne jne.

Aika tylsää.
jos menet vaikka synttäreille niin on siinä yllätys aika kaukana, jos kaikki kysyy lahjan saajalta että "mitä sinä haluat lahjaksi"...

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;25166233:
Mä olisin onnesta soikea jos joku laittais pukinkonttiin my little ponyja (G1 ja G3 versioita), barbapapa-dvd:n tai fabuland-legoja tai fabuland-kirjoja (jos jollain on ylimääräisiä, saa tarjota yksärillä).
Oiiiih, noita minäkin haluaisin :heart:

Jossain vanhempieni vintin kätköissä pitäisi vielä Fabulandeja olla. Pakko mennä joskus tutkimusmatkalle sinne.

Joillakin tavaroilla aika lisää arvoa eikä sellaisen antaminen lahjaksi ole mielestäni pahasta.
Esimerkkinä yksi tuttu sai aikoinaan lahjaksi intin fillarin ja oli enemmän kuin otettu lahjastaan.

Mä olen ostanut kirpparilta ja antikasta lahjoja. Pääasiassa kirjoja, sellaistakin hain viikkotolkulla josta tiesin miehen pitävän mutta uutena ei saanut. Ja kun löytyi maksoin siitä ihan kunnon hinnan. Eli halvalla en suinkaan päässyt. ;) Olen myös kerännyt sukulaispojalle kirppareilta paketin poikakirjoja lahjaksi. Oli kaikkea Hardy veljeksiä, kolmea etsivää, etsiväkaksosia ym. Poika oli hyvin iloinen paketista.

Mä kammoan käytettyä tavaraa jonka alkuperää en tiedä.

En missään nimessä halua pukea lasta kirpparilta ostettuisiin vaatteisiin vaikka näyttäisivät hyväkuntoisilta, enkä antaa hälle kirpparilta hankittuja leluja.

Kaiken ei tarvitse olla uutta - sukulaisten lasten vanhat tavarat on ok - mutta kirpparitavaraa en vain halua.

Tämä on minun outouteni johon minulla mielestäni on oikeus vaikkei se useimpien järkeen kävisikään - mutta silti on niitä jotka roudaavat kirppistavaraa meille...mikä ei mene mun jakeluun. Kiellän tuomasta ja silti kannetaan- siis muutenkin kuin merkkipäivinä. Eikä ymmärretä että vaikka ajatus kuinka on auttaa, niin hukkaa menee ne rahat koska tavara ei tule koskaan käyttöön.

Lahjaksi en siis koskaan antaisi - enkä haluaisi, kirppiskamaa.

Jaa, no, en mä sulle ole lahjoja ostamassakaan joten voit olla huoletta sen suhteen.;)

Ja oli miten oli, se on ekologisempaa ostaa käytettyä kuin aivan uutta. Mutta muuten kyllä olit oikeassa noiden elämyslahjojen yms. suhteen.

[QUOTE="vieras";25163982]Vaikka muuten olis miten kirppistelijä, ei joululahjoja, tai lahjoja ylipäänsä pitäisi ostaa kirpparilta.
Käytetyn tavaran antaminen lahjaksi on musta mautonta ja ei osoita kovin kummoista arvostusta lahjan saajaa kohtaan.
Te jotka ostelette kirpparilta lahjat, oletteko oikeasti varmoja et se on niille saajille ok?
Tästä poislukien omat lapset, meilläkin on omille ostettu käytettynä sellaista suosikkilelusarjaa jota ei ole mistään uutena saanut, ja esikoinen puettiin pääosin kirpparivaatteisiin jne.

Mutta muille, sisaruksille, kummilapsille jne, ei musta ole asiallista ostaa käytettyä tavaraa tai vaatetta lahjaksi.
Ja ne jotka ekologisuudesta tässä kohtaa älähtää, ei se ole ekologista kantaa kirpparilta tavaraa kotiin, ekologisempaa on ostaa elämyslahja/lahjakortti tai vaikka reilun kaupan suklaata kuin välillisesti tukea kerskakulutusta kirpparikaupan välityksellä!
Kun ei sieltä kirpparilta kovin usein mitään ekologisesti valmistettua/eettistä löydä ja se halpislelu lapsityövoimalla on epäeettinen ja ekologisesti kestämätön vaikka kuinka olisi joku sen jo kaupasta ostanut![/QUOTE]

En koskaan ole ostanut lahjoja kirppikseltä, kyllä sen täytyy uutta olla. Ostettavia on toistakymmentä, omat ja lapsenlapset. Joskus iskee paniikki. Nyt kuitenkin taas lahjat ostettuna ja kaikille jotain uutta, kivaa ja edullista, varmaankin mieluisia.

[QUOTE="mona";25166728]No uuden veroinen ei ole yhtäkuin paketissa tai naarmuton tmv.
[/QUOTE]

No jos sanotaan että se olisi täysin naarmuton ja viaton. Tai vaikka että laput roikkuvat vielä kiinni, sellaisiakin kirppikseltä löytyy...

Ja muuten, tilasin tänä vuonna (täysin uutena) lahjaksi vaatteita yhdestä verkkokaupasta, eikä yhdessäkään roiku lappuja. Toivottavasti herkemmät lahjansaajat eivät luule niiden olevan kirppikseltä ja pyörry.

ja mä nimenomaan haluan kierrätystavaraa lahjaksi! Esiimerkiksi vanhaa Arabiaa, vanhoja käyttöesineitä jne. jne. Olisin riemuissani jos joku mulle sellaisia lahjaksi antais.
Annan myös itse kierrätyskamaa lahjaksi, jos tiedän vaikka kaverini keräävän rukinlapoja ja sellaisia kirpparilta löydän. mitään nyppääntyneitä vaatteita tai muuten huonokuntoista tavaraa en antaisi kellekään.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Ja oli miten oli, se on ekologisempaa ostaa käytettyä kuin aivan uutta. Mutta muuten kyllä olit oikeassa noiden elämyslahjojen yms. suhteen.

Mitä luontoystävällällistä on siinä että ostaa käytettyä tavaraa niin että tekee vanhalle kamalle kysyntää omalla ostotavallaan? Ei voi olla luontoystävällistä hakea kirppikseltä paitoja 50 € edestä ja samalla luoda kysyntää samalle määrälle.

Mitä luontoystävällällistä on siinä että ostaa käytettyä tavaraa niin että tekee vanhalle kamalle kysyntää omalla ostotavallaan? Ei voi olla luontoystävällistä hakea kirppikseltä paitoja 50 € edestä ja samalla luoda kysyntää samalle määrälle.

Ihmisten pitäisi oppia hyödyntämään vanhaa, jo olemassa olevaa pikemminkin kuin luoda jatkuvaa tarvetta uudelle. Se ei ole ekologista. Esim. uuden puuvillan tuotantoon kuluu tavattomasti vettä...

Ihmisten pitäisi oppia hyödyntämään vanhaa, jo olemassa olevaa pikemminkin kuin luoda jatkuvaa tarvetta uudelle. Se ei ole ekologista. Esim. uuden puuvillan tuotantoon kuluu tavattomasti vettä...

Onhan se tälläkin palstalla tullut selväksi että kallista ostetaan sen jälleenmyynti arvon takia. Jos porukka ostaisi vaan omaa käyttöä silmällä pitäen niin kulutuskin olisi taatusiti erilaista.

Onhan se tälläkin palstalla tullut selväksi että kallista ostetaan sen jälleenmyynti arvon takia. Jos porukka ostaisi vaan omaa käyttöä silmällä pitäen niin kulutuskin olisi taatusiti erilaista.

Ehkäpä ihmisillä on vielä arvopohdinta kesken omassa päässään??? Mun on joskus vaikeaa astua paljon kuluttavan ihmisen saappaisiin, kun en itse saa niinkään kiksejä siitä kuluttamisesta...mutta luultavasti monikin saa? Ja tuo jälleenmyyntiarvo..noh, mulle se näyttäytyy kyllä suurena illuusiona...

Ehkäpä ihmisillä on vielä arvopohdinta kesken omassa päässään??? Mun on joskus vaikeaa astua paljon kuluttavan ihmisen saappaisiin, kun en itse saa niinkään kiksejä siitä kuluttamisesta...mutta luultavasti monikin saa? Ja tuo jälleenmyyntiarvo..noh, mulle se näyttäytyy kyllä suurena illuusiona...

Mun lapsella kaikki vaatteet on uutta. Sen vaatevarasto ei kuitenkaan ole posketon. Mun pointti lähinnä on se että poskettomat kirppisvaateostot ei tee kuluttamisesta sen fiksumpaa kuin ostaa uutena se määrä minkä tarvitsee. Tälläkin palstalla kirppisostojen vaatemäärät lapselle ovat ihan tajuttomia. Kuka lapsi tarvitsee 30 paitaa?? Tai 15 collegehousuja? Tai 7 kengät? jne.

Mun lapsella kaikki vaatteet on uutta. Sen vaatevarasto ei kuitenkaan ole posketon. Mun pointti lähinnä on se että poskettomat kirppisvaateostot ei tee kuluttamisesta sen fiksumpaa kuin ostaa uutena se määrä minkä tarvitsee. Tälläkin palstalla kirppisostojen vaatemäärät lapselle ovat ihan tajuttomia. Kuka lapsi tarvitsee 30 paitaa?? Tai 15 collegehousuja? Tai 7 kengät? jne.

No totta! Ei todellakaan tarvitse. Ihmisillä on tavaraa aivan liikaa, mutta kaikki on kuitenkin ostettu jossain vaiheessa uutena...

Juu ei munkaan mielestä ole kiva, jos saisi kirppikseltä ostetun lahjan. Itse voin ostaa omille lapsille kirpparilta lahjoja, olen ostanutkin täksikin jouluksi jotakin heille kirpparilta mutta muille en ostaisi, vaikka muuten kirppisten suurkuluttaja olenkin.

Juu, mun lapsella on kolmet housut, kaikki uutta. Mitenhän tämä eroaa siinä että joku ostaa kirppikseltä 6 housut lapsellensa. Kumpi kuluttaa enemmän?

Mä en nyt puhu sun lapsesi housujen määrästä..kaikesta päätellen sulla on homma hanskassa ja valtakunnassa kaikki hyvin...mutta on niiiiin pal ihmisiä jotka ostavat uuttajauuttajauuttaja TAAS uutta, joka vkl uusi bilepaita..kun pitäähän sitä uutta saada. Sitten tuo ihana bilepaita kasa kärrätään kirpparille lähes käyttämättömänä...

Mä en nyt puhu sun lapsesi housujen määrästä..kaikesta päätellen sulla on homma hanskassa ja valtakunnassa kaikki hyvin...mutta on niiiiin pal ihmisiä jotka ostavat uuttajauuttajauuttaja TAAS uutta, joka vkl uusi bilepaita..kun pitäähän sitä uutta saada. Sitten tuo ihana bilepaita kasa kärrätään kirpparille lähes käyttämättömänä...

Niin kun se kirpputorimyynti luo kysyntää, se on se mun asia jota mä yritän tässä epätoivoisesti sanoa :D

Yhteistyössä