Joululahjoista jo nyt (sori)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joulu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joulu";22121838]Ei ehkä enää isona, mutta muistelepa kun olivat vielä tuollaisia 4-5-6-vuotiaita....

Onhan noilla enemmän varaa, mutta ei meidänkään talous keikahda, jos ostamme tuohon päälle jollain 60-70 e:llä muutaman lisäpaketin. Esim. lautapeli on muutenkin kiva juttu.

Muistelen että tyttö on joskus puhunut mikistä, joten luultavasti hankin sellaisen lasten mikin, pari dvd:tä, lautapelin, ehkä jonkun pienen jutun lisäksi.[/QUOTE]

Niin mikäs tuossa sitten on se ongelma?
Ostatte sitten niitä lahjoja enemmän niin ei tarvitse miettiä asiaa sen enempiä.

[QUOTE="joulu";22121838]Ei ehkä enää isona, mutta muistelepa kun olivat vielä tuollaisia 4-5-6-vuotiaita....

Onhan noilla enemmän varaa, mutta ei meidänkään talous keikahda, jos ostamme tuohon päälle jollain 60-70 e:llä muutaman lisäpaketin. Esim. lautapeli on muutenkin kiva juttu.

Muistelen että tyttö on joskus puhunut mikistä, joten luultavasti hankin sellaisen lasten mikin, pari dvd:tä, lautapelin, ehkä jonkun pienen jutun lisäksi.[/QUOTE]

Ainoa joulu, jolloin lahjamäärien erosta esikoinen sai pahan mielen, oli kun hän oli 4 v. Ja silloin hän oli joulun alla koittanut olla oikein erityisen kiltti, mutta rämäpää serkkupoikansa sai silti joulupukilta enemmän lahjoja. Tyttö pettyi silloin siihen, että joulupukki ei ollutkaan huomannut hänen kiltteyttään, ei niinkään lahjojen lukumäärään tai niiden rahalliseen arvoon. Mutta muutoin serkut saivat muutenkin lähes kaiken haluamansa heti, kun taas mun lapseni olivat tottuneet odottamaan vähintään mun palkkapäivääni....yleensä joulua tai synttäreitä. Kyllä tyttö multa kerran kauppareissulla - oltiin siskoni ja siskonpojan kanssa ostoksilla - miksi serkku saa aina kaikki Disneyn leffat heti niiden ilmestyttyä, mutta hän ei saa. Niinpä selitin, että koska minulla ei ole varaa ostaa uutta leffaa heti, kun sellainen ilmestyy, niin siksi ei saa. Ja senkään jälkeen, kun mulla alkoi olla varaa siinä missä siskollanikin, lapseni eivät ole saaneet kaikkea haluamaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22121897:
Ainoa joulu, jolloin lahjamäärien erosta esikoinen sai pahan mielen, oli kun hän oli 4 v. Ja silloin hän oli joulun alla koittanut olla oikein erityisen kiltti, mutta rämäpää serkkupoikansa sai silti joulupukilta enemmän lahjoja. Tyttö pettyi silloin siihen, että joulupukki ei ollutkaan huomannut hänen kiltteyttään, ei niinkään lahjojen lukumäärään tai niiden rahalliseen arvoon. Mutta muutoin serkut saivat muutenkin lähes kaiken haluamansa heti, kun taas mun lapseni olivat tottuneet odottamaan vähintään mun palkkapäivääni....yleensä joulua tai synttäreitä. Kyllä tyttö multa kerran kauppareissulla - oltiin siskoni ja siskonpojan kanssa ostoksilla - miksi serkku saa aina kaikki Disneyn leffat heti niiden ilmestyttyä, mutta hän ei saa. Niinpä selitin, että koska minulla ei ole varaa ostaa uutta leffaa heti, kun sellainen ilmestyy, niin siksi ei saa. Ja senkään jälkeen, kun mulla alkoi olla varaa siinä missä siskollanikin, lapseni eivät ole saaneet kaikkea haluamaansa.

Tyttöni on nyt 4, helmikuussa 5...

Ja sehän tämä ongelma on, kun uskoo joulupukkiin, että miten joulupukki voi olla niin epäreilu...

Omat ostamiseni pystyn kyllä perustelemaan eikä ole tarvettakilpavarusteluun. Mun lapsi on tuskin näillä lahjoillakaan osattomista osattomin... En vaan halua totuttaa mihinkään 30 lahjaan, 15 on jo paljon... Mutta katsellaan.

Meillä nyt 6 ja 9v. lahjansaajat... Ovat aina saaneet vanhemmilta noin 5-6 lahjaa, ja lisäksi isovanhemmilta ja yhdeltä kummilta jotain pientä, kuten askartelutarviketta, vihkoja yms.
Itse ollaan siis ostettu muutama "isompi" lahja joita tiedetään toivoneen. Kaikkineen ovat saaneet 8-10 pakettia joulussa, kun pikkujututkin lasketaan. Ja ovat olleet tosi tyytyväisiä ja onnellisia. Se on ihan mihin lapset totuttaa...
Tottakai on hankala tilanne, jos toiset saa 30 pakettia... mutta en lähtisi siitä syystä hurjasti itsekään ostamaan lisää. Tiedät itse, mistä lapsesi tykkää, ja jos lahjat on mieluisia, ei varmasti haittaa vaikka niitä ois vähemmän. :)

Mun lapset on ainakin oppineet, ettei ole ollenkaan heiltä pois, jos joku muu saa enemmän lahjoja kuin he. En heille kolmeakymmentä lahjaa haluakaan, enkä ollenkaan halua heitä opettaa sellaiseen, että kadehditaan, jos joku muu on saanut enemmän. Oma lapseni osaisi myös olla onnellinen ja kiitollinen siitä kolmannesta muistipelistäkn. Itsehän tuota ratkaiset kuinka monta lahjaa haluat lapsellesi ostaa, jos luulet että se lapsiesi kehityksen vaarantaa, etteivät saa yhtä monta lahjaa kuin siskonlapset, niin ei kun ostamaan vaan.

[QUOTE="joulu";22121106]Meillä on jouluna lähes 5 v tyttö ja hän ei saa lahjoja muilta kuin meiltä + toisilta isovanhemmilta (ja tänä vuonna uudet sukset) ja 2 kummipariskunnalta. Toinen kysyy aina toivetta, jätän sen miettimisen viime tinkaan jos tytöltä tulee joku ylitsepääsemätön toive viime tingassa, ja toinen ei kysy koskaan ja sieltä voi tuilla mitä vaan palapelistä ties kuinka monenteen muistipeliin...

Eli hän toivoo Hello Kitty-tavaraa ja Winx-nukkea jos semmoinen on olemassa + jotain littlest pet shoppia. Onko niitä Winx-nukkeja edes myytävänä? Ei oo sattunut silmään, asumme pk-seudulla.

Olen jo miettinyt pari kirjaa (uuden tatu ja patun ja yhden lasten tietokirjan). Ja Hello Kitty-tietokoneen + pyjamapehmon. Ja Little Pet Shopeista siis jonkun "talon". Lisäksi on Baby bornin rintareppu ja vaatetta.

Olisko tässä tarpeeksi? Olemme mummolassa ja siskoni lapset saavat tästä paljon isomman kasan... Valehtelematta 30 pakettia/nokka (2 lasta) ja ne eivät ole mitään sukkapaketteja...

Mitä teidän 5-vuotiaat saavat?[/QUOTE]

tuossahan on teilläki jos sairaasti kaikkea isoa.
petshop talo
lasten tietsikka ja pehmo
baby born reppu ja vaatteet ovat sikakalliita, ainakin kun itse niitä viimeksi katsoin mistä kyllä on aikaa.
nukke
kirjoja.
meillä 2 alakoululaista ja eivät ole koskaan saaneet kuin 1 kalliiimman lelun (20 euroa - 50 euroa) ja pari pientä (esim. just noita petshoppeja) ja lisäksi elokuva/kirja/joku lautapeli ja konvehtirasia ja pari tarpeellista pakettia, vaateetta tai tavaraa harrastuksen.

ovat olleet aina tyytyväisiä.

Ihan kuin säälisit lastasi että hän saa vähän. minusta hän on saamassa tosi paljon paketteja. varmasti on paljon lapsia, jotka saavat vain vähän materiaa, esim .kirppiseltä pari lelua ja suklaata ja ovat tyytyväisiä.

Oma esikoinen on ainakin erittäin älykäs ihminen (tekee noita aikuisten älykkyyspelejä paremmi kuin minä nyt alakoululaisena) vaikka on saanut vaan muutaman lelun/joulu. lisäksi sen pari tarpeellista. Ei oikein edes ole koskaan toivonut mitään romua. Tykkää eläimistä. Oli esim. 7-vuotiaana tosi iloinen kun sai kalan muotoisen kylpyvaahdon. tämä oli kai suunnilleen paras lahja.

Ymmärrän kyllä että tilanne ei ole kiva, jos serkut saavat paljon paketteja. Vietimme lapseni ensimmäisen joulun serkkujensa kanssa yhdessä ja sen jälkeen olen halunnut ollakin ihan omalla porukalla, juuri sen takia, että lahjojen määrä on serkuilla paljon suurempi.

Jo tuona jouluna anoppi vei lapsen serkuille autollisen tavaraa, isoa tavaraa, kallista. Ja heillä myös toiselta puolelta sukua tuli enemmän lahjoja.

Onko pakko pitää yhteisjoulu jos tilanne on tuo, että lapsi uskoo vielä joulupukkiin tai voisivatko toiset avata vasta kotona osan?

[QUOTE="huh";22122116]tuossahan on teilläki jos sairaasti kaikkea isoa.
petshop talo
lasten tietsikka ja pehmo
baby born reppu ja vaatteet ovat sikakalliita, ainakin kun itse niitä viimeksi katsoin mistä kyllä on aikaa.
nukke
kirjoja.
meillä 2 alakoululaista ja eivät ole koskaan saaneet kuin 1 kalliiimman lelun (20 euroa - 50 euroa) ja pari pientä (esim. just noita petshoppeja) ja lisäksi elokuva/kirja/joku lautapeli ja konvehtirasia ja pari tarpeellista pakettia, vaateetta tai tavaraa harrastuksen.

ovat olleet aina tyytyväisiä.

Ihan kuin säälisit lastasi että hän saa vähän. minusta hän on saamassa tosi paljon paketteja. varmasti on paljon lapsia, jotka saavat vain vähän materiaa, esim .kirppiseltä pari lelua ja suklaata ja ovat tyytyväisiä.[/QUOTE]

Tietsikan sain 39 e:lla, pet shop ostoskeskus maksoi 29... Ostin ne just, kun googletelin että halvimmalla irtosi hobby hallin päiviltä. Ovat siis kallita, mutteivät sentään 50 e/kpl.

En tiedä mitä se winx maksaa, noi muut vastaavat (bratzit, barbiet ym.) kai 20-30 e?

Baby born-kantorepun ostin jo vuosia sitten yhdestä loppuunmyynnistä, taisi maksaa alle 5 e. Ei ollut kuin tyttövauva silloin, eikä tietoa tykkääkö ikinä baby bornista, mutta sai viime jouluna ja rakastui siihen vauvaan. Unohdin sen repun silloin kaappiin, ja päätin antaa nyt. Vaatteet ostin joskus kesällä jostain myyjäisistä, itsetehtyjä, mutta kivan näköisiä.

Joten ei nämä mitä tolkuttoman kalliita olleet.

Ei ole osattomin lapsi maan päällä, mutta säälitti viimevuotinen ilme, kun katsoi pukkia, vaikka sai kuitenkin itsekin kivoja paketteja.

Karkkkia ostetaan rasiat, ja varmaan just lautapelin ja jonkun elokuvan.

Olisko tässä tarpeeksi? Olemme mummolassa ja siskoni lapset saavat tästä paljon isomman kasan... Valehtelematta 30 pakettia/nokka (2 lasta) ja ne eivät ole mitään sukkapaketteja...

Mitä teidän 5-vuotiaat saavat?[/QUOTE]

Meillä oli kans sama ongelma, mutta onneksi siskoni sitten on rajottanut lahjojen ostamista viime vuosina (en sanonut hänelle kyllä mitään). Mua kauhistutti kans mitä omat lapset sanovat kun lahjapino on huomattavasti pienempi... Me ostetaan itse 3-4 pakettia/lapsi. Saavat sitten yhdet paketit kummeilta ja isovanhemmilta yleensä lelu- ja vaatepaketit. Aivan riittävästi.

Voi apua mikä lahjamäärä! Meillä ei lapset edes osaa toivoa noin paljon kaikkea!

Jos siskosi opettaa lapsensa saamaan niin paljon kaikkea, että kohta ei mikään riitä, niin pitääkö sun? Vai opettaisitko, että voi kun sait hienon lelun, onpa nyt kiva leikkiä tällä! Siis HUH, 10 isoa pakettia ja miettii, että riittääkö? Siis jokainen toki saa ostaa niin paljon kun haluaa, mutta ei kai tuollaista nyt kannata murehtia, että mitä vielä ostaisi.

Meillä mummo kantaa lapselle sen kymmenen pakettia ja joka vuosi toivon, että toisi vain yhden, esim. jonku hello Kitty tietokoneen. Me vanhemmat ostettais 1-2 ja kummeilta 2. Siinä olisi jo 5 lahjaa, mikä on tosi paljon jos kaikki ovat mieluisia!

Ja siitä kummista, joka tuo sen muistipelin. Tosi kiittämättömästi ja ahneesti puhut hänen tuomista lahjoista.. En minäkään toisi mitään hienompaa jos vastaanotto on tuo ja tyyli muutenkin joulun alla sellaista, että vanhemmat ostaa jo heti kun lapsi vähän inahtaa.

[QUOTE="Lilli";22123934]Voi apua mikä lahjamäärä! Meillä ei lapset edes osaa toivoa noin paljon kaikkea!

Jos siskosi opettaa lapsensa saamaan niin paljon kaikkea, että kohta ei mikään riitä, niin pitääkö sun? Vai opettaisitko, että voi kun sait hienon lelun, onpa nyt kiva leikkiä tällä! Siis HUH, 10 isoa pakettia ja miettii, että riittääkö? Siis jokainen toki saa ostaa niin paljon kun haluaa, mutta ei kai tuollaista nyt kannata murehtia, että mitä vielä ostaisi.

Meillä mummo kantaa lapselle sen kymmenen pakettia ja joka vuosi toivon, että toisi vain yhden, esim. jonku hello Kitty tietokoneen. Me vanhemmat ostettais 1-2 ja kummeilta 2. Siinä olisi jo 5 lahjaa, mikä on tosi paljon jos kaikki ovat mieluisia!

Ja siitä kummista, joka tuo sen muistipelin. Tosi kiittämättömästi ja ahneesti puhut hänen tuomista lahjoista.. En minäkään toisi mitään hienompaa jos vastaanotto on tuo ja tyyli muutenkin joulun alla sellaista, että vanhemmat ostaa jo heti kun lapsi vähän inahtaa.[/QUOTE]

No on se musta erikoista, että 3 krt peräkkäin (3-v synttärit-joulu-4-v synttärit) on tuonut muistipelin... Mitä järkeä siinä on? En itse tekisi niin. Toisi vaikka palapelin, koska se on kuitenkin erilainen joka kerta ja niitä on kivakin olla useampi.

En ole sanonut mitään. Olisi epäkohteliasta valittaa lahjasta. Kiitän ja hymyilen.

Avattuaan tämän paketin se jää hyllyyn. Opetan kyllä että pitää kiittää,mutta jos niitä muistipelejä tulee vielä parikin, niin siinä saattaa lapsen kiitos olla vähän teennäinen.

Kerään säännällisesti pienet vaatteet ja leikistä jääneet lelut pois, kysyn voiko sen ja sen lelun myydä, ja siinä samassa on mennyt nämä ylimääräiset muistipelit. Se missä on kivoimmat kuvat on jätetty. Myyntirahoilla on ostettu uno-kortit ja pari palapeliä.

Mä en osta kaikkea kun lapsi vähänkin inahtaa, eikä mieskään.

Mitä tulee opettamiseen, niin toki opetetaan että voi kun sait kivat lelut jne. Mutta viimeksi jo kysyi, miksi pukki toi serkuille niin paljon enemmän... Ja ei serkkujen pakettimäärää ole kasvatettu millään pienillä,alle kympin tai kympin paketeilla. Sitten kun ei usko enää pukkiin, asiasta voi puhua avoimemmin. Ei meillä ole tarkoitusta antaa 30 pakettia, mutta vähän tasoittaa tilannetta.

Mun lapset on ainakin oppineet, ettei ole ollenkaan heiltä pois, jos joku muu saa enemmän lahjoja kuin he. En heille kolmeakymmentä lahjaa haluakaan, enkä ollenkaan halua heitä opettaa sellaiseen, että kadehditaan, jos joku muu on saanut enemmän. Oma lapseni osaisi myös olla onnellinen ja kiitollinen siitä kolmannesta muistipelistäkn. Itsehän tuota ratkaiset kuinka monta lahjaa haluat lapsellesi ostaa, jos luulet että se lapsiesi kehityksen vaarantaa, etteivät saa yhtä monta lahjaa kuin siskonlapset, niin ei kun ostamaan vaan.

Minkä ikäinen lapsi? Meinaan aika harva lapsi ei jo alkaisi ihmetellä ääneen,miksi taas muistipeli. Osahan on pukilta, mutta silti.

Ei vaaranna kehitystä :) , mutta kyllä luulen että tasoitan vähän tilannetta, kunnes pukkiusko hellittää.

Mähän kirjoitin etten edes haluaisi 30 lahjaa. Mutta 10 vrt. 30+, on ne kasat aika eri kokoiset ja toisten nimi tulee jaossa esiin huomattavasti useammin.

Yhteistyössä