Minä ostin ekat joululahjat jo syyskuun loppupuolella, kun alkoi Suomalaisen ale. Siskon tytöt saavat nyt aiiiivan ihquja paketteja. Vielä kun malttaisi odottaa sinne jouluun, että pääsee antamaan ne!!!

Muutoinkin suunnitelmia on pää puolillaan, mitä kenellekin ostaisi / tekisi. Esim. tyttäreni isovanhemmille ja isomummolle meinasin teetättää sellaiset valokuvakirjat likan ekasta vuodesta (vaikka huhtikuisella se vuosi tavallaan jääkin vähän vajaaksi jouluun mennessä).
Minulla on tapana pitkin vuotta mietiskellä ja kuulostella, mitä kukakin toivoo / tarvitsee. Jos jotain sopivaa sattuu kohdalle vaikka juhannusalesta, niin sitten se lahjojen ostelu aloitetaan jo silloin. Mutta en tietoisesti siis lähde heti juhannuksen jälkeen joululahjaostoksille!
Minä en halua hukuttaa lasta tavarapaljouteen tai opettaa sitäkään, että joulu on pelkkiä lahjoja vaan. Joten kohtuudella, kohtuudella. Tietysti sitä voi olla vaikea malttaa mielensä oman lapsen lahjonnassa, kun on ensimmäisestä kyse ja noin, mutta yritetään. Olen myös noiden siskon tyttöjen kohdalla ollut vähän sellainen tylsä täti, joka ostaa järkeviä lahjoja, tai vähintäänkin jollain tavalla kehittäviä, sillä he saavat kyllä mummeiltaan ja kummeiltaan sitten sitä kaikenkarvaista trendikästä krääsää - jota kohtaa mielenkiinto kestää ehkä sen muutaman kuukauden verran.