Joulukuun vauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veera81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Veera81

Vieras
Aloitanpa tällä puolella..

Meillä on mennyt tosi hyvin, poika nyt 3 viikkoa vanha. Nopeasti tuon vauvan hoidon oppii, vaikka kokemusta ei ollut.

Me päädyttiin perhepeti -ratkaisuun tuossa nukkumisasiassa. Se on minusta kaikista luonnollisin vaihtoehto sekä myös kaikista helpointa, ja on sujunut toistaiseksi hyvin. Alkuyön vauva nukkuu kopassaan, ja kun herää nostan hänet sänkyyn. Imetys sujuu sängyssä hyvin, ja saan itsekin nukuttua, kuin että koko ajan pomppaisi ylös alas sängystä. Vaipan olen vaihtanut kerran yössä, mutta tuntuu että se ei riitä noilla kestoilla. Oonkin ajatellut että jos alkais yöllä pitää kertiksiä jos ne imee paremmin.

Masuvaivoja on vauvalla ollut, ja Cuplatonista on mielestäni ollut apua jonkin verran, ei ainakaan yöllä ähise ja puhise niiden pierujen kanssa niin paljoa enää. Myös asento jossa vauva on rinnan päällä mahallaan, tuntuu auttavan pierujen ulostuloon, eilen illallakin paukutteli oikein kunnolla. :)

Me meinataan lähteä ensi viikolla sukulaisiin koko perhe, matka on pitkä ja matkustamiseen pitää varata kyllä koko päivä aikaa. Sen näkee sitten kuinka matka sujuu, ja on seuraavalla kerralla viisaampi.

Mua edelleenkin jännittää tuo koliikki, että tuleeko se vai ei. Toistaiseksi ei ole tullut.

Veera81 ja poika 3vko

Mukava jatkaa keskusteluja vielä synnytyksenkin jälkeen :)

Meidan poikavauveli syntyi yllättävän helposti. Supistuksen alko klo 11 torstaina 17.12. ja sairaalaan lähettiin kiireettä klo 18 aikaan. Sain särkylääkkeitä, joiden vaikutuksesta rentouduin ja supistuksen tihenivät. Epiduraalin sain klo 23 aikoihin ja lisäksi supistuksia lisäävää hormonia. Epiduraaleja lisättiin vielä 3 kertaa, samoin hormonia ja ompeluvaiheessa vielä happea ja vähän ilokaasua. Lapsi syntyi 2.30 yöllä ja istukka tuli nopeasti perässä. Puudutteiden ansiosta synnytys oli lähes kivuton. Olin kuullut niin paljon pelottavia synnytyskokemuksia, että ensimmäiset sanani lapsen synnyttyä oli " tässäkö se synnytys oli" eli yllätyin sen helppoudesta. Kätilö oli hyvä, kokenut ja mukava ja vei minut lapsivuodeosastolle vasta klo 6.00 aamulla, ettei edellisestä vuorokaudesta menisi maksua.

Lapsivuodeosastolla kaikki ei sitten mennytkään niin mukavasti. Myös meidän sairaalassa osa henkilökunnasta oli kiireistä ja tylyä. Tietomme siirtyi synnytysosastolta todella hitaasti lapsivuodeosastolle. Minäkin kuulin terveydenhoitajien ja kätilöiden puhuvan kansliassa pas... asiakkaistaan ja naureskelevan meille. Annoin nettipalautetta asiasta. Osa henkilökunnasta odotteli jo joululomaa ja teki töitään vasemmalla kädellä (mm. ei merkinnyt painoja, bilirubiiniarvoja ja imetyspainoja ylös sekä unohteli asioita). Lisämaitoa ei tarjottu, vaikka useampi vauva meni lähes elottomaksi. Muutkin äidit olivat hyvin tyytymättömiä osaan hoitajista ja kypsiä lähtemään kotiin vuorokauden jälkeen. Lisäksi viereisellä osastolla alkoi joulusulku, joten tuoreitten äitien ja vauvojen kanssa samaan huoneeseen pistettiin naistentautien poliklinikan asiakkaita. Itselläni oli onneksi yksiö.

Nyt vauveliini syö ja kakkaa tiheästi ja vasta viime yönä hän nukkui 3-4 tunnin unia. Ollaan jo turvauduttu kotona lisämaitoon, koska rintani kipeytyy kovin tiheästä syömisestä. Eipä tuo kaupan maitolisä näytä lasta häiritsevän. Syntymäpaino on tullu takasin ja napatynkä on jo irronnu. Kolme kertaa ollaan jo ulkoiltu. Nyt odotellaan, että pakkanen laskisi ja päästäisiin vaunulenkeille.

Miten muilla entisillä joulumasuilla on vauvan ensimmäiset viikot sujunu?

Mari_80 + poivavauva

Moi kaikille ja mukava siirtyä tänne vauvapuolelle, odotusasiat ovat jo "historiaa" kunnes siirrytään seuraavalle kierrokselle.. =D

Veera, meillä on melkein samalla tavalla asiat. Perhepeti tuli vahingossa meidän perheen nukkumisratkaisuksi ja jätkä nukkuu parhaiten mun rinnan/mahan päällä. on niin kätevää kun vauva herää, niin tissi suuhun ja saa ite torkkua siinä samalla, eikä tarvi juosta pitkin kämppää vauvaa hakemassa. Mutta tämä siis meidän ratkaisu, jokainen tehköön tyyliillään! =)

Ja meillä kanssa ne kestovaipat ei kestä yöllä, ne vuotaa sieltä lahkeesta. viime yönäkin vaippa vaihtui kolme kertaa ja joka kerta vaatteet märät! käytetään niitä äp imse vimsejä lisäimulla. Se lisäimu on pakko laittaa, ei riitä muuten sen teho ollenkaan.

vauva herää, jatkan myöhemmin! pitäisi alkaa suunnittelemaan ristiäisiäkin.

huomenna menen ystävän kanssa alennusmyynteihin jos ei ole hurja pakkanen, pitäähän poika opettaa shoppailemaan pienestä pitäen! =)

Hei vaan tälläkin puolella,

meillä oli tänään eka päivä niin että olin kotona vauvan ja taaperon kanssa kun isä meni töihin. Aika kivasti meillä meni, välillä esikoinen koetteli hermoja leikkimällä vauvaa ja lisäksi kieltäytymällä päiväunista, mutta onneksi vauva on niin kiltti että aika helpolla tässä päästään. .

Me nukutaan perhepedissä, mä olen sitä mieltä että meille se on se Ainoa Oikea vaihtoehto... en varmaan jaksaisi muuten olla päivisin niin pirteä, näin ei tosiaan tarvitse herätä kokonaan/kunnolla syömisiä varten.

Meillä on nyt vaan kertikset käytössä kun pesukone päätti hajota niin että linko ei toimi kunnolla... mutta kun saadaan tuo korjattua/uusi ostettua niin taas kestoillaan; yöllä mennään kyllä kertakäyttövaipalla, mutta päivät kestoilla.

Ristiäisistä; mä laitoin meidän "perhepapille" postia ja odottelen vastausta. Pidetään ristiäiset kotona ja ajattelin että samaan yhdistettäis myös esikoisen 2 v-juhlat, ehkä mahdollisesti jopa niin että pappi lukisi hänellekin oman rukouksensa tai jotenkin muuten häntä huomioitaisiin. Nimi meillä on jo tiedossa ja ollaan sitä lähipiirillekin kerrottu.

Ai vitsi, onpa ihanaa kun on voinut juoda pari lasillista viiniä ja syödä paljon huolettomammin :) Ja ihanaa on myös se, että enää ei väsytä koko aikaa niinkuin raskauden loppumetreillä, vaan jaksaa enemmän tehdä asioita. Fyysisesti oon toipunut kyllä yllättävän hyvin tuon "torpedon" maailmaansaattamisesta.

Mä kävin äsken kaupassa esikoisen kanssa, oli jotenkin ihan kummallinen olo olla liikenteessä ilman vauvaa... tuntui kuin jotain olisi puuttunut!

Mutta nyt tarvitaan meijereitä taas... joten palaillaan!

Rollepa

Moi vaan kaikille täältäkin =)
Luin noita juttuja synnäriltä ja vuodeosastolta kui oli ollu inhottavaa henkilökuntaa.. meil sattu onneks tosi mukavia kätilöitä osastolle! Oon tosi tyytyväinen. Mie nukuin siellä tosi huonosti ku samassa huoneessa oli kaks muuta äippää ja vauvaa ja sit vielä kaikki muut vauvan huudot käytävistä, ku oon kuiten aika herkkäuninen.. nii sit pyysin apuu etten jaksa ku en saa nukuttuu ja vauvalla nousi bilirubinit ja sekin oli ihan väsyny ja huono syömään. Kätilöt otti miut tosissaan ja vein vauvan niille illalla ruokittavaksi ja sain unilääkkeen ja korvatulpat et sain nukuttuu yhen yön kunnolla, aamulla kuudelta tuotiin poitsu tissille ja olin nii onnellinen et sain nukuttuu.. sit meil oli se isienkin vierailukielto siel nii kätilöt otti asiakseen ottaa siitä selvää ja kumma juttu se poistettiinki sit ja ne tuli henk. koht. miulle kertoo ilouutisia! Tosi reilu meininki, lopputarkastuksessaki juteltii kätilön kaa kaikkee muutaki mukavaa ku asiaan kuuluvaa :)
No mut sit kuulumisia kotoa, meillä lähti isi kans eilen töihin ja nyt on jo toinen päivä kahestaan pojan kans, hyvin on mennyt.. yövuorot vähän jännittää ku poitsu tahtoo olla yöllä aina massuvaivojen takii vähä itkuinen nii kui sitä sit ite jaksaa.. no sinnillä vaan =)
Me ollaan nukutettu poikaa omaan sänkyyn aina siihen asti et ei jaksa enää yrittää ja sit se nukkuukin mein välissä (itellä vaan on vähän huonompi nukkuu silleen..) Mut kohan nukutaan jotenki! Päivällä poitsu nukkuu aika paljon sitterissä ku ei ala yksin makkarissa oikeen nukkumaan.. Mitä ootte mieltä tosta sitterissä nukuttamisesta, onko se jotenki huono asento nukkuu? Sitteri on toki alimmalla mahd. tasolla mut silti miusta aika pysty asento.. Mis tein vauvat nukkuu päivällä?
Tänää meil oli eka neuvola käynti ja poitsu oli kasvanu hurjasti. Melkee kilo tullu lisää syntymästä ja pituutta 4cm! Kyllä sen huomaaki ku vaatteet käy pieniksi :D
Ristiäiset meil on jo varattu 6.2 päivälle ja kotona meinataan pitää vaikka ei tää mein koti mikää tila ihme ookkaan.. kait me tänne kuiten mahutaan! Etunimi oli valmiina jo ennen syntymää mut toista nimee pyöriteltii aika pitkää ja nyt sekin on jo valittu!
Ulos vaan ei oikeen pääse ku on nii pirun kylmä, mut kylläpä sekin aika viel koittaa!

Nyt pitää taas mennä, palaillaan!
Amber83 ja poitsu melkee 1kk

hei! kiva että jatketaan täällä vauvanhoito puolella kirjoittelua:) täytyy tulla paremmalla ajalla kertoilemaan enemmän vauvajuttuja mutta ilmoittaudun mukaan tännekin ;)

Huomenta! Ilmottausun itsekin mukaan :) On ollut niin pirun kiire joka asian kanssa että ei ole oikein kerinnyt mitään tekemään koneella, mutta hyvin on mennyt uuden tulokkaan kanssa, syö ja nukkuu kiltisti :) Mutta tulen tuossa vähän paremmalla aikaa kirjoittelemaan lisää, nyt aamukahveen juontiin kun kummatkin poitsut nukkuu.

MadNa ja poitsu 3 vko

Mukavaa tosiaan että keskustelu jatkuu täällä. :)

Mekin olemme päätyneet perhepetiin, on niin helppo imettää tytteli yöllä kun hän on siinä meitin välissä.
Ristiäisiä ei olla vielä keritty miettimään mutta nimi ollaan aikoja sitten päätetty.
Näin päivisin kun mies on töissä niin tuntuu etten kerkiä tekemään paljon mitään, sitä vaan olis koko ajan tyttelin kanssa ja katselis kun toinen nukkuu. Nytkin nukutan tytteliä sylissäni. <3 Yöt menee todella hyvin, korkeintaan kaksi kertaa herätään.
Vaunuilemassakin ollaan pari kertaa käyty kun oli lauhaa ilmaa, ei näillä pakkasilla oikein pihal viitsi pikkuisen kans olla.

Hetu82 ja tytteli <3

Moikka, en ole kerinny kirjoittelemaan edes synnytyskertomusta, mutta ilmoittaudun minäkin tänne palstalle jatkamaan- mukava juttu :O)

Täällä kaikki hyvin; kirjoittelen siitäkin sitten lisää jossain vaiheessa :O)

Minä ja poju 2vkoa ja 2 päivää <3

Meillä onkin jo ensimmäistä kuukautispäivää "juhlittu".. Nyt odotellaan ensimmäisä hymyjä ja lisää jokeltelua! =)

Ekan kk kunniaksi oli neuvola, poika oli hyvin kasvanut, syntymäpaino oli 3160, nyt painaa 4400g. Maito riittää siis hyvin. Pituutta oli tullut 5,5 cm, ei ihme ettei pienimmät vaatteet enää mahdu. Nyt käytetään 62cm vaatteita.

Ekan shoppailukierroksen jätkä teki tiistaina, oli mun ja kaverin kanssa alennusmyynneissä. Hyvin meni, jätkä nukkui vaunuissa. Kerran heräsi syömään.

Ristiäiset alkaa olemaan suunnitteluvaiheelta jo toteutusvaiheessa, nyt on nimittäin paikka ja pappi varattu. samoin leivonnaisia mietitty ja kummeja tietty. Nuo kummit on hankalat kun molemmilla on niin tuhottomasti sisaruksia, eikä ketään haluaisi loukata! =/ kunpa vaan voisi valita 20 kummia... mutta jos joku loukkaantuu niin kai se leppyy... tai sit kukaan ei loukkaannu =)

ja nimeä pohditaan päivittäin! yksi hyvä alkaa olla, ehkä se on sitten se etunimi..

KEstovaipat ei toimi meillä yöllä, ei mitään järkeä vaihtaa poika kolme kertaa yössä vaatteineen päivineen kun toinen raukka on ihan märkä. Pissii selvästi enemmän yöllä kuin päivällä. Kertikset nyt on toiminut yöllä ja päivällä kestot. Löysin muuten huuto.netistä tosi kätsyjä kestoja, babyland merkkisiä, ne menee koko vaippaiän ja maksaa 9.90 plus postarit. Tilasin niitä muutaman, hyvin ovat toimineet, ihanan pehmeitäkin ovat.

carlota ja jätkä 1 kk ja 1 pv

Täällä on ensimmäinen mummola reissu tehty. Poika nukkui lähes koko matkan, 4 kertaa pysähdyttiin syömään ja jumppaamaan.

Piereskeleekö teidän muiden vauvat paljon? Meillä päästellään kuin isot miehet, on ihme miten niin pieneen mahaan mahtuu niin paljon kaasua. Vauva on nyt ihan muutama päivä sitten vasta oppinut röyhtäilemään kunnolla, paitsi että ei se aina tule siltikään, ja eilen huomasin että suusta valui, olikohan sitten puklua ensimmäisen kerran.

Me ei olla vieläkään käyty vaunulenkillä. Täällä on ollut niin hirveät pakkaset. Vaunutkin meillä on ollut parvekkeella säilössä syksystä asti, tänään mies saa kantaa ne alakerran varastoon (meillä ei ole hissiä talossa), että me päästään huomenna ulos.

Huomenna tulee jo kuukausi täyteen, kyllä aika rientää!

Nyt taitaa vauva herätä.

Veera81 vauva huomenna 1kk.

Viimeksi muokattu:
Terveiset täältäkin.. Hiljaista näyttää olevan.

Meillä kohta tyllerö 1kk, tänään tasan 4 vkoa. Muuttuu ihan silmissä, ei oo enää ihan vastasyntyneen oloinen ollut pitkään aikaan. Täällä vauva-arkea harjoitellaan oikein todenteolla kaikkine kummallisuuksineen, välillä panikoidenkin.. Eilen illalla oli taas oikein nukutusrumba, kun ei kelvannut syli, ei tissi, ei pullo, ei tutti - itketti vaan kovasti. Päädyttiin täällä myös toistaiseksi perhepetiin, kun saa itse näin paremmin nukuttua - vauvakin nukahtaa paremmin väliin.

Itsellä tuli vielä sen verran takapakkia, että sain kohtutulehduksen ja jouduin sairaalaan tiputukseen muutamaksi päiväksi, nyt opetellaan kotona oloa uudelleen. Aika kivulias tulehdus, onko muilla ollut?

Miten muilla imetys on lähtenyt käyntiin? Mulla koskee edelleen reippaasti jostain syystä.. imuote näyttäisi olevan kuitenkin ok, asentojen vaihtokaan ei auta. Nännin pää ei kuitenkaan oo ollut verillä, et kipu tulee jostain muualta. Tuskaa välistä kuitenkin on, varsinkin kun vauva tosiaan syö sen 10 kertaa vrk:ssa. Välillä annetaan korviketta. Onko muuten muilla esiintynyt sellaista tissihuutoa? Syö jonkin aikaa ja sitten alkaa huuto, ihan kuin maitoa ei tulisi tarpeeksi.. jos ei millään rauhotu, oon antanut sitten esim. 40-50 ml pullosta lopuksi - eli aika pieniä määriä. Koitan kuitenkin ainakin toisen kk:n vielä imettää ainakin..

Mukavaa kun pakkaset alentuneet ja pääsee ulos, arkikin tuntuu mukavammalta - kuin sisällä kökkiminen.

Mazukki ja tyllerö 4 vkoa

Täälläkin arki rullaa mukavasti, yllättävän hyvin itse asiassa vaikka päivät aika kiireisiä ovatkin näiden kahden alle 2-vuotiaan kanssa :) Välillä toki tulee tilanteita että itse pitää vaan "laittaa korvat lukkoon" kun molemmat kiljuvat pää punaisina eikä sitä vaan ole neljää kättä että voisi kaiken tehdä yhtäaikaisesti.

Vauva nukkuu öisin aika kivasti, mitä nyt heräilee syömään aika usein vielä. Ja sitten tuo kanssa ähkii ja piereskelee ihan hirveästi, todellakin huomaa että on Äijä sängyssä :) Samaa olen miettinyt minäkin, että miten noin pieneen mahtuu noin paljon ilmaa. Ja kakkiakin tuo generoi kyllä ihan kamalasti, koko ajan sais olla vaippaa vaihtamassa.

Imetyksestä; voisikohan Mazukki teillä olla jotenkin väärä imuote kun se noin tekee kipeää yhä? Kysele neuvolasta asiasta, ehkä osaisivat auttaa. Tai sitten kokeile rintakumia, olen kuullut että se on tuonut joillekin avun.

Meillä poika kanssa raivoaa rinnalla välillä, erityisesti päivisin ja jos syötän istuma-asennossa. Mä veikkaan että meillä kyse on siitä että maitoa tulee vielä aika epätasaisesti tai että sitä tulee liikaa. Joskus mulla suorastaan suihkuaa maitoa tissistä ja silloin poika raivoaa asiasta.... Luulen, että menee vielä hetki ennenkuin maidontuotanto taasaantuu ja opimme tuon systeemin ja rytmin molempia tyydyttävällä tavalla :)

Meillä on perjantaina neuvola, taitaa mennä jo 5 kg raja rikki kun tuo on niin iso ja syö hyvin. Vaatteissa ollaan jo siirrytty 62:iin, kun pienemmät meinaa kiristää massun päältä!

voikaa hyvin!

T. Rollepa ja poika 2 vk 4 pv

Pakko tulla vuodattamaan.. meidän viime yö oli ihan kamala. Poika nukahti 21 ja heräsi 22. Sen jälkeen klo 2 asti teki niin että itki ja kovasti itkikin, sitten annoin tissiä/silittelin/otin syliin/vaihdoin vaippaa/tutti suuhun kunnes poika nukahti, sit se nukku 1-2 min ja vääntelehti ihan naama punasena, mahavaivoja?? ja alko huutaa ja itkeä ihan kamalasti ja tuo sama nukutusrumba alko uudestaan. Tuntu kyllä itellä että hermo menee.. Sit klo 2 niin yliväsyneenä nukahti ja nukkui 6 asti. Sit söi ja nukku 9. koko pv ollut sit tosi väsynyt ja kitisevä, kaikesta parhaiten nukkunut nyt sit vaunuissa. ite sain onneksi vähän unta kun poika nukku pv unet ulkona.

Äsken tuntu et hermo menee kun toinen alotti taas sen kitinän vaunuissa, en nyt jaksaisi... Mies onneks huomasi että olen tosissani ja lähti pojan kanssa kävelylle. Olen siis yksin täällä, YKSIN!!! =D jippii.. tätä eloa kestää ehkä n. 10 min vielä, sitten miehet kotiutuvat.. Ai niin, samalla paistan täällä ristiäisiin pullaa...

Vierasrumba alkaa helpottaa, nyt käy lähinnä kavereita ja "vieraampia" sukulaisia, mut kivä nähdä näitäkin! Mutta vieraita ei onneksi enää ihan joka pv käy! Ja on mukavaa kun tulee päivällä kavereita kun muuten olisin yksin pojan kanssa..

Meillä kanssa piereskellään ja paljon!

kuulostaa kipeältä tuo kohtutulehdus... =/

en nyt enää muista mitä piti tähän laittaa.. voimia kaikille vauva-arkeen, ihanaa mutta välillä aika raskasta...

Onko muut jo ristiäisiä järkkäilemässä?

carlota ja mössykkä 1 kk ja jokunen pv

Moikka,
Carlota -> Meillä on ollu kanssa jonkin aikaa jo sellasta huutoo iltaisin ja öisin et väsyttäny on ja kovasti, onneks mies auttaa tosi paljon nii ei yksin tarvii valvoskella! Mut sit nyt noin viikko sitten sain neuvon kokeilla vähentää tai kokonaan jättää välillä pois D-vitamiini tipat nii helpotti poitsullaki kovasti! Eli vatsavaivoja huusi ja ne Dvitamiinit ei sopinukaan ollenkaan.. Nyt ollaan pari päivää oltu ilman ja aattelin alkaa taas kokeilemaan antaa tippoja tosi sievästi, sillee et yhtä tippaa melkee viikon ja sit lisätä kahteen tippaan ja silleen.. kuulemma ei vaan taho kaikille millään sopia nuo tipat!
Muuten meilläkin on kyllä hyvin arki mennyt ja tänää käytiin eka kertaa porukalla kaupassa ja poitsu nukku kiltisti koko reissun =)
Ristiäiset on tosiaankin jo aikaslailla suunniteltu ja pappikin varattu!
Ootteko muut suunnitelleet esim. vauvauintia tai vauvajumppaa aloittaa? Mitähän siellä oikeen tehdäänkään.. miusta tuntuu et haluun lähtee mahd. pian tekemään kaikkee kivaa poitsun kans =)
Mut nyt pitääkin jo mennä iltapalalle ennen kui tarjoilu loppuu ;)

Amber 83 ja poitsu 1kk ja joitaki päiviä päälle!

Ainii mein poitsu hiljenee aina ku sille laulaa, mites teil muilla toi laulu, tykkääkö vauvat.
Nii ja pieruja tulee täälläki välillä nii et koko talo rytisee :D

Moi! Täällä minäkin. En vain ole vielä ehtinyt tai jaksanut kirjoitella aiemmin. Tyttömme on nyt siis huomenna 4 viikkoa. Vatsavaivoja on meilläkin jonkun verran iltaisin, aina kahdeksan maissa alkaa kipristellä, ei huuda koko aikaa, mutta ei myöskään halua nukkua vaan vaatii kanniskelua ja heijaamista. Sylissä jos jaksaa pitää ja kävellä ympyrää niin on ihan tyytyväinen. Mutta sitten jos erehtyy luulemaan että toinen nukkuu ja laittaa sänkyyn niin minuutin kuluttua kajahtaa taas... Niin ollaan menty sitten joka ilta 20 - 23, miten noin pieni osaa kellonkin niin tarkkaan?? :)

Muuten meitä vaivaa molempia sammas. Tyttöä ei niinkään huomaa vaivaavan, syö ihan normaalisti eikä arista suuta. Mutta mun omat nännit on ihan tulessa myös imetysten välillä eikä haavaumat mitä tuli aikaisemmin tahdo parantua... Tänään pitäisi saada resepti Daktarin- geeliin että pääsisimme molemmat eroon mokomasta sienestä... Välillä olen imettänyt ihan tippa linssissä kun koskee niin paljon... Imetystuki-sivustolta sitten vasta keksin että vauvan sammas voi tarttua rintoihin ja oireet tuntuivat täsmäävän meidän tilanteeseen...

Öisin nukutaan meillä ihan kohtalaisesti, yleensä herätys tulee pari kertaa yössä, kahden ja viiden kieppeillä. Onneksi tyttö on nukahtanut tissittelyn jälkeen aika nopeasti uudelleen.

Tintti ja tytteli, kohta 4 vk

Täälläpäs on hiljaista, taitaa kaikkien aika mennä sen tärkeimmän kanssa :)

Meillä oli eilen ristiäiseti, kaikki sujui hyvin. Pojasta tehtiin Kasperi Aatu Artturi. Kamala stressi oli kyllä mulla kun lauantaina piti leipoa kaikkea, mutta onneksi isukki hoiti Kassua sinnikkäästi melkein koko päivän, kävi vaan mun sylissä syömässä. Illalla oli kyllä poikaa ikävä ja huono omatunto kun en ollut ehtinyt toista paijailla melkein yhtään.

Kasperi on nyt tänään tasan 7 viikkoa vanha. Iso pieni poika. Kehitystä ja kasvua on tullut hurjasti. Hymyjä ja jokeltelua tulee paljon :) Käsillä ja jaloilla viuhtoo jo kovasti.. Vastahan se oli sellanen pieni nyytti joka vain nukkui ja söi..

Kasperi on ollut tosi paljon isänsä näköinen, mutta nyt monet sanovat että alkaa muistuttaa minua jopa enemmän, saa nähdä millaiseksi muuttuu vielä.. =)

Yöt alkaa sujua aikas hyvin. Kasperi on kyllä sellainen nukutettava tapaus, ei siis meillä onnistu se että syöttäisi ja laskisi sänkyyn ja sanoisi hyvät yöt. Vaan meillä silitellään, hyssytellään, paijataan, keinutellaan, pidetään kainalossa tai mahan päällä ja sitten ehkä poika nukahtaa.. =) monesti nukahtamisen jälkeen alkaa sellanen ähina ja puhina ja sit saattaa itse siihen herätä tai sit jatkaa unia.. Itse on alkanut aika hyvin suodattaa noita ähinöitä, vaikka alkuun sitä heräsi jokaiseen pikku ähinään.

Itse toivoisin nyt että nämä pakkaset lauhtuisivat vaikka sinne -10 asteeseen niin saisi jatkaa vaunulenkkeilijä! =)

Mukavia talvipäiviä kaikille vauvojen kanssa! =) Onko muuten teillä ollut neuvoloita, mitä mittoja vauvat ovat? Meillä on seuraava vasta parin vko päästä..

carlota ja kasperi

Pitkästä aikaa.. hiljaista tosiaan ollut!

Meillä menee oikein hyvin, vauva on käsittämättömän helppo tapaus.
Nukkuu yölläkin noin klo 22.30 - 7 niin että syö yhden kerran siinä välissä... ihan uskomatonta :)
Iltaisin ennen nukkumaanmenoa se kyllä kans kitisee jonkun verran, vatsa on vaivannut mutta meille on tuonut helpotusta disflatyl + rela-tipat -yhdistelmä.

Mulla on vinkki tuohon ettei osaa nukahtaa ilman syliä - tää toimii ainakin meillä: sellainen kuumavesipullo, jota käytetään sängynlämmittämiseen! Sellaisen kun täyttää sopivan lämpöisellä vedellä ja laittaa vauvelin selän taakse, niin ei tarvitse syliä - ainakaan niin paljon ja pitkään. Toimii meillä erinomaisesti! (oon asunut joskus ulkomailla jossa tuollainen pullo oli oikeasti tarpeen, siksi mulla sellainen kaapissa oli....).

Meillä on eka lääkärintarkastus nyt torstaina, vaikka poika on silloin vasta reilun kuukauden, mutta ei ollut parempia aikoja tarjolla. Mitat on varmaan hurjat, toi on ihan käsittämättömän iso jässikkä. 2 viikon ikäisenä mitat oli jo 57 cm ja 5200, veikkaan että nyt on jo yli 5,5 kg reilusti.

Meillä on ristiäiset 13.2. ja pojan kutsumanimeksi tulee Paavo.

Rollepa

heippa! Hiljaista tuntuu tosiaan olevan, itsekin käyn kyllä lukemassa mutta tuntuu että sitä aikaa ei aina niin hirveästi ole että vielä olisi kerennyt tänne kirjoittelemaan :( Mennyt aika niin hurjan nopeastija pitäisi ruveta järkkäämään ristiäisetkin lopulliseen kuntoon, meillä pidetään ne tuossa helmikuun puolen välin jälkeen.

Poika on aivan ihanan valloitava tapaus, kovasti jo hymyilee ja ääntelee :) <3

Muuten kiltti pakkaus mutta nyt on ruvennut olemaan jonkin verran nuita mahavaivoja, tahtoo välillä niitä kipristellä ja itkeä. Olen sitten "hoitanut" niitä parhaani mukaan, hyssytellyt sylissä, hieronut mahaa, jalkapohjia ja pitänyt mahallaan tai olkapäätä vasten ja tähän asti ne on kyllä toiminut ihan hyvin, mutta onkohan niistä cuplaton tai mitä ne tipat nyt olikaan niin hyötyä? kellään tietoa?
Olisihan se kiva että ne mahavaivat saisi kokonaan pois kun tuntuu itsestäkin niin surkealta jos toinen itkee mahaansa ja et voi itse kauheasti tilanteeseen auttaa :(

Onko muiden vauvoilla miten mahavaivoja?

Ja joku olikin kirjoitellut niistä pieruista, täällä kans piereskellään niin että tulee ihan hajun ja kovan pörinän kera =D

Ja sehän tässä tulikin mieleen että miten teillä on maito riittänyt ja minkä väristä teidän vauvan kakka muuten on?

Itsellä loppui maito noin kahteen viikkoon eli nyt ollaan sitten täysin korvikkeella ja kakka on tummaa, luin jostain että jos on mahavaivoja niin kakka olisi tummaa koska se mahassa oleva "kaasu" tekisi sen tummaksi..mene ja tiedä sitten.

Mutta tämmöistä tänään,

madna ja pikku ukko kohta 6 vko

Moikka,

ensinnäkin edellisestä viestistä unohtui Carlotaa onnitella hienosta nimestä!

... ja sitten noista masuvaivoista vielä sen verran, että mun mielestä disflatyl on parempi kuin cuplaton ihan vaan sen takia että sitä on niin paljon helpompi annostella: cuplatonia kun pitää antaa "joka ruokailun yhteydessä", disflatylia vain kolmesti päivässä. Rela-tipat voi myös tasapainottaa pientä kipristelevää massua.

Meillä on menty kokonaan tissimaidolla, mulla tulee sitä ihan yli äyräiden vieläkin, tuntuu että ei ole kysyntä ja tarjonta ihan tasapainoista.

Meidän pojan kakka on keltaista, sellaista ihan dijon-sinapin näköistä, jossa on vähän riisejä seassa :D Vihreä kakka on kuulemma oire masuvaivoista, tummuudesta en tiedä.

Rollepa taas...

joo itseasiassa tarkemmin katseltua se onkin vihreää se herra kaki, eli se onkin sitten sillä selvä :) pitää kuitenkin ensi viikolla mainita neuvolassa asiasta. pitääköhän niitä tippajuttuja hakea neuvolan kautta vai saako ihan itse apteekista?

kiitos tiedosta..

madna kuittaa :)

Heips!

Meillä alkaa nuo mahavaivat vähän helpottamaan, mutta nyt on alkanut ilmetä iltahuutoa. On ollut noin viikon ajan lähes joka ilta. Poitsu nukahtaa, nukkuu noin tunnin, herää, haluaa syödä ja sitten alkaa huuto. Ihankuin hermostuisi tissille, tai pierun tulolle (kuten eilen illalla). Tällöin ei kelpaa mikään, ei edes tissi (johon muulloin rauhoittuu), kanniskelu saattaa auttaa. Viimeyönä poitsu nukahti lopulta kunnolla klo. 2.30 aikansa huudettuaan ja loppuyö meni sitten ihan hyvin. Tänään kyllä mennään viimeistään klo. 21 nukkumaan, jospa sitä sitten ennen puoltayötä poitsu nukahtaisi oikeesti.

Justiin googletin asiasta ja näyttää olevan jonkinverran yleistä tuo iltahuutaminen, huh, kyllä tässä on ihmeteltykkin että mikä nyt tuli kun aikasemmin nukkumaanmeno on sujunut niin hyvin.

Että tämmöstä meillä..

Meillä on muutes ollu nuo cuplatonit käytössä useamman viikon, ja minusta niistä on ollut apua, ei ehkä enää niin paljoa ähise. Meillä myös relatipat käytössä. Nyt taitaa poitsu herätä.

Kiitoksia nimi-onnitteluista!

Meillä on ollut käytössä Rela-tipat (jotka on nyt loppu, eikä olla muistettu ostaa lisää, en tiiä onko pojan ähkintä nyt lisääntynyt vai samaa kuin aiemmin..) ja sit on cuplatonin ja vielä disflatylitkin on ostettu. Tota d:tä en oikein itse tykkää antaa kun sen jälkeen kasperi puklailee ihan älyttömästi.. Toisaalta onko hyvä että se ylimääräinen tulee pois vai onko se oksennusta...? mene ja tiedä..
cuplatonit autto mun mielestä kun ne pari yötä valvottiin silloin pari viikkoa sitten..

Paras mun mielestä on tuo rela-tippa, nehän on maitohappobakteereja ja siis enemmänkin luonnontuote kuin lääke!

Tosi vaikeeta aina tietää että mikä auttaa ja mikä ei, itse kun imetän niin voiko sitten joku oma syöminen aiheuttaa ja helpottaa kun ei ole enää sitä syönyt.. on tää aina niin vaikeeta kun ei tiiä

Meillä on nyt kanssa tuota että poika nukahtaa tissille ja nukkuu n. tunnin, sit huutaa ja joskus malttaa syödä tissiä ja joskus ei, huutaa vaan. On tosi väsyneen olonen ja hyssyttely tuntuu olevan paras apu.. en tiiä onko sit mahavaivaa vai mitä..

meillä kakka on keltasta ja riisimäistä.. nykyään kasperi kakkii n. 1-2 kertaa päivässä..

en jaksa nyt kirjotella enempää, ärsyttää kun mies jo toista viikkoa iltavuorossa..

carlota ja kasperi, reilu 7 vkoa

Moi kaikille!
Ja onnea carlota, hienon nimen valinnasta =) Meilläkin toi oli yksi vaihtoehto mut päädyttiin sit toiseen, joka paljastuukin jo reilun viikon päästä!
Meillä on kans käytössä cuplaton ja miusta siitä on ollu apuakin.. jätettiin se nyt taas vähäks aikaa pois, ku kokeillaan et pärjätäänkö ilman ja hyvin on menny tähän asti. Nii ja Noi Jekovitit ei oikee oo meillä toiminut.. aina ku annan niitä nii alkaa iltahuuto ja se loppuu vasta ku lopetan tipat.. tänää kysyin neuvolasta mitä ne on mieltä ja sanoivat et kannattaa yrittää totutella niihin koska on pimein aika vuodesta nii oisivat aika tärkeitä ja jos ei millää totu nii pitää sit vaihtaa niihin toisiin D-vitamiini tippoihin.. saa nähä =)
Ulkoilukin on taas jääny ku pakkasia on ollu joka päivä.. hitsi ku just ku pääsee vauhtiin tos ulkoilussa ja poitsu nukkuu parhaiten siellä nii taas tulee paukkupakkaset ja ollaan taas vaan sisällä.. no mut lohduttaahan se kyl et kevät on jo kovaa vauhtii tulossa! Me lähetään lauantaina käymään ensimmäisen kerran pitkällä reissulla, mummolaan etelä-Karjalaan ois tarkotus suunnata=) Vähän jännittää toi automatka mut hyvin kait se menee.
Mää oon kans imettäny nyt vaan ja kokeiltiin täs yks ilta pulloo nii eipäs se ollukaan nii helppoo syödä siitä kun on tissillä tottunu vaan olemaan =) EIkä tuttikaan maistu ollenkaan..
Mein vaavi kakkii kans 1-2 kertaa päivässä ja sellasta keltaista ryynimäistä kakkaa tulee ja sen kyl kuulee kun kakka tulee.. se nimittäin tulee sellasella paineella et huhhuh.
Mut eipäs tässä sen kummempata tällä kertaa!

Amber 83 ja poitsu 7vko

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä