Joulukuun tontut -15

Tervehdys! Ilmottaudun mukaan, eli maanantaina plussattu vahva plussa ja viikkoja nyt 5+2. LA on 17.12. ???? Tämä raskaus ei ole ollut helppo uutinen ja yllätykseksi olen kokenut pohjattoman ilon sijasta ahdistusta tulevasta, jaksamisesta ja rakkauden riittämisestä kahdelle. :( Oireina täällä: rinnat kipeänä, kuvotus ja huono olo (vielä ei ole tarvinnut oksentaa), närästys ja menkkakivut alavatsalla..

Eli siis: 17.12 / fuyu / 23 / 2
 
"Kummamitus"
Kiitos rohkaisevista kommenteista Geesa, seba78 ja Pioni77.
Pahin ahdistus on jo tainnut helpottaa, kun viime yönä sain jo vähän nukuttuakin. Ehkä tästä selvitään.

Oireita on täälläkin kyllä suorastaan ihmeen paljon ottaen huomioon, että nyt on menossa vasta rv 3+6. Tuota aivan järkyttävää palelua mulla on ollut jo yli viikon! Töissä olen pitänyt hupparin alla fleecetakkia ja silti palelen. Kotona sitten olen istunut jatkuvasti lämpöpuhaltimen edessä. Lisäksi on hirveetä itkuherkkyyttä ja pahoinvointia! Tuo pahoinvointi harmittaa kyllä ihan tosi paljon, viimeksi sekin alkoi vasta joskus rv 6 ja rv 9 se yltyi niin kovaksi oksentelemiseksi, että jouduin muutamaksi viikoksi sairaslomalle. Pelottaa ajatus siitä, että 2-3kk (ainakin..) edessä vielä hirrrrveetä krapulaa. Pitäs kuitenkin pystyä töissä käymään ja kotonakin tekemään jotain...
 
Moikka,
Soittelin eilen neuvolaan ja meen otattaa maanantaiaamuna Hb-arvon, niin järkky väsymys et neukkutäti epäili jos veriarvot matalalla. Tää väsymys on aika lamauttavaa, töissä jo puoliltapäivin oon niin väsyny et vaikee pitää silmiä auki. Kotona teen äkkii pakolliset hommat ja loppuillan nuokun sohvalla, ei kivaa.
Eka varsinainen neuvola on 7.5.
Onko kellään muulla ihan kaameeta väsymystä?

Tänään 7+3 mennään. Onneks on viikonloppu :)
 
Heippa kaikki, varovaisesti uskaltaudun tänne hieman kirjoittelemaan. Viikkoja on tänään 4+6, ja omien laskujen mukaan laskettu aika olisi 19. joulukuuta. Raskausoireina tähän mennessa nippailua, kuvotusta ja hirveää nälkää. Ja tosiaan, menossa on mukana myös esikoinen ja mies. :)

Sall1/25/2/JS
 
Ihan pakko muuten kysyä, että onko muilla ollut toispuoleista jomottelua? Itselläni viiltelyä, repimistä yms. muuta mukavaa vetää kyllä ympäri alavatsaa, mutta välillä jomottelee oikealla puolella.

Kyllä, raskaushysteerikko nyt jo liikkellä :headwall:
 
Orava, mulla lähes kaikki tuntemus on painottunu oikealle puolelle ihan alusta lähtien. Oon sitte tullu siihen tulokseen, että sinne se on kiinnittyny. En ole sen pidemmälle ajatellu. :)

Ja nyt pieni valitus: yäääähhhh.. nälkä ja etominen vuorottelee. olo kamala. yhhyh. väsyttää ja päätä särkee. mitäs sitten söis?!

ja takaisin asiaan.. :D
joku kysyi vitamiineista, mie oon laittanu normi multivitamiinit kaappiin ja ottanu esille mammaversion monivitamiineista.

Kuntoilusta joku kysyi, mie en oo uskaltautunu menemään kuntosalille sen mun jumppapallo-homman jälkeen. Eli kun tein vatsalihaksia jumppapallolla niin sain pariksi tunniksi kovan kivun alavatsaan. En sitten ole kävelyä pahemmin kuntoilla. Vähän kyllä huono-omatunto sen takia...

Neuvolaan en ole vieläkään uskaltanu soittaa. Jotenki pitkitän sitä. Edellinen raskaus meni kesken ennenku kerkesin päästä neuvolaan asti ja oli kamalaa soittaa ja perua aika. Se tässä vissiin tökkii. Mut ens viikolla on kait jo pakko. Eletään jo kaheksatta viikkoa..
Varhaisultraa en uskalla edes ajatella kun ei semmoisia rahoja ole. :)

hunajapuu + nokkonen 7+1
 
Kiitos vastauksista hunajapuu ja Helmitoivo :)

Nyt alkoi se "entäpä jos..." -panikointi sellaisella volyymilla, että pakkohan se on käydä yksityisellä ultrassa, jotta saa mielenrauhan. En vaan oikein tiedä milloin kävisin. Kierron mukaan laskettuna nyt olisi 5+6, mutta epäilen erittäin vahvasti ovulaation olleen normaalia myöhemmin.
 
Täällä iski flunssa sit. Työpäiväkin oli kauhean raskas. Olen lähihoitajana kotihoidossa ja kävellään asiakkaalta toiselle. Liikuntaa ainakin tulee ihan työn puolesta. Syön kans raskausvitamiineja. Tiedä sit kuinka tarpeellisia ovat. No miehelle se ainakin on tärkeää
 
Moiii

ilmottaudun kans mukaan. Plussasin maanantaina ja asiaa on nyt hiukan sulateltu. Iloiten, mutta valitettavasti aiheuttanut myös ahdistusta (mikä on täysin luonnollista sekin) mutta se että tämä on "jo" kolmas... Noh, uskon että ahdistus hälvenee ja asiat järjestyy kuten aina :) <3
fuyu siis, I feel you.

Laskettuaika on joku 15.-19.12 se selkenee sitten myöhemmin.
Oireita ei luojan kiitos ole vielä, muutakuin rintojen arkuus. Pahoinvoinnin varalle mulla on jo valmiiks lääkärin määräämiä lääkkeitä, samaa merkkiä joita määräsi aikoinaan edelliseen raskauteen. Sekä pahoinvointirannekkeet käsiin ..ja TheAsenne, jolla yritän kestää sitä taas lujana kuin vuori ;)

Näillä mennään!

karkkiii/26/3/
 
Angel jaksamisia töihin! Mä olin esikoisen odotusaikana kanssa kotihoidossa töissä ja kyllä oli raskasta.. alussa pahoinvoinnin takia ja loppuraskaudesta liikkumisen takia.. viikko ennen äitiysloman alkua jäinkin sitten sairaslomalle.

Täälläkin kuvattavaa oloa koko hereillä olo aika, ja töitten jälkeen en tahdo hereillä pysyä.. :(

Murkku & masuasukki 7+0
 
Ainiin voisinhan mäkin tänne lasten iät mainita eli 2v ja 3v. Sitten tulee vielä tämä vauva ;) (jos kaikki menee hyvin!) Eli vilinää tulee riittämään. Oliko täällä muita joilla pieniä ikäeroja, jonkun kommenttia luin jossa oli jo 7-9v? :)
 
Ilmeisesi aika yleistä sitten tuo ahdistus siitä, miten rakkautta ja aikaa riittää kahdelle lapselle. Mä ihan itku kurkussa ajattelen esikoistani, että hän tulee jäämään sitten vähemmälle huomiolle. :( Tyttö täyttää maanantaina vuoden eli suht pieni ikäero tulossa, 1v 8kk.

Muakin paleltaa erityisesti iltaisin. Öisin sitten päinvastoin hikoilen...Pahoinvointi painottuu kyllä aamuun ja aamupäivään. Näin iltaisin on hyvä olo.

Ilmeisesti kyseltiin myös vähän, mitä jokainen tekee. Olen hoitovapaalla mutta palaan reilun kuukauden päästä töihin. Toivottavasti äitiyslomalle sitten marraskuussa. Tyttö menee pph:lle elokuussa. Mies pitää tässä välissä isyyslomansa.
 
Heippa kaikki!


Varovasti Ilmoittaudun joukkoon mukaan. Mulla normaalisti kierto 30pvää mutta sitten viimeisimmät kuukautiset tulivat reippaasti myöhässä mutta tulivat kuitenkin. Joten luultavasti elellään kuitenkin nyt vkolla 5+2 eli laskettu aika joulukuun 16.pvä :) jjotenkin kyllä olo että pidemmällä mutta se selviää sitten ultrassa :) meillä on yksi lapsi 2v.

Vähän jännittää kun mulla ei ole mitään raskausoireita, ainoastaan kolme plussaa :D aiemmasta raskaudesta oli voimakas pahoinvointi mutten muista milloin se alkoi :D sitä olen miettinyt kun mulla usein tuli jo ennen raskautta haamupotkuja mutta ne on selkeästi lisääntyneet ja tuntuu alempana. Onko siellä sit jo paljon pidemmällä oleva vauva? :D no mutta toivotaan että kaikki menee hyvin! Haluaisin käydä yksityisellä ultrassa mutta on melko kallista touhua :( katsotaan jos kuitenkin sinne päädyn. :)

16.12. / Bettinah / 23v / 1

?lla Bettinah & Hani 5+2
 
Mutta kauan se keltarauhanen voi oireilla? itselläkin painottuu vasemmalle nuo kivut ja muut enimmäkseen. Uusina oireina tänään on muutaman kerran kohtua tuikkaillut ihan kunnolla ja häpyluu tai mikä tuo on kipeytyi ja jomottaa. Mulla on pahoinvointia iltapäivästä yöhön saakka ja iltaa kohti pahenee, tosi tympeä nukkua ja heräilee kesken unien :/
 
Karkkiii, meillä on pienellä ikäerolla lapset: poika 10/10, poika 01/12 ja tyttö 09/13.Eli alle kolmessa vuodessa nuo kaikki. Nyt tuntuu, että nyt tulee sitten isolla ikäerolla tämä :D.

Olikohan niin, että keltarauhanen saattaa oireilla siihen, että surkastuu. Tämän ajankohtaa en muista, mutta ainakin istukka on alkanut hoitaa siinä vaiheessa tehtäväänsä. Mullakin on ollut tuota tuikkimista. Viime viikolla enemmän, nyt vähentynyt.

Ammateista. Minä ole toimittaja. Yhdessä lehdessä päätoimittajana ja sitten muita toimitushommia lisäksi.

Helmitoivo ja Neljäs, 6 + 0
 
Viimeksi muokattu:
Karkkii: meillä lapset pojat: 12v, 9v, 7v ja tytöt: 11v, 2,5v, 1,5v :) ja sitte tulee vaavi. Tohinaa varmasti tiedossa, isot aina ottanu hyvin pienet vastaan.

ON: viime yönä nukuin huonosti nenä ihan tukossa, varmaan tulossa kipeeksi. Päätäkin jomottelee.. No onneks ollaa kotosalla tää päivä saa huilita.

HooKoo 7+5rv
 
Murkku, mä jään onneksi kotiin 3 kuukaudeksi toukokuun alusta. Elokuussa sit pitäis taas jaksaa. Eilen taas oli töissä tosi raskas päivä ku porukkaa kipeenä : /

Mulla ei pahoinvointia ole vieläkään. Olen ihan ihmeissäni :O Eilen illalla tosin oli kovia menkkamaisia kipuja. Mulla on poika 7/12 :) Kiva ku poika on jo vaipaton niin ei tartte kahta vaipallista hoitaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sitä pahoinvointia välttämättä tulekaan. Minä tajusin tehdä esikoisesta raskaustestin vasta viikolla 11, kun aina kuvittelin, että raskaana oleva automaattisesti voi pahoin. Aiemmin jo kirjoitinkin, että itse asiassa vain kymmenisen prosenttia kärsii raskauspahoinvoinnista.

Mulla on jo nyt liitoskipuja häntäluussa. Ekassa raskaudessa ei ollut missään vaiheessa, kahdessa seuraavassa ihan ajoittain, nyt kävellessä melko voimakastakin.

Merkittävin oire on ankara vitutus. Eniten vituttaa kaikki, ja tekisi mieli ätistä ja äristä vaikka mistä :D. Huvittaa jo itseäkin.

Helmitoivo ja Neljäs, 6 + 0
 
"Pahoinvointia ja oksentelua ilmenee kolmella neljästä raskaana olevasta alkuraskauden aikana. " löytyi terveyskirjasto.fi.stä ja oon kyllä lukenut vastaavaa tietoa monesta muustakin lähteestä. Omalla kohdalla pahoinvointi yllätti. Se tavallaan alkoi niin vaivihkaa ja nyt se jo vaikuttaa mielialaan ja päivittäisiin askareisiin. Tosi kiva kun yököttää ja yököttää ja tietää, ettei auta vaikka käviskin oksentamassa. Ei auta kun kestää. : / mulla tämä aaltoilee ja alkaa jo puolen päivän aikaan kun aluksi se painottui vaan iltaan.

Geesa ja piepi 6+1
 
Okei! Toisessa lähteessä tuollaista. Minä en muista, mistä minä tuon luin. Terveyskirjasto on kyllä luotettava lähde. OIskohan se tarkoittanut ihan oksentelua. Jos mulla on huonoa oloa, niin se on myös iltaisin. Esikoisesta sitten kyllä alkoi raskaustestin jälkeen olla monta viikkoa rajuakin aamupahoinvointia.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä