Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Tervetuloa joukkoon Lakritsa ja Tattis, mukava kun meidän kalenteri senkun täytyy.

Voi että mä jännään tän viikon varhaisultria, joita tässä porukassa tuntu olevan aika monta :)!

Na-denelle zemppiä loppurutistukseen sen gradun kanssa. Kyllä sä sen valmiiksi saat :)! Mä sain tänään valmiiksi yhden ison työprojektin, aamulla pistin siis eteenpäin. Kiva tunne. Joskin kymmenen muuta on tässä samaan aikaan meneillään että ei tässä ihan vielä kerkiä hengähtämään :D! Lomaa odotellessa.
 
Pikaiset terveiset varhaisultrasta! Mulla alkoi perjantaina vuotelu ja tuhruttelu ja olin jo täysin varma, että taas se meni kesken :'( Tuhruttelu on nyt laantunut (ainakin vähäksi aikaa, kopkop) ja kaikesta vuotelusta huolimatta tänään ultrassa näkyi pieni tyyppi, jolla sydän löi kovasti :heart: Viikotkin vastasivat melkein omaa arvioita, itse arvelin että tänään olisi ollut 7+2, lääkäri sai 7+1. Eli mulle voisi siirtää LA 8.12., mennään nyt tämän mukaan. Tsemppiä siis muillekin, jotka tuhruttelusta ovat kärsineet, meillä ainakin tällä hetkellä kaikki siis ihan kunnossa! :) Kovasti onnea myös muille, joilla tällä viikolla on ultra!! Meillä alkaa nyt loma ja lähdetään viikoksi reissuun, jee! Ja uusille tervetuloa ja lämpimät plussaonnitelut :)

hiisi 7+1
 
Moi ja tervetuloa uudet odottajat.

Olo on parempi kuin viimeviikolla ONNEKSi. Oli täysin lamaannuttavaa oloa montapäivää. Nyt pitää syödä kokoajan ja levätä.. Ei siis lainkaan kiva olo mut edes kestettävä.

Nimistä: tytölle ollu jo vuosia valmiina. Pojalle ei millään löydy kivaa etunimeä.

Synnytyksistä: olen aika pikainen synnyttäjä. Esikoisesta oli auki kokonaan, kun pääsin sairalaan. Kokonais kesto 6h. Meni hyvin. Nuoremmasta ponnistin jo sairaalan ovella ja juurijajuuri kerkesin sängylle hänet saattamaan ulos. Täti kirjas mut sisään kun ponnistin. Kokonais kesto ekoista "mitähän tää on" fiiliksistä ni 2h. Eli tuleva todellakin jännittää. Puhuin jo eka neuvolassa tästä. Täti suositti, että tilaan sit lanssin ni ei tarvii miehen kopata. Eivät kuulemma käynnistä nopeuden takia.
Täytyy kyllä opettaa kätilöntaitoja ukolle varmuudeksi.

Mmm 7+6
 
Tänään oli sitten eka neuvola. Kivaa ja jännittävää =)
Terkka oli tosi kiva, tosin oli meillä vain "lainassa" koska meidän nimitetylle (englanninkielentaitoiselle) terkalle ei löytynyt aikoja kuin vasta joskus kesäkuulle. Käynti kesti tunnin verran, kaikki arvot oli OK. Mies oli mukana mutta ihan tyhjän panttina, häneltä ei kysytty mitään. Kiva kuitenkin henkisenä tukena, jos ei muuten.
Sitä vähän ihmettelin, että terkka ei maininnut mitään esim. foolihaposta tai toksoplasmoosista. Toki nämä asiat on meidän osalta hoidossa ihan omin päin, mutta kaikki eivät ehkä ole niin innokkaasti ottaneet asioista selvää...
Painoa ei kommentoitu mitenkään ja ruokailutottumuksista vaan mainittiin ohimennen, että koita syödä monipuolisesti. Imetysaikeista kysyttiin, sanoin että haluan ainakin yrittää, siihen sanottiin että tee niin kuin hyvältä tuntuu.
Odotin enemmän sitä kuuluisaa neuvolan kyttäystä ja syyllistämistä. ;)
Seuraava nla-aika on vasta 12.6., huisin pitkältä tuntuu väli! Vaikka onhan tässä np-ultra välissä. Sekin pitäisi muistaa varata.

Kengu & Ruu 7+5
 
Kengu83, kuuluiko sykettä vielä noilla viikoilla? Tai kuunneltiinko niitä vielä edes? Ite odotan kovasti kuulevani ne sitten ekassa neuvolassa, joka viikolla 9+jotain.
Tosta painosta puheenollen, aina yhtä ahdistavaa jos siitä kommentoidaan :/ vaikka normipainossa olenkin niin silti. Ja sit että eihän sitä painoo tarttis tulla ees paljoo ennen puolta väliä, mut jos syö koko ajan, niin kai sitä ny tulee :D
 
Tafgu, ei edes yritetty kuunnella sykettä, ei sitä olisi vielä kuulunutkaan. Terkka kommentoi, että 10+0 ja siitä eteenpäin yrittävät kuulostella.
Minäkin oon normaalipainoinen, mutta odotin pientä kuittia siitä, että paino on noussut reilun kilon verran lähtöpainosta. Ekan kolmanneksen aikanahan painoa ei pitäisi tulla lähes lainkaan.
Tuolla meidän neuvolassa muuten painon mittaus tapahtui jännästi niin, että vaaka oli usean metrin päässä terkan työpöydästä kulman takana, ja sieltä piti itse huikata lukema. Eli huijatakin voisi :D
 
Aamulla kirjoittelin pitkät pätkät,mutta sitten tää systeemin heitti mut pihalle ja tekstit meni taivaan tuuliin :mad:

Ekaks, uudet tervetuloa! :wave: On kyllä kiva,että on paljon porukkaa ja näin ollen monia mielipiteitä ja neuvoja sitten myöskin.

Nimistä on ollut puhetta. Me halutaan päättää nimi vasta sitten kun lapsi on syntynyt ja nähdään miltä hän näyttää. Sekä tytölle että pojalle on jokatapauksessa yhdet nimet valmiina,sellaiset "perintönimet",jotka kulkevat suvussa.

Edelliset synnytykset mulla on menneet niin,että esikoinen syntyi rv40+1 imukupin avustuksella,ilmeisesti siksi kun oli "isohko" (4430g). Ekat pisteet oli vain 4,poika ei hengittänyt ja oli aivan sininen. Tuosta meinas jäädä traumat ja pääsinkin nuoremmasta sitten kokoarvioultraan. Nuorempi poikamme syntyi rv39+0 ja olikin pienempi,3650g. Siinä synnytyksessä ei ollut mitään dramaattista,ihan hyvin meni. Kokonaiskesto esikosta 38h ja tokasta 18h. Ponnistukset noin 45min ja noin 15min.
Toivossa on hyvä elää,että myös tämä kolmas olis tota kuopuksen kokoluokkaa syntyessään.

Joku jo muutama hetki sitten kyseli,että mihin laittaa isompia lapsia neuvolan ajaksi. Meillä ainakin kuopuksen odotusaikana otin esikoisen mukaan,ei ongelmia. Siinähän se leikki,kun mua punnittiin ja mitattiin. Lääkäriajoiksi,sisätutkimuksen takia terkkari sitten vahti esikoista,kun mä kävin ronklattavana. Nyt meinaan varmaan toimia samoin. Meillä mietitty tota np-ultraa,että mihin lapset silloin hoitoon. Ei varmaan kerrota ennen sitä oikein kenellekään...luultavasti vain ystäväpariskunnalle,joten täytynee heidän apuaan sitten kysyä.

NuNutin ja Taneli 5+1
 
Eka neuvola takana, jes! Olin maailman huojentunein kun täti ei valittanut painosta. Ärsyttää niin paljon siihen puuttuminen, kun oikeesti syön terveellisesti, liikun ja oon kiinnostunut hyvinvoinnistani, mutta kilpparivaivojen tuomat kilot on ja pysyy ja vaatisi ilmeisesti niin suurta vajetta jotta lähtisivät, että oon ajatellut että ryhdyn siihen prosessiin sit kun on rauhallinen elämäntilanne. Mutta tää tätipä ei sanonut mitään, ainoastaan raskaudenaikaisesta painonnoususta että pitäis ihan normaalisti olla eikä syödä kahden edestä ja ihmettelipä vielä, miten edellisen raskauden painonnousu oli pysynytkin niin hyvin aisoissa. Jesjes! Muuten se oli sitä tavallista lippusten täyttelyä ja juttelua, mutta hyvä maku jäi. Lääkäriinkin pääsee täällä jo alkuraskaudesta, hgissä oli vasta se keskiraskauden lääkäri.

Skatta 6+5
 
Tervehdys kaikille!

Täällä ilmoittautuu mukaan yksi Joulukuun tonttusta odottava Äityli :) Elikkäs, oon 30 wee naikkonen Helsingistä ja 2 lasta löytyy ennestään ( kohta 6-vuotta täyttävä poika ja 1 wee 3 kk neitokainen ) ja nyt sitten 3 odotetaan ja laskettu aika olisi 13.12.2013 ja synnytyspaikkana naistenklinikka! Siellä olen molemmat lapsukaiset saanut kun mulla on molemmissa raskauksissa ollut tuo insuliinihoitoinen raskausdiabetes ja sen takia aika tiukka seuranta ollut aina.

Mäkin haluaisin kamalasti siihen varhaisultraan, kun olen molempien kanssa käynyt ja aina se on helpottanut sitä epätietoisuutta ja pelkoa kun mullakin on yksi aika rankka keskenmeno taustalla...Mutta kun se on niin hemmetin kallista :-( En tiiä, se on vielä miettimisasteella.

Eka neuvola on vasta 8.5 ja ei millään malttaisi odottaa vaikka tietää ennestään että ei siellä ihmeitä ekalla kerralla tapahdu :) Jotenkin vaan haluis jonkun varmistuksen asiaan vaikka oireet on selvät ja mahakin jo turpoaa! Mutta silti sitä kaipaa sitä pistettä I:iin päälle <3 Tällaista täällä ja tosiaan iloinen tervehdys kaikille ja onnea matkaan meidän masu-asukeille että mukana pysytään loppuun saakka <3

Terkuin: Emunainen ja mönkiäinen 6+3 ( kai :-D )
 
Viimeksi muokattu:
tervetuloa uusille ! :)

Vielä kaks viikkoa ultraan. Sekoon huolesta edelleen. Soitin myös neuvolaan ja eka neuvola 20.5.2013, jolloin viikkoja olis 8+6. Terkkari onnitteli kovasti ja kyseli kaikenlaista :) oli tosi mukava! :)

En vaan malttais odottaa!

Tänää joutunu jatkuvasti syömään. Tuolla facebookin ryhmässä puhuttiinki siintä ku tuntuu jatkuvasti olevan nälkä. Ja väsy on kaamee.

Tänää ei oo onneks nippaillu eikä kramppaillu. Vähä jännitti aamulla töihin lähtiessä et mite käy.

Pomolle kerroin kanssa. Otti asian hyvin. Kysyin nimittäin että miten noi neuvola ja lääkärikäynnit, et jos sattuu työajalle. Korvata ne tunnit joutuu sit.. argh. Tyhmää.
 
plaa.. tänään ollu taas ihan kamala olo koko päivän. aamusta asti ellottanu ja väsyttäny.. väsymys johtuu varmaan osaks vielä viikonlopun reissusta, mut myös tästä raskaudesta. kahvin haju tekee nykyään jo aikas pahaa.. ei pysty juomaan enää ollenkaan sitä. saas nähdä käykö samalla tavalla ku esikoisen kanssa, et kahvia vast synnytyksen jälkeen.. enkelin kohdalla muistaakseni pystyin juomaan kahvia paljon pidempään ellen jopa lähes koko raskausajan satunnaisesti.

sit vituttaa kun ei saa mitään aikaseks, koska ei vaan yksinkertaisesti jaksa tehdä yhtään mitään :( meiän koti on ihan kaaos... onneks mies tekee edes jonkunverran.

ja tervetuloa taas uudet ja onnea plussasta! :wave:

jen_ni ja pähkinä 7+5
 
Moi, täällä yksi uusi ilmoittautuu. Tänään tein testin ja plussaahan se näytti - jee!:) Viikkoja on mun laskujen mukaan nyt 4+3 ja menkat 4 päivää myöhässä.

Eli siis Santsukka88, 25v. Ensimmäinen lapsi odotteilla ja la 27.12. Toivon mukaan saan synnyttää Salossa (SAS). Toinen vaihtoehto on TYKS
 
  • Tykkää
Reactions: annamay
Tervetuloa uusille!

Täällä on olo SO PREGNANT! Mandariinia tai appelsiinia pitää olla kokoajan suussa, eilen illalla kun opiskelujen takia jouduin valvomaan myöhään, oli pakko ottaa yrjövati sängyn viereen kun olo oli niin kamala. Saas nähdä milloin oksennan ekan kerran. Esikoisesta taisi olla vasta joskus viikolla 11 tms. vastaavat olot! Ja vikan kerran silloin oksensin vissiin viikolla 16.

Ilman parin tunnin päikkäreitäkään ei päivästä mitenkään selviä! Mutta iloitsen tavallaan huonosta olosta, luulisi että se on merkki vain siitä että asiat edistyvät (toivottavasti). Kyllä taidetaan jostain keksiä rahat siihen varhaisultraan, eihän sitä millään malta odottaa julkisen puolen ultraan saakka!
Lähipiirissä on ollut pari keskenmenoa lähiaikoina, joten jotenkin sitä suhtautuu tosi varauksella, vaikka haluaa iloita täysillä.

Olin käymässä vanhempieni luona eilen, oli pakko ottaa kuppi kahvia ja livahtaa "juomaan" sitä yläkertaan että sain vedettyä sen yläkerran WC:n lavuaarista alas :D Olisin varmaan jäänyt "kiinni" heti jos olisin ollut juomatta kahvia...

Yksi hyvä puoli tässä kun hoidan vielä esikoista kotona: on aika vapaat kädet lähteä esim. pahoinvoinninkarkoituslenkille aamulla / mihin aikaan tahansa päivästä ja tarvittaessa nukkua kun lapsikin nukkuu. Tosin viimeistelen tässä opintoja samalla niin illoista täytyy sitten venyttää jos päiväuniajat käyttää nukkumiseen...

Huomenna poksuu! :)

annamay 4+6
 
  • Tykkää
Reactions: miranenn
Ensimmäinen neuvola takana! On kyllä helpottunut olo, kun mun eno vaimonsa kanssa kävi tolla samalla ja terkka oli haukkunut ne pystyyn. Meitä kuitenkin kehuskeli ja ollaan oikein esimerkillisiä ja terveitä nuoria.. :D Juteltiin niitä näitä ja oli huolissaan mun syömisestä, kun mainitsin, että kiloja on tullut kolmessa viikossa viis, kun ennen plussausta söin vaan yhden kerran päivässä tai kahdessa. Kyseli kovin syytä sille ja sano itsekin, että ei oikeen tiedä pitääkö sen jopa huolestua asiasta. Painon lisääntyminen oli siis ilmeisesti pelkästään hyvä juttu, kun mun ois kuulemma pitänyt alkaa lihottamaan, vaikka en raaskana nyt oliskaan. Napakorusta se jotain valitti, kun on kuulemma "suora yhteys mahaan". Pitää ottaa mahdollisimman pian pois, koska muuten leviää bakteerit..

Viikkoja ihmeteltiin nyt sitten kovin yhdessäkin. Näillä näkymin edelleen LA 1.12. ja viikkoja 8+3, mutta kun kierto tosiaan ollut 19 - 70 välillä niin sen varaan ei kannata laskea. Saatiin siis lähete varhaisultraan, jonne soittelen huomenna ja varaan ajan. :) Sydänääniä kuunneltiin, mutta vielä ei pieni ilmoitellut itsestään.

On muuten hassua, kun joku sanoi, että mies istui neuvolassa turhaan. Meillä nimittäin kyseltiin miehen tietoja ja muutenkin juteltiin ihan yhtälailla meille molemmille.

Seuraava N 10.5. Huomenna tuun ilmoittelemaan varhaisultran aikaa, jee! :)
 
Kurina olipas hassua et ruikutti napakorusta :) mulla oli melkein loppuun saakka eikä ikinä valitettu. Sit näin unta että se repesi ja otin sit pois. Reikä meni umpeen kun maha synnytyksen jälkeen palautui enkä oo nyt sit laittanut uutta. Kuulostaa kyllä jokseenkin oudolta, jos siis on ihan parantunut "vanha" lävistys, että miten ne bakteerit siitä mahaan pomppasi :)

Edellinen synnytys mulla käynnistyi vesien menolla 39+0 supistukset alkoi harvoina ja lopulta mentiin käynnistykseen to aamuna kun ke aamuyöllä oli vedet menny. Likka syntyi perjantai aamuna eli aika pitkä ja väsyttävä homma oli. Vesien menosta meni siis 54h ennenko synty. Todellakin toivon että seuraava synnytys olisi ripeämpi, tai jos menee samalla kaavalla niin alkaisivat käynnistellä aikaisemmin. Olin nimittäin ponnistusvaiheessa tosi väsynyt ja synnytyksen jälkeen aivan taju kankaalla.

(.) edelleen turvottaa, väsyttää ja kuvottaa mutta yrjönnyt en ole. Ultra jännittää sikana. En oikein vieläkään sisäistä että raskaana olisin. Toivottavasti tulis hyviä uutisia, jos vaikka sit alkais tuntua todelta.

Hyy2 7+4
 
Hyy2: No sitäpä juu. Ja lävistys tosiaan reilu viis vuotta vanha, että että.. Musta vähän tuntuu, että ne bakteerit leviää ennemmin koruttoman reijän kautta, kun tän, jossa koru on "tulppana". Eikä niitä raskausajan napakoruja varmaan ois, jos näistä oikeesti ois paljon haittaa. Ajattelin kuitenkin pitää terkan tyytyväisenä ja ottaa korun sit vaikka joka käynnin ajaks pois, niin ei sit tarvitse siitä valitella.

Mulla oli samaa ton kanssa, että raskaus tuntu tosi epätodelliselta ja teinki kolme testiä vielä ekan plussan jälkeen. Joka yö näin unta, et viivoja tulee vaan yks, mutta kaks niitä vaan ilmestyi ja joka kerta ihan yhtä epätodellinen olo. Se olo vielä tänäänkin ennen tota käyntiä ja jotenkin pelkäsin koko ajan, et selviää etten oiskaan raskaana ja ettei kohtu tuntuis, mut toisin kävi. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa uskomaan ja ultra jännittää myös tosi paljon - siitä tulee varmaan sellanen oikeesti kunnon herääminen, et siellä se pieni vaan köllöttelee.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Napakorusta, sain ihan tolkuttoman hysteeriakohtauksen, anteeksi siitä :D mutta siis ei todellakaan ole mitään muuta vaaraa siitä kuin se repeämisvaara, raskauden ajaksi on jopa ihan lmanlaisia koruja, ettei sitä trvitse ottaa kokonaan pois. No mä olen molemmissa ottanut kun maha on ollut valtava, mutta ei tosiaan pomppaa pöpöt mahanahan läpi.. Ihan yhtä epätodennäköistä kun saada sukupuolitauti istumalla ehkällä iholla julkisessa käymälässä..

Mua ahdistaa neuvola jo valmiiksi. Edellisessä raskaudessa painoa tuli lopulta 11kg ja terkka piti mua pahsti ylipainoisena (lähtömitat 174cm ja 62kg).. Meinsin jossain kohtaa kieltäytyä jopa vaa'alle loikkaamasta kun ahdisti! Raskauden jälkeen 3viikkoa ja jäljellä oli 1,7kg... Ja sanoi että asialle olisi syytä tehdä jotain. Hyvä etten syömishäiriötä kehittänyt hänen sanoistaan. Nyt lähtömitat samat, ja neuvolaeukko sama.. Tänään soitin aikaa ja sain ensin kysymyksen, että tiedänkö kuka on lapsen isä... Joo.. Tuo aviomieshän se.. Mutta pitää kuulemma kysyä kun on niin monenlaista perhettä... Juuu...

ÄiteeX ja salamatkustaja 5+3
 
moi taas :)

vai että napakoru olis suora yhteys kohtuun... kuulostaa siltä että terkalla ei oo toi biologia ihan hallussa ;) no joo, terkkojen mielipiteitä on ihan yhtä monta ku terkkojakin, meidän terkka on esim. sitä mieltä että vauvalle annetaan vain suppoja, suun kautta annettavia särkylääkkeitä se ei suosittele ollenkaan, hohhoijaa... :stick: suositukset ja tiedot muuttuu, eikä kaikki päivitä oppejaan koko aikaa.

ÄiteeX: se taitaa olla vielä paljon epätodennakösempää :D Kyllähän ehjällä iholla voi saada vaikka herpeksen tai kondylooman, teoriassa joo, mutta toi napakorureiän kautta kulkevat bakteerit taitaa olla sit jotain lihansyöjäbakteereja :D :D Onpas sulla tyly terkka, ei kivaa :( Mä stressaan painosta ja neuvolakäynneistä tosi paljon kanssa, vaikka ekan raskauden aikana sain vain kehuja (kun paino ei noussut käytännössä ollenkaan raskausaikana), mutta ei se syömisen ja painon kyylääminen ja syyllistäminen ylipainosta oo kauheen kivaa... :(


Tervetuloa mukaan uudet! Tattis: miten ehdit km jälkeen jo mukaan uudestaan? Mulla kesti km jälkeen laskea hormonit nollaan useita viikkoja (taisi olla 5) ja seuraavat menkatkin tuli vasta joskus kauan sen jälkeen, sairaalassa tosin käskivät odottaa yhden kierron ennenkuin saa yrittää uudelleen, kyllä otti päähän silloin! Hieno juttu, että sulla on noin nopeasti onnistunut uudestaan! :)

Täällä on tänään ollut kamala olo: oon aivan umpijäässä, hengästynyt pihahommista ihan kamalasti, heikotti ja vatsaa kivisti... olisi varmaan pitänyt ottaa iisimmin, mutta ei haravointia ja siistimistä voi enää tuota iisimmin tehdä :ashamed: ja sitten vähän oksettaa ja nälkä on usein, sekä taas jano vaivaa!

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 8+0
 
Mä totesin tänään, että mulla ei todellakaan ole liikunnasta apua pahoinvointiin... Jumppatunnilla meinas oksennus lentää kaaressa salin lattialle :( Ja lisäksi sen ansiosta on koko ilta mennyt kiukutellessa. Eli enää en tässä tilassa väkisin lähde kuntoilemaan.
 
Aiemmin oli puhetta yrttiteestä ja mitä ne kielletyt yrtit oikein ovat.

aloin sitten tarkemmin tutkimaan tuota asiaa ja aika ristiriitaista tietoa esim. kamomillasta, jota minä nimenomaan nyt haluaisin :headwall: ja kiva ylläri oli sitten se, että jenkkilähteen mukaan kiinanruusu olisi nimenomaan kielletty! ja sitä on sitten tietenkin mun toisessa lemppariteessä, jota oon juonut reippaasti tässä raskaudenkin aikana, kun luulin olevan turvallista! :( :( ei siis mitään hyvää teetä jäänyt jäljelle, nyt ei jostain syystä vihreä tee oikein maistu :(

Herbal teas during pregnancy | BabyCenter

tuolla oli se lista, mikä kielsi sitten lähes kaiken :( täytyy lähteä teekauppaan jos sieltä löytyisi joku "varmasti turvallinen" ja herkullinen... äh!
 
Täällä stressataan nyt sitten gradun lisäksi myös äsken taas ilmestynyttä veristä vuotoa. Tosin nyt en ole vielä ihan niin paniikissa, kun tosiaan tuli vaan pyyhittäessä vähän. Huomenna on onneks VU, joten päästää tarkistamaan että kaikki toivottavasti on kunnossa. Vaikka nyt jo tiedän, että noi vuodot voi alkuraskaudessa olla ihan normaaleja, niin kyllä silti vähän huolestuttaa. Jos ne sydänäänet kuuluis huomenna (pitäis ainakin kuulua, kun viikkoja on jo 7+5 ja ovis tikutettu, eli suurta erehtymisen mahdollisuutta ei oo) Voi kun kaikki olis kunnossa : /

(Pahoittelen, että käyn täällä joka ilta valittamassa jotain asiaa. Stressitaso vaan on aika korkeella. Joten toivottavasti tossa kouluhommien vähentyessä ja kesän koittaessa, alan olla taas oma iloinen itseni. Koittakaa kestää : /)
 
Ellen ihan väärin muista niin täällä taidettiin jossain vaiheessa puhua jo raskauden näkymisestäkin? Mulla edellinen raskaus näkyi joskus rv 18, sitä ennen pömppis oli olematon/säälittävä. Jännittää, miten tällä kertaa käy... Nyt jo vatsa pömpöttää ja rinnat pursuavat (!!), en muista miten oli viimeksi turvotuksen suhteen alkuraskaudessa. En uskalla edes kokeilla lempifarkkujani enää :(

Muuten oireet loistavatkin poissaolollaan. Nälkä tuntuu pahemmalta ja väsymys painaa, mutta pahoinvointia ei ole ja hormoninäppylätkin alkaa (toivottavasti) kadota. En aio kuitenkaan stressata enempää, kun varhaisultrakin on jo ensi viikolla. Välillä sitä melkein unohtaa olevansa raskaana.

Tupakoinnin lopetin (uudestaan) jo ennen raskautta niin siihenkin olen jo tottunut. Lopetin siis myös esikoista odottaessa, mutta jostain kumman syystä aloitin imetyksen loputtua uudestaan, tosin vähemmällä määrällä. Ai että tuntuu hyvältä olla taas savuton! :) Ja eipä niitä vierotusoireitakaan ole huomannut eikä tosiaankaan tee yhtään mieli tupakkaa. Pelkkä hajukin kuvottaa.

Aina 6+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä