Jospa itsekin taas välillä päivittäisiä kuulumisia. Tyttö pitää kiireisenä, mutta nyt nukkuu päikkäreitä. Ryömii jo hurjaa vauhtia paikasta toiseen, koirien vesikuppeja yritän siirrellä sitä mukaa, kun tyttö ne löytää... Osaa nimittäin lähteä jo huoneesta toiseen. Tänään tuli mukaan vessanpesuun, ihan itse olkkarista. Hyvin siis kulkee äidin perässä huoneesta toiseen itse
Hampaita ei vielä(kään) ole. Eikä näytä olevan tulossakaan. Enpä kyllä tuota suuta joka päivä syynäile, että en ehkä huomaisi, vaikka olisikin joku alku jossain.
Päivärytmi meillä on selkeä edelleen. Yösyötöthän tyttö lopetti itse 2kk:n ikäisenä. Nyt herää aamulla klo 7.00 (+-0,5 tuntia), ekoille päikkäreille nukahtaa 10-11 välillä. Nukkuu yleensä tunnin verran. Joskus kaksikin! Harvemmin kuitenkaan. Seuraaville päikkäreille nukahtaa 16-17 välillä. Nukkuu kaksi, jopa kolmekin tuntia. Vaikka jälkimmäiset päikkärit venähtäisikin pitkiksi niin, että herää vasta 19.30, niin silti tytön saa nukahtamaan yöunille yleensä normaaliaikaan, eli klo 22.00. Joskus häärää sängyssään 22.30 saakka, ennenkuin nukahtaa. Useimmiten kuitenkin nukahtaa yöunille klo 21-22 välillä ja nukkuu heräämättä klo 7.00 saakka.
Perhepedistä luovuttiin reilu kuukausi sitten ja siihen olen ollut tosi tyytyväinen. Olen iloinen, että mies ei painostanut laittamaan tyttöä omaan sänkyyn, vaan odotti, että olen itse valmis siihen. Ja niinhän siinä lopulta kävi, että pahimpien helteiden aikaan totesin itse, että nyt tytön on aika siirtyä omaan sänkyynsä, että saadaan nukutuksi, eikä liimauduta kiinni toisiimme
Nukahdan itse iltaisin paremmin nyt, kun tyttö on omassa sängyssään ja nukun sikeämmin, eikä tarvi pelätä, että tyttö tipahtaa sängystä. Nyt on ollut hieman levottomampia öitä, nukahtaminen on aluksi yhtä kyljeltä toiselle kieppumista. Toisinaan alkaa aamuyöstä kieppumisen uudestaan. Usein otankin tytön meidän sänkyyn kuuden maissa, että saan vielä tunnin nukkua, kun en jaksa koko ajan hypätä laittamassa tuttia suuhun. Nukkuisin mielelläni vähän pidempään kuin seitsemään, mutta tytön ehdoillahan se on mentävä. Päiväunille nukahtaminenkin on usein yhtä pyörimistä jonkin aikaa, ennenkuin malttaa käydä nukkumaan. Nukahtaminen muuttui levottomammaksi, kun tyttö lähti ryömimään. Lienee ihan normaalia
Päiväunia en itse osaa nukkua, vaikka yö olisi mennyt miten levottomasti tahansa. Tytön päiväuniajat on kuitenkin ne ainoat hetket, kun saan itse tehdä omia juttujani rauhassa, joten ei silloin malta itse nukahtaa.
Reissuja ei taideta tänä kesänä tehdä. Mies on viikot töissä ja viikonlopuille on muuta ohjelmaa niin hirveästi, ettei tässä mitään reissuja ehdi. Meillä on tänä kesänä vielä mm. kolmet häät...
Maitoa meillä menee vaihtevasti. Aamupuuron teen korvikkeeseen ja puuron lisäksi juo n. 50ml maitoa pullosta. Eli aamulla maitoa menee n. 150ml. Soseisiin sekoittelen maitoa sekaan ehkä n. 10-20ml per lämminruoka. Ruuan päälle menee pullosta 10-50ml. Vaihtelee tosi paljon. Iltapuuron teen korvikkeeseen, joskus juo vielä puuron päälle pullosta 100ml, jolloin illalla maitoa menee 200ml. Eli aika vähäiseksi meillä taitaa maidon määrä jäädä. D-vitamiinin ja raudan saa purkista (rautaa alhaisen syntymäpainon takia), mutta kalsiumin saanti vähän huolettaa. Välillä juotan tyttöä mukista, kun siitä tykkää hörppiä itse ja maitoa saakin upotettua kerralla helposti 50ml enemmän kuin nokkamukista tai tuttipullosta.
Meillä siis tosiaan jo ryömitään paikasta toiseen. Välillä nousee konttausasentoon, mutta ei osaa lähteä liikkeelle. Istumaan ei vielä osaa nousta itse, mutta istuu ilman tukea jo hyvin. Vaununkoppaahan meillä ei ole käytetty enää aikoihin, kun tyttö ei enää viihtynyt siinä. Aluksi oli rattaissa puoli-istuvassa asennossa, mutta nyt on usein selkänoja jo ihan pystyssä, kun tyttö ei enää viihdy puoli-istuvassakaan, kun ei näe tarpeeksi hyvin ympärille
Heti, kun näyttää, että alkaa väsyttää, kallistetaan selkänojaa, että voi nukahtaa. Eilen kyllä nukahti ihan istuvaan asentoon rattaisiin, eikä herännyt, kun kippasin selkänojan vaakatasoon
Mitähän vielä... Tyttö varmaan kohta heräileekin uniltaan. On nukkunut nyt tunnin verran, joten jospa itse irtautuisi tästä läppäristä jo ennenkuin makkarista kuuluu vaativaa huokailua ja pinnojen kolistelua
Itkemäänhän tyttö ei yleensä ala, kun herää. Huokailee, kolisuttaa pinnasängyn pinnoja tai alkaa muuten hihkumaan omiaan
Mukavaa kesänjatkoa kaikille!