Yritän nyt pitkästä aikaa taas jotain kirjoitella. Lukijana olen jo hieman aktivoitunut, kun olo alkaa helpottaa vihdoinkin =)
Noin viikolle 12 kesti pahin äklötys ja pari viikkoa siitä vielä oli tosi väsynyt olo ja herkästi tuli huono olokin. Nyt lähinnä närästys aiheuttaa kurkkuun pahoinvoinnin tunnetta, mut muuten alkaa vointi normalisoitua. Nyt on muutamana iltana jaksanu jopa valvoakin yli kahdeksaan!
Mahan turvotus laski pari viikkoa sitten, mut maha ei kyllä juurikaan pienentynyt, kun olikin sitten jo ihan vauvamaha
Turvotus maha ärstytti ja tuntui tukalalta, mutta nyt on ihana silitellä mahaa, kun vauva aiheuttaa sen pömpötyksen. Noin viikolta 7 ei enää housut mahtuneet kiinni ja tilasin masutuubin, joka on kyllä tosi hyvä keksintö! Muutama viikko sitten sain siskolta pari äitiyshousut ja viime viikolla kävin parit omatkin hennesiltä ostamassa. Hyvin kyllä täytettä jo löytyy mammahousuihin!
Hankintoja ei olla vielä ihmeemmin tehty. Harsoja ja kaksi pientä, neutraalin väristä vaatetta ostin tutulta, kun oli kirpparilla myymässä. Muuten hankinnat jätetään syksyyn. Isompia ostoksia onkin vaan vaunut ja turvakaukalo. Ja trikoisen kantoliinan myös ostan, esikoiselta on kudottu liina tallessa. Sitteriä me ei osteta periaatteesta, mulla on sellanen ajatus, et vauvan paikka on pääasiassa sylissä ja aattelen, et sitteri ois liian helppo vauvanvahti.. (tästä ei kenenkään pidä ottaa itseensä, on vaan minun ajatus!) Ja sänkyä ei osteta, koska vauva tulee nukkumaan vieressä. Hoitopöydäksi ostetaan vaan kodinhoitohuoneen tason päälle alusta. Mut niitä sitten reilusti syksymmällä vasta.. Äitiyspakkaus otetaan myös. Ajattelin laittaa hakemuksen vasta ihan sen pari kuukautta ennen laskettua aikaa, et sais uuden pakkauksen. Vaikka olen kyllä kiitollinen pakkauksesta kuin pakkauksesta, ihana, että sellainen on olemassa
4D ultraan ei mennä ja rakenneultrassa ei aiota sukupuolta kysyä. Kivempi, kun on jotain jännättävää loppuun asti. Raskaus ollut sen verran erilainen esikoisen odotukseen verrattuna, et mahtasko olla poika tulossa.. Esikoinen siis on tyttö.
Liikkeitä ei vielä tunnu. Kohtu kovottelee päivittäin ja jos enemmän touhuilee, niin menkkamaista jomotustakin eli supistuksia on. Pitää vähän miettiä, et mitä hommaa rupeaa tekemään ja pitää taukoja. Tosi selkeesti tuntuu välillä kohtu, kun kovenee!
Neuvolakäyntejä mulla tulee työn puolesta tosi vähän. Ekassa neuvolassa kävin n. 10 viikolla ja seuraava on viikolla 22. Tässä välillä kävin np-ultrassa ja rakenneultra on vielä ennen seuraavaa neuvolaa. Ton 22 viikon jälkeen varmaan sitten äitiysloman alettua käyn seuraavan kerran neuvolassa, jos vointi ok. Neuvolakäynneissä on tietty vähimmäismäärä, mikä jokaisen kunnan pitää tarjota ja sitten lisäkäyntejä on kunnasta riippuen. Lääkärikäyntejä pitää tarjota vähintään 1 ja ultria 2. Joissakin kunnissa lääkärikäynti sisältyy ultrakäyntiin, eikä erikseen ole lääkärintarkastusta. Neuvolat on yleensä H8-10, H16, H22, H26, H30, H34, H36 ja sen jälkeen viikottain laskettuun aikaan asti. Lisäksi ultrat H12 ja H20 + joissakin kunnissa kaikille ja joissakin kunnissa vain tarvittaessa H37-39 synnytystapa-arvio. Mut paikkakuntakohtaista vaihtelua voi siis olla.
Töitä vielä viikko ja sitten lomalle
Ihana, että olo parani ennen lomaa
Sellanen vielä tuli mieleen, et onko teistä kukaan ajanu tai ollu moottoripyörän kyydissä nyt raskausaikana? Miehellä on pyörä, mut en ole tänä kesänä pahan olon takia vielä kertaakaan päässy kyytiin. Lomalla on tarkoitus sitten hypätä pyörän selkään. Takki mahtuu just ja just kiinni, housut pitää jättää auki..
Pink* 16+1 (vauvalla ei "työnimeä" ole)