Heips, minäkin löysin tänne.. (miten niin olen hidas?) Tosiaan, meidän poju on nyt 11 vrk ja arki alkaa vähitellen sujumaan.
Imetys takkuili aluksi pahasti ja vauva sai rintaraivareita kun ei saanut otetta. Mies haki apteekista sellaisen nännin kohottajan niin saatiin jätettyä rintakumit pois (vihasin niitä) ja nyt poju saa usein otteen ilman jopa tuota "kohottajaa". Meillä osittain imetetään, poju saa lisäruokaa tarvittaessa jos jää nälkäiseksi ja omat ei riitä. Neuvolantätsky oli ihanan kannustava ja sanoi että pääasia että saa ruokaa ja on tyytyväinen, tuosta kannata stressata.
Babyblues oli ainakin ekan viikon aika kamala. Itkin iltaisin ja rintaa ahdisti. Mietin onko elämäni nyt tätä (esikoinen!) ja olenko suljettuna 4 seinän sisään montaki viikkoa. (minulle yksi kokonainen viikko sairalassa käynnistys+synnytys oli todella rankka) Nyt kun pääsee jo vaunuilemaan niin olen vähän piristynyt
Neuvolan kotikäynti oli viimeviikolla. Syntymäpaino oli saatu kasaan ja kaikki muutenkin oli mainiosti. Neuvolantätsky kävi meidän kanssa rankkaa synnytystä läpi, ja tuntui että se auttoi vähän. Voi olla että joudun menemään juttelemaan asiasta vielä jollekkin, koska nään painajaisia ja ajatus synnyttämisestä saa minut itkemään. Jotenkin kaikki se tuska ja kipu, kaikki se mikä meni pieleen ja se kun poika oli ihan valkoinen ja emme kuulleet enää sydänääniä (napanuora kaksi kertaa kaulanympärillä)
Jälkivuoto, seassa oli hyytymiä mutta soitin terveyskeskukseen niin eivät ottaneet minua edes paikan päälle. (kun muita oireita ei ollut) Muuten fyysisesti synnytyksestä palautuminen on ollut kohtalaista, 2 asteen repeämät vielä vähän hankaloittavat liikkumista. Kaikki raskauskilot, joita tuli sitten lopputurvotuksen takia 10 kiloa ovat kadonneet kun tuhkatuuleen. Ja tottakai olen iloinen asiasta, tosin onkohan se syy miksi maito ei riitä? Yritän kyllä syödä....
Nukkuminen Viime yö taas hyvä esimerkki miten meni niin että tuntee levänneensä. Eli poju meni nukkumaan (ja äiti) 21.00-00.00 söi ja sain takaisin unille 02.00-04.30. Mies syötti ja sai takaisin unille 06.30-11.00 (vauva nukkuu vieläkin, mutta arvioin että herää tuossa vartin päästä) Poju on hereillä ruokailunsa jälkeen virkeänä ja selittää sängyssään jotain omiaan.
Yliaikaisuus, meillä kun vauva syntyi reippasti yliaikaisena rv 42+4, neuvolantäti huomasi että hän on selvästi "aikaansa edellä" eli siis jokeltelee enempi kun yhden vokaalin, kerran on vastanut hymyyn (tosin voi olla että oli vahinko!), ottaa katsekontaktia ja osaa seurata katseella. Itse en näitä olen tajunnut ottaa merkille, mutta sairaalassa jo sanoivat kun vein vauvalaan suihkun ajaksi että on ihan erilaisesti virkeä kun muut vastikset. Tiedä sitten
Ristiäisiä pitäisi alkaa miettiä, nimi on ja mummot hoitaa onneksi loput. Ainoa vaan, että haluttiin pitää kotona ristiäiset pienellä porukalla ja eilen tätini miehensä kera kutsui itsensä ristiäisiin, ja nyt pitäisi miettiä mitä ihmettä saan heille sanottua ettemme kutsu kun kummit ja mummit. ÄH!
Ihanaa maanantaita, eikö ollekkin ihan erilaista maanantaita kun työelämässä?
Hyyppis+Poju 11vrk