Joulukuun pikkutontut

Meillä on nimenantojuhla tasan viikon päästä eli ensi viikon sunnuntaina. Etunimi vauvalla on jo valmiina ja sitä me keskenämme kotona käytetäänkin, mutta muita nimiä ei ole vielä päätetty. Olis kiva, että toinen ja mahdollisesti kolmas nimi tarkottais jotain. Tällä hetkellä vahvoilla ovat mun eilen kuolleen mummin :heart: etunimi ja miehen italialaisen isän nimen feminiinimuoto.
Tilaisuus tulee musta vaan aivan liian nopee, en ole saanut tätä arkea vielä ihan hallintaan, joten missä ihmeen välissä mä siivoon ja kokkaan ja leivon?? :O Vaihtoehto olis vasta helmikuun lopulla, eikä me sinnekään malteta odottaa. Nimeekään kun ei viitsi etukäteen paljastaa kun ei kasteta.

Vatsavaivojen kanssa on toistaiseksi päästy helpolla. Mä tilasin vauvan isänsä unenlahjoilla ja mun vatsalla ja vielä ainakin näyttää siltä, että sain mitä tilasin. :D Mutta kaveriani lainatakseni, ei se koliikki heti ala.. Välillä mahaa kipristää tosi paljon, mutta vauva ei itke pitkiä pätkiä, lähinnä ei saa nukuttua.
D-tipat aloitin vasta pari päivää sitten ja mitään huonoo vaikutusta en ole huomannut.
Omia syömisiäni en aio muuttaa mitenkään tässä vaiheessa, olen siinä käsityksessä, että pariviikkoisena alkavat vatsaoireet ovat normaalia kehitystä. Eri asia on jos vauva muuttuu todella itkuiseksi ja tuskaiseksi, sitten alkaa karsinta omassa ruokavaliossa.

Jälkivuoto on ollut jo viikon verran todella vähäistä, loppunee kokonaan tässä päivänä minä hyvänsä. Samoin ne muutamat pikkurepeämät ja tikit ovat jo kaukainen muisto vain.
Mutta Kahlan, ei sen vuodon pitäis milleen haista. Mulla haisi nimittäin kans, mutta ajattelin normaaliksi kun ei muita oireita ollut. No sitten yksi ilta nousikin kauhee kuume ja iski vatsakipu ja kohtutulehdushan se. Tämä noin viikko synnytyksestä. Antibiootit alettuani lakkas kaikki hajut saman tien ja alapään haavaumatkin parani heti huomattavasti, tulehduksinen vuoto kun tulehduttaa herkästi kai niitä haavojakin.
 
Noniin, liitynpä minäkin tänne vauvautuneiden joukkoon. Harmi että porukka nyt jakaantuu joko tänne tai Facebookkiin, meillä oli niin mukavaa kun oltiin kaikki yhdessä kasassa vielä. =)
Aikamoista opettelua tämä vauvan kanssa eläminen on, meillä varsinkin on sellainen tapaus että valveilla ollessa on aikas huutavainen ja oma olo on onneton kun ei oikein tiedä missä vika.. Annetaan tissiä ja vaihdetaan vaippaa ja pidetään sylissä ja silti saadaan huutoa, en oikein keksi missä vika, mahakipuja ehkä..? Miten teidän muiden vauvelit, ovatko paljon hereillä ja mitä puuhaavat sen ajan? Meillä on tosiaan välillä mennyt ihan huutamiseksi, muutaman kerran vauvaa ei ole saanut rauhoittumaan millään vaan huuto on jatkunut 4h putkeen. Voi kun tietäisi mikä pienellä vikana että voisi korjata sen. Syön kyllä ite vielä antibioottia, en tiedä voisiko siinäkin olla jotain syytä vauvan itkulle.
Jälkivuodosta oli juttua, täälläkin se olis vähenemään päin, tosin saattaa lumpsauttaa siteeseen vähän enemmän verta joinakin päivinä. Mut ei haise millekään, joten Kahlan kannattaa varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan.

Tiikeli ja prinsessa 1 viikko
 
_H_
Hyvää uutta vuotta.

Jälkivuotoa on täällä riittänyt kohta sen viisi viikkoa. Nyt taas vaihteeksi näyttää siltä että vois oikeasti loppua. Ei kyllä erityisemmin tuoksu.

Meillä välillä itketään vatsaa ja tietty se on enempi iltapainotteista. Valveillaoloaika menee syömiseen, röyhtäämiseen ja vaipanvaihtoon. Välillä sitten pällistelee sohvalla maaten tai sitterissä. Joskus taas kelpaa vain syli pällistelyyn. Isosisko kiinnostaa selkeästi. Neiti kun menee ihan naamaan kiinni ja katselee. Ollaan myös ruvettu treenaamaan vatsallaoloa. Useimmiten menee hermo alle minuutissa kun haluais pitää päätä ylhäällä mutta ei jaksa.

Meillä nukutaan kyllä pitkiä pätkiä jo ulkona parvekkeella olkoot siellä kun uni maittaa. Ikääkin toki yli kuukausi. Heräämiseen menee meiläkin toki tovi kun ähistää ja puhistaa. Välillä rauhoittuu ja jatkaa unia, eli en ole heti ottamassa syliin.
 
ensimmäistäkertaa pääsi poika eilen vaunuilemaan ja nukkui kokomatkan. Oltiin ehkä 20 minuuttia mutta mukavaa siis oli :) viimeyönä napatynkäki irtos :) eli n.10 vrk ikäisenä :)
meillä yöt on nukuttu ihan hyvin :) vatsanväänteitä toki on ja painottuu ilta/yö aikaan. Vaikka kuinka röyhtäyttelee niin tuntuu ettei poika osaa vielä röyhtästä eikä puklautella. Viimeyönä poika nukkui ilman heräämistä 12-5 :) sitte ei tainnu enään väsyttää koska ei nukkunut vasta ku kuudelta.
Jälkivuoto on täällä vähentyny huomattavasti vaikka aikaa synnytyksestä on se 10vrk. Miten te muuten kuinka pitkään jälkivuodon/tikkien parantumisen aikana te huuhtelitte joka vessakäynnin yhteydessä?
Baarbi ja poitsu 10vrk
 
Moikka!

Meidänkin vauvalta irtos napatynkä tänään. Mies oli vaihtamassa vaippaa, kun huomas sen irronneen. Hyvä näin.

Ulkoiltu ei olla vielä, kun ei ole vielä kahta viikkoa toinen, eli vielä pitäis muutama päivä sinnitellä sisätiloissa ja saa nyt nähdä miten tuo pakkanen lähtee kiristymään, että milloin uskallaudutaan ulos.

Jälkivuoto täälläkin vähentynyt. Välillä ryöpsähtelee isommasti. Ei suurempia hajuja havaittu, vaikka en viitsi enää joka veissareissulla pesuja suorittaa, kerran tai kaksi päivässä toivottavasti riittää.
 
Minäkin voisin aktivoitua kirjoittamaan. On ollut senverta kiirettä kahden pienen kanssa,että ei oo ehtinyt palstailemaan. Toki joulukin oli tuossa välissä joka lisäsi kiirettä.

Vauva kasvaa kovasti. Täälläkin ei oo imetys lähtenyt ihan toivotulla tavalla. Sen jälkeen,kun maito nousi niin rinnanpäät hävisi kokonaan. Vauvan aika mahdoton saada otetta jos en oo just lypsänyt. Ekan kanssa oli suht sama ongelma. Pari kuukautta imettelin ja sitten luovutin.

Meilläkin siis korviketta käytetään. Ihan hyviä määriä syö jo. Nyt on tainnut viikon syödä samoja määriä. Yöllä syödään 2-3krt. Vähän riippuu miten syö sen ekan satsin.

Yöunille on nyt viikon ajan mennyt suunnilleen 19-20 ja aamulla herää 07-08. Jotenkin ollut ihanaa,kun esikoinenkin on mennyt nukkumaan jo 20.00 niin on miehen kanssa sitten luksusaikaa. :) Vähän alkaa päivissä olla jo samaa rytmiä,toki ne voi hetkessä muuttua. Tietää suunnilleen missä vaiheessa nukkuu ja valvoo.

Meilläkin ollut torstaista lähtien cuplatonit käytössä. Vähän itkeskeli ja tuntui masuvaivaiselle niin ostettiin. Tänään sitten kyllä totesin,että on tainnut huutaa pientä nälkäänsä. Koska tänään veti sellaisen lirun 20ml maitoa ja kitinä loppui siihen. Lähinnä tuo kitinä on meillä unillemenon aikaan. Heti kun saa sen tarvittavan maitomäärän niin nukahtaa heti ja kitinä loppuu siihen. Oli kyllä tänään niin uuno olo,varsinkin jos en tajunnut tuota pikkunälkää. Nää lapset on olleet ihan erilaisia kun vertaa esikoista ja poitsua. :)

Jälkivuotoa tulee ihan vähän vielä.

Napatynkä irtosi n.viikon ikäisenä.

Meillä poitsu tykkää tosi paljon kylvystä. Nauttii siitä tosi paljon. :)

Millis ja Vertti 2vkoa ja 2päivää
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! :)
Täällä vietettiin hyvin rauhallinen vuodenvaihde,syötiin, saunottiin, kylvetettiin poika ja koko perhe oli jo klo22 nukkumassa :)

Kiva että porukkaa löytää tännekkin, itseäni ei tuo fb oikein innosta niin mielelläni jatkaisin keskusteluja täällä puolella muidenkin kuin itseni kanssa :D

vatsavaivoista: Meillä enbsimmäiset itkut tuli aattoiltana ja seuraavana päivänä jatkui aina yleensä syöttöjen jälkeen ja masussa kuului kauheaa kuplintaa. Sen jälkeen haettiin nuo cuplatonit ja joka syöttökerralla tipan annan mukana. Poika on oppinut myös röyhtäsemään ihan kunnolla ja nyt noiden cuplatonien avulla on alkanut pieruakin tulemaan ja siitäkös äiti ja isi onkin innoissaan :D Tai ainakin kuvittelisin että cuplatonit on ollu hyödyksi koska aikaisemmin en juurikaan pieruja kuullut. Nyt ollaan menty jo useampaa päivää ilman vatsan kuplintaa :)

Napatynkä täällä irtosi joskus 9vrk iässä

Jälkivuotoa tulee todella niukasti eikä edes joka päivä. Koskaan mulla ei vuotoa kauheasti ole tullukkaan, siis sairaalassakin sitä ihmettelin. Normaalien kuukautisten tapaan ja kotona ollessa ollut lähes yhtä niukkaa koko ajan.. Monesti oon ajatellu että on loppunu kunnes saattaakin yhtäkkiä jotain valahtaa. Loppuis nyt ku kerran jo pitkään yrittäny :D

Meillä on poika nukkunut nyt 3pvänä ulkona lenkin jälkeen. Lenkkeilty ensin joku reilu tunti ja sitten nukkunut vielä about 1,5h.
Yöllä syödään yleensä 3-4h välein, samoin kun päivällä ja täysimetyksellä mennään.
Viime viikon poika nukkui meidän sängyssä mun vieressä kun oli niitä vatsavaivoja niin ajattelin että läheisyyskin voi niihin auttaa ja ainakin tuo turvallisuuden tunnetta ja kenties lohtua toiselle. Viime yön nukkui taas jo omassa sängyssään.
Täälläkin pidetään niin kovaa metakkaa välillä unissaan että jos vierellä nukkuu niin äiti sitten herääkin joka pieneenkin älähdykseen.
Ja kukas se puhuikaan murinasta, täälläkin muristaan ja kovaa :D Monesti rintaa syödessäkin murisee ja sekös meitä naurattaakin..Karhunpentu :D
Myös kovasti täällä jaksetaan olla jo valveilla ja seurustella, silmät suurina ja ilmeillen katsellaan helistimiä ja telkkaria :D


ristiäiset meillä pidetään tammikuun lopulla :) siis tämän kuun lopussa.. Hui ku aika rientää ja samalla ei malttas odottaa että päästään paljastamaan pojan nimi kaikelle kansalle <3

ja sitten olis vielä vähän henkilökohtaisempaa kysyttävää mutta onko muilla seksihalut tässä vaiheessa jo ns.normaalilla tasolla? Itselläni (ja miehellä) olis jo kovastikkin haluja ja tuntuu että joutuu välillä jopa itseään hillitsemään : / Muistaakseni oon jostain kuullut että jälkivuoto täytys olla loppunut ennenkuin kannattaa ruveta hommiin, onkohan näin? eli tämänkin takia vois tuo vuoto päättää että onko nyt loppunut vai ei... ärrrr..

Nyt hetki rauhassa sohvalla löhöilyä ennen iltapesuja ja syöttöjä

Tuutikki ja rokkitukka 3vkoa
 
Viimeksi muokattu:
tetku kiitos pinosta ja tuohon etusivulle voi meille laittaa POIKA 4260g 51cm rv 40+0:)Kiitos:)

Mä mielelläni tänne jotain voisin kirjoittaa:)Vielä en ainkaan hirveästi lämpene tuolle fb:lle kun tuskin siellä juurikaan tulee kirjoiteltua kun ajattelin pääasiassa keskittuä näihin neljään lapseeni jotka tarvitsevat äitiään.

Vauva arki on lähtenyt mukavasti käyntiin ja kolmonen hoitaa vauvaa tosi nätisti mutta välillä pitää ihan toppuutella innokasta hoitajaa että vauva saa rauhassa nukkuakkin:)Esikoinen käy myös innokkaana pussailemassa ja hoitamassa kun taas kakkonen ei niinkään välitä.Esikoisesta paras joululahja oli vauva:)

Pojalla on ikää nyt reilu pari viikkoa ja neuvolatädin kotikäynnillä saatiin d-vitamiini tipatjota olen muistanut antaa:)Neuvolatädin käydessä kotona poika oli jo melkein saavuttanut syntymäpainon ja napatynkä oli irronnut edellisenä päivänä eli 6pv:n ikäisenä ja oli siisti.Ensi viikon tiistaina on ensimmäinen neuvolakäynti ja keskiviikkona käydään tunnustamassa isyys lastenvalvojan luona joka on eri ihmiene kuin vuosi sitten niin saa nähdä meneekö kaikki yhtä nopeasti vai mitä kaikkea se keksii kysellä.

Meillä mennään osittais imetyksellä koska varsinkin illalla ja yöllä menee tissitys pelkäksi rinnalla riehumiseksi ja huutamisesksi niin oon kaikkien olon helpottamiseksi suosiolla antanut maitoa lisää pullosta jota meneekin 80-110ml eli nälkää se selvästi on.Ja pääsääntöisesti nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa johon nukahtaa heti syönnin kälkeen itsekseen mutta jos on tissillä yöllä niin silloin on turha lähteä siirtämään koppaan kun havahtuu ja alkaa ähkimään.Viime yö oli jostain syystä levoton, oisko ollut mahavaivoja kun tuli melko paljon ilmaa ja lopulta kakkakin, sitten maistui desi maitoa ja reilu neljä tuntia unta.Yöunille alkaa noin 21 ja herätään 10-11 aamupäivällä.No nyt kutsu käy:wave:
 
_H_
Tuutikki Kättärillä kun olin niin siellä oli kotiinlähtöinfo, jossa kätilö sanoi, että seksiä voi harrastaa heti kun siltä tuntuu mutta niin kauan kun on kohtuun tie vapaa niin kondomia tulee käyttää. Eipä tässä nyt varmaan paljoa muuta ehkäisyä (jos sitä siis haluaa) ole ehtinyt hankkiakaan.

Jaah. Meillä alkoi tänään joo kuudelta jumppa sängyssä. Herra siis unnissaan vääntää ilmaa ulos. Ei siis itke tai mitään hirveä ähinä ja puhina vaan ja tietty minä olen hereillä. Nostin syliin ja piti antaa tissiä kun tajusin, että toinen on ihan taju kankaalla vielä. Heräshän se tietty ja jaksoikin syödä vähän (oli tosin jo syönyt paljon kolmelta). Onneksi vielä nukahti. Äsken taas tosin väänsi kakat unissaan. Eiköhän herätys tule kohta.

Me jätettiin d-vitamiini pois ja katsellaan helpottaako tai tuleeko enemmän ilmavaivaa kun aloitetaan uudestaan. Salatiedettä ilmavaivat on.

_H_ ja herra 5 vkoa
 
Kohta lähdetään ensimmäistä kertaa kaupungille kaksistaan ja vieläpä julkisilla! Ollaan jo muutaman kerran käyty autolla koko perhe, mutta nyt meen metrolla. Miten näin pienet ja simppelit asiat voivatkin olla niin jännittäviä? :D

_H_, mä olen valvonut samasta syystä koko yön. Vauva ilmastaa minkä kerkee, ei herää, mutta venytys, ähinä ja murina vaan käy ja minä olen ihan hereillä. Pitäis varmaan röyhtäyttää yölläkin, mutta kun tuo makaa kiinni kyljessä eikä ole hereillä kun sen aikaa minkä jaksaa syödä ja itsekin siinä torkun, niin en millään jaksais. :ashamed:
Mut pääasia, että ilma poistuu, vaikka sitten murinan säestämänä! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Hilipatuinen
heippa taas!

masusta sen verran että pikkasen vaivaa ja siihen ollaan otettu maitohappobakteereita. Neuvolan mukaan niitä voi käyttää ilman suurempia suruja. Imetys vaan ei ota tuultapurjeisiin siltä osin että masuun menee hirveesti ilmaa kun ote fuskaa. Sitä se on ollut jo pidemmän aikaan...... :ashamed:

jälkivuodosta mulle tuli edellisellä kerralla hyytymiä jotka kerto kohduntulehtuneen mut eipä se haisut oikeastaan edes pahalle. Tällä kertaa sain hyytymät jo sairaalassa ja siellä ne vaan vitsaili asialle.. olin et kiitti vaan! toiselle jäänyt pikkasen pahamaku edellisestä raskaudesta suuhun ton vaivan takia nii kehtaa vielä nauraa päin naamaa :O JOKA TAPAUKSESSA vielä tulee pientä tuhrua mut verta vaan harvoin ja jälkisupistuksien kanssa. eli kaipa sitä ollaan jo voiton puolella! :)

seksiä en oo edes ajatellut vaikka mies joskus tulee casanovana viereen yrittämään :D :D

milloin olis hyvä aika ottaa tutti esiin? täällä ei edes harkita nukkumista ilman että tissi on suussa. Imetyksen jälkeen siis meinasin ja vaan unensaamisen kannalta. Esikoinen ei käyttänyt tuttia eikä ollut ongelmia nukahtamisen kanssa..
 
Piti vielä kommentoida, että aattelin jatkaa keskustelua täällä ja Facebookissa.

Me otettiin tutti käyttöön vauvan ollessa vähän yli viikon. Helpottaa kummasti lähtöjä vaunuissa tai turvaistuimessa ja nukahtamista muualle kuin mun syliin tissille.. Mutta se tutti ei sit mun sylissä kelpaa kun aitokin tavara olis niin lähellä. :D
Meillä ei ole ollut mitään imetysongelmia, joten ei arveluttanut antaa tuttia niin pienelle.
 
Hellurei, minäkin yritän aktivoitua, kun ollaan taas päästy arkeen kaikenmaailman joulujen sun muiden jäljiltä.

Ihmeempiä masuvaivoja ei meilläole, mutta tuota PrinsessaV:n ja _H_:n mainitsemaa ähinää, puhinaa ja venyttelyä on aika ajoin myös :)

Täällä jälkivuotokesti sen kolmisen viikkoa, mutta oli viimesen viikon tosi kummallista kun ei saattanut päivään pariin olla mitään ja sitten kun kävi isommalla hädällä vessassa niin sitten saattoi tulla vuotoa suht reippaastikkin...

Meillä on tutti käytössä, mutta vauva ei nukahda illalla muualle kun meidän sänkyyn viereen(ei siis tarvi välttämättä olla edes tissi suussa, tuttikin käy), mikä estää tai saa kyllä kaikkiomaan kaikki vähänkin läheisemmät tunnelmat miehen kanssa. Poika valvoo ja tankkailee n. 11-12 asti ja sitten kun menee itse nukkumaan niin nukahtaa sitten viereen,aamulla nukkuu sitten kanssa myöhään, toivottavasti alkais saada "oikeaa" rytmiä ja alkaisi nukahtamaan illallakin omaan sänkyyn nyt kun alkaa taas isompien päiväkotiiin viennit jne. että olisi sitä "aikuisten aikaa" illasta vähän.

Käytiin kyllä eilen miehen kanssa kahdestaan syömässä, lapset oli mummulassa ja vauva oli nukkui koko sen puolitoista tuntia mitä oltiin poissa =) Ite oon käynyt salilla ja jumpassa iltasin. Mies on antanut korviketta sillä aikaa, jos on ollut tarvis.

Ristiäispäivä on varattuna ja kummit ja nimikin valittuna, mutta muuten on koko homma ihan alkutekijöissään. Ei siis hajuakaan mitä tarjota ja täytyisi varmaan nuo mun sekä miehen isovanhemmat kutsua oikeen virallisesti, kun kaikille muille (meidän sisarukset ja omat vanhemmat) on voitu laittaa tekstiviestit tai sanoa ohimennen...

Napatynkä irtosi mun mielestä tosi myöhään (olisko ollut lähempänä paria viikkoa) ja sitten se ei irronnut kokonaan vaan siitä lähti se kuivunut pääli osa pois ja napaan jäi vielä pala mitä sitten putsailtiin viikon verran pois.

Hilipatuinen ja Aimo(joka on herran ihan tuleva nimi) 6vkoa.
 
_H_
täällä taas. Yritän tehdä yhtä verkkokurssia kun herra nukkuu ja esikoinen on uimassa isänsä kanssa. Ihan siis ylimääräistä opiskelua harrastusmielessä. Pikkaisen on tiukassa keskittyminen kun ennen syntymää edellisen kerran kurssia tein...

Tutti meilläkin on käytössä taidettiin törkätä se joku ilta suuhun vajaa kaksiviikkoisena ja ihmetys oli suuri kun se hyväksyttiin ensiyrittämällä. Esikoinen kun ei moista kapistusta hyväksynyt. Tämä tapaus syö myös tuttipullosta. Pumppaan siis maitoa. Itseasiassa harrastuksena on kerran päivässä pumppaus. Pakkaseen ja sitten pidetään yllä pullotaitoa pienellä määrällä lähes joka päivä. Esikoinen nimittäin suostui ihan vastasyntyneenä juomaan pullosta mutta tekikin sitten lakon. Nyt yritetään välttää tätä. Korviketta en ole antanut kun on ollut mahdollisuus oman maidon pumppaamiseen. Esikoisella oli maitoallergia ja senkin takia haluaisin välttää korvikkeen antamista jos vaan mahdollista.

Meillä on ristiäiset tammikuun lopussa. Kutsumanimi on jo julkisetettu. Ihan jo esikoisenkin takia ettei tarvitse käyttää pikkuveli tai vauva-sanaa. Olemme myös kaksikielinen perhe, joten sanoja olisi sitten aika monta jolla kutsua vauvaa. Esikoinen käyttää kuitenkin Lillebror nimitystä.
 
millis1981 meillä on ollut täytekakkua,voileipäkakkua,karjalanpiirakoita ja päälle munavoita+jotain muuta,keksiä,mehua,kahvia,teetä ja jonkun lapsista oli juustokakkua tai muuta makeaa piirakkaa.Näillä on pärjätty ja hyvin on kelvannut.Esikoisen aikaan oli myös kaksi kuivakakkua ja pullakranssi mut niihin ei juuri kukaan koskenut.Määrä riippuu tietysti paljon siitä kuinka paljon vieraita tulee ja tuleeko osa esim.kauempaa että tarviiko jotain tukevampaa suolasta...

Meillä ei ole vielä ristiäisistä tietoakaan.

Mitäköhän muuta jäi eilen kirjoittamatta...?

Jälkivuotoa ei juuri ole ja jos on niin ei joka päivä ja jo viikon ajan ollut tosi niukkaa.

Sänkyhommat on aloitettu jo aikoja sitten eikä ehkäisyä ole käytössä;)

Tutista on ollut puhetta,esikoisella ja toisella tutti oli heti alusta käytössä,kolmannella ei ja tällä neljällä se on hyvin tiheässä käytössä ja tuntuis mahdottomalta että sitä ei olis,niin kova on imemisen tarve.Alkuun yritin tissillä tyydyttää sen imemisentarpeen mutta ihan mahdottomaksi huudoksi meni,jos ei oo nälkä niin tissi ei kyllä kelpaa yhtään edes huvikseen lutkutettavaksi mutta kun saa tutin suuhun niin tyytyväisenä sitä imeskelee ja katselee ympärillee.
Valveillaolo ajat ovat vielä kovin lyhyitä ja niitä on vaan kolmisen kertaa vuorokaudessa, onneksi ne ajoittuu päivään:)Se aika menee syöttämiseen,vaipanvaihtoon ja siihen että toinen katselee maailmaan sylissä tai sitterissä.Hyvin viihtyy sitterissä,kukaan muu lapsista ei olekkaan siinä koskaan viihtynyt,sitteri on tosin nyt ihan erinlainen että oisko sillä vaikutusta asiaan?Ja kaikkiin muihin asioihin suhtautuu rauhallisesti niin kun mun pojat muutenkin paitsi ruoka pitää olla suussa heti kun herää :)
Ai niin nisstä seksihaluista oli puhetta myös,ensimmäistä kertaa pariin kuukauteen minuakin haluttaa:)Ihan tervetullut muutos elämään,viimesillään homma ei voinut vähempää kiinnostaa.

Hyvää uutta vuotta kaikille:)!

Metsätähti ja pikkumies ylihuomenna 3vk:heart:
 
Hei vaan!

Lukemassa oon ehtinyt käydä, mutten ole kirjoittaa vielä ehtinyt. Eli meille siis syntyi 28.12 poika 48cm ja 3400g.

Tänään käytiin kotiinlähtötarkastuksessa. Me kun kotiuduimme alle vrk ikäisen kanssa niin näytille piti vielä mennä. Kaikki kunnossa pojalla ja syntymäpainokin on ylitetty! Toistaiseksi poika on ollut tyytyväinen. Syö ja nukkuu. Mitäpä muuta 5vrk vanhalta voi odottaa :D

Jälkivuodosta
oli kiva lukea, etten ole ainut jolla on niukka vuoto. Mä jo ehdin miettiä josko vuoto valuu johonkin mahaonteloon ja kohta oon sairaalakunnossa :D

Mites nuo jälkisupistukset teillä? Mulla on ollut aika kivuliaita. Onneksi nyt jo loppuneet! JOs nää pahenee aina mitä useampi synnytys taustalla, en edes halua tietää mitä ne ois kolmannen kohdalla!

Tuttia en ole ottanut vielä käyttöön, kun tissillä tyyntyy eikä kuitenkaan kokoaikaa siinä roiku. Eiköhän tutti tule käyttöön viimeistään sitten kun mies palaa töihin. Saa siillä sitten ostettua hiukan lisäaikaa eri tilanteissa.

Urheilu synnytyksen jälkeen? Hilipatuinen on ainakin ehtinyt treenailemaan. Muistutelkaapas mua rajoituksista. Vatsoja ja pomppimista/juoksua piti vissiin useampi viikko vältellä mutta mites muuten? Mulla lihakset on jo kipeät tekemättömyyden takia. Ainoastaa lantionpohjan lihaksia olen kevyesti jumppaillut.

Mango ja Nysä 5vrk
 
  • Tykkää
Reactions: metsätähti
Jälkisupistuksista Mangolle lohdutuksen sana, että mulla oli tokasta pahemmat kun mitä tästä kolmannesta :)

Urheilu Kai se sellainen yleissääntö on, ettei mitään kovin raskasta ennen jälkitarkastusta. Kävelyähän ja muutenkin kevyttä liikuntaa suositellaan heti vaan kun kykenee vähänkään liikkumaan, niin palautuu nopeammin:)
 
Kerroin tänään huoleni jälkivuodosta ja sen hajusta neuvolatädille, mutta hän meinasi ettei kohtutulehduksen riskiä ole, kun ei ole oireitakaan (kuumetta ja alavatsakipuja)...Jos se sitten onkin normaalin tuoksuista ja huoleni on turhaa...Tiedä näistä :D

Poissun vatsavaivat pysyvät suht kondiksessa Cuplatonin avulla, mutta aikamoista kiemurtelua silti tulee ennen kakkaamista/pieremistä ja itkut päästetään..
Ärsyttää kun en vaan saa ukkeloista millään röyhytettyä...Onko jotain hyväksi koettuja kikkoja?

Yöunet ovat onneksi olleet ihan mukavan mittaisia..Sellaista kolmea-neljää tuntia putkeen --> syöttö ja unet jatkuu :)

Huomenna vois koittaa hilpasta ensimmäiselle vaunulenkille pojan kanssa, mikäli kelit sallii :)

Entäs onko teillä vauva-vakuutusta? Mistä olette ottaneet? :)


Kahlan ja pikkuinen rakas tasan 3vkoa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
kohtutulehduksesta mulle ei noussut edes kuumetta eikä ollu pahemmin mitään kipuja vatsassa. Mun ainut oire oli verihyytymät mitkä tuli + voimakas verenvuoto hyytymän jälkeen. se metallinmaku on jääny ikuisesti mieleen niistä lääkkeistä! :x
 
Ristiäistarjoiluja suunnittelin juuri yksi päivä. Meille on tulossa kala-katkarapuvoileipäkakku, kanarieskarullia, coctailpiirakoita + munavoita. Makealle puolelle tulee täytekakku (täytteet+koristelu vielä suunnitteleilla), juhlapöydän raitakakku (Juhlapöydän raitakakku ), turkinpippurimarenkeja, minttu/suklaapopseja, geisha-konvehteja, vaaleanpunaisia vaahtokarkkeja sekä vielä mahdollisesti tuulihattuja diplomaattikreemitäytteellä + vadelmilla. Eli aika lailla vaaleanpunaiset tarjoilut on :p. Välillä tarjoilut vähän lähtee käsistä juhlia järjestäessä, mutta nyt pitäisi olla sellainen määrä minkä ehdin tehdä perjantain ja lauantain sekä su-aamupäivän aikana. Ristiäiset on meillä su 29.1.

Napatynkä lähti meillä reilun viikon iässä.

Vauva-vakuutus on jo raskausaikana hankittu Fenniasta.

Jäkisupistuksia mulla oli vajaan viikon ajan. Sairaalassa oli kyllä aika kauheat. Mulla ne on pahentuneet joka kerta.

Tuttia ollaan vähän käytetty. Tai oikeastaan mies on sitä käyttänyt jos olen ollut jossain käymässä niin on sillä sitten rauhoitellut siihen asti että äiti (ja äidin tissit) ovat taas kotona.

Tänään ollut toinen päivä näiden kolmen kanssa yksin kotona. Elossa ollaan selvitty, eilinen meni paremmin kuin tämä aamupäivä. Onneksi on tynkäviikko loppiaisen takia =). Ens viikolla alkaakin sitten taas esikoisen kerho, toivottavasti saan jonkun auttamaan kuskaamisissa edes vähän (tytöllä on 4krt/vko kerhoa).

Poppeliini ja tyttönen huomenna jo 4 viikkoa!
 
Tännekkin vihdoin voisin kirjoittaa :) Seuraillut keskustelua kyllä alusta asti.

Meillä nukutaan suht pitkiä pätkiä kerralla, n. 5h päästä viimeistään yleensä herättelen päivällä syömään. Yöllä on ollut vielä vaihtelua miten tiheään ruokaillaan. Viime yön nukkui kokonaan vieressä ja tissittelin puoliunessa joten ei hajua monta kertaa/kauan syöty :D nukkumaan mentiin puolilta öin iltaimetyksen jälkeen ja ylös n. 11.00. Meillä mies sairaslomalla olkapäävamman takia vielä pitkään ja onkin hoitanut kaikki esikoisen jutut pääosin.

Lisämaitoa meni muutama eka päivä imetyksen jälkeen n. 40ml, mut luulen et sai vatsakipuja korvikkeesta joten nyt vaan päättäväisesti imettän pelkästää ja nyt tuntuu kysyntä ja tarjonta vastaavan toisiaan eikä vatsaakaan enää toisella kipristele :) Toivottavasti pystyis jatkaan imetystä tällä kertaa pidempään kun 2kk ikään niinkun esikoisesta (itsestä riippumattomista syistä silloin loppui).


Kohtutulehdus, vähän pelottaa oisko se iskenyt. Hyytymiä tullut pari päivää, varsinkin kun suihkussa käy ja huuhtelee alakertaa niin kunnon klönttejä tulee ulos :/ ja alamasu on ikävästi hellä ja vähän kipeän oloinen?! Kuumetta ei ole, mutta näköjään ei ole ollut välttämättä muillakaan, eikä vuoto haise millekkään. No tän päivän tarkkailen ja sit pitää kaiketi ottaa yhteyttä jonnekkin.

Ulkoilua odotan kovasti et pääsee täältä vähän lähtemään johonkin :)

Nyt taitaa olla maitotilaus vauvalla :)

Astre ja "Elsa" 6vrk
 
Tuutikki_ meillä myös jo "halut hyrrää"(ainakin minulla...) ja meinaan kyllä pian jossain välissä ukon houkutella lemmekkäisiin puuhiin...Alkaa toi jälkivuoto kuitenkin olla jo sen verran vähissä.. :whistle:

Viime yö meni unien kannalta erittäin katkonaisissa merkeissä...Pikku-ukko keksikin, että täytyy seurustella hänen kanssaan, ei saa nukkua ja varsinkaan sammuttaa valoja :D Tuttia sai olla tuuppaamassa suuhun syöttöjen väliajoilla melkoisen usein.. =) Juuri kun saimme unen päästä kiinni, isännän puhelin soi ,herättää pojan ja anoppi piipahtaa meille vierailulle... :ashamed:
Pojan unien aikana päivällä yritin nukkua samalla, mutta puhelin soi sopivasti juuri kun olin laskenut pääni tyynyyn... :kieh:
Vauva perheen elämätä :D

En tiedä auttoiko korvikkeen vaihto mitään..Vatsapuruja tuntuu olevan, mutta jalkojen pumppauksesta näyttää olevan apua hiukan :)

Haaveissa kävi, että olisin lähtenyt vaunujen kanssa lenkille..Taitanee olla plussa puolella, joten ehkä pojan herätessä voisi pikkuhiljaa rohkaista mielensä ja lähteä lenkkareitten kanssa luistelemaan pihalle :D
 
Poppeliinilla tosi hyvältä kuulostavat tarjottavat kastetilaisuuteen! Vois itekkin napata tuosta listasta jotain... Meillä tosin ristiäisiin vielä aikaa, ku meillä on muutto edessä tän kuun lopulla ja ristiäiset pidetään vasta uudessa asunnossa joskus helmikuun puolella.

Vauva-vakuutus otetaan varmaan Tapiolasta, kun kaikki muutkin vakuutukset on sieltä. Esikoiselle otettiin odotusajalla se jo, mutta tän uuden vaavin kanssa päädyttiin tähän ratkasuun, että hommataan vasta synnyttyä.

Tuttia ei olla käytetty. Sairaalassa kätilö antoi vauvalle tuttia ja tiputteli samalla sokeritippoja väliin, että lääkäri sai rauhassa tehdä kotiinlähtötutkimuksen. Olen ajatellut pidättäytyä tutin antamisesta ainakin siihen asti, että jos pääsen tässä joku kerta vähän tuulettumaan, niin mies saa sitten käyttää tuttia "varatissinä".

Kestoileeko täällä muuten monet? Meillä kestoillaan pääsääntöisesti. Päivässä menee ehkä kaks kertakäyttövaippaa. Sitten kun vauva vähän kasvaa, niin on paremmat vaippavarastot ja ei tarvi käyttää kertakäyttövaippoja muuten kuin öiksi.

Uskaltaiskohan sitä jo tänään saunoa? Mulla on tuolla sisällä viis tikkiä ja pitäis kai pidättäytyä saunomisesta, mutta tekis kyllä jo mieli päästä lämmitteleen... Kauankohan sitä pitä olla saunomatta tikkien kanssa? Pitää vissiin googlettaa, kun en muista kenenkään sanoneen mulle siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mapitus, mulle sanottiin Naistenklinikalla, että saunaan voi mennä vaikka heti. Eiks se ole vaan hyvää ilmakylpyä ja tulee hyvin suihkuteltua siinä samassa? :)

Nimenantojuhlissa tarjoon helposti ja nopeesti jo etukäteen tehtäviä eli keitän ison padan lammaskeittoa, sen kanssa ihan vaan leipää ja kirnuvoita. Makeiksi täytekakkua, ässäkeksejä, juustokakku-suklaakeksejä ja tällaista suklaakakkua. Lisäksi varmaan jotain karkkeja ja suklaita ja karnevaalikeksejä koska mun on tehnyt niitä ihan tolkuttomasti mieli jo monta päivää! Kakun koristelu on kans vähän hakusessa, toivottavasi kaupasta löytyy jotain inspiroivaa.

Jos otetaan vakuutus niin IFistä kun siellä on kaikki muutkin vakuutukset, mutta tällä hetkellä ajatuksena on olla ottamatta.

Kestoja aletaan käyttää heti kun neidillä on reisissä sen verran lihaa, että joka ikinen pissa, kakasta nyt puhumattakaan, ei ole lahkeessa. Alunperinhän oli tarkoitus käyttää vain kestoja, kertiksiä ei edes harkittu, mutta toisinpa kävi. :ashamed:

Koskahan vauvalle voi odottaa muodostuvan jonkinlaista suht luotettavaa päivärytmiä?
 

Yhteistyössä