***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Imetystyynyt on mun omasta mielestä ihan turha, ainakin itse pärjäsin ihan tavallisella tyynyllä. Ei ollut edes mitenkään järjettömän suuri...Ei mun mielestä kannata ainakaan ennakkon hankkia, koska eihän sitä edes vielä tiedä, että onnistuuko imetys: / Ja tuskin se imetyksen onnistuminen siitä tyynystä on kiinni...

Erillistä vaipparoskista meillä ei myöskään ollut. Ihan tavalliseen roskikseen vaipat meni ilman mitään pussittamisia. Ehkä joskus tytön taaperoiässä taisin muutamat kunnot lörökakkavaipat laittaa pussiin, jottei valu kurat ihan minne sattuu...

Oma olo on ihan hyvä, tosin eilinen työpäivä oli poikkeuksellisen pitkä ja korkkareissa kivilattialla seisominen aiheutti ihan kivat suonenvedot jalkateriin. Selkä oli kanssa illalla ihan finaalissa. Onneksi kunnon yöunet korjasivat taas asian :) Muuten meinaa hieman stressiä pukata, kun jouluun mennessä pitäisi saada oppari tehtyä ja talon remppa valmiiksi...eikä tämä raskaanaolo tosiaankaan kumpaakaan asiaa helpota. Remppa on siinä vaiheessa, että kohta on keittiö kasassa, sit pitäisi käsitellä keittiön&olkkarin lattiat, tapetoida seinät, rakentaa yläkertaan suihku/wc ja sit vielä tehdä eteiselle pintaremppa...ei siis tarvi vielä unelmoida vauvanurkkauksen somistamisesta:ashamed:

Oman synnytystarinani meinasin tänne aiemmin kirjoittaa, sain sen valmiiksikin, mutten sitten pystynyt sitä lähettämään. Osittain siksi, että se on tajuttoman pitkä! Kirjoittaminen nosti kuitenkin mieleen koko sen koettelemuksen ja pari päivää asia ahdisti ihan älyttömästi! Onneksi suurimmalla osalla on tainnut olla ihan suht ok synnytys, toki se tekee aina kipeää...

Perjantaina kävin sokerirasituksessa, mutta en ole tuloksia jaksanut kysellä. Tiistaina on neuvola/lekuri, joten eiköhän ne siellä sitten käydä läpi...Tämä toinen testi ei tuntuntut enää niin pahalta, kuin se aiemmilla viikoilla tehty. Tosin oli se litku edelleen kammottavan makuista, yök:$

Nyt taasen töihin, hyviä vointeja kaikille!

miira ja muru 26+0
 
Lapitar kyseli imetystyynyistä ja vaipparoskiksista, jaanpa oman mielipiteeni. Mulla oli poikien kanssa kaksosten imetystyyny enkä olisi ilman sitä pärjännyt mitenkään kun sen avulla sain imetettyä kummankin samaan aikaan. Aion käyttää sitä myös tämän vauvan kanssa, oli ihan törkeen hyvä kun kädet sai olla vapaana eikä ollut hartiat jumissa. Suosittelen kuitenkin, jos mahdollista, lainaamaan joltakin ja kokeilemaan eka. Uutenahan nuo on miusta aika kalliita eikä tosiaan kaikki niitä tykkää käyttää. Eli siis en etukäteen kyllä ostaisi, niinkun miirakin sanoi.

Vaipat meillä on laitettu tuommoiseen punaiseen muoviämpäriin :D Hyvin on toiminut kun vie vaipat tarpeeksi usein. Varmaan joku kannellinen poljinroskis estäisi hajuhaittojakin. Henk koht en tiedä mitään turhempaa vauvatarviketta kuin vaipparoskis joka vielä paketoi joka nyssäkän erikseen. Niinkun tota vaippajätettä ei tarpeeksi tulisi ilman että ne vielä kääritään muoviin :D

Vauva on ollut vilkkaalla päällä pari päivää, eilen taas pyörähti vähäksi aikaa rt, mutta yöllä oli kääntynyt takaisin. Pikkuhiljaa alkaa jännittää että kääntyykö se ollenkaan rt kun ei tähän asti ole vuorokautta ollut pää alaspäin..
 
Heip!
Imetystyynyä ei mullakaan ollut kummastakaan, ja tyynyjen kanssa mentiin, mut väliin tuntui ettei niillä oikeen löytänyt kunnon asentoa. Tai siis jos pitkään joutu imettään (esikko ainakin saatto roikkua tuntikaupalla tissillä) niin vauva alkoi valumaan tyynyn välistä, mut en tiä oisko imetystyyny sen parempi kuitenkaan ollu.
Samoin erillistä vaipparoskista ei ollut. Kuitenkin joka päivä joutu roskat viemään niin ei ne alkanut vielä haisemaan. Sitten tosiaan vähän vanhempana jo haisikin ja silloin väliin vein suoraan pussissa roskiin.

Tänään ois neuvola iltapäivällä. Saas nähdä paljonko painoa on tullu. Viimeks siis vaaka näytti ihan järkkyjä lukemia sielä - eli yhteensä 12kg ois sillon about rv24 tullu. Ekaa kertaa on sellanen olo et nyt tekis mieli sielä vähän valittaakkin jostain. Ikinä en oikeen oo ilenny mistään pienistä sanoo, mut nyt olo on ihan ku jyrätty. Maha painaa, rintapistokset, alaselkää väliin särkee, ei saa nukuttua ja nyt vielä keuhkoputkentulehdus parhaillaan päällä (oon saikulla) niin ei oo kyllä ollenkaan hyvä olo.
Nyt kun ois aikaa niin voisin kans lyhyesti kertoo omat synnytykseni:
Esikko Alkoi supistuksilla aamulla n klo 4. Eka en kyllä tajunnu et nää on nyt niitä mut sit aamun aikana selkis. Miehen soitin töistä takasin 9 jälkeen ja klo 10 oltiin laitoksella. SIinä sit hetki käyrillä ja peräruiske. Auki olin 4cm ja pääsinkin sit samoin tein saliin. Pyysin epiduraalin ja sain sen melko pian. Auttoi tosi hyvin :) Siinä makoilin ja miehen kans höpöteltiin kaiken laista, aika kului jotenkin tosi nopsaa. Reilu tunti meni ja kätilö sanoi että oon kokonaan auki ja pitäs alkaa tosi toimiin. Mitään ponnistuksen tarvetta ei ollut eikä tuntunu siltä et saisin mitään tehtyä ja niinpä odoteliin vielä hetki, mut sit kätilö sanoi et pakko alkaa työntään muuten loppuu puudute kesken. Ja varmaan vähän loppuikin...ponnistaminen oli kauheaa!! Kesti noin puoli tuntia kunnes vauva oli pihalla, klo 13. Yksi pieni nirhauma tuli joka tikattiin. Tikkaaminenkin sattui mielestäni tosi paljon : / Mutta melko nopsaa siis kaikki meni ja aika "oppikirjamaisesti" mun mielestä.
Kuopus Alkoi myös säännöllisillä supistuksilla puolen päivän aikoihin. Eka en oikeen tienny et lähdenkö laitokselle jo vai en. Klo 16 vietiin esikko hoitoon ja siitä ajettiin synnärille. Matkalla poltot voimistu aika koviks ja perille päästyä olin jo 7cm auki. Vastaanotossa tirautin muutaman kyyneleen kipujen takia. Suoraan saliin, epiduraalia en saanut enää vaikka pyysin, mutta pcb-puudutteen kyllä. Mulla se auttoi tosi nopeesti ja mielestäni oli yhtä hyvä kuin epiduraalikin. Laittaminen ei muistaakseni tuntunut juuri miltään. Tunnin verran taas odoteltiin rauhassa sitten piti ponnistaa vaikken taaskaan tuntenut mitään tarvetta sille. Ja yhtä kauheeta ponnistaminen oli nytkin. Muistan että olen mm. huutanut kätilöille että "älkää, lopettakaa" ja huitonut heitä :D Molemmilla kerroilla usko on alkanut todellakin mennä koko touhuun, mutta kummasti se vauva sieltä sitten tuli n. 20min ponnistuksella, klo 18. Tosin lopussa sydänäänet alkoivat laskea ja puhuivat siinä jo imukupista jolloin vissiin sain jostain pelon takia voimia ja sain vauvan pihalle. Huutoa ja kiroilua kyllä riitti siis. Repeämiä ei tullut ollenkaan, mutta häntäluuni murtui rytäkässä. Sitä en itseasiassa tuntenut, alkoi sitten myöhemmin vaivata.

Siinäpä ne päällisin puolin. Joka kerta itkettää kun noita synnytyksiä miettiikään. Ja vaikka oikeestaan ne on menneet aika nappiin, niin silti tällä kertaa pelkään aina vaan enemmän. Ensi kertalaisia en kuitenkaan halua pelotella, sillä eihän tuo nyt ole kuin muutama tunti elämässäsi...ainakin mulla...ja kivut niin ihmeellistä kuin se onkin katoaa kun vauva on pihalla. Ja puudutteen on kyllä todella hyviä tänä päivänä, miettikää millaiset ajat ovat olleet äitiemme ollessa raskaana, ainakaan mun äiti ei ole ikinä saanut mitään kipuihin ja kummasti viisi lasta silti tehnyt.
Mutta nyt vähän ruokaa tekemään, parin tunnin päästä sitten sinne neuvolaan. Tuun kertoon kuulumiset!

Muisku 27+4
 
imetystyyny itse tykkäsin kyllä, varsinkin kun on vähän pienempi tuo rintavarustus niin vauva täytyy saada pidettyä aika ylhäällä et yllää tissille ja toi kunnon imetystyyny auttoi siinä kyllä kaikista parhaiten ja vauva pysyi tukevasti siinä verrattuna tavalliseen isoon tyynyyn. Nyt kakkosen odotuksessa on ollut hyvä tuki yöllä vatsalle kun pitää sitä tos edessä ja polvien välissä :)

Vaipparoskis Meinaan ostaa nyt ihan kunnollisen siihen tarkoitetun roskiksen missä on ne pussit valmiina ja sulkee hajut sisäänsä, pienellä ei tosin just haise mut edelleenkin kun ton 2v:n vaippoja tulee niin nyt haisee :/ Eikä joka välissä ole mahdollista tyhjennellä/viedä.

Mut noi tulee varmaan ihan jokaisen oman kokemuksen mukaan ja todellisen tarpeen huomaa vasta käytännössä :)


Kohta pitäis soitella neuvolaan... Illal soitin jo äippäpolille kun toi paine tonne kohdunsuulle/alavatsalle käy ihan sietämättömäks. Ja sitten noi supistukset, eilen 6 kipeää tunnin aikana ja samalla tota painetta. Neuvona ottaa panadol 1g ja lepoa. Illal viel helppo mut päiväl ton esikon kanssa on sit helpommin sanottu kun tehty :)


Hyvää loppuviikkoa!

Astre ja vauva 25+4
 
terve taas!

imetystyynyn hommasin aikanaan kirpputorilta 4e ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Auttaa kun imettää istualtaan jne. sitä voi sitten myöhemmin käyttää tukena lapsen takana kun alkaa istua ja kaatua taaksepäin. Itse ajattelin eka kokeilla miltä se tuntuu ja toimii.. uutena tuolla on aika kova hinta. Synnytyssairaalat on myös täynnä noita tyynyjä joita voi kokeilla kun alkaa sitä imetystä käynistelemään.

vaipparoskista meillä ei ole ollut. Ja eipä toi haittaa jos sitä roskapussia viedään usein pois. :)

hyvää päivänjatkoa!!!

huomenna poksuu 28 !!!:heart:
 
Imetystyyny ja vaipparoskis Ei oo ollut kumpaakaan. Eikä varmasti toisellekaan hankita. Mies yleensä huolehtii senverta usein noi roskikset,että ei tartte murehtia hajuista. :)

Sokerirasitus takana. Eka arvo oli 5.3. Viimeksi oli 4.9. Saa nähdä mitä ne muut arvot on. Huomenna voi kysellä tuloksia. :)
 
millis eikös tuo 5,3 ole juuri se eka arvo jolla saa rd-diagnoosin. Ainakin käypä hoito suosituksen mukaan on, ja viime raskaudessa sain sillä tuomion heti vaikka muut oli selkeesti rajojen alle. Nythän mulla oli paasto 5,5 eli ei enää ihan rajalla.
 
Moikka!

Mulla oli imetystyyny lainassa kaverilta, mutta jäi tosi vähälle käytölle. Toisaalta testasin sitä vain silloin ekoina päivinä, kun kaikki imetysasennot oli vähän hakusessa muutenkin..

Myöskään vaipparoskista ei ole ollut, mutta saattaa olla että sellainen hommataan. Mä oon myös pitänyt sitä turhimpana kapistuksena ja ajatus siitä, että muovia kääritään muoviin on kamala!! Ja meillä kuitenkin osakestoillaan, joten eiks se vähän tasoita.. :)

Joku (yritin selailla, mutten löytänyt..) kirjoitteli tossa aiemmin RINTA- JA SELKÄPISTOKSISTA! Mulla on ollut kans niitä ja on tosi epämiellyttävän tuntuista. Ekalla kerralla olin varma, että saan sydärin.. : /

Mua on supistellut nyt jonkin verran. Lähinnä on siis ihan kivuttomia, mutta toissayönä heräsin tositosi kipeään supistukseen.. Tänään kävin viemässä näytteet labraan, joten katotaan jos sieltä selviää syy. Neuvolalääkäri mulla on ens viikolla, joten tuleepahan paikat tsekattua. Toivon vaan, ettei noita nyt useammin tule.. Esikoisesta ei oikeestaan supistellut, kuin vasta synnytyksessä! Myös paineen tuntua ja ihme jomottelua on ollut alavatsalla ja -selässä.. Aika sama tilanne kuin Astrella kun päivät tulee touhuttua esikoisen kanssa niin on tosi hankala lepäillä..

Silona 26+4
 
Heippa!
Vaipparoskista tai imetystyynyä ei ollut esikon aikaan enkä niitä tarvinnut tai kaivannut! Nyt sain imetystyynyn ilmaiseksi sukulaiselta, katsotaan tuleeko käytettyä!

Esikon syntymä oli pitkä mutta ihan hyvät fiilikset jäi silti. Supistukset alkoi yöllä 4 aikaan ja "jäi päälle" saman tien.. eli mulla ei tullut taukoa ollenkaan vaan koko aika oli supistus päällä ja siihen päälle tuli kipeitä supistuksia. Oltiin sairaalassa aamupäivällä 10 aikaan ja mitään ei ollut tapahtunut mutta koska olin niin kipeä ottivat sisään. Koko päivä kärvisteltiin enkä pystynyt liikkumaan koska olin "jumissa" kun koko aika supisteli.Suihku oli ainoa missä oli hyvä mutta sieltä pois tulo kamalaa..
Illalla sain kun olin auki 4 cm, epiduraalin ja se oli taivas.. vei kivut ja olin iloinen ja höpötin kuin mikä.. enkä pystynyt nukkumaan kun olin ihan pirteä kun kivut lähti ..
Yöllä puhkaistiin kalvot ja sain oksitosiinia ja epiduraalia kipupumpusta useaan otteeseen yön aikana! Mies nukkui säkkituolissa tyytyväisenä ja kätilöt hyppi sen yli...
Aamulla vihdoin klo 10 olin 10 cm auki ja pääsin ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti 1 1/2 h mutta terve ja hyvinvoiva poika syntyi hieman ennen puoltapäivää! Ja samantien kun vauvan sain syliin, olin virtaa täynnä ja kätilöt sai toppuutella ja käski istua kun olin jo laukkuja pakkaamassa ja kantamassa osastolle lähtöä varten!

Omaa napaa vielä sen verran, että alapään turvotukselle ja jomotukselle olen löytänyt syyn... on sitten tosi kivan näköiset suonikohjut tuolla alhaalla.. voi jösses.. eipä ollut esikosta moisia.. onneksi on lääkärineuvola ensi viikolla.. jos kehtaan mennä, ei ole nätin näköinen värkki mulla.. mutta onneksi ilmeisesti pitäisi lähteä synnytyksen jälkeen pois! Pelkään vaan että multa kielletään jumpat ja sairasloma mun työssäni olisi kauhistus.. mutta ei ne onneksi niin paljon haittaa. Illalla pitkän päivän jälkeen on tosi turvoksissa ja kipeet!

Mutta nyt annan muille puheenvuoron myös!

Hipu+pikkuveli 26+1

P.S huomenna eka sokerirasitus, yök... en joutunut esikosta ja nyt jännään onko jotain kun olen neuroottinen näiden syömisieni ja painonnousun kanssa. Mun mielenterveydelle ei sovi tällaiset testit ollenkaan... Heh..
 
Imetystyyny On meillä ollu ihan ehdoton. Kädet jää vapaiks ja hartioita ei tarvitse jännittää. Niin kun joku muukin sano niin se käy myöhemmin hyvin vauvan selän taakse tueks kun ei istuessa tahdo tasapaino pysyä. Monesti pieni vauva nukahtaa syötyään niin tyynyn kanssa saa kivasti siirrettyä sohvan nurkkaan nukkumaan.

Vaipparoskista meillä ei ole ollut, ihan tavallinen kannellinen roskis. Samalla kun viedään tavallinen roskis ulos niin tyhjennetään vaipat samaan pussiin.

(.) Mulla piti tänään olla tehokas itseopiskelupäivä kun pk:ssa on vielä valokuvauspäivä. Hyvinvointiyrittäjyyttä ja sairaanhoitaja yrittäjänä aiheista olis pitäny lukea. Yritin aamusta innostua asiasta mut sit totesin että mä oon niin väsyny et pakko mennä sohvalle lepäämään. Lopputulos oli lähes 2 tunnin päikkärit, yöllä nukuin jo yli 8 tuntia. Ihan järjetöntä tää väsymys kun normioloissa pärjään hyvin 6 tunnin unilla niin nyt tuntuu ettei mikään riitä. |O
 
Vaipparoskis: Harkitsin aikanaan mutten sitten raaskinut ostaa. Isohko poljinroskis on meillä vessassa. Ei pääse heti kakan tultua kerrostalossa roskakatokseen viemään, joten toi pitää hajut piilossa ihan hyvin.

Imetystyyny: Mulla oli sellanen, mutta ekat parisen kuukautta imetin oikeastaan vain makuullaan, muu ei onnistunut. Sitten se imetystyyny jotenkin unohtui ja tuli käytettyä tavallista tyynyä tai ei mitään.

Lääkärineuvola: Tänään oli ja kaikki ok. Sf-mitta mitattiin nyt vasta ekan kerran. Oli tosi mukava lähes kuusikymppinen (?) naislääkäri. Ihanan asiantunteva ja muutenkin mukava. Jännittää muutenkin aina noi sisätutkimukset, niin oli kiva, kun on mukava lääkäri edes!

Synnytystarina: Tässä tulisi helpotusta kaikille ensisynnyttäjille, joilla pelkoja! Mulla oli helppo ja puudutusten takia täysin kivuton synnytys. Edes ponnistus ei sattunut. Supistukset sattuivat tosi paljon ja olivat sen verran voimakkaita, että oksensin monta kertaa. Niitä joitain tunteja kestin, jotta avautumisvaihe ei pitkittyisi, mutta olipas ihanaa sen jälkeen, kun lääkäri tuikkasi spinaalin selkään! :) Synnytys oli lyhyt. Supistukset tuntuivat vain ja ainoastaan selässä, minkä vuoksi tajusin synnytyksen olevan käynnissä vasta siinä vaiheessa, kun selkäkivut tulivat säännöllisesti viiden minuutin välein. KOtona olin sitten enää kaksi tuntia ja sairaalassa ehdin olla vain neljä tuntia, ennen kuin poika syntyi. Jäi tosi hyvä fiilis koko hommasta. Imukupilla jouduttiin vauva ottamaan pois, kun sydänäänet alkoivat laskea ja siksi jouduttiin myös väliliha leikkaamaan, mutta eipä siitä mitään ongelmia tullut. Toivon kaikille ensisynnyttäjille ja toki muillekin yhtä mukavaa kokemusta.

tetku ja rv 28+1 Taitaa olla jo vika kolmannes siis menossa!:O
 
Heip

Mukava päivä takana ihana ystävän kanssa!! :) Sai välillä vähän muutaki ajateltavaa kotitilanteen sijasta.

Kävin taas vähän ostoksillakin :) Lapittaren vinkistä lastetarvikelliikeessä ja sieltä löyty aivan ihana mobile sänkyyn eikä ollu ees pahan hintanen ku sai alennusta 20% :) Pentikiltä löyty myös aivan ihan vihreä kirahvi pehmo,niin sulonen että ihan pakko oli ostaa :heart:

Itelle en löytäny en sit yhtään mittään henkkiksen äippävaate osato oli täynnä mitä hirveimpiä riepuja eikä tän kaupungin toisessakaan äippävaatteita myyvässä liikkeessä ollu mitään kivaa :( Eli pakko kulkea edelleen vähän lyhkäsiksi jääneissä t-paidoissa ja huppareissa jokka just ja just menee päälle :/

no jospa tässä joku päivä lähtis junaileen ittensä ouluun siskon luo ja sieltä kattelin kivoja vaatteita itelle :)

Höyhen ja Tonttu 28+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kahlan
Äippäpolil käyty ja kohdunkaula oli lyhentynyt lähes sentin kahdessa viikossa (uä mittauksia molemmat joten aika luotettava). Kohdunsuu pehmeä ja kevyesti auki niinkun jo viimeksi, ei osannut lääkäri varmasti sanoa mahdollisesta muutoksesta kun oli eri lääkäri kun viimeksi. Nyt sitten vaan lepoa, lepoa ja lepoa :) Ei saa nostella mitään ja mahd. paljon makoilla jalat ylöspäin, heti jos taas enemmän supistelee niin näytille.

Niin ja oli poikittais/perätilasta kääntynyt rt ja pää tosi syvällä lantiossa kiinni kohdunsuulla, sisäkautta kun ultras niin laite oli jo melkein ulkona kun päänreuna vielä näkyi kuvassa. Se tekee ainakin sitä paineen tunnetta kuulemma :)

Jospa tää tästä ja masussa viihtyis ainakin pari kk vielä, mielellään ihan sinne joulukuulle. Tietysti nytkun on merkkejä ja toiveita ettei sit ainakaan yliajalle mennä niin ihan varmasti käynnistys sitte edessä :D

Astre ja vauveli 25+4
 
Imetystyynyä ei ole kenenkään aikaan ollut ja hyvin olen pärjännyt tavallisella tyynyllä sen minkä olen imettänyt.

Vaipparoskis meillä on vessassa kannellinen raskis johon ollaan heitetty myös vaipat ja hyvin ollaan pärjätty.Varsinkin nyt kolmannen aikaan kun ollaan pääasiassa kestoiltu niin vaippoja ei tule kuin yksi päivässä (yövaippa) jossa vaan pissaa niin rupea edes haisemaan eikä roskista tarvitse jatkuvasti tyhjentää.

Pari oli kiinnostunut siitä miksi mun pitää miettiä sitä synnytyksen käynnistämistä eli siksi kun mulla kaikki kolme lasta on tullut syöksymällä ja viimeksi ei ehditty edes sairaalaan joka olisi hyvin toivottavaa.Ja kun on tälläinen tausta ja pitkä synnytysmatka niin mahdollisuudet ehtiä sairaalaan on olemattomat.

Mutta nyt lapsille iltapalaa.
 
Poppeliini En osaa sanoa. Labratäti sanoi,että on ok arvo. Kysyi vaan,että oonko syönyt jotain herkkuja parin päivän aikana. Jos kosahtaa niin sille ei voi mitään. Viimeksi oli kaikki arvot alle 5. Mulla on perheessä niin vahva diabetespohja,että ei tuu onneksi yllärinä jos jotain on. Ruokavaliokin on tuttua jos se vaan riittää.
 
Mulle äiti teki imetystyynyn, mutta jäi oikeastaan kokonaan käyttämättä! Imetin makuuasennossa pääasiassa, koska "en osannut" muuten!??! :LOL: Jospa nyt toisen kohdalla oppisin, heh.

Varsinaista vaipparoskista ei oo ollut, ei varmaan hankitakaan. Ehkä isompi kannellinen poljinroskis tulee hommattua vaippoja varten.

Tänään aamu alkoi kehnosti kun poika potkaisi mua mahaan! Mähän säikähdin ja aloin itkemään siinä. Ja se sattuikin. :( Istuttiin sohvalla ja kun tuon pojan liikkeet on niin arvaamattomia, niin jotenkin heittäytyi siinä selälleen ja ehti potkaista. Ei kai siinä ihmeempää vahinkoa käynyt, mutta jostain syystä minulla on nyt toiselta puolelta selkä vähän kosketusarka ja samalta puolelta maha myös vähän arka. Siis vastakkaiselta puolelta mihin se penteleen potku osui..!!??

Vauvan asennosta piti kommentoida, että mun mahassa pötkötellään poikittain, ainakin osittain. Pää tuntuis olevan vasemmalla alhaalla ja potkuja tulee oikealle ylemmäs. Joskus tuntuu että tämä tulokas on ihan kohdun pohjalla ja pienetkin liikkeet tuntuu ikäviltä esim täyttä virtsarakkoa vasten!!
 
miida meillä kans koira innostuksissaan on välillä kerinnyt hypätä mua vasten niin että olen säikähtänyt, mutta ei siitä onneksi ole mitään vahinkoa ollut, hetken on tehnyt kipeää ja säikähdyksestä toivuttua kaikki on ollut ok.

Meidän vauva tuntuu kans olevan paljon poikittain tai viistossa, sekä välillä litistelee rakkoa kurjasti! Toinen sen bravuuri on ängetä itseään jotenkin tonne mun oikeanpuolen kylkiluiden sisään, ei ole mukavaa!
 
Huomenta!

Vauvan tarvikkeista Niitä tuntuu olevan joka lähtöön ja rahaa saa palamaan kuinka paljon haluaa, mutta vähemmälläkin pärjää. Meillä ei ole ollut imetystyynyä (tavalliset toimineet myös) eikä vaipparoskista, joutuu viemään roskia siihen tahtiin muutenkin, ettei kauan ehdi haista. Ja tosiaan ihan pienellä vauvallahan ne ei edes juuri haise. Imetystyyny voisi olla kätevä, mutta ei vain jostain syystä olla hommattu.

Tälle viimeiselle ollaan kyllä osteltu kaikkea hassua ja ehkä turhaakin (huutonetistä ja kirppareilta) ja välillä naurettukin, että miten sitä on viisi lasta pärjännyt ilman tätäkin... No, kai sitä viimeisen kerran saa vähän hifistellä! ;)
Vauvatarvikkeita saa tosiaan käytettynä edullisesti ja kun ei enää itse tarvitse niin uudestaan kiertoon vain. On kovin lyhyt aika, ettei monetkaan tavarat/vaatteet ehdi pahasti kulua.

Mä laitoin eilen vauvan pinnasängyn valmiiksi! Vaikka ajattelin, etten ennen marraskuuta...
Mutta jouduin tekemään pari huonekalusiirtoa, niin samalla tuli tyhjä paikka pinnikselle. Seliseli! :D
Laitoin pinnasuojan ja katoksenkin, voi kun on söpö! :heart: Pientä pesänrakennusta havaittavissa siis!

Eilen tuli ekat harkkasupparit sitten alkuraskauden. Ei ne vielä satu, onneksi, kunhan hieman kiristelee.

Vatsan kokoa on muut ihmetelleet. Itse en sitä ihmettele, joka raskaudessa kasvaa nopeasti isoksi. Kaksosepäilyjä kuulen aina! =) Eihän se vauva vielä iso ole, mutta sillä on hyvät turvatyynyt ympärillään! :D

Miksei aika kulu?! Päivät kyllä menee sutjakkaasti eteenpäin, mutta tuntuu, että jouluun on aina yhtä pitkä aika! Malttamaton vai, minäkö? ;)

Hippuliinu ja Villis 25+3
 
Täälläkin ollaan jo niiiiiiin malttamattomina :heart: Tulis jo joulu ja sitten ihana , oma pikkuinen:heart: Niin,ja sitä ennen odotan kyllä jo äippälomankin alkua! On kyllä tosissaan alkanut fysiikka tökkimään töissä ja välillä on tosi kurja olo. Joudun olemaan koko päivän jaloillani töissä ja se kyllä tuntuu, esim.eilen oli VALTAVA paineen tunne alhaalla ja huono olo/tuskan hiki iski kun en ehtinyt edes pitää taukoa/syödä jotain pitkällä aika välillä. Koko ajan kyllä mietin että kuinka pitkään sitä oikeasti pystyy olemaan hommissa. Ens viikolla on lääkärineukka joten ihanan huojennuttavaa päästä tarkistuttamaan kohdunkaulan tila!

Olipa helpottavaa lukea myös positiivisia synnytyskokemuksia!!!!!!! :flower: Ja kaikissahan niissä on aina esillä se ihana, rakas palkinto joka on kaiken vaivan arvoista eli tykkään kyllä lukea synnytyskertomuksia muutenkin ja varautua pahimpaan ja parhaimpaan....;)

Miltä harjoitussupparit tuntuu? Oon tässä mietiskellyt että onkohan mulla ollut niitä?!?

VAPAA viikonloppu tiedossa ja lähdetään Tampereelle shoppailemaan ja nautiskelemaan!!! IHANAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D Tämä taitaa löytää jotain kivaa pientä myös masuasukille... ;)

Ihanaa viikonloppua kaikille masuleille :wave:
 
Mä odotan malttamattomana lääkärineuvolaa viikolla 30, sillä olen päättänyt kituuttaa töissä sinne asti. Meillä loppuu yks projekti töissä myös siihen, niin voisin hyvillä omilla tunnoilla antaa periksi ja jäädä saikulle. Ei tämä kyllä mitään elämää ole, juuri ja juuri jaksaa raahautua aamulla töihin. Väsyttää niin perkuleesti, nukuttua ei oikein lonkkasäryiltä saa, kotona hommat seisoo ja meitsi on aina joko väsyny tai pahalla tuulella. Olis kiva alkaa jo "nauttimaan" tästä raskaudesta, varsinkin kun on tiedossa että tää on viimeinen mahdollisuus tehdä se... :snotty:

Fiilistelen kyllä kieltämättä välillä sitä aikaa kun joulukoristeita aletaan lisäilemään, kynttilöitä polttelemaan ja sitten tuhisee se ihana masuasukki vaikka tissillä... :heart::heart:
Todellisuus ei varmaan ole kuin ihan pikkuhetkittäin tuollaista, mutta mukava sitä on silti odottaa!

Jennynny +neljäs 28+5
 
Hip Hei!

Tulipahan tirautettua eilen illalla ensimmäiset itkut kivusta, johtuen tästä raskaudesta! Närästys oli niin valtaisaa ja alkoi jo ennen maate menoa. Yleensä on alkanut vasta makuulla, mikä on jotenkin ymmärrettävää, mutta nyt... AAARGH! Tuntuu, että toinen pötköttelee kantapäät mun kurkussa ja potkottelee siitä sitten ihan kiitettävästi. Painoin kämmenilläni illalla ihan tosissaan vastaan mahan päältä, kun hapot nousi... Jos tämä tällaisena jatkuu loppuajan, niin tuskaa tulee olemaan!!! :'( Lisäksi kaksi edellistäkin yötä on tullut valvottua. Onneksi on viikonloppu edessä!

Tiistai-iltana "eksyin" kaverin luo Me and I -kutsuille. Itseni tuntien tiesin, että tilaamatta en tosiaan pysty olemaan... Vaavi saa sitten pöllöbodyn ja –housut, sekä tassupipon. Niitä suloisia tassuhousuja (jotka joku kertoi aiemmin tilanneensa!) ei ollut varastossa. Pitäisi tilata myöhemmin erikseen, joten taitaa (onneksi) jäädä. Myös tämä äiti saa itselleen housut ja jakun… :whistle: Olivat muuten vaatteet livenä paljon kivemman näköisiä kuin netistä katsottuina… Tässä kuitenkin linkit, jos joku haluaa tutustua...

owls body
pants with owl in the pocket
hat with one paw
cardigan
yogapants

Eilen käytiin myös asiakasomistajapäivillä Prismassa. Ostettiin kaikkea pientä tuiki tarpeellista, tutteja, tuttipulloja, vaavin pesuaineita jne… Myös itkuhälytin tarttui mukaan. Montaa juttua ei enää puutu, jotta pienellä on kaikki valmiina.

Hippuliinu, pitäisiköhän minunkin alkaa jo ehdottaa miehelle sen pinniksen kantamista alakertaan ja sitten kasaamista… Ihan vain vaikka verukkeella, että muutkin on jo laittaneet! Sehän on ihan hyvä syy!! :D

Alkaa muuten myös KOLMASkymmenes viikko! :O Hurjalta kuulostaa… Toivottavasti loppuaika kuluisi nopeaan, eikä vähiten näiden lisääntyvien vaivojen vuoksi. Noin viikon päästä on sitten taas neuvolaa tiedossa… Kolmekymmentä kun saadaan täyteen!

SariP ja Pömppä 29+0 :heart:
 
Miimau Harkkasupparit on sellaisia, että vatsa menee pinkeäksi kuin kutistuisi/tiivistyisi hetkeksi koko paketti! :D Mutta niiden ei kuulu sattua.

SariP Kun kaikki muutkin on aina hyvä selitys! :D Meillä mies jo aiemmin ehdotti, että kasataanko pinnasänky jo, kun tiesi kuinka malttamattomasti sitä odotin. Mutta itse yritin sinnitellä... huonolla menestyksellä näemmä. ;)

Hippuliinu ja Villis 25+3
Toisilla jo kolmekymmentä lähestyy..nyyh! ;)
 
Tulipahan tuosta itkusta mieleen... Mä en yleensä paljon tirauttele, nyt raskaana ollessa kyllä enemmän, mutta kivusta en yleensä. Olen enemmän sellaista kiroilijatyyppiä :rolleyes: Mutta tänä aamuna heräsin, venyttelin varovasti jalkoja ja auts! Hirveä suonenveto toisessa pohkeessa. pikkuisesta liikahduksesta iski aina uudelleen ja uudelleen, varmaan 8-9 kertaa. Täytyy myöntää että ulvoin kuin pikkuvauva... Kaikki heräs katsomaan että ketä teurastetaan:O
 
Meillä kuopus siirtyi pinnasängystä pois vasta pari viikkoa sitten joten on jo tuossa valmiina...tietty uudet petivaatteet vielä tarvii. Alotettiin just vaatehuoneen remontti, tai siis saatiin seinät revittyä auki. Tänään tarvis vähän hakee lisäeristystarvikkeita (kaks sivua kun on ulkoseinää ja vaatehuoneessa on yleensä tosi kylmä talvisin) ja seinälevyjä. Saas nähdä milloin saadaan tuo sitten valmiiks. Ikeasta oon katellu säilytyshyllyjärjestelmät jo siihen valmiiks. Rahaa vaan palaa sitten tuohonkin hommaan, mut ihanaa kun pääsee järjesteleen vaatteet kunnolla, ne kun väliin loju vaan sielä lattialla kun ei enää tienny mihin niitä tunkis.

Eilinen neuvola meni sitten valituksen merkeissä. Avasin sanaisen arkkuni kyllä sen osalta kerrankin :whistle:, mutta kyllä sitä syytäkin on ollut. Paino oli noussut taas riittävästi, n.700g/vko eli nyt tullut sitten 14kg alusta alkaen. Tätä menoo mulle tulee joku 25kg ainakin raskauden aikana, mitenkähän senkin sitten taas saa pois?? Pissa oli puhdas, paineet hyvät ja sydänäänet kans. Pikkuinen oli nyt ekaa kertaa raivotarjonnassa, mut illalla kyllä mielestäni potkut osuivat taas kylkiin ja ehkä enemmän vielä tuonne alaviistoon, eli taitaa se sielä vieläkin pyöriä kovasti. niin joo ja sf-mitta oli 29, eli paljon isommalla masulla tässä nyt mennään kun edellisissä raskauksissa.
Nyt lähen vähän shoppaileen, tuntuu ettei oo oikeen enää mitään päällepantavaa. Legginssejä oikeestaan vaan oon käyttäny kun äitiyshousut resoreineen tuntuu tosi inhottavilta, mut en tiä pärjääkö leggareilla sinne joulukuulle asti jäätymättä. No, katotaan nyt löytyykö mitään kivaa.

Muisku 28+5
 

Yhteistyössä