***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Höyhen, tsempit täältäkin! :hug:
Samoin tsempit metsätehdelle...

(.)
Viikonloppuna kävin konsertissa ja kun oli suureksi osaksi aikamoista heviä, niin desibelit oli melkoisen kovalla. Kaveri masussa pisti myös metelin päälle heti! Toivottavasti oli vain bailausta, eikä kritiikkiä musaa kohtaan, koska äippä ainakin tykkäsi kovasti! :) Kyseessä oli Apocalyptican aivan loistava keikka!!

Viikonloppuna sitten pyykkäilin myös vauvan vaatteita. Äitiyspakkaus kun tuli perjantaina, niin ne koneeseen ja kaikki muut jo ostetut, jotka vielä olivat ilman pesua. Alkaa jo näyttää hyvältä. Ihan niin paljon ei ole kyllä bodyja kuin Poppeliinilla! ;)

Kaverini sai eilen tytön! Kaikki oli mennyt suhteellisen kivuttomasti ja noita tarinoita lueskellessaan ei tosiaan voi kuin toivoa sitten omalle kohdalle jotain muuta kuin ihan sitä kauheinta... Yliaikakontrolliin olisivat olleet menossa, mutta vedet olivat menneet aamuyöstä ja sitten aamulla sairaalaan. Iltapäivällä oli jo tyttö sylissä ja kaikki hyvin. Meiltäkin isäntä pääsi illalla sitten tunnin varoitusajalla varpajaissaunaan! :D Rauhallista oli ollut, kun aamulla piti tietty melkein kaikkien töihin mennä.

Työmotivaatio nollassa, mutta yritetään kiinnostua... :whistle:

SariP ja Pömppä 28+3

Höyhen Tsemppiä, joskus se vaikein päätös on kuitenkin loppupeleissä se oikea.
Metsätähti Musta tuntuu aika usein että ollaan "kohtalontovereita", molemmilla neljäs lapsi, nopeat synnytykset jne. Mullakin miehen kanssa väliin iskee suurtakin kriisiä, ja tunnen suurta sympatiaa sua kohtaan, vaikkakin juuri tuossa vauva-asiassa meillä mies on aikas ihana. Tsemiä!
Mango Maitohappobakteerit ja piimä olis varmaan tarpeen meilläkin :)

Synnytyksistä En tainnut tarkemmin kertoa noista omista, ja kun sitä tuntuu olevan täällä ilmassa, niin jaanpa omani nyt sitten:
1.synnytys Alkoi vesien menolla. eka kertaa asialla oltiin, niin soitettiin toimintaohjeita ja sanottiin että tulla ihan rauhassa vaan vähitellen sairaalaa kohti. Päästiin saliin, makoilin altaassa, kunnes alkoi oksettamaan. 4 senttiä auki ja nousin sänkyyn kivunlievitystä varten. Sain kohdunkaulan puudutuksen ja synnytys eteni ihan ok. Kätilö kehoitti kokeilemaan palloa, kaurapusseja jne, kunnes ilmoitti että paikat on auki ja sirryttiin ponnistamaan jakkaralle (oma toivomus). Ponnistuksesta pääsi jonkin ajan jälkeen ihan perille, ja tyttö syntyi 6,5h kestäneen synnytyksen jälkeen. Katetroimaan jouduttiin jakkaralla, koska pissaa ei enää tullut vaikka yritin käydä asialla. Rakko kuitenkin "teki kipeää" kun yritti ponnistaa. Myös eppari leikattiin. Olo oli jälkikäteen mainio, itse kävelin osastolle nukkumaan.
2.synnytys Alkoi suppareilla Salkkareiden jälkeen. ;) Laitettiin esikoista sänkyyn ja soitettiin amma paikalle. Yhtäkkiä keittiönpöytää kiertäessäni (ympyrän kulkeminen auttoi:LOL:) alkoi oksettamaan ja totesin miehelle, että mä olen varmaan sen neljä senttiä auki, että meidän pitää pitää kiirettä. Automatka ei ollu järin mukava, ja sairaalaan päästessä kiristelin hampaita kun kyseltiin puhelinnumeroita sun muita tärkeitä tietoja. En suostunut makaamaan käyriin ennenkuin pääsin saliin, joten pääsin sinne suoraan.:saint: Paikat auki 6 senttiä ja kätilö kysyi että haluanko jotain kivunlievitystä. Halusin ja se laittoi lekurin hakuun. Kuinkas ollakaan siinä ilokaasua siemailessa tuli sellainen olo että joku painattaa (ei siis päästy niistä käyristä pois) ja pikkasen "puskin alaspäin" ja huomasin että se auttaa oloon. Kätilö tuli kohta huoneeseen tarkistamaan tilannetta ja komensi heti jakkaralle, ilmeisesti pää oli tulollaan jo. Silloin tunsin ihan kunnon ponnistussupparit. Niitä voi oikeastaan kuvailla sellaiseksi oloksi kun oksennus tulee, sille ei voi enää mitään. Ponnistus koski paljon enemmän kuin ekassa, ja oli vain muutaman minuutin. Kätilö yritti sanoa että pidättele, niin ehtii paikat venyä, mutta se syöksynomainen tarve ponnistaa ei totellut kätilöä... Synnytyksen kesto 4h, olo oli ihan ok. Poika alkoi imeä heti rintaa paidan alla, ja kävelin itse osastolle.
3.synnytys Meni vedet nukkumaan mennessä. Soitettiin heti amma paikalle, muttei uskallettu jäädä odottamaan sitä, vaan lähdettiin vastaan, ja moikattiin matkalla. Ei supistellut säännöllisesti ennenkuin päästiin sairaalan pihaan, jolloin alkoi nonstoppisupistukset. Arvatkaa olinko yhteistyökykyinen? Samantien saliin, ja ilokaasua naamaan. Ei auttanut kun supistukset olivat päällä ihan kokoajan. Kätilö luovutti tietojen kyselemisen ja mies alkoi täyttämään ammetta, kun olin ajatellut synnyttää sinne. Supistukset olivat aivan kauheita, käyrä ei laskenut välillä ollenkaan, ja puoli tuntia salissa olon jälkeen kätilö nostijakkaran lattialle ja sanoi että amme ei taida ehtiä täyttyä ennenkuin tämä lapsi syntyy. Tutut ponnistussupistukset tulivat, kun hetken aikaa odoteltiin rauhassa istuvassa asennossa. Tosin kohtu oli niin sekaisin, että se supisteli vielä normaaleitakin supistuksia sekaan. (Ponnistussupparit eivät itsessään olleet kipeitä, vain venyminen sattui.) Poika syntyi kasvot edellä kätilön syliin. Toinen puoli naamasta oli mustana, koska sillä oli käsi poskella koko matkan ajan. Synnytyksen jälkeen tuli kauhean kylmä, peräsuolta särki aivan julmetusti, koko kroppa oli ihan hajalla. Meinasin pyörtyä suihkuun mennessä, ja otin petikyydin osastolle. Jälkikäteen olo oli kaikista kauhein, en ehtinyt millään lailla henkisesti tai fyysisesti synnytykseen mukaan. Kesto oli virallisesti 1h 15min, mutta se oli laskettu siitä hetkestä kun lähdettiin ajamaan sairaalaan. Lempeä synnytys tms. ei kuvaa tuota kokemusta millään tavalla. Keho teki jotain, itse yritin pysyä järjissäni, ja yhtäkkiä meillä oli lapsi...

Eli aika kauhunsekaisin tuntein odottelen neljättä "rutistusta". Antaisin aika paljon että saisin esim. tuon keskimmäisen uusintana:)

Ekakertalaisille antaisin ohjeeksi, että menevät luottavaisin mielin sairaalaan. Etukäteen voi ja kannattaa miettiä mitä toivoo synnytykseltä, mutta myös pitää mielessä että keho toimii itse, siinä tilanteessa ei ole loppupeleissä päättämässä sen toimimisesta. Se että varautuu "antamaan ohjakset omalle keholleen ja sen tavalle toimia" helpottaa asioiden sujuvuutta. Kätilöt ovat tottuneet näkemään erilaisia synnyttäjiä. (itse hoin viimeisellä kerralla v*ttu-p*rkele-s*atanaa taukoamatta. Kätilö oli syvästi uskonnollinen, tajusin vasta synnytyksen jälkeen:LOL:)

Jennynny +neljäs 28+1

• Tykkää
Reactions: Miimau ja jonna90
Synnytyskertomuksia on ollut aika reippaasti viime päivinä ja odottelenkin täälä että koska keskustelun aihe vaihtuu. En itse pysty lukemaan muiden kertomuksia synnytyksistä ennenkuin omani on ohi, muuten alan kuvittelemaan kaikenlaista ja panikoimaan jo etukäteen.. :(

Tänään olen menossa katsomaan meille uutta vuokra-asuntoa. Nykyinen on kaksio, mutta meillä on kolmio ollut haussa jo ennen kuin tiesimme odottavamme joten jos sinne vain saamme muuttaa niin olisi oikein mukavaa. Varoitusaika on toki melko lyhyt kun sinne saisi jo ensi kuun alussa muuttaa ja mies on tällä hetkellä ulkomailla töissä eikä tietoakaan koska tulee takaisin.. Joten saan ilmeisesti yksinäni aloittaa tämän muutto-operaation. Huomenna sitten varmistuu saammeko asunnon joten sitten aionkin aloittaa pakkaamisen että kaikki olisi pakattuna kun tavaroita saa aloittaa viemään. :)

Tästä loppuvuodesta tulikin melko vilkas ja jännittävä kun tässä kuussa saamme muuttaa, marraskuussa olisi meidän häämme ja tietysti joulukuussa odotamme maailman ihaninta joululahjaa. Jos kaikki menee hyvin, luulen että tästä tulee elämäni paras vuosi! (ellei lasketa vuotta jolloin mieheni tapasin.. :heart: )

Mä luen ihan mielenkiinnolla noita synnytysjuttuja. Kaikilla on niin erilaisia kokemuksia ja niinhän se on että synnytyksiä on yhtä monta ja erilaista kuin synnyttäjlääkin. Ei niitä oikeen voi suunnitella, mut tietty vähän miettiä et mitä haluais kokeilla jos mahdollisuus. En jaksa ite ainakaan nyt omiani kertoilla. Ei niissä sinänsä mitään kauheen kummosta oo tapahtunutkaan. Sen muistan että ekaan lähdin lähinnä mielenkiinnolla kun ei tiennyt mitä tulee eteen. Toiseen taas kauhulla kun tiesi ja nyt tuntuu et pelkään vielä enemmän vaikka SILTIKIN on jotenkin sellainen alkukantainen halu kokea se vielä. Se on kuitenkin niin ainutlaatuinen kokemus ja miehet jää paljosta paitsi kun eivät pääse siät kokemaan niinkuin koko raskautta.
TOsta peräruiskeesta pakko sanoa et ekaan sen sain, tokaan en ehtinyt ja oisin sen kyllä halunnut. Mä oon jotenkin niin arka ja häveläiäs ihminen että siinä salissa maatessani ja ponnistuksen aloittaessani ehdin vielä sellaistakin miettiä että en haluaisi siihen alleni kyllä päästää :ashamed: Ja kun oikeesti olo jo laitokselle lähtiessä sellainen olo että ois vähän isompi hätä niin oisin tosiaan halunnu sen peräruiskeen. On se kun tarvii tollastakin miettiä siinä hässäkässä, ihan ku kätilöt ei ois jo kaikkee nähnyt.

Siis viime yö meni taas ihan päin männikköä :kieh: Rintaan pisti koko yön niin ettei nukkumaan pystynyt kuin selällään ja mä en todellakaan osaa selälläni nukkua. SIt aina kun ehti vähän torkahtaan niin sit heräs siihen kun oli vaistomaisesti kääntynyt kyljelleen ja taas pisti niin kauheesti. Ja joku mainitsi et on myös sellasta kylkipistosta, niin mulla on kyllä sellastakin, mut tää mikä nyt vaivaa eniten niin sattuu ihan suoraan sydämen kohdalta. Ja ihan sama kummalla kyljellä makaa nin aina sattuu siis vasemman rinnan alle. Ihan siihen mihin rinta loppuu kuin pistettäis suoraan sydämeen. En usko että se kohtukaan ihan niin korkeella vielä on, ainakaan maha ei vielä ala ihan rinnanalta niinkuin sitten muutamien viikkojen päästä... en tajua mitä tää on.

Ai niin noista vauvan vaatteista. SIis mä en varmaan osta mitään vaatteita kun meillä on niin paljon kaikkee edellisiltä, mut kun niitä tossa viikonloppuna kattelin niin tuli mieleen et miks niitä tarvii pestä?? : / Ooks mä nyt jotenkin poikkeava äiti kun en aatellu niitä pestä enää? Oon aina edellisiltä kun joku vaate on jäänyt pieneks niin tietysti sen pessyt ja puhtaana varastoinut sellasiin kannellisiin muovilaatikoihin eli mun mielestä ne pitäs olla ihan käyttövalmiita.

Jeps, mut kohta töihin, nyt vähän eväitä katsomaan ja syömään. Tästä se viikko taas lähtee!!

Muisku 27+1

Mie tykkään kans lukea synnytyskertomuksia. Mutta ymmärrän vanillahia ja niitä joilla eka synnytys tuloillaansa, ku ei ole hajua siitä mitä edessä on, jos eivät halua kuulla synnytyskertomuksia tässä vaiheessa. Tietenkinhän se on uudelleensynnyttäjällekin sama, ei tiedä mitä edessä on, mutta erilailla, jotain hajua kuitenkjn on. :) Eka synnytys on itelläkin ollu. Silloin en vain osannut pelätä oikein mitään, ku ei mistään tienny mitään, mitä nyt oli lukenu ja kuullu toisten synnytyksistä. Niitä synnytyskertomuksia tosiaan on samanverran kuin on synnyttäjiäkin. Toiset kokee synnytykyksen kuin olisi isolla hädällä vessassa ja toisilla tosiaan se toinen ääripää, kuin työntäisi melonia ulos eikä se millään tule sieltä ulos tai jotain muuta yhtä hirveää. :D
Toista synnytystä mie odotin kauhulla ja kävin pelkopolillakin asian vuoksi. Siitä ei mulle mitään hyötyä ollu. Toinen synnytys auttoi kuitenkin pelkoon siitä selvittyäni ja ajattelin, etteihän se niin paha juttu aina olekaan. Nyt ei ole vielä pelottanu yhtään tuleva koitos. Mietityttää tietenkin, että mitä on taas tulossa, mut se ei tosiaan ole sellaista pelonsekaista kauhua.
Onneksi pystyy jättämään lukematta synnytyskertomukset jos niitä ei halua lukea. :)

Pitää vissiin jatkaa siivoamista
simuli 26+6

Kasvukontroolli ultrassa käyty tänään. Pikkuinen kasvaa keskikäyrillä omasta huonosta olosta huolimatta. Painoarvio oli 720g. Kaikki siis hyvin! Ja sukupuoliveikkauskin saatiin, tyttöä odotellaan! :) Sen voi tuonne listaan päivittää. Ihanaa kun pääsee pesänrakennusviettiään lopulta toteuttamaan. Voi kaivaa esikoisen vanhat vaatteet ja katsoa mitkä niistä tytölle käy ja sitten pääsee kirpparikierrokselle katselemaan uusia vaatteita. Aika paljon meillä kyllä on sukupuolineutraaleja vaatteita tarkoituksella ostettu, mutta ei kaikkea saa eikä ole halunnutkaan ostaa ruskean-vihreän-punaisen-keltaisissa sävyissä.

Synnytyskokemuksita luen mielelläni. Itselläni yhdestä kerrottavaa. Synnytys kesti ekasta säännöllisestä supistuksesta loppuun lähes vuorokauden. Kotona ehdin olla puolet ajasta ja suoli tyhjeni sinä aikana hyvin, joten peräruisketta ei tarvittu. Ammeeseen en toiste halua, siellä ei supistanut yhtä ainotta kertaa eikä synnyts siis edistynyt. Samoin kohdunkaulan puudute pysäytti totaalisesti synnytksen etenemisen vaikka supistukset jatkuivatkin. Siitä syystä sain oksitosiini-tippaa, joka teki olon kipeän tukalaksi. Loppusynnyts mentiin kuitenkin ilman kivunlievityksiä kun halusin vauvan ulos nopeammin. Eli aika luomuna haluan toisenkin synnyttää että ei tyssäisi kesken! Repeämiä tuli, tikit ei pitäneet ja kaikkea muuta "kivaa" synnytksen jälkeen niin että kivut kesti yli puoli vuotta. Edelleenkin alapaa kiristelee isommalla hädällä, mutta ei se ole estänyt hankkiutumasta uudelleen raskaaksi. Synnytystä kuitenkin pelkään, lähinnä noita pahoja repeämiä, joten jos ei vauva käänny nykyisestä perä-poikittais tilastaan mihinkään, vaadin sektion.

Raskausvaivoja on alkanut vähitellen tulla, liitokset on löystymässä ja välillä vihloo. Nukun huonosti tai siis lähinnä olen hereillä joka yö tunnin keskellä yötä! Ärsyttävää!! Onneksi pystyn nukkumaan vielä selälläänkin.

Lumine 24+3

Muisku78 itse ainakin joudun pesemään vauvanvaatteet uudelleen koska varastosta tarttuu sellainen tietty haju (vaikka lämmin onkin) niihin.

SariP kukaan ei varmastikaan tarvitse tätä määrää bodyja mitä meidän vauvalla on. Mietin jo että pitäisikö laittaa osa nyt jo myyntiin vai odotanko siihen asti kunnes ko. koko on ohitse...

Närästys on alkanut vaivaamaan melkein joka päivä. Rennie auttaa toistaiseksi ihan tarpeeksi, töissä olen ottanut myös gavisconia (auttaa vielä paremmin).

Huomenna olisi jälleen äitipolikäynti. Ihanaa päästä näkemään edes pieni vilaus vauvasta :heart:, ja ehkä kysyn vielä nyt kolmatta varmistusta sukupuolelle :D

Poppeliini ja tytsy 28+0(alkoiko muuten nyt viimeinen raskauskolmannes vai vasta viikon päästä???)

Viimeksi muokattu:
Täällä tänään käyty ekassa (ja viimesessä) lääkärinneuvolassa. Minua vähän ällötti se että lääkäri tonkii alapäätä ja yritin siihen sitten henkisesti valmistautua. Noooh, eka kävin terveydenhoitajalla, kaikki ok; verenpaine 114/70 (yleensä ollu vähän korkeampi) hemoglobiini 112, pissa puhdas ja painokaan ei ollu noussu ku 25g/vk!!! Vähänku olin yllättyny, ku luulin, että olis tullu monta kiloa :eek:
No sitte odottelemaan että pääsen lääkärille ja sitten ku huoneeseen pääsin, tämä tuumaa, että hän ei tee muuta kuin kokeilee mahan päältä asentoa ja kuuntelee sydänäänet, ei siis sisätutkimusta!! Olin niin hämmentyny, etten ees tajunnu kysyä, miksei se sitä tee. Vauva kuitenki oli rt:ssa ja syke 142. Sf oli muka 27!!! vaikka viimeks oli vaan 18. Mun mielestä kuitenki johtu siitä, että ku th mittas viimeks, se venytti mun läskimakkaroita ylemmäs, pois sieltä mittanauhan alta ja tämä lääkäri taas mittas jotenki tosi löysästi sen.. eli en ite oo kyllä milläänlailla huolestunu tuosta mitasta, ku tiiä että mitattiin ihan erilailla..

Mitään hankintoja vauvaa varten ei tarvi oikeastaan tehä. Talvihaalarin huusin kympillä ja joku fleece/villahaalari pitäs vielä hankkia. Vaatteitahan on paljon esikoisen jäljiltä, pitäs vaan käydä hakemassa ne pois lainasta :)

Jonna90 ja pikkukakkonen 27+3 <3

Mulla rupes nyt vaivaamaan, että olenko tehnyt jotenkin väärin, kun hain töihin yhteen paikkaan enkä kertonut olevani raskaana. Tänään sieltä soitettiin ja kutsuttiin työhaastatteluun. Olen tosi hermostuksissani nyt. Olisiko minun pitänyt kertoa hakemuksessa jo odottavani tai viimeistään nyt kun soittivat haastatteluun? Jotenkin noloa mennä maha pystyssä haastatteluun... :(

simuli

Moikka!

Lääkärineuvola takana:

Painoa on tullut +560g/viikossa eli yhteensä nyt koko raskauden aikana seitsemisen kiloa, saa nähdä pysyiskö kymmenessä kilossa koko raskauden saldo, toivoisin näin, painan nyt tasan 70kg ja hurjaltahan se luku vaa-alla näytti. Mutta edelleen mulla tullut kyllä kaikki paino näkyvästi vaan tohon mahaan, eli sikäli ei huolta.

Neuvolan täti kehui että mulla on harvinaisen kaunis maha :) Ja hän kuulemma näkee niitä melko paljon työssään ;)

Verenpainekin on edelleen ok, 129/75 ja hemoglobiini 132 (alussa oli 135).
Pissa oli puhdas. Sain nyt tietää veriryhmänkin vasta ja sen Rhesus jutun, ei vaadi toimenpiteitä eli oli ok.

Sf-mitta oli 25cm, mutta nyt vaihtui taas siis eri mittaaja niin enpä tiedä, tuntuisi luotettavammalta tuo jos olisi aina sama joka mittaa. Kuukausi sitten tuo mitta oli 22cm.

Pojun sykkeet oli 145 pintaan ja kovin meni karkuun kun kuunneltiin, närkästyi myös sisätutkimuksesta, kurvasi ihan kylkiluiden alle turvaan sörkkimisen ajaksi :D Kohdun suu oli kuulemma siisti ja kiinni.

Kaikki siis ok. Seuraava käynti on kuukauden päästä ja sit noi neuvolakäynnit alkaa ollakkin jo parin viikon välein.

Mun piti muuten viimeksi kommentoida kun olitte puhuneet synnytyksestä ja karvoituksesta, olen tottunut omaani siistimään ja ajattelin tietty pitää siistinä raskaudenkin ajan, lähinnä siis itseäni miellyttävänä. Vaan havaitsimpa että sinne alkaa olla hankala nähdä :D Saas katsoa miten sheivailu sujuu jatkossa kun näkyvyys häviää kokonaan...

simuli ei sun olisi tarvinnut kertoa, 2kk ennen äippälomalle jäämistä pitää työsuhteessa ollessa kertoa pomolle, mutta en usko että se aikaraja koskee työnhakua, raskaushan ei saa olla este viran saamiselle. Onnea haastatteluun! :)

Synnytyskertomuksia on kiva lukea!

Susimieli ja Pieni 27+1

Hei taas kaikille!

Höyhenelle :hug:

Minä ainakkii luen mielellään noita synnytyskertomuksia. Osaa sitte varautua etukäteen jotenki. Miehellekkii oon noita teidän tarinoita lukenu ja ilmeisesti ihan tarpeeseen tuli. Myönsiki että ihan hyvä vaan ku kuulee vähän etukäteen mitä siellä voi tulla eteen, ko eihän noi miesparat tiiä mittään tommosista.

simuli ne ei ees saa lain mukaan kysyä sulta mitään raskauteen tai tulevaan lapseen liittyvää.. Semmoset kysymykset tulkitaan syrjiviksi ja on rinnastettavissa esim. homoudesta kyselyyn..

Olikohan se Kahlan joka kyseli vauvahuoneen teemasta. Minä oon suunnitellu meijän pikkusen huoneen Hello Kittyn ympärille. Tosin mitään Hello Kitty-kangasta tai muuta ei oo tulossa koko huoneeseen, mutta värit ja jotain krääsää kylläkin. Ja mies aiko maalata pikkuiselle kirsikkapuun pinnasängyn päälle :heart: Nyt sitte toivotaan silmätki ristissä että tyttölupaus pittää paikkasa :D Tänään ois tosiaan tarkotus käyä hakemassa se pinnis, huusin meille keinuvan sellaisen. Kellään kokemusta keinuvasta pinnasängystä? Että oliko tossa mun ostoksessa nyt mitään järkeä vai menikö taas vaan turhaksi hifistelyksi niinku mies sannoo..

Höyhen :hug: Ikävä kuulla että teille kävi noin. Toivotaan tosiaan että nopeasti löydät itsellesi ja vauvalle uuden asunnon.

Metsätähti :hug: Sullekkin, miten mies on aikasemmin ollu mukana odotuksissa? Toivotaan että tulee toisenlaisiin ajatuksiin kohta.

vauvavakuutus joku siitä kyseli, muisti pätkii taas. Noi on ihan vapaaehtosia vakuutuksia mitä otetaan ennen kun vauva on syntyny. Ideana on se että jos vauvalla/lapsella on esim. korvatulehduskierrettä niin vakuutus korvaa yksityislääkäri käynnit. Meillä ei kummallakaan ole ikinä ollu korvat kipeet eikä mitään muutakaan joten ei olla edes harkittu sellasta. Eikä noiden ekojen odotusaikankaan sellasta harkittu.

vauvan vaatteiden pesu Uutena ostettuja vaatteita pitäis aina pestä kun niihin kontteihin missä vaatteita kuljetetaan ympäri maailmaa suihkutetaan kaikenmaailman kemikaaleja. Esikon vanhoja vaatteita pesin kuopusta varten koska ne oli ollu 3 vuotta mun vanhempien vintillä niin kyl niissä oli vähän sellanen ummehtunut haju. Nytkin ne vaatteet on ehtiny olla siellä vintillä taas vuoden niin ihan sen hajun takia pesen ne taas sit joskus marraskuussa.

Rinnat Vihlooko tiedän rintoja välillä tosi kipeesti? Mulla on toi vihlonta alkanu tulemaan ihan yhtäkkiä, edellisetenkin kanssa tais olla sellasta loppuraskaudesta. Se vaan tuntuu niin inhottavalta ja julkisilla paikoilla kun ei ihan voi alkaa rintoja hieromaan kun niihin sattuu. =)

vauvan liikkeet täälläkin meni monta päivää, ei nyt ihan viikko mut melkein etten oikeestaan tuntenu ollenkaan liikkeitä. Mietin jo et pitäiskö huolestua mut kunvauva on perätilassa ja istukka etuseinässä ja jos vauva vielä kääntää selän ulospäin niin eihän siinä oikein mitään voi tuntua. Nyt on taas pari päivää tuntunu liikkeitä ei tosin niin paljon kun edellisten kanssa mut kun ne tosiaan on ollu jatkuvasti raivotarjonnassa jo näillä viikoilla. Keskiviikkona mulla on neuvola ja täytyy muistaa kysyä tädiltä neuvoa, enhän mä voi alkaa ramppaamaan äitipolilla jatkuvasti vaan sen takia ettei liikkeitä tunnu.

Nyt en muista et oliko muuta mitä piti kommentoida.

Fantaihana 27+5

Vauvan vaatteiden pesusta tai lastenvaatteiden yleensä, miä pesen aina uudet vaatteet kemikaalien takia, kirppislöydöt ja samoin yleensä sukulaisilta tulleet käytetyt. Noita mitkä on itellä ollu jemmassa tuskin pesen, elleivät sitten haise ummehtuneelle.

Ja sitten omaa ruikutusta, sain huomiselle lääkäriajan noiden alakerran oireiden takia. Olisin tahtonut iltapäiväajan, ihan sama vaikka ois menny ens viikolle, jotta ois mies ehtiny töistä kotiin ja ei ois tartennu hankkia lapsenlikkaa ja autoa erikseen. NO, omahoitaja oli taas oma yhteistyökyvytön itsensä, ilmotti jotakuinki että huomenna tulet tai olet tulematta, ei tässä oo muita aikoja antaa. Huoh. Lisäksi lääkäri on mies, joka puhuu ihan kauheen hiljaa enkä saa siitä ikinä mitään selvää. En oikein innolla oota huomista mutta jospa tuo nyt selviäis että mikä siellä kaihertaa. Pitäs varmaan sitten tänä iltana vähän raivata tota pusikkoa että se lääkäri ees näkee jotain :D

Synnytyskertomuksia luin ahmimalla silloin kun poikia odotin, nytkin kyllä olen lukenut ne mitä täällä on kirjoitettu mutta oon ton Synnytys-palstan jättäny väliin kokonaan. Paljon ovat myös synnyttäneet kaverit kertoneet, miä oon kaveripiirin ainut joka on sektiolla lapset saanut. Tieto lisää tuskaa :D No ei vaan.. Omasta kokemuksesta jo tietää että suunnilleen mitä vaan voi tulla eteen, eikä sitä mikään perehtyminen oikein muuta. Tän päivän iltalehdessä näkyi olevan muuten juttu tosta synnytyspelosta, että se on uudelleensynnyttäjillä yleisempää kuin ekakertalaisilla. Ihan hyvä juttu oli, nettisivuilta löytyy jos ketä kiinnostaa. Itse kyllä allekirjoitan montakin asiaa mitä siinä oli mainittu :D

Tsemppiä ja jaksuja parisuhde asioita pohdiskeleville ja isoja päätöksiä tehneille! <3

Tänään tuli pakkaus <3 Ihaniahan ne pienet vaatteet oli ja yllättävän neutraaleja näin luonnossa kun kuvista katottuna näytti niin poikamaiselta :)

Vaatteiden pesusta, uudet ja kirppisvaatteet pesun kautta, esikoisen vanhat ollu vaatehuoneessa ja pesty käytön jälkeen joten ne tulee suoraan käyttöön :)

Vauvan asennosta, täällä viihdytään myös poikittais/ perätilassa ja istukka edessä. On tuntunut niin erilaiselle kun esikoisen odotus ja välillä huolettaa kunnes taas alkaa mylläys <3

Supistuksia tulee edelleen seksin tai rasituksen jäliltä joten rauhakseen mennään, siis kipeitä ja jonkun aikaa jatkuvia. Parin viikon päästä näkee sitten tilanteen kun on lääkärineuvola.

Eipä vissiin muuta ihmeitä ollut :)

Astre ja vauva 25+1 Eilen taas poksuttiin <3

Kiitos kaikille zemppihaleista,jospa se tosiaan tästä.

Fantaihana oikein hyvin.Esikoisen odotuksessa se oli ihan mahdottomalla mielenkiinnolla ja olikin monessa neuvolassa mukana,kyseli vointia,kävi kaikissa ultrissa ja synnytysvalmennuksissa,mutta olihan se silloin uutta ja jännää.Toisen kohdalla otti jo rauhallisemmin mutta oli mukana odotuksessa,kävi kyllä pari kertaa neuvolassa ja kaikissa ultrissa,kolmannen aikaan kävi kaikissa ultrissa mutta ei muistaakseni yhdessäkään normaalissa neuvolassa,nyt sitten alussa oli ihan innoissaan ja vielä joku kuukausi sitten puhui asioista joita en itse ees ollut osannut vielä ajatellakkaan ja nyt sitten tuntuu ettei sitä vois vähempää kiinnostaa:/

Jennynny ihana kyllä kun on joku kohtalontoveri, jo tieto siitä helpottaa synkimpinä hetkinä:)Jotenkin sun synnytystä odotan erityisellä mielenkiinnolla kun olet myös syöksysynnyttäjä:)

Vanillah no sulla on kyllä tapahtumarikas loppuvuosi:)

Muisku uudet pestään niiden kemikaalijäämien takia,saadut tai käytettynä ostetut siksi kun ne on olleet muilla käytössä ja säästetyt joko sen ummehtuneen hajun vuoksi tai pesäsrakennusinnossa:)

Karvoituksesta mä en ollut ees tiennyt että kätilöt ajelis karvoja:ashamed: Mä oon itse kyllä siistinyt paikkojani mutta nyt on jo näkynyys niin huono etten tahdo nähdä sinne ja en oikein uskalla kun pelkkä ajatuskin haavoittumisesta navan alle saa kylmät väreet menemään selkää pitkin:kieh:

simuli ei sitä tarvitse kertoa kun eihän se saa vaikuttaa asiaan mutta vaikuttaa yleensä kyllä:/Menet vaan sinne haastatteluun reippaasti ja teet parhaas ja jos eivät ota niin sitten ei,oot ainakin yrittänyt!Zemppiä!

Pakkaus tuli tänään postissa ja sitä oli tosi ihana penkoa ja ihastella niitä vaatteita:heart: Voi kun mä saisin pienen pojan:) Mu pakkauksesta puuttui ne kaikki esitteet mitkä siinä piti olla mut muuten oli kyllä kaikki.
Tänään kun hain sen pakkauksen postista niin kaikki lapset oli siitä ihan innoissaan ja tuli penkomaan ja ihmettelemään niitä vaatteita ja samalla puhuivat ja kyselivät paljon vauvasta,mies vaan istui koneella eikä ees vilkaissut koko pakkausta enkä ees viitsinyt esitellä niitä vaatteita sille kun ei tuntunut kiinnostavan ihastelin niitä lasten kanssa,ihana kun ne oli niin täysillä mukana siinä,niin miehen poissa olo ei niin päässyt harmittamaan.Mä ihan jännityksellä odotan muistaako mies itse sitä mun keskiviikko aamun lääkärineuvolaa vai ei,mut tänään päätin jos ei muista niin en kyllä sano sille mitään siitä vaan meen sinne vaan ihan tyynesti yksin.
Ihanaa kun huomenna tulee kyllän pai ystävää jotka ei oo pitkään aikaan käynyt niin on jotain aikuisseuraa koko päivän:)

Metsätähti ja pienenpieni 26+5 mä alan oppia muistamaan nää viikot:)

Vakuutuksista sen verran, että toki lapselle saa vakuutuksen myös syntymän jälkeen, oiskohan ollut parin-kolmen kk iässä? tai myöhemmin. Mutta silloin se ei korvaa jos syntymän jälkeen on havaittu jotain poikkeavaa, sairauksia, vaivoja.. Silloin vauvasta tehdään sen terveysselvitys tms. kun taas nyt vakuutusta otettaessa se annetaan äidin tietojen mukaan. Siis jos äidillä/raskaudessa kaikki on hyvin, ei esteitä myöntämiselle pitäisi olla. Mehän päätettiin vakuutus ottaa tulevalle pienokaisellekkin, ja haettiin se Turvasta. Siellä pitää ottaa viim. 2kk ennen laskettua aikaa. Monessa paikassa tuo aikaraja on 3kk ennen.

Aiemmin en muistanut kommentoida, että minäkin vein poikaa hoitoon viime viikolla kun itsellä oli vapaapäivä! Olin varannut parturiajan ja kaikkea. No, eikös ollut pojalla sellainen päivä että minähän en mene hoitoon ja että kotona pitäisi olla! Itki hoitoon viedessä ja koitti juosta karkuun ja perääntyä. Väkisin kannoin sisälle ja sinne jäi huutamaan.. Ette arvaa kun oli huono fiilis tällä äidillä koko päivän. Että tosi rentouttava vapaapäivä! Tällaisina päivinä sitä miettii että ei varmasti vie lasta hoitoon kun jää vauvan kanssa kotiin! :(

Keskiraskauden lääkäri takana, ja kaikki oli ok, kohdunsuulla kaikki normaalisti, ei mitään muutoksia tapahtunuit! Tosin vähän tökki kun lääkäri oli aika hiljainen hissukka, ja ei oikeen puhunut mitään. Oli varmaan vastavalmistunut, naispuolinen lääkäri. Minusta lääkärin pitäisi olla ihmisläheinen, herättää luottamusta ihmisiin, kysellä jne. Jäi huono fiilis, mutta onneksi neuvolan täti oli sentään kiva. :) Meillä vielä edessä loppuraskaudessa lääkärikäynti. Toivon ehkä että joku toinen olis lääkärinä !;)

Heipsan pitkästä aikaa. Täällä jo jääty pois töistä kokonaan, liitoskivut issiaksen lisäksi riesana. Hyvä kun ilman itkua kävelen. Ylihuomenna neuvolalääkäri, toiv. näille kivuille voisi tehdä jo jotain. 3krt viikossa olen käyny kaikesta huolimatta uimassa, heti kun pääsen veteen tuntuu ettei kipu ole enää niin voimakas. Uimisesta on tullut nyt henkireikä, tulen hulluksi jos se kielletään. Olen ymmärtäny että saisi uida niin kauan, ennenkun alkaa avautumaan?

Mielenkiinnolla luen teidän synnytystarinoita. Digiboxi nauhottaa miltei päivittäin vauva ja synnytysohjelmia ja kattelen niitäkin ihan mielenkiinnosta. :D

Pakkaus
on lähetetty kelan sivuijen mukaan, mutta ei ole vielä näkynyt, sitä odotellessa :)

Minulta ei ole mitattu sf-mittaa vielä kertaakaan.. Erikoista..

Siinä oli vähän hajanaisia ajatuksia, ei aivot toimi enää kunnolla. Tsempit Höyhen!

Lähden koittamaan jos nukkumatti antais nukkua tänä yönä. Joka kääntymisellä kauhee kipu "siellä" ja käveleminen/vessassa ramppaaminen on sama kun joku repisi koko tavaraa molemmista suunnista erilleen. Kauniisti sanottu, eikö? :D

Hyyppis + Poju 27+1

(.) Ekana. Nyt on nukkuminen ollut vaikeaa ekan kerran tässä raskaudessa - tähän asti unta on riittänyt liikaakin. Riittäisi yhä, mutta karmea flunssa (onneksi kuumeeton) on valvottanut ihan kohtuuttomasti. Pahimpana yönä nukuin kolme tuntia kahdessa erässä kymmenen ja seitsemän välillä... huoh! Olen sitten kyllä jäänyt kotiin tankkaamaan unta päivällä, vaikka harjoittelun loppu menikin nyt ihan plörinäksi. Ei voi mitään.

Karvat Ainkaaan K-SKS:ssä ei ajella synnyttäjiltä, ja WHO:n suositusten mukaan se on niitä tarpeettomia rutiineita, mitä pitäisi synnytyksen hoidossa välttää. Itsekään en aio ajella... muutaman kerran olen aikanaan kokeillut, ja kasvava sänki saa aikaan ihan sietämättömän kutinan! Lisäksi (imho) kihara karvakolmio jalkojen välissä näyttää mukavammalta, kuin paljas kamelinvarvas.:LOL: Mutta täähän on makuasia... Sisäreisiä ja persvakoa tekisi mieli välillä siistiä, mutta tuon sängen kutinan takia se ei ole minulla kärsimyksen arvoista.

Kiitos vakuutusvastauksista! :) Pitääpä ruveta miehen kanssa tuumailemaan mitä tehdään! Tosin ei tässä kauheasti oo aikaa tuumailla joten tuumasta toimeen :D

Mullakaan ei ole mitattu vielä kertaakaan sf:ää! Viimeksi neukkatäti sanoi että kohtapuoliin sitä aletaan mittailemaan joten sit odotellessa...

Otatteko, rakkaat mammatoverit,KAIKEN jotenkin yliraskaasti? Tarkoitan että esim.vastoinkäymiset tai ihmissuhdejutut, otatteko raskaammin raskaana ollessa kuin ehkä muuten ottaisitte? Ajattelin vain kun mua on ruvennut kauheasti stressaamaan ja ärsyttämään vietävästi sellaiset ajattelemattomat ja itsekkäät ihmiset, esim,työkavereissa. Tänään meinasin saada raivokohtauksen kun puhuin puhelimeen tärkeä työpuhelua niin työkaveri pamahti paikalle ja rupes,KESKEN PUHELUN,juttelemaan mulle omia asioitaan ja kyselemään kaikkea - ja näki kyllä selvästi että oon puhelimessa?!!! Kärvähtää meinasin!!! Ja toinen työkaveri yritti syyttää mua omasta mokastaan yleisissä tiloissa niin annoin kyllä palaa sille.... kauhia paikka, yleensä annan melkeinpä mennä vaan sormien välistä tai en jaksa korviani letkauttaa! Mutta nyt! uskaltakaapas vaan immeiset käydä mun hermoille, heh ;D Ihme hormonikimppu taidan olla jo ;)

IHANAA kun joku siellä suunnitteli Hello Kitty-teemaa! Tulee varmasti ihastuttava nurkkaus pikkuiselle :heart: Mä oon ite ajatellut mustavalkoista perusväritystä johon sitten voi helposti kirkkailla väreillä tehdä tunnelmanmuutoksia! Meillä on muutenkin sellainen "moderni" tyyli sisustaa niin sopiipa sitten vaavin huone kokonaisuuteen ja löysin iiihania mustavalkolastenhuonekuvia netistä. Saattaa kuulostaa "kylmältä" tuo värimaailma mutta toimii kyllä ainakin netistä löytyineissä kuvissa tosi kivasti:)!

Kassotaan minkälaisia unia sitä tänä yönä näkee niinä hetkinä kun saa nukuttua. Viime yönä mua jahtas valtava luomimies, hyiiii :/

Parempia unia kaikille vaavimasuille!

Hyvä että joku otti puheeksi ton vauvavakuutuksen. Just tänään mietin että mitä sillä oikein tekee? Kun anoppi halus ottaa (ja maksaa) sen tälle meidän pienelle, niin mulle tuo oli aivan sama. Mutta mää en vaan jotenki ymmärrä että hyötyä siitä oikeesti on? Mulle on epäselvää, korvaako se esim niitä poliklinikka/perhehuoneen maksuja sitten ku synnyttää..?

Ja siitä teemasta vielä, että kaikki kalusteet tulee oleen valkosia, mutta kaikki tekstiilit on sitten lilaa, vaaleen- ja aniliininpunasia. Yks n. 80cm korkee Hello Kitty sisustustarra tulee seisomaan oven pieleen ja sitten on kaiken maaliman valokuvakehystä jne jossa on sitä Kittyä :D Teeman inspiroi mulle tää kuva http://3.bp.blogspot.com/_qm4HVkF5dxY/TArI18dP_XI/AAAAAAAADTQ/1k_LBWkj64I/s400/baby+girl+nursery+style+at+home.png :heart:

• Tykkää
Reactions: miida ja Miimau
Huomenta!

Huonosti nukuttu yö takana. Alkaa tuo syksyn räkätautiaalto näkyä silläkin lailla että keskimmäisen (10v) korvia särki yöllä. Se ei koskaan valittele turhista ja heräsi yöllä itkemään niitä. Heräsin sitten, kun mies meni sen viereen, enkä saanut unta enää. niinpä tämä tollo tuli töihin jo kuudeksi! :O tosin ainoastaan siitä syystä että tiesin etten saa enää unta ja iltapäivällä voi sitten ottaa nokoset kun pääsee jo kahdelta pois. Onneks on tällainen joustava-työaikainen-duuni. :)
Miimau Yliraskaasti?!:LOL: Otan, en siedä yhtään mitään epäasiallista, ja ovat täällä töissä sen huomanneetkin... Ja mies kotona... ja lapset kotona... Eilen möykkäsin kuin palosireeni, kun pojat olivat vieneet limukkaa ulkosaunaan, vaikka erikseen sanoin että ne jää pukuhuoneeseen. Vedin sitten kauheat koharit, palasin sisälle ja huh huh! Mikä mulle nyt tuli??:D:O:saint:

• Tykkää
Reactions: Miimau
Miimau Meillä on koko kämppä rakennettu mustavalkoisen värimaailman ympärille. On niin helppo tekstiileillä, matolla ja muutamalla elementillä sitten vaihtaa koko asunnon värimaailmaa, kun haluaa. Tällä hetkellä meillä on fuksiaa ja pojan huonessa lime vihreää.

Vakuutuksesta vielä. Tosiaan me otetaan pohjolasta vakuutus ja siellä on rajana tuo vko 26. Toki rahanahneita ovat nuo vakuutusyhtiöt ja ystäväni sai vakuutuksen vaikka määräaika oli kulunut umpeen. Vakuutus (ainakaan meidän) ei korvaa synnytyksestä aiheutuvia kuluja. Lapsivakuutuksen saa usein otettua vasta 2-3kk vanhalle ja jos sitä ennen on sairastanut jotain, ne todennäköisesti suljetaan vakuutuksen ulkopuolelle. Vakuutuksen otamme lähinnä siltä varalta, että lapsella todetaan heti syntymän jälkeen esim. sydänvika, tai muuta vakavampaa. Ompahan sitten vakuutus turvana. Kyllä niistä polikliniikka ja sairaalapäivistäkin voi kertyä iso lasku. Eli ei pelkästään sillä ajatuksella, että pääsee yksityiselle. Jos lapsi on terve voi vakuutusta muuttaa tai lopettaa.

Minä olen erittäin karvainen ja ihan itseni takia haluan pitää paikat siistinä. Synnärillä ei kyllä ajeltu mitään vaikka olin antanut puskan kasvaa. Uimaan en kehtaisi mennä ilman siistimistä, kun reilusti reiden puolelle puskee nuo karvat :D Mutta kasvava maha aiheuttaa haastetta, koska haavat navan alla ei todella kiinnosta. Tilasinkin itselleni trimmerin, joka on tarkoitettu nimenomaan alakerran karvoille. Mies lupasi tällä trimmerillä siistimisessä auttaa. Edellisessä raskaudessa mies yritti höylällä auttaa ja tulos oli haavoja...

Kelalta ei ole vielä kuulunut äippärahojen/avustuksen suhteen mitään. Samalla kun tein nuo hakemukset peruin opintotuen ja hoitolisän (mies sai palkankorotuksen). Yllättäin näistä tukien lakkauttamisista tuli päätökset jo viikko sitten. Odotellaan, odotellaan:popcorn:

Valitusta..
Äsken uudella kämpällä olin tytön kerhon aikana repimässä tapetteja.. Nyt maha tosi kipeä ja nipistelee. Taisi se homma jäädä muiden hoidettavaksi :snotty:
Musta ei kyllä ole rempassa apua ollenkaan tässä tilassa, kurjaa. Haluaisin auttaa kun tiedän että kiire saada asunto muuttokuntoon! 2 makkareista siististi tapetoitu (väri siis kulahtanut yms), voisikohan siihen päälle maalata vain? Ehkä taidan kokeilla ja annan yön olla ja katson miten reagoi. Epäilen että kupruilee kun vedellä tapetti irtosi aika kivasti niin onhan se maalikin löysähköä |O
Täähän mun "unelma" oli, ostaa pommi kämppä ja rempata ihan mieleinen. Nyt jo kaduttaa, ehkä nautin sitten kun oikeasti näkee miten nätti siitä tulee ja pääsee muuttamaan.

Sadepäivää viettäen: pikkuinen 27+ 4 :heart:

Yhteistyössä