***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Huomenta kaikille..

Onnittelut Höyhenelle nyytistä :flower:ja kiitos synnytyskertomuksesta, näitä on mukava lukea ensikertalaisena, saa edes hieman tuntumaa mitä on edessä :)

Voimia ja halausKahlanille :heart:

Hyyppäjäinen saunomista kannattaa välttää jos on turvotusta, minulta kiellettiin saunominen viime viikolla neuvolassa, kun nyt on alkanut nestettä kerääntymään enempi. Kun elimistössä on nestettä se kuormittaa sydäntä ja nostaa verenpainetta, mikä altistaa raskausmyrkytykselle. Saunan kovassa kuumuudessa ääreisverisuonet laajenevat, sydämen syke ja minuuttitilavuus kasvavat. Samoin nousee vielä verenpaine entisestään (minkä nesteenkertyminen jo nostanut), mikä on vaarallista sydämelle ja sikiölle. Toivottavasti tästä selostuksesta kukaan nyt ei pelästynyt, saunoa voi hyvin jollei ole paljon turvotusta eikä saunominen aiheuta mitään erityisiä oireita.

Sairaalassa vierailuista oli puhetta, Satks:ssa mihin olen menossa synnyttämään on tänä vuonna asetettu vierailija rajoitukset eli äitiä saa tulla katsomaan ainoastaan isä ja lapset, ei edes isovanhemmat pääse osastolle. En tiedä miten itse siihen suhtaudun, koska ensimmäistä kertaa näihin puuhiin menossa, mutta voisin kuvitella jos kovin kipeä olen niin ei varmasti ole mukava jos huone on täynnä vierailijoita jatkuvasti.

Huomenna käynti äitiyspolille tutkittavaksi, miksi tämä pikkukaveri päätti laittaa pyllyn tulpaksi viimeisillä viikoilla ja varmasti selviää miten edetään, yritetäänkö kääntää vai miten mennään jatkossa. En usko että itse ainakaan on kääntynyt, asento tuntuu samalta kohdussa vieläkin ja luulisin että huomaan (ainakin toivottavasti) jos päättää myllertää itsensä ympäri.

Hyvää maanantaita kaikille ja täällä myös poksutaan 37+0 :D
 
Viimeksi muokattu:
Kahlan tsemppiä ja niistä nivuskivuista vielä että kyljen kääntäminen tekee mullakin kipiää juuri nivusiin. Pääsen kyl hyvin käveleen ja muuten liikkuun mutta yöllä se kyljen kääntäminen, huh..
Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki hyvin meillä. Vauvan painoarvio 2800g ja oli ne yölliset supistelutkin vähän vaikuttaneet: kohdunkaula oli lyhentynyt. Ainoa vain että vauveli oli punkenut itsensä perätilaan, varmasti juuri niiden kovien supisteluiden aikana, joten taitaa tulla kutsua Taysiin sitten.. Mut enpä osaa tätäkään tilannetta vielä jännittää, toivotaan että vauveli kääntyisi vielä ihan itse oikeaan lähtökuoppaan. =)

Tiikeli ja papu 37+1
 
Heissan kaikille!

Me saimme pikkuisen pojan viime viikon tiistaina 22.11 viikoilla 38+2. Painoa oli 3630g ja pituutta 49cm

Sairaalakassin pakkailin puoleenväliin juuri maanantai-iltana ja siitä pari tuntia niin holahti sängyssä lapsivedet. Meille tuli kiirus lähtö sillä edellinen synnytys kesti 1h 15 min ja pelotti oikeasti, ehditäänkö sairaalaankaan. Lopulta homma meni niin että odoteltiiin sairaalassa supistusten alkamista lepäillen aamuviiden tienoille. Silloin kalvot hajosivat kohdunsuulta ja supistukset alkoivat. Ensimmäisen 40 minuutin aikana paikat avautuivat 3cm kaulasta huolimatta 4,5 cm auki ja seuraavan tunnin aikana 8 senttiin. Hengittelin ilokaasua ja kieltäydyin tuossa vaiheessa kohdunkaulan puudutukselta, kun ajattelin ettei tässä ole enää kuin varttitunnin homma niin pääsee ponnistamaan. Aina ei mene niinkuin voisi loogisesti ajatella ja viimeistä kahta senttiä odoteltiin aukeavaksi sitten reipas tunti. Oli aika paskamaista aikaa, kun vauvan pää painoi jo ihan perkuleesti siihen "lipareeseen" joka oli jäljellä ja supistukset pahenivat kokoajan. Kätilö kätilöopiskelijat oisivat halunneet kokoajan painella sitä liparetta pois tieltä mutta se sattui niin paljon että potkaisin kerran yhden sormet pois alapäästäkin...:ashamed:
Lopulta sain luvan ponnistaa, eikä tehnytkään yhtään mieli jakkaralle, jolla muut lapset ovat nähneet päivänvalon. Tuntui vain sietämättömältä ajatus "koukkuun joutumisesta". Mahtoi johtua siitä että olin viimeisen tunnin pystyasennossa miehen kaulassa roikkuen. Niinpä minut kipattiin sitten synnytystuoliin (johon olen vannonut pitäväni turvallisen välimatkan). Yllättävän mukavalta :)laugh:) siinä tuntui olla ja oli kaikki kahvat ja muut mukavuudet mistä pitää kiinni ponnistaessa. Mutta siinä kun jakkaralla ponnistaminen on sujunut aina "luonnostaan", joutui tuossa tuolissa tällainen konkarikin oikeasti keskittymään työntämiseen ja nimenomaan oikeaan suuntaan työntämiseen. Eli mun kokemuksella puheet ylämäkeen lykkimisestä puoli-istuvassa asennossa ponnistaessa voi kyllä allekirjoittaa...
Pikkuinen rakas pääsi heti paidan alle ja tissille. Oli ihan kinainen vielä noilla viikoilla vaikka painoa oli ihan mukavasti (meidän painavin lapsi).

(muoks: synnytyksen kestoksi tuli siis 3h 33min + ponnistus 9min)

Nyt ollaan kotona ja kultsi tuhisee tuossa viltin alla. On ollut ainakin tämän ensimmäisen viikon ajan tosi helppo vauva - syö ja nukkuu:)

Mukavia loppuodotuksen hetkiä kaikille teille, jotka odottelette vielä omaa joululahjaa!:xmas:

Jennynny ja neljäs
 
Viimeksi muokattu:
37+0, jei! Tervetuloa vaan vauva, ihan koska vaan saat nyt tulla. :heart:

Kohta on neuvola, pääsee vinkumaan näitä turvotuksia, kutinoita ja kaikkia muita. :)
Eihän niille mitään voi tehdä, mutta ainakin siellä saa valittaa niin paljon kuin haluaa ja terkka kuuntelee myötätuntoisesti. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sid-84
Paljon Onnea Jennynnylle! :flower:

Miltä tuntuu kun vauva laskeutuu lähtökuoppiin? tuntuuko jossain erilaista painetta, ja missä ja minkälaista? Tällä hetkellä pää tuntuu tuossa aivan häpyluunrajassa, eikä erityisemmin paina mihinkään.

Mä jouduin asentamaan viimeyöks sänkyyn satiinilakanan takamuksen kohdalle, ku kääntymiset on yhtä tuskaa. Toissa yönä olin kuolla kauheeseen kipuun, joka tuli kääntymisestä. Selällään mielellään vielä nukkuisin, mut se on kielletty kohdunverenkierron heikkemisen takia :(

Olen myös miettiny kivunlievitystä ja ajatellut pärjääväni ehkä jollain lihakseen pistettävällä ja alapääpuudutteilla, viimeiseen asti myös koitan välttää spinaalit ja epiduraalit. Mutta sempä näkee sitten :D

Täällä myös poksuu 36+0, ihanaa viikko enää täysaikaisuuteen!!
 
Jennynny ja Höyhen onnea teille joulutonttusista!

Aika sissi olet kyllä ollut Adalmiina, tietää kyllä varmasti synnyttäneensä :)

Ja kiitos muillekin synnytyskertomuksista, mukava niitä on lukea!

Kahlanille tsemppiä! Mukava kuulla, että isäsi leikkaus sujui hyvin :)

Tarantella mulla ainakin vauva on laskeutunut ja se painaa tuonne häpyluuhun. Varsinkin kävellessä tuntuu todella ikävältä. Pitää kävella "Ahtisaari" tyyliin :) Närästys on helpottanut ja hengittäminen sujuu helpommin, siitäkin huomaa, että vauva on laskeutunut. Lisäksi tuohon rintojen alle on tullut suora kohta, josta aiemmin alkoi heti masu.

Kaks edellistä yötä olen nukkunut tosi hyvin. Yleensä valvon aika lailla. Jos käyn vessassa vielä klo 3 jälkeen niin usein saa unta odottaa pari tuntia. Viime yönä kävin kahdelta pissalla, mutten valvonutkaan vaan nukahdin melko pian. Ja tytötkin nukkui pitkään, joten sai kyllä rauhassa nukkua.

Ottaako joku muu nestemäistä rautaa? Mä aloin tuossa reilu viikko sitten ottamaan Ferronolia ja se kyllä värjää pissan ihan oranssiksi. Onko muilla tälläistä? Kakka ei tosin enää ole ihan mustaa niinkuin Obsidania syödessä. En kyllä ole törmännyt, että pissa värjääntyisi ja terkkakin oli ihan ihmeissään viime viikolla ja ajatteli että pisussa on verta. Mutta tuo värjääntyminen osui niin sopivasti tuon nestemäisen raudan aloittamisen kanssa niin siitä se varmaan johtuu.

Pitäis alkaa väsäileen pikkupaketteja tyttöjen hoitotädeille, kun heillä on huomenna viimeinen hoitopäivä päiväkodissa. Sitten saakin heittää hyvästit tälle loikoilemiselle :)

Niisku 36+5
 
Jennynynny oikein suuret onnittelut koko perheelle pojasta:flower:

Ainakin yksi syntyy vioelä tämän kuun puolella ihan varmasti:)

Meillä tää lastenhoito-ongelma vaan pahenee ja nyt on jo tuo perjantain äippäpoli käyntiaikakin ongelma:kieh::kieh: Mä voisin mennä vaikka yksinkin mutta mies ymmärrettävästi haluaa tulla mukaan kun kyse on viimeisen lapsen odotus ja synnytys... saa nähdä miten nämä asiat alkaa selviämään.Teen just joulunhedelmäkakkua:p

Metsätähti ja pikkuinen 37+5
 
Jennynny onnea!! :heart:

metsätähti tsemppiä miehen koulutukseen ;) Meillä ihan sama asenne ukolla, kotona ei tarvi nähtävästi rikkaa ristiin laittaa kun minä oon päävastuun kodin ja lastenhoidosta tähänkin asti kantanut, kerran kotona olen. Aivan on sivuseikka että viimesillään raskaana ei ehkä ihan niin hyväks oo rasitus. Meillä on muuten lattiat ollu pesemättä jo varmaan kolme kuukautta, ite en oo pystyny kun mopinheilutus teki suppareita ja isäntä ei oo ollu paskasia lattioita huomaavinaan kun pelkää vissiin et ite joutuu pesemään jos jotain sanoo. Toki pienemmistä hommista jaksaa kyllä vinkua jos minä en oo tehny, eli valittaa jaksaa mutta ei kyllä mitään ite tee. Ite jos julkean pyytää ukkoa jotain tekemään niin suuttuu, voi ihanuutta :)

Ja vielä vierailijoista :D Viime kerralla ainakin siellä osastolla pyydettiin kämppiksen miestä poistumaan siksi aikaa kun mulle tehtiin huoltotoimia, uskoisin että lääkärikiertojenkin aikana ois mahollista toivoa vierailijoiden poistumista siksi aikaa?

Oli melkoinen aamu tänään, sähköt oli poikki kun noustiin ylös. Pojilla meni pasmat ihan sekasin kun valot ja telkkari ei menny päälle vaikka miten rumppas katkasijoita :D Aamupalakaan ei toiselle oikein maistunut kun oli niin ihmeellistä syödä kynttilänvalossa. Onneksi tuli aika nopsasti sähköt takaisin mutta on kyllä pitäny varautua että voi katkeilla vielä, sen verran kovaa tuulee. Mutta kiva oli kun oli tullut muutaman sentin lunta, käytiin aamulla vähän aikaa ulkoilemassakin :)

Jännä juttu mutta mulla on nyt jotenki olo helpottunut ja keventynyt vaikka laskettu aika vaan lähenee, luulis menevän toisinpäin. Nivuset ei oo enää niin kipeät ja mahakaan ei tunnu niin raskaalta. Nukkuminenkin sujuu oikein hyvin, toissayönä nukuin jonkun 7h putkeen käymättä vessassa saati asentoa vaihtamatta! Viime yönä nousin pari kertaa mutta muuten nukuin hyvin. Onneksi ei ole turvotusta tullut, istuisin nimittäin saunassa vaikka joka ilta jos jaksais lämmittää :D Aiemmin on riittänyt kerta tai pari viikkoon, nyt kyllä on melkeen jo joka toinen päivä päästävä saunaan. Vähänhän tuo löylyttely tekee supistuksia mutta johan noita näillä viikoilla joutaa tullakin, kivuttomia kuitenkin ovat.

Jaksuja kaikille taas :)

Tirppa 36+jotain
 
Onnea jennyjenny :)

Tänään oli neuvolakäynti taas ja kaikki näytti mukavalta :) Pari yötä oon saanu kunnolla nukuttua kuinka ihanaa :) Tänään täällä on pikkupakkanen ja ihan mukava oli kävellä neuvolasta kotiin. Oli ainakin raikas ilma, lunta täällä ei kyllä ole eikä näy :( Odotan sitä lunta jo ku siitä tulee vasta se jouluinen tunnelma ja muutenki kirkkaampaa ku muuten :)
Noh eipä tässä muuta taidan alkaa päikkäreille :)
 
onnea jennynnylle, ihanan kuuloinen synnytys :)

onko kellään muulla tullut vaaleanpunaista valkovuotoa? voiko olla limatulppaa? välillä sen väristä pikkuhousunsuojassa ollut viime päivinä. Aiemmin mulla ei ole limatulppia tullut, joten tämä ihan uutta...

Meillä myös ihan auki tuo saadaanko lastenhoitajaa synnytyksen ajaksi, mutta toisaalta mun mies ei kovin empatiakykyinen ole, joten saa vaikka jäädä kotio. En kaipaa synnytyskivuissa mitään tunnelmaa keventävää vitsailua :kieh:... Eilenkin ukko vaan totes että otan sen synnytysasian ihan liian tosissaan - ja p....t! Montakohan herra on itse vääntänyt peläten itsensä ja vauvan puolesta kun homma ei etene! :headwall: Että voin sanoa että jopa pelottaa, kun hommaan ei ite paljon vaikuttaa voi... Mutta toisaalta ei tohon pelkoon kai muuta apua ole kuin kahtoa miten homma menee :popcorn: En ainakaan halunnut enää palkopolikäyntejä - ei se ihannesynnytyksen suunnittelu mua paljon auta. Pelottaako muita??

sametuli ja "lotta" 38+5
 
Oikein paljon onnea kaikille vauvan kainaloon saaneille!! :flower:

Täällä on hieman sellaiset fiilikset, että voisi vauva syntyä vaikka tänään. Aamulla tuli hieman veristä limaista vuotoa ja puolen päivän kieppeillä oli tunnin ajan supistuksiakin 3-5 minuutin välein. Nyt on hidastunut supistusten väli noin viiteentoista minuuttiin mutta ehkä muuttunut hieman kivuliaammiksi samalla. Soitin jo synnytyssairaalaan, josta kehottivat olemaan kotona vielä ainakin jonkin aikaa, kun supistukset eivät niin kipeitä ole ollut kuin esikoisen aikaan.

Esikoinen syntyi siis rv 38+2 ja kesti vain 6 tuntia, joten siksi olen näinkin pienillä oireilla jo hieman jalka ovenraossa lähdössä :)

Vähän jännittää, vaikka toista kertaa synnytys onkin edessä. Tosin hieman epäilen taas tällä hetkellä, syntyykö vauva tänään vai vasta kolmen viikon päästä!

tetku ja rv 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau ja sametuli
Onnea Jennynny :flower:

Täällä tänään käyty neuvolassa ja lääkärillä. Neuvolassa kaikki ok, ja lääkärikin oikeen teki sisätutkimuksen (ei ole aikasemmin tehny, vaikka jo 2 kertaa ollu lääkärinneuvola)! Kaulaa oli jäljellä vielä 3 senttiä ja ulkosuu oli joko sormelle tai sentin auki, en enää oo varma, eikä ees merkinny sitä neuvolakorttiin!! Eli ei luulis ainakaan ihan heti lähön tulevan.

Neuvolassa just th:n kans puhuttiin, että ku nyt on lunta maassa, pitää olla varovainen ulkona ettei kaadu. No, tulin kotiin ja mies oli esikon kanssa ulkona. Kävin ite vaihtamassa vaatteet ja menin myös ulos, ja kohta olinki nurin. Onneks kaaduin jotenki polvilleen eka ja sitte kyljelleen!! Ja kyllä muuten tuntee polvissa, että on kaatunu! Kyllähän siinä vähän säikähti, enkä enää meinannu uskaltaa liikkua mihinkään, ku pelkäsin, että on taas kohta nurin.

Jonna90 ja pikkukakkonen 38+3
 
sametuli täällä on toinen pelkääjä. Välillä pelottaa enemmän ja välillä vähemmän mutta pelottaa kuitenkin. Ja just nimenomaan pelottaa se koko asian ennalta-arvaamattomuus, ihan sama miten synnytyksen suunnittelee niin ei se varmala silleen mee, ei mennyt viimeksikään. En oo käyny kertaakaan pelkopolilla kun en näe että mulle siitä ois mitään hyötyä, ei ne voi luvata että tällä kertaa menee näin tai noin. Äitikin tossa soitteli ja kyseli pelottaako, sanoin että just nyt ei ihan niin kauheesti, mutta molemmat alatiesynnytys ja sektio on ihan yhtä kauheita vaihtoehtoja. Äiti se vaa oli sitä mieltä että sektiohan nyt TIETENKIN on helpompi vaihtoehto, vähän meinas tulla sitten erimielisyyttä siitäkin. Jos se niin helppoo ois ni kai mä oisin jo vaatimalla vaatinu päästä sektioon. Keskiviikkona onneksi saa onneksi tietää onko sektio edessä vai koitetaanko alateitse, jospa vähän helpottais kun vois alkaa keskittyä jompaankumpaan vaihtoehtoon eikä molempiin.

tetku hyvältä kuulostaa, tsemppistä matkaan!
 
Jennyjennylle ONNEA! :flower:

Tänään oli viimein se kauan odotettu synnytystapa-arvio. Hirmu pitkään ultrasi ja mittaili paikkoja. Kaikki ok. Tämän hetken painoarvioksi heitti 2.9kg ja laskettuun aikaan 3,5-4kg. Kuulema käyrillä mennään. Lääkäri oli kyllä niin nuori, että pieni epäilys jäi tuosta käynnistä. Ärsyttää. Kysyin onko pää jo kiinnittynyt, niin totesi vaan että alhaallahan tuo on. Sisätutkimus sattui aivan älyttömästi! Kuuluuko sen sattua? Neuvolalääkärin tekemänä hyvä jos tunsin mitään. Mutta nyt pitelin itkua ja meinasin huutaa kivusta. Rupesi ihan tosissaan pelottaa synnytys, jos tollanen paikkojen tsekkaus koskee noin perkeleesti! Ja tulos tuosta rääkkäyksestä oli. " Ei oo paikat vielä kypsät." :kieh:

Nyt on paikat ihan hellänä. :'(

Toivottavasti tirpalle ei satu sama lääkäri.
 
Viimeksi muokattu:
:heart: Onnea Jennynny! :heart:
Täällä saatu peruutusaika vaavin kääntö-yritykselle huomiselle.. Kieltämättä nyt kyllä jänskättää. Voi kun toinen tajuais kääntyä iha ite, en tahtois että ronkitaan.. No ei auta, huomenna ollaan sitte taas viisaampia.

Tiikeli
 
Jennynnylle onnea pojasta :flower:

Nyt on minun arvio marraskuun tontuista täynnä, taisi mennä metsään- Eiköhän vielä 1-3 tonttua synny tämän kuun puolella.

Tänään neuvolassa käyty.
Pissa puhdas, verenpaine 118/70, turvotus +, painoa tullut yhteensä 10,8kg (noussut huimasti viimeisen kk aikana), tarjonta edelleen RT, sykkeet 155-159( sai hepulin jolloin syke meni 180 kieppeillä). Liikkeet ++ ja kohdunpohjankorkeus järkyttävä 38 :O Tuosta neuvolantäti hieman huolestui, sanoi että vauva tuntuu suhteellisen isolta johon mittakin viittaa valitettavasti. sama neuvolantäti ollut aina joten sama "käsiala" mitattaessa.
Huomenna soittavat synnäriltä verikoe tuloksia, aion kyllä mainita tuosta kokeneen neuvolantäsin mittauksesta sekä käsikopelosta. Ja kyllähän sen itsekin tuntee ettei todennäköisesti ole ihan pieni tulossa : /
Saa nähdä. Ultran painoarvioon en luota, enemmänkin kokeneen neuvolantädin/kätilön käsiin luotan koska ne olleet aina paljon tarkempia arvoita kuin kone antaa!!!

Tästä raskaudesta tullut vähiten painoakin, kenestäkään aikaisemmasta en ole kuullut että iso tulossa ja tässä raskaudessa jo 2 eri ihmistä niin sanonut painoarvion/käsikopelon mukaan.. ja tuo sf mitta on kieltämättä aika hurja :/

Odotellaan:
38+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille! Ja SUUREN SUURET ONNITTELUT kaikille syntyneille pikkusille!! <3

Meille syntyi maanantaina 21.11 pieni tyttö. Rv 38+2.Painoa 2920g ja pituutta 47cm

Näin meillä meni synnytys: Sunnuntaina 20.11 aamuyöstä heräsin neljältä kun meni vedet ja sit kasilta mentiin sairaalaan. Siinä sitte odoteltiin, kun ei ollu mitään vielä tapahtumassa, mutta kotiin eivät tietenkä enää laittaneet. Kahelta päivällä alko 10min välein säänn supparit. Sitte seittemältä illalla alko tapahtuu ihan yllättäin ja sit tulikin jo kiirus kätilöllekin valmisteluissa, kun olivat varautuneet aamulla käynnistämään. Eipä sit tarvinnu, kun neiti alko tulemaan. Sain kohdunkaulan puudutteen ja sit spinaalin (epiduraalia ei ehitty laittamaan, kun olin auki jo 8cm). Poltothan oli ihan kauheet, sillon kun alkovat (oksensin ym.) Mut sitten kun alko spinaali vaikuttamaan ni en tuntenu oikeastaan MITÄÄN koko ponnistusvaiheessa!! Yheltätoista aloin pikkuhiljaa kokeilemaan ponnistusta ja sit puol 12 aloin tosissaan punnaamaan ja 00.18 sit tyttö tuli vihdoin pihalle :) Se oli helppoa kun heinän teko! Ihan koska vaan uudestaan (ei nyt ehkä ihan tänä vuonna, eikä tulevanakaan, mutta jossain vaiheessa) Tosi hyvät fiilikset jäi kaikesta! Sairaalasta kotiuduttiin torstaina ja nyt ollaan siis viikon ikäinen prinsessa, äidin ja isän ja koiran silmäterä.
 

Yhteistyössä