***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Kiitos Poppeliinille uudesta pinosta, onneksi ei käynyt kompuroidessa pahemmin!

Mulla oli aamulla aika äitiyspolin sisätautilääkärille, käytiin läpi koetuloksia ja puhuttiin synnytyksestä. Hemoglobiini oli taas huono, se heittelee ihmeellisesti otin rautaa tai en.
Ohjeeksi synnytystä varten annettiin lopettaa verenohennuslääkkeen pistäminen paria päivää ennen synnytystä. Ahaa. Tarttenee alkaa harjoittaa selvännäkijänlahjoja sit..
Lääkkeestä ei ole kyllä synnytyksessä mitään haittaakaan, mutta epiduraalia ei saa. En mä sitä lähtökohtaisesti haluakaan, mutta olis kiva pitää sekin vaihtoehto auki.

Jonkun muunkin maha oli pienentynyt. Miten se on edes mahdollista? Jos kaikki mun kaverit ei huomauttelisi aiheesta ajattelisin kuvitelleeni koko jutun. Eli jos sen muutkin huomaa ja takkikin menee taas hyvin myöten kiinni, niin jotainhan on tapahtunut. Ehkä vaan vauvan asennosta kiinni? Tyttö ainakin potkii niin reippaasti, että en osaa olla huolissanikaan. Ensi tiistaina on neuvola, jossa ultrataan, joten eiköhän silloin viimeistään selviä.

Miehen kanssa on alkoholista sovittu, että joulukuun alusta saakka pitää olla aika tavalla vesilinjalla, jotta on koko ajan ajokunnossa. Ehkä pienen lasin viiniä voi ruoan kanssa ottaa, mutta mitään alkoholihuuruja en synnytykseen mukaan halua ja huuruthan tulee jo yhdestä tuopista! :D

Mä ajattelin vielä matkustaa noin kolmen tunnin päähän muutaman viikon päästä ja ajaa vieläpä ihan itse. Jos mies päästää, se ei olisi tulossa mukaan. Siinähän on se riski sit, että kuka ajaa takaisin jos synnytys käynnistyykin. Kolmen tunnin matka Helsingistähän tarkoittaa sitä, että lähin HUS on ehkä noin puolentoista tunnin päässä määränpäästä ja taitavat aika herkästi sanoa, että läheppäs sinne kun on näitä omiakin potilaita tässä jonoksi saakka..
 
Neuvolakuulumiset:
Rv32+3
Paino: +887g
Turvotus: +
RR: 123/83 pulssi taas kova 101
Pissa: ---
HB: 115 rautaa lisättiin kun vaan laskenut lisäraudasta huolimatta.
sf: 31.5 :whistle:
Rt
Sykkeet: 153-163krt/min
Liikkeet: +


Seuraava käynti neuvolas rv35+ ja sit onkin äippäpoli jo rv36 :) Sitten voiskin jo kiitos syntyä :heart: :D

Korvikkeesta Ehkäpä yks purkki varoille, esikoisen kanssa tarvittiin lisää maitoa 4kk:n ikäsenä ekan kerran.

Joulujutut Joulukortit on tilauksessa ja lahjaostoksille pääsee heti joulukuun alussa kun veronpalautukset tulee :) Muutenkin meinasin kaikki jouluverhot yms. pistää heti joulukuun alussa kun tosiaan lähtö voi sitten tulla milloin vain. Odotan joulua kovasti :heart:

Laskeutuminen En oikein tiedä kun tää kaveri ollut jo monta viikkoa pää syvällä lantiossa ja ylhäällä masussa tilaa hirveesti, esikoinen laskeutu n. rv33 aikoihin ja silloin maha "tipahti" selkeesti alaspäin mut nyt kohtu kyllä tuol kylkiluiden kohdalla mut vauva ei oo ollenkaan ollu tos ylhäällä vaan koko ajan kippuras tuol alhaal.

olikohan jotaa muuta... Ei tuu mieleen :)


Astre ja vauveli 32+3
 
Kiitti uuesta pinosta :) Kyllähän täs jo kovasti jännittää omasta ja muiden puolesta :)
Toissa yönä heräsin koviin supisteluihin, mutta ne meni sitten ohi kyllä. Eilen illalla nousin portaita ylös ja siitä alko taas supistelut ja mahan polttelut. Yön sain kuitenkin nukkua rauhas. Tänää on supistellu vähän ja ollu sellasta toispuoleista puristamista tonne alas nivusiin. Välii oikealle välii vasemmalle.
Vauva on liikkunu tosi vähän...tosi harvoin. Mietin jo että pitäskö alottaa liikelaskenta? Vauva liikkuu kyllä mutta harvakseltaan. Toki voi olla että tilanpuutteesta alkaa olemaan jo kysymys.Maha on tippunu paljon ja on jotenki pienemmään ja helpomman tuntunen :O
Ens viikolla ois neuvola....eipä täs muuta tällä kertaa....

m0308 & lenni 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan tytsylit! Tää tunkee taas välipäivittelemään...Me saatiin asunto!! Ei mikään hulppea luksus-kämppä mutta meille kolmelle mainiosti riittävä kaksio!! Jesh! Joulukuun alussa alkaa muutto rumba!! Nyt bansku-laatikkoja hamstraamaan!! Ihanaa!! :heart:


Kahlan ja pikkuinen rv.33+0 (poksista..)
 
  • Tykkää
Reactions: Tuisku81 ja Mango86
Poppeliinille kiitos uudesta pinosta! :flower:

Kävin tuossa Taysissa makoilemassa käyrillä ja tarkastuksessa, kun neljättä päivää särkee päätä. Kaikki arvot olivat kuitenkin ihan normirajoissa, joten ei ilmeisesti raskausmyrkytystä. Lääkäri määräsi Panacodia, sillä tavallinen Panadol ei auta yhtään vaiks kuin niitä popsisi.
Vauvalla ainakin kaikki ihan hyvin ja painoarvio 2,5kg. Nyt mennään tavallisella neuvolaseurannalla ja ens viikolla onkin taas aika. Neuvolassa saa muutenkin ravata taas useasti, kun on noi lastenkin neuvolat samaan aikaan. Menee välillä sekaisin jo, että kenen aika milloinkin on. =)

garden ja juniori 35+4
 
Kahlanille onnea uudesta asunnosta :)
Gardenille voimia päänsäryn kanssa :) Mä en voi ees kuvitella millasta on kärsiä noin pitkään päänsärystä, kun mulla ei yleensä tuu ollenkaan mistään päänsärkyä kunnollista(paitsi yksien suomalaisespanjalaisten häiden jälkeen oli niin kova etten pystyny edes liikahtamaan kun heti alkoi myös oksettamaan, mut siinä tais olla alkoholilla jotain pientä osuutta asiaan... :whistle:).
 
Lueskelin ajatuksianne lisämaidon varaamisesta ensimmäisiksi kotipäiviksi imetysohjaajan silmin hiukan huolestuneena. Kannattaa asennoitua luottavaisesti, luonto järjestää tämänkin asian hyvin. Terveen äidin terve vauva ei tarvitse lisämaitoa edes ensipäivinä, vaikka maito nousee vasta monen päivän kuluttua synnytyksestä. Pikemminkin lisämaito vähentää vauvan imuhaluja, ja imeminen on välttämätöntä maidon tehokkaalle nousulle rintoihin. Jos haluaa imettää lastaan, kannattaa lukaista vaikkapa erään Suomen parhaista imetysasiantuntijoista kirjoittamaa infoa imetyksen ensipäivistä. Siinä on tiiviissä paketissa kaikki tärkeä vauvan ja äidin elimistöjen toiminnasta tämän asian suhteen, että tietää, mitä odottaa.

Imetyksen ensipäivät

No, se siitä. Jokainen tekee tyylillään omat päätöksensä. Pääasia, että päätös perustuu tietoon eikä luuloon!

(.) Kotisynnytysjutut olivat hetken katkolla, kun psykiatri huomautti, että raskausajan masennus altistaa vauvaa ärtyisyydelle, huonolle imemiselle ja hengitysvaikeuksille. Ärtyisyydelle ja imemiselle sairaala ei voi mitään, mutta noiden hengitysvaikeuksien mahdollisuuden takia harkitsin kotisynnytystä uudestaan. Soitin sitten lapsivuodeosastolle ja kysyin, että tarvitseeko masennusta sairastaneen äidin vauva tavallista enemmän tarkkailua. Ei kuulemma tarvitse, joten sekin huoli poistui - kotisynnytyssuunnitelma pitää! Kerkesi kyllä tulemaan todella paha mieli jo siitä mahdollisuudesta, että a) vauva voisi huonosti minun takiani ja b) kotisynnytys ei olisi mahdollinen.

Ensi viikolla on neuvolalääkäri (enemmänkin keskusteluaika tuosta kotisynnytyksestä), mutta siellä toivottavasti myös ultrataan ja ajattelin kysyä painoarviota. Oma tuntuma on, että ei tuo mikään jätti ole - varmaan aika keskikokoinen, tai jopa vähän pienempi. Mutta hauska päästä kurkkaamaan!

Poppeliini, kiinnostaisi tietää siitä kaatumisepisodistasi enemmän, jos haluat vaan kertoa. Millaisessa tilanteessa kaaduit? Mihin maha osui? Miltä se tuntui? Menitkö heti ja millä kyydillä lääkäriin, vai soittelitko/katsoitko tilannetta?

Täällä jo aika monella supistelee ja maha on laskeutunut. Kuulostaa jännältä! Itse en ole kunnon laskeutumista koskaan vielä kokenut, kun esikoinen kiinnittyi kunnolla vasta ponnistusvaiheessa.
 
neuvola takana päin ja seuraava kerta 2vkon kuluttua. arvot oli hyvät ja sf-mitta 29. puhuttiin lastenhoidosta synnytyksen aikana. Mies tahtois kovasti mukaan muttei ihan lähiseudulta saa hoitajaa synnytyksen ajaksi.. ainakaan heti. Tosin törmäsin neuvolan jälkeen kaveriin neuvolan pihassa ja sain pikkasen jalkaa siihen oven väliin kun kerran asuu kilsan päässä :)

talous meilläkin tiukkenee kun työt loppuu eikä uusia ole ihan näkysällä. Pitää toivoa parasta ja laittaa sukan varteen ylimääräinen pahanpäivän varalta. Joululahjat on melkein jo ennakkoon ostettu "hyvän talouden" aikana. Oon tekemässä esikoiselle ekaa joulukalenteria mihin voi itse laitttaa tavarat luukkuun jne. saa ainakin itse päättää sisällön :)

mä en oo nukkunu moneen yöhön kun ylävatsaan sattuu tai sitten närästää. Alkaa pikkasen hatuttaa koko homma!!! argh, esikoinen on taas vauhdissa joten pitää mennä estää vahingot ..huoh
 
korvike aiotaan varaa kaappiin valmiiksi,koska esikoisen aikaan sitä meni heti erinäisten juttujen vuoksi.

Mulla ensi viikolla aika naikkarin äitipolin sisätautilääkärille noiden veriarvojen vuoksi. Saa nähdä mitä siellä tapahtuu. Hiukka pelottaa!

prinsessav Paljon sulla on se hemoglobiini?

Mulla alkaa nyt huomaamaan,että veriarvot on huononemassa vaan lisää. Tänään oon nukkunut 10tunnin yöunet ja tytön kanssa 2tunnin päikkärit ja siltikin väsyttää. Helposti muutenkin hengästyy yms.

Me ollaan pe lähdössä 4 tunnin ajomatkan päähän mun äidille koko perheen voimin. Joudutaan kyllä pysähtyy useammin,kun mun pakko jaloitella. Toivottavasti reissu menee hyvin!

poppeliini Kiitos uudesta pinosta. Onneksi sulla ja vauvalla kaikki hyvin!

Millis ja vertti 34+4
 
PrinsessaV, aikamoisia ennustajan taitoja tarvitset lopettaaksesi pistokset ennen synnytystä :LOL: Mä voisin kanssa olla sun ennustuspalveluja vailla :saint:
Saanko kysyä miksi joudut pistämään, joku tukos taustalla?
Mulla tuo pistos on vähän pulmallinen sillä olen 3 edellisen kanssa ottanut epiduraalin ja halua myös nyt jos pistoksesta vaan tarpeeksi kauan aikaa. 2 käynnistetty vuorokauden odottelun jälkeen kun vedet menneet eli sillein se onnistuisi ainakin. Syöksysynnytyksiä en harrasta :D

Mä ajattelin että jos yhtään tuntuu siltä että lähtö edessä niin jätän pistämättä ja pistän illalla/seuraavana aamuna vasta. Tällä hetkellä pistos illalla, pitäisi aamuun siirtyä pian mutta sen tekee haasteelliseksi se etten itse pysty pistämään vaan mies, joka lähtee arkisin aikaisin aamulla töihin kun me vielä nukumme : /
Mihin vuorokauden aikaan sinä pistelet?

Korvike, muutaman olen ostanut varuiksi. Tulee käytettyä tai ei niin ei ainakaan tarvii heti lähteä metsästämään sitä.

Kahlan onnea tulevaan muuttoon. Mä en suostuisi muuttamaan nyt jos olisi pakko. Parin viikon takainen muutto oli jo ihan liikaa tän pesueen kanssa.. onneksi nyt vaan yksi koti jota laittaa ja pitää siistinä :)

Laitoin lapsetkin ajoissa nukkumaan että saan hetken omaa rauhaa. Mies töissä ja minä itseni seurassa hörpin jo toista mukillista kuumaa Glögiä kera mantelilastujen :p Vain torttu puuttuu, mutta sekin korjaantuu lauantaina juhlissa :D

tonttu 34+5 :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Pikapika päivitys! :D

Miehen siskon kaksoset ovat syntyneet!!! :flower:
Lähtivät käynnistykseen aamulla ja pojat ovat tulleet ulos noin 18:00-18:30 aikaan. Kokoeroa kuulostaa ainakin pikakuulemisen jälkeen olevan aika reilusti... 3600g ja 3000g! Mutta ilmeisesti kaikki voivat hyvin. Eiköhän kuulla pian lisää! :D

Mieskin joutui olemaan yön ensiavussa! Sai rytmihäiriön, joka korjattiin lopulta tänä aamuna sitten sähköllä, kun ei toentunut! Mä tietty yön täällä puolipaniikissa... Mutta nyt on ainakin kaikki hyvin.

Se hyvä puoli oli tässä päivässä, ettei ole omia vaivojaan ehtinyt miettiä!

SariP ja Jässikkä 35+5
 
Poppeliinille kiitokset uudesta pinosta! Onneksi selvisitte säikähdyksellä :)

Ajatelkaas, että ensimmäisillä meistä vauvat on jo kahden viikon päästä täysiaikaisia! Tuntuu hassulta ajatella, että kohta alkaa tapahtua tässä pinossa, kun itse uskon synnyttäväni vasta ensivuoden puolella.

Swerifel olisko sulla vinkata joku hyvä sivusto, mistä löytys kantoliinalle sidontaohjeita kuvien kera? Eikö teillä ollut sairaala lähellä, jos synnytyksessä tapahtuu jotain yllättävää tai vauva tarvitsee apua?

Mä olen vähän komentanut miestä lähtemään poikien kanssa rimpsalle, kun kohta ei taas vähään aikaan pahemmin tarvitse kylillä riekkua ;)

Korviketta en ajatellut varata ennalta kotiin. Esikoisen aikaan maito nous kolmantena päivänä niin, että ihan valui vaan. Toivottavasti tälläkin kerralla nousu tapahtuis nopeasti.

Tänään oli neuvola. Taas eri täti. Jotenkin kävi ärsyttämään, kun ei kysynyt vointia tai muutenkaan jutellut mistään tulevasta. Ei osannut sanoa oikein vauvan asennosta mitään. hurjat 15min taas vietin aikaa nlassa. Kait se on sitten niin, että uudelleensynnyttäjiltä katotaan pakolliset ja sitten ensisynnyttäjien kanssa keskustellaan raskaudesta ja synnytyksestä. Eipä sillä, että paljon mitään keskustelua kaipaisin, kun voi samassa tilassa olevien ystävien kanssa jutella. Vertaan varmaan turhaan esikoisen odotukseen, kun joka nlakäynillä juteltiin jostain teemasta liittyen raskauteen ja synnytykseen.

Jotain flunnsan tynkää yrittää tänne puskea. Nukkuminen on ollut sen ja masun takia hankalaa pari viime yötä. ehkä olen senkin takia jotenkin super herkillä niin ärsyyntymään, kuin liikuttumaankin...
 
Millis1981, mun hemoglobiini on 110, tosin tulos on viime viikolta kun samaan syssyyn otettiin putki tolkulla verta tämän päivän lääkäriä varten. Lääkärin mielestä tuloksen kanssa pystyy elämään eli ei ole maailmanloppu jos ei nouse kun synnytys alkaa olla jo niin lähellä, mutta ongelmana oli veren kokonaisrauta-arvo, joka oli tippunut alkuraskauden 61:stä yhteentoista. Käski kokeilla Obsidania joka toinen päivä. Otan jo Floradixia, muttei tunnu tehoavan.
Mystistä tässä on, että joka toisella mittauksella hemoglobiini on 110 ja joka toisella 138, ihan riippumatta olenko ottanut testin aikoihin rautaa vai en. Mun oma päätelmä on, että sormenpäätestiin ei ole mitään luottamista. :D

Neljäskö, mulla on laskimotulppa takana 11 vuotta sitten ja silloin todettiin joku geenitekijäkin, joka niille altistaa. Mä pistän 40 mg Klexanea päivässä aamuisin, jos muistan. Aamu on lääkärin ohjeistus. Kun olin vielä töissä, niin ei ollut mitään ongelmaa muistamisessa, mutta nyt en meinaa muistaa millään. Tai sit en iltapäivällä muista pistinkö aamulla.. Joku rutiini on nyt pakko kehittää, aika järkyttävän korkeet on ne tulppariskin lukemat nääs. :O
Mä pistän itse, alkuun teki tosi tiukkaa kun aine kirveli niin paljon, mutta enää se ei musta kirvellä ollenkaan.
Alunperin oli tarkoitus, että mies pistää, mutta ekana pistosaamuna se vielä nukkui kun tein lähtöä töihin ja päätin olla reipas. Mies on pistänyt kaksi kertaa ja sattui kummallakin kerralla ihan törkeesti. Vatsa alkaa olla niin pullee ja suonikas, että pitää olla tarkkana mihin tuikkaa. Jos osuu suoneen, niin sattuu niin paljon, että tuntuu et tukka irtoo. Itse kun pistän, niin tiiän jo neulan kärjellä koskemalla onko hyvä paikka vai ei.
Vesien meno olis kyllä hyvä merkki lopettaa pistokset, varsinkin näin ensisynnyttäjänä supistusten kuuntelu menee kyllä ihan arvailuksi. Aiemmin ohjeena on ollut lasketun ajan kynnyksellä pistää aamuisin vain puolikas annos ja illalla loput jos päivän aikana ei tapahdu mitään. Lääkäri on joutunut muuttamaan ohjeistustaan, koska anestesialääkärit ovat tulkinneet puolikkaankin annoksen kokonaiseksi ja kieltäytyneet laittamasta epiduraalia. Onhan siinä kieltämättä aika kovat riskit tietty.
 
swerfiel meillä on taloyhtiön pihassa tehty asfaltin korjaustöitä, sitä on siis jyrsitty muutamasta kohdasta pois. Olin hakemassa esikoista synttäreiltä klo 19 aikoihin ja oli jo todella pimeää ja vähän satoikin. En nähnyt sitä reunaa mistä alkoi taas asfaltti ja siihen reunaan kompastuin (olisko ollut 10cm reuna). Ehdin ottaa vain vähän käsillä vastaan, mutta muuten tulin kyllä aika lailla koko painolla masun päälle + ilmat pihalle. Toiseen polveen haava ja yhden isovarpaan kynsi taittuneena. Eli melko lailla täydellinen ilmalento suoraan masun päälle :| . Kotona tunnustelin liikkeitä vajaan tunnin, niitä kyllä tuli mutta laimeammin (ehkä 8 liikettä/50min). Soitin synnärille ja käskivät tulla heti näytille, vaikka liikkeitä tuntuikin. Käyrillä kaikki ok ja ultrassa myös, mutta lääkäri oli sitä mieltä että parempi jäädä vuorokaudeksi tarkkiluun koska istukan irtoamisen suurin riski on se vrk. Itse ajoin synnärille (matkaa autolla vajaa 10min), koska vointi oli ihan ok. Mies jäi laittamaan lapsia nukkumaan silloin ma-iltana. En olisi itse uskonut että osastolle asti joudun jäämään, luulin että käyrillä olo + ultra olisi riittänyt.

Mango kuun ensimmäisillä taitaa olla enää vain viikko täysiaikaisuuteen (rv 37), itsellä kun on enää n. 1½ vkoa siihen ja la 5.12. Hurjalta kyllä tuntuu!!

Poppeliini ja tyttönen 35+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta Poppeliini ja onneksi ei sattunut mitään vakavaa kaatumisessa! :heart:

Kahlanille paljon onnea uuteen kotiin!!!!
Metsätähdelle paljon tsemppiä kurjaan tilanteeseen :hug:

Täälläkin oon nyt aloittanut saikun joka kestää sitten sinne äippäloman alkuun eli 23.11 saakka. Alkoi olla kovaa painetta ja supistelua ja kohdunsuu oli pehmentynyt mutta onneksi kiinni. Läkeru määräsi suorilta kotio ja täällä sitä sitten ollaan ;) Hiukan on kyllä ollut totuttelua tähän uuteen tilanteeseen mutta eiköhän se tästä! Melkein oli rikollinen olo kun katsoin tyttöjen hömppäleffaa ja mutustelin irtokarkkeja parhaaseen mahdolliseen opetusaikaan, hah :p

KOvaa on liikehdintä tuolla masussa ja unet jää vähiin väillä närästyksen ja puutumisien takia mutta muuten oon onneksi ollut suht hyvävointinen. Hb on vielä alhainen joten se vetää välillä olon täsi löysäksi mutta popsin kyllä Obsidania joten toivottavasti lähtee nousuun.

Tsemppiä kaikille mammoille ja masuasukeille :heart:
 
Sain tänään aikaseks siivota kylppärin ison pystykaapin missä aion säilyttää vaipat ja vauvan rasvat jne. Kaapin perukoilta löysin vajaan pullon Septidiiniä missä on vielä käyttöaikaa jäjellä. Ellen olis sitä löytänyt niin en olis muistanu apteekistakaan ostaa. Ekan sivun listasta en ainakaan huomannut että sitä olis ollu siinä. (Käytetään siis vauvan napatyngän putsaamiseen kunnes se irtoaa.)

Mulla on yhtäkkiä pahin iskias kadonnut ja eilisestä lähtien ei ole närästänyt kertaakaan vaikka kuinka olen kumartanut ja touhunnut.

Neuvola Ikävää kuulla että joillakin on tollasia pikakäyntejä tai et ei neuvolantäti oikein osaa keskustella kunnolla. Meillä on aivan ihana neuvolatäti, eilen just soitti ja kyseli mun äitipolin jatkosuunnitelmia ja haluanko vielä tulla hänen juttusille. Sanoin et kerta polilla juostaan nyt ainakin kerran viikossa niin ei mulla ole tarvetta tulla neuvolaan. Täti mietti että hän on ens viikon lomalla mut soittelee sit sen jälkeen kuitenkin joku päivä ja ihan vaan kyselee mun kuulumisia.

Fantaihana 35+0 POKS, tosiaan enää kaks viikkoa täysaikasuuteen
 
prinsessav Ok,sun arvot nyt on paljon paremmat,kun minun. Joudun itse käymään kerran viikossa verikokeissa joissa otetaan hemo ja veren rautapitoisuus. Rautapitoisuus nousee kokoajan nyt 18. En tiedä mitä oli alussa. Hemo oli eilisen verikokeen mukaan 91. :( Huonoimmillaan ollut 86. Mulle sanoi lääkäri,että sormenpäästä otettu näyttää jonkun verran vähemmän. Mulla sahaa ihan edestakaisin noi arvot. Ei oo kyllä rv 20 jälkeen mennyt yli 100 kertaakaan. 86-97 välillä seikkailee.
 
Moroloiskista! Kiitoksia uudesta pinosta!
korvike En aijo hankkia. Aikasemminkii on maitoo tullu oikeen suihkuamalla! Toivon että nyttenkii tulee riittämiin. Ekaa imetin 1v 6kk ja toista 1v 2kk.
kantoliina Oi ihanaa, miekii saan semmosen kohan masu-asukki syntyy :) Sitä en tiiä miten sidonnat onnistuu, mut innolla ootan.
närästys Sitä kyl on ja rennietä tulee popsittuun aina tarvittaessa.
nukkuminen Huh huh, en oo kyl moneen yöhön nukkunu kunnolla. Vessassa täytyy ravata ja närästää ja masu-asukki myllertää. Päiväunia täytyy nukkuu sillon ku on mahollista.
liikkeistä Eilen illasta masu-asukki taas myllerti niin kovasti että!! Oikeen häpyluuhun vihlo!! Ja sitte tunki jalkojaan tuonne jonnekkiin miun kylkiluitten alle! Ja mietin jo et voiko se jalka sinne jäähä joteskii kiinni :LOL: ku tuntu semmone hirmunen kiskominen ja sit semmonen lumpsis ja muljahdus!!!
neuvola kuulumisia Tiistaina oli neuvola, viikkoja 34+6, painoo 57.5(ennen raskautta 50 ), ei turvotusta, verenpaineet 112/75, hemppari 117(jipii, noussu viime kertasesta 109), kohdunpohjankorkeus 29, lapsivettä normaalisti,painoarvio 1800?, ratjonta RT, liikkeet hyvät.
Eilen oli tyssin 5v neuvola toinen kerta ja nyt meni tosi hyvin ku oli tuttu täti. Samalla toinen tyssi sai influenssa rokotteen.

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 35+1 ~
 
Poppeliinille kiitokset uudesta pinosta jälleen!

Hyvin omanapaiset pikakuulumiset:

Täällä eilen käyty ultras ja kaikki vaikutti olevan hienosti. Pikkumurun painoarvio oli 2.5kg ja saatiin ylläriksi nähdä pienestä myös 4D-kuvaa, kaunis pikkutyttönen :heart: Ultrasta päätellen kovasti on isukin näköinen :) Pieni on kääntynyt takaisin raivotarjontaan, huh! Ja pää oli jälleen todella alhaalla.
Kysyin tosiaan uteliaisuuksissani lääkäriltä lopuksi että onko vauvan sukupuoli pysynyt samana ja kovasti lääkäri vakuutteli että pikkutytteliltä näyttää edelleen, ei oo päässy täs 11 viikon aikana mitää ulokkeita kasvattelemaan.. :LOL:

Kohdunsuu oli kiinni, kanava ihan hiukan lyhentynyt, mutta en saanut enää piikkiä kankkuuni supistuksia estelemään, kuulemma nyt jos lähtee syntymään niin ei enää estellä.

kish & tyttönen 34+1
 
Kish Hyvä homma, että pieni on oikein päin :)

Mango kurjaa, että on eri tätejä koko ajan ja sitten tulee tuollaisia käyntejä mitkä ovat melkein yhtä tyhjän kanssa...

Poppeliini Mustakin maha tuntuu pienemmältä kun miltä se sitten sivusta päin katsottaessa näyttää.... :)

Mä nukuin viime yönä ihan kohtuulliset yöunet, mutta eivät ne riittäneet kyllä tota univelkaa tasaamaan... |O Oon siis kotitöiden sijaan (taaskin) roikkunut netissä ja naureskellut esim. näille jutuille : Gallup: Älyttömin itkunaihe - Helistin.fi ja Älyttömintä mitä mies on sanonut/tehnyt synnytyksessä? - Keskustelut - Vauva.fi tuon viimeisemmän oon löytänyt jo joskus tokan raskausaikana, mutta nyt se tuli mieleen jostain ja oon ääneen naureskellut yksinäni noita juttuja :)

Hilipatuinen ja Silmukka rv 35+3

Muoks. sitä piti vielä kysyä että Onko muita alkanut vaivata ruokahaluttomuus? Mun ei tee mieli syödä juuri mitään ja saatan syödä aamulla ja sitten vasta joskus viiden aikaan illalla pakotan itteni syömään kun oon tehnyt muksuille ruokaa....
 
Viimeksi muokattu:
Heipat täältäkin, pitkästä aikaa, laiskuus on vaivannut! Ja kiitoksia uudesta pinosta! Onneksi kaatuminen ei aiheuttanut poppeliinille ja vauvalle mitään! HUH!

Perjantaina hieman säikäytti, kun virtsasta löytyi proteiinia +2. Käytiin sitten samantien sairaalassa makaamassa käyrillä. Vauvalla kuitenkin kaikki ok. Onneksi. Neuvolassa jatkuu seurannat ja kotiinkin sain liuskatestejä. Mitään turvotuksia ei onneksi vielä ole, mutta melkeimpä joka toinen päivä proteiinit +1. Terkka epäili sen johtuvan valkovuodosta. Paineet on ollu aina hieman koholla, joten siitä on vaikea sanoa mitään. Toivotaan ettei ylly raskausmyrkytykseksi. Taisi jollain muullakin olla siitä huoli. Huoh.

Runsaaseen valkovuotoon terkka suositteli ceridal öljyä. Koska kuulemma, kun paikat on niin kuivat niin elimistö yrittää sillä valkovuodolla korjata tilannetta.

Pakko myöntää..olin idiootti ja menin lukemaan keskusteluja synnytyksen jälkeisestä palautumisesta. Tai lähinnä siitä että ei paikat korjaannukkaan. Että tulee jotain tunto muutoksia ja jatkuvaa kipuilua. Ettei seksistä voisi enää nauttia! Ja nyt PELOTTAA! tyhmätyhmä! :headwall:

Painoa tullut ekasta neuvola käynnistä jo 9kg. Ei tartteis nousta enempää, nyt jo olo kuin valaalla. |O

Korviketta itekkin hamstrasin neljä purkkia. Eihän tuo oo ku n.2e, jos roskiin meneekin. Mielummin näinpäin, kuin pistää mies sitä etsimään kauppoihin tiukan paikan tullen. Tai voihan sen käyttää pannariin. :LOL:

Joulukrääsä on tullut! Ihanaa. Melkein tulee tippa linssiin kun kaupassa niitä katselee.. Outoo, tiedän! Nyt vasta tajusin että en pääsekkään äitini patojen eteen jouluksi! (matkaa n.200km.) Kun aina aikaisemmin jouluni siellä viettänyt. Tuntuu oudolta olla miehen kanssa kahdestaan. Tai no toivottavasti meitä on jo kolme. Mutta toisaalta taas ihana soppailla jouluverhoja ja pientä krääsää. Vaikka pudjetti ei todellakaan sallisi. Mutta kyllä joulun pitää tuntua joululta. :xmas: Näinköhän glögi muuten uppoaa enää jouluna, taitaa olla 5 tölkki jo menossa. Ainii, ekat porkkana ja lanttulaatikko mussutettu! Hyvee oli! :p

Synnytystapa-arvio vasta marraskuun viimenen viikko. (vk 36) AAAAG! En malta oottaa että näkee pikkusen ja saa jonkinlaista painoarviotakin. Huih, jännittää!

Anteeksi, taas paljon omaanapaa... :ashamed:

Kohta tuleekin jo vauvauutisia!!! :heart:

- Sid ja pikkuPentti 32+5 -
 
Mango86, juu, sairaalaan on alle 3km. Jos viittaat tuohon vauvan seurantoihin, niin kotona ei kuitenkaan ole välineitä seurata esim. hapetusta, jos siihen olisi tarvetta - onneksi ei ole. :) Seurailen vaan itse sitten vauvan väriä ja hengitystiheyttä ym. (ihan itse päätin siis tehdä näin, vaikka ei erikseen tarvitsisi)

Kantoliinalle sidontaohjeita löytynee suomeksi parhaiten osoitteesta

Kantoliinakanavan kotisivut

Ohjeet on ajatuksella laadittu, mutta harmi kyllä kuvasta opettelu on paljon vaikeampaa, kuin livenä saadun ohjauksen kanssa. Oma lempparini on pitkä liina (jotain 4,5 -5m) ja sillä kietaisuristi ja/tai kietaisuristi II sidonnat. Toimivat ihan vastasyntyneestä taaperoksi asti, sidonnan voi tehdä valmiiksi päälle ja pujottaa vauvaa tarpeen mukaan kyytiin ja pois, ja vauvan voi laittaa sinne moneen eri asentoon. Eli jos ei jaksa montaa sidontaa opetella, niin tuo on ehkä monipuolisin. (Sivulla puhutaan kudotusta (tukeva kangas) ja neule (joustavampi) sidonnoista erikseen, mutta itse olen käyttänyt ihan sujuvasti kietaisuristi II -sidonnassa sekä trikoo- että intianpuuvillaista liinaa.)
 
Tuisku81 kiitos:) Ei olla.Tää toivottavasti on ohimenevä vaihe.

Matkustamisesta itsehän olin lähdössä helsinkiin eli lähes viiden sadan kilometrin päähän viikoksi yksikseni että oisin saanut vähän etäisyyttä tähän arjen pyöritykseen ja saanut kerättyä voimia tulevaan,mutta nyt en tiedä...
Tunnin ajomatkan päähän uskallan kyllä lähteä ihan yksiksenikin vielä lasketunajan tuntumassa vaikka mulla kolmas lapsi syntyi alle tunnissa mutta mä pidän äitiyskorttia mukana ja tarvittaessa soitan lanssin.Kolmen tunnin päähän en kyllä uskalla lähteä ellei sitten sairaala ole siinä hyvin lähellä johon tarvittaessa pääsee.
Muutenkin pitkään istuminen tuntuu hankalalta niin kuin kaikki muutkin asennot joten ei siitä matkustamisesta välttämättä enään nauttis.Esikoisen aikaan kyllä käytiin helsingissä vielä rv 37. ja oikein hyvin meni matkat ja jaksoin juosta jopa grillin perässä,mutta siiloin olinkin yli viisi vuotta nuorempi joten kai vanhuus tekee tehtävänsä:D

Huulirasva on tarpeen jo kotona joten kyllä se pitää muistaa ottaa mysö sairaalaan.Sitä villasukkien tarvetta oon yrittänyt miettiä...

kish hienoa että pikkuinen on kääntynyt lähtöasemiin:)

millis sullapa on alhainen hemppa:( Toivottavasti se ottais nyt reilun noususuunnan.

Fantaihana sun neuvolantäti kuulosti kyllä ihanalta ja aidosti välittävältä:)Tuleeko se käymään kotona vauvan synnyttyä vai tuleeko täti jo lastenneuvolan puolelta?

Miimau kiitos:)

Mango sullapa on ollut tosi pikainen neuvola käynti :O

swerfiel hienoa että on mahdollisuus kotisynnytykseen:)
Mä en oo vaan millään raaskinut kuunnella sitä vauvan nälkäitkua kun on ensin vastasyntyneenä osastolla ollut yli neljä tuntia heräillä ja koko ajan rinnalla ja silti hamuaa kovasti ja lopulta tulee kova itku ja kun rintaa tarjoaa se kelpaa mutta vähän ajan lutkutuksen jälkeen (nielemis ääntä ei oo kuulunut enään pitkään pitkään aikaan) alkaa itku uudestaan ja taas sama lopulta ei enään edes rauhoitu rinnalle ja huutaa kovasti:'( Mun sydän ei kestä kun apu on niin lähellä ja saatavilla.Sitten kun vauva on saanut pullosta maitoa 60ml niin röyhtäisee tyytyväisenä ja nukkuu tyytyväisenä neljän tunnin unet ja kun herää ja tulee rinnalle niin imemisääni taas kuuluu ja vauva on tyytyväinen.Kaveri kyllä itketti viikon vauvaansa vain siksi että halusi välttämättä imettää vaikka maito ei selvästi riittänyt mutta hän oli päättänyt sen riittävän.Ensimmäisessä lääkärineuvolassa käskettiin antaa lisämaitoa koska vauvan kasvu oli pysähtynyt:/
Ja yksi ystävä luuli esikoisen äitinä että vauva on kovin mahakipuinen kun itkee kaikki illat pitkään ja yöt ovat hirveän levottomia ja itkuisia,vauva klähes koko ajan tissillä.Neuvolassa totuus paljastui,vauva ei saanut tarpeeksi maitoa ja painoa ei ollut tullut yhtään...
Itsellä esikoisen aikaan se maito ei yksinkertaisesti loppui ja se oli kyllä henkisesti tosi vaikeaa ja vaikeaa oli myös kakkosen aikaan kun oli annettava lisäksi pulloa koko perheen hyvinvoinnin takia ja kolmosen aikaan oli tosi ihanaa kun pystyi imettämään ja maito riitti,mutta tiedän omakohtaisesti että aina se ei vaan ole niin yksinkertaista ja kovankin yrityksen tuloksena joudutaan ottamaan korvike avuksi.

Kahlan onnittelut asunnosta:flower:

Mulla on vielä ääni pois mutta miehelle iski joku kumma mielenviiraus ja se otti ruokatunnilta pojat mukaansa töihin ja mä laitoin kuopuksen nukkumaan kun se herää edelleen viideltä kellojen siirron takia:kieh: ja nyt täällä kotona on ihanan rauhallista ja saa vaan olla tai tehdä asioita hetken ihan kaikessa rauhassa.Jospa se mies on huomannut että oon todella väsynyt.

Aurinkoista päivää kaikille
 
Äippälomalainen täälläkin! :wave: Tänään ekaa päivää :) Poitsukin on kotona loppuviikon ja hyvä niin, koska on niin yskäinen vieläkin... Eilen mietin että varmaan vahingossa lähden töihin, mutta taitaa olla turha pelko! :LOL: Ehkä tähän jopa tottuu...

metsätähti, meilläkin poika on heräillyt viiden jälkeen aamuisin, ja hieman ottaa päähän se!! Puoli kuusi oli hyvä saaavutus tältä aamulta. Pikaista korjausta asiaan toivoisin, kun eihän tuo ole kenellekkään järkevä aika pompata ylös!! :headwall:

Omassa navassa/mahassa kaikki ihan hyvin! Olen kyl sanonut että en oo valmis vauvan tuloon vielä, joten saa pysytellä mahassa nyt marraskuun ainakin että ehdin valmistautua henkisesti!! ;) Tosin varmaan sekin päivä koittaa kun toivon ja rukoilen että se syntyisi jo nopeesti ja en kestä päivääkään möhömahan kanssa!

Neuvolakuulumisia viikon takaa rv 33+4:
Painoa tullut ekan neuvolan jälkeen 9,4 kg. Nyt ollut pienempää painonnousua per viikko, kun muutamassa neuvolassa oli vähän reippaampaa ollut, +630g tms.
Verenpaine ok 122/77
Sf-mitta 30 cm
syke 140
Raivotarjonta, jippii, pää alhaalla nätisti :)
Hemoglobiinia ei otettu tälläkertaa kun se ollut joka kerta niin hyvä.

Odottelen ystävää kylään, tulee vajaa vuoden vanhan tyttönsä kanssa meille jopa pariksi päiväksi! Onpa kiva nähdä pitkästä aikaa :) Piirakankin laitoin uuniin sen kunniaksi! Saa nähdä miten meidän 2,5v ystävystyy pienemmän tyttösen kanssa, onneks 1v ei vielä niinkään leiki samoja leikkejä niin ehkä ei tule kauheita tappeluja leluista. Kuten muutama pv sitten kun toinen 2,5v oli kylässä meillä! Ei ollut viittä minuuttia mennyt kun tämä vieras tyttö oli itkenyt jo kolme kertaa kun oli tullut nahinaa leluista tai meidän jässikkä oli töninyt tms.... Mahdotonta menoa välillä!

Ihanaa päivää kaikille ja hyvää vointia!

miida+ muhkumaha 34+4
 

Yhteistyössä