**Joulukuun Pikkutontut KESÄKUUSSA**





JOULUKUISTEN ODOTTAJIEN LA:T

(LA- Nimimerkki - Synnäri - Monesko? - Tyttö/Poika olo )

30.11.
adalmiina - KYS - toinen

1.12.
Pistepirkko - TAYS - toinen
Tsoink - TAYS - neljäs

2.12.
tuulia70 - TAYS - neljäs
SariP - TAYS - esikoinen

3.12.
Hulitus - SeKS - esikoinen
garden- TAYS - kolmas Poikaolo
höyhen83 - LKS - esikoinen

4.12.
Balleihana - VAS/TAYS - neljäs
jennynny - OAS - neljäs
paveliina - TYKS - kolmas

5.12.
Poppeliini - TAYS - kolmas Tyttöolo
kipsukka - LKS - neljäs
Sintyli - NKL - neljäs
hifk - JS - esikoinen
Tuisku81 - PHKS - esikoinen
EevaN - KOS - kolmas Tyttöolo

6.12.
JudeD - JS - kolmas

7.12.
durasel - ? - ?
Fantaihana - KOS - kolmas
MarsuJaSiskit - SKS - kolmas
sametuli - KYS - kolmas Poikaolo
Lapitar-77 - LKS - esikoinen
MiMa86 - OYS - esikoinen
taskurapu84 - TYKS - esikoinen
tetku - NKL - toinen

8.12
Whitney-EKKS-toinen
kiljusenäiti - TAYS - ?
Ensku - TYKS - esikoinen
Kista - K-HKS - esikoinen

9.12.
millis1981 - NKL - toinen
Tuttipullonkeittäjä - NKL - toinen
neljäskö - NKL - neljäs Tyttöolo
NewYork - KOKS - toinen
RikarKKa - TAYS - esikoinen
mukariikka - KOS - toinen

10.12.
HelloKitty - KYS - kolmas
miida - PHKS - toinen Tyttöolo

11.12.
Hyyppäjäinen - KOKS - esikoinen Poikaolo
Muisku78 - ? - kolmas

12.12.
piupula - K-HKS - toinen
vesilelu - OYS - esikoinen
Anin - Tyks - neljäs Poikaolo
Vanillah - SeKS - esikoinen
MARMAx4 - KAKS - neljäs Tyttöolo

13.12
äiti x4 - LKS - kuudes
Susimieli - K-SKS - esikoinen
m0308 - SeKS - kolmas Tyttöolo

14.12
metsätähti - KYS - neljäs

15.12.
Zeda - ? - kolmas
joululahja2011 - KOS - esikoinen

16.12.
sandra87 - NKL - esikoinen
Selmiina - OYS - toinen
kish - SeKs -esikoinen

17.12.
Jeremias äiti - NKL - kolmas
Bellaella - LKS - esikoinen
zenn - TAYS - toinen
tääl taas - ? - kolmas

18.12.
Kengumamma - ? - toinen
jouluvauva - SKS - kolmas
moksukka - TAYS - esikoinen
Silona - Kättäri - toinen

19.12.
Viena - KOS - esikoinen Poikalupaus
Tiikeli - TAYS - esikoinen Tyttöolo
Kauris-82 - PKKS - esikoinen
NeitiAurinko - EKKS - toinen
tanjuska<3 - HYS - toinen Poikaolo

20.12.
äitsy80 - SeKS - viides Poikaolo
moniq - ? - toinen
Neptunus - EKKS - kolmas
teenake - KOS - esikoinen

21.12.
hipu - TYKS - toinen
Niisku74 - TAYS/VAS - kolmas
Kahlan - SAS - esikoinen Poikaolo

22.12.
swerfiel - kotisynnytys/KSKS - toinen

23.12.
pusukka - ? - esikoinen
muksuja 3 - PKKS - viides

24.12.
ideh - LS - esikoinen Poikaolo
jenzka - SatKs - toinen
tirppa82 - MKS - kolmas

25.12.
ak - HYS - kolmas Tyttöolo
Mapitus - OYS - toinen

26.12.
Astre - KOKS - toinen Poikaolo
Sokruli - PHKS - esikoinen Poikaolo
Astraia - LKS - toinen
Mango86 - KOS - toinen Tyttöolo

27.12.
Tarantella83 - K-SKS - esikoinen
Sannuliini* - SEKS - esikoinen

28.12.
milizza - ? - ?
tytsy85 - LS - esikoinen

29.12.
käpynen - ? - toinen
iseeyou - K-SKS - esikoinen Tyttöolo

30.12.
EdHardy - TYKS - kolmas
Miimau - K-PKS - esikoinen
Äitää - PHKS - toinen
joulumamma11 - KOKS - esikoinen

1.1.2012
tatomira - K-HKS - neljäs Tyttöolo
adelaide - JS - ?

Ilman LA:ta
Nappula - SKS - kolmas

MEITÄ ON JO 99 ODOTTAVAA MAMMAA =)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Marraskuisiin loikanneet:
Biana - KOKS - kolmas
Leenuska77 - LKS - kolmas

Tammikuisiin loikanneet:
AnPellina - OYS - esikoinen

Epävarmat plussat/raskaudet :confused: :
Miluska - LKS - toinen

Kyydistä pudonneet :hug:
Kitty68
chipsuh
Adel
Sannuli88
Innuli
blug-in-baby
kuu-mami
raparperitaivas
Tillu79 (?)
Raitakissa
peikkorinsessa
Padmerine
mammuzki
Linda1981
spider



Linkki aiempiin keskusteluihin

Maaliskuu:http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1944238-joulukuun-pikkutontut-maaliskuussa/

Huhtikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1948470-joulukuun-pikkutontut-huhtikuussa/

Toukokuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1963052-joulukuun-pikkutontut-toukokuussa/

SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKSSK = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


Linkki lasketunajan laskuriin:
Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Kiekko
Raskauslaskuri, laskettu aika, raskauskiekko - Vau.fi

hCG:n määrä alkuraskaudessa:
Early Pregnancy HCG Levels and Ultrasound Pictures
HCG Levels

Alkion ja sikiön kehitys kuvina:
Baby's Development in Pictures - 1st Trimester embryo fetus
Visible Embryo Home Page

KAIKKI PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA!

:xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas::xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Eli kesäkuun kun vaihtui niin jatketaan täällä meidän juttuja =). Yritin poimia kaikki viimeismmät päivitykset kirjoituksista, mutta jos jotain puuttuu niin laittakaa uudelleen maininta :wave: .

Itselle tämä kuukausi merkitsee varmasti sitä kun masu oikeasti alkaa kasvamaan ja tulee kerrottua raskaudesta monille. Eli ihan kiva kuukausi tiedossa =)

Poppeliini ja kolmas muru 13+2
 
kiitos poppeliinille!! siul on kivat nuo päivityskellot ajat...:DD klo 00.02..nostan hattua!!

täällä viimeinen työpäivä tässä työpaikassa...haikeaa,niin haikeaa..onneksi mun ei tarvi edes yrittää olla tirauttamatta kyyneltä,kun meidän joukko on sellaisia itkupillejä kaikki! eniten tuee ikävä niitä lapsia kyllä...aivan mahtavia naperoita joista saan joka päivä itselleni energiaa niin paljon.


Eevan ja Pieni 13+5 kyl ne viikot vierii...ja maha kasvaa,voi apua!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset Poppeliinille uudesta pinosta ja päivittelystä!

EevaN Mukavaa viimeistä työpäivää! Voin kuvitella miten tunteikas päivä sulla on edessä :)

Mulle tuli vihdoin ultrakutsu. 2vkoa pitäs vielä odotella, mutta aikahan menee tosi nopee ;)

Mango 10+2
 
ak
Kiitos Poppeliini kun jaksat päivitellä meidän pinoa=)

Mä lähden nyt ekaa kertaa kuuntelemaan sydänääniä neuvolalääkäriin. Jännittää niin paljon, että maha on ihan sekaisin, mä varmaan pyörryn sinne odotushuoneeseen... ihan hirveetä. Viimeksi juuri neuvolalääkärissä todettiin, että sydänääniä ei kuulu ja siksi olen ihan hermona!:'( mä itken nyt jo valmiiks kun olen ihan varma, että lääkäri sanoo taas: "Mä en kyllä löydä täältä niitä sydänääniä, lähdeppäs käymään äitipolilla niin ultraavat sinut."

Ei olla käyty varhaisultrassa ja ens vklla on nt-ultra vasta...

ak ja iippana 10+3
 
Huomenia kaikille ja kiitokset Poppeliinille uudesta pinosta! :)

Isompien lasten hoidosta oli tuolla toukokuun puolella juttua ja kannanpa minäkin korteni kekoon, vaikka sitten saisinkin kivitystä niskaani :D Meillä kaksi isompaa on sitten jo koululaisia, eli ovat päivät koulussa, mitään iltapäiväkerhoja ei luonnollisestikaan käytetä.
Kuopus jää kotiin samalla, kun minun äitiyslomani alkaa. Minä kuulun siihen kuppikuntaan, joka on vahvasti sitä mieltä, että jos lapsia tekee, ne myös hoidetaan itse mikäli siihen on mahdollisuus, enkä voi olla paheksumatta hiljaa mielessäni niitä, joiden lapset jatkaa päivähoidossa/laitetaan päivähoitoon, kun vauva syntyy.
Minusta ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, kuin se, että tottakai kuopus jää kotiin. Päiväkotiryhmät on muutenkin jo aivan ylisuuria ja hoitajat ylityöllistettyjä niin minusta on kohtuutonta rasittaa järjestelmää ja viedä hoitopaikkoja niiltä, jotka niitä OIKEASTI tarvitsee, kun halutaan lapset virikehoitoon.
Aamulla ihan tyytyväisenä lueskelin lehdestä siitä, että subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen ollaan ehkä tekemässä leikkauksia :) tarvittaessa -erityislasten- kohdalla ymmärrän, että päivähoito on ihan järkevää.

Sitten jonkun kommentti siitä, että lapsi kärsii jos on vain osaviikkohoidossa. Öh ja köh, uskallan olla eri mieltä asiasta. Meillä lapset on AINA olleet osaviikkohoidossa, eli vaikka me puolisomme kanssa käymme töissä, on työt järjestetty ihan lasten vuoksi niin, että he eivät ole koskaan täysipäiväisesti hoidossa olleet, vaan max. 15pva/kk.
Koskaan ei ole ollut MITÄÄN ongelmia päivähoitoon sopeutumisessa tai ryhmässä työskentelyssä, vaan lapset ovat olleet aina ihan yhtä lailla osa sitä ryhmää, kuin muutkin. Positiivisena puolena tuossa on ehdottomasti lasten jaksaminen. Hoitopäivät on lapsille rankkoja, nyt kun isommat on koulussa, vaikkakin vain sen 4h/pva niin kuitenkin 5pva/vko he ovat huomattavan paljon väsyneempiä, kuin silloin, kun olivat päivähoidossa n.3pva/vko vaikka olivatkin silloin hoidossa keskimäärin 8h. Kyllä sen itsekin huomaa, että jos on töissä esim. vain 4pva/vko jaksaa paljon paremmin kuin viiden työpäivän viikkoina.

Uuden hallituksen leikkauslistat kyllä muuten sai hieman kylmän hien pintaan, kun lueskelin, että mm. lapsilisiin ollaan kajoamassa :( etenkin, kun tätä neljättä ei todellakaan oo toivottu niin pelottaa se taloudellinen toimeentulo ja vaikka kaikkea ei tietenkään oo laskettu lapsilisien varaan niin meillä kyllä lapsilisät menee 100% elämiseen ja mistään säästämisistä/lapsille antamisesta on ihan turha haaveillakaan ja sitten niihin meinataan kajota, että "Käteinen" saa jatkaa jo muutenkin ylivelkaantuneen suomen rahojen jakamista maailmalle vähemmän velkaantuneisiin maihin :( Myös asuntolainan korkovähennysten poistaminen on kiva pikku lisä lapsiperheiden menoihin.

Jahas, pitäsiköhän lopettaa tuo politiikasta jauhaminen :D tulis pitkä viesti :D :D :D

EevaN tsempitykset vikaan työpäivään! Varmasti on tunteikas päivä ja etenkin kun on raskaana niin ei ole mikään ihme, jos tulee kyynel tai toinenkin :)

FantaIhanalla on ihana asenne!
Itse en tuohon pystyisi, sillä vaikka sitten olisin päättänytkin, että aborttia en tee, oli tulos mikä hyvänsä, niin itse ajattelisin niin, että jos tietäisin, että lapsella on down niin pystyisin asennoitumaan siihen jo odotusaikana ja olisin valmiimpi, kun lapsi syntyy. En tällä tarkoittanut laisinkaan "arvostella" päätöstänne vaan lähinnä ihailin sitä, kuinka järkevästi ja kypsästi asiaan suhtaudutte! :)

Mango86 lopulta se kaksi viikkoa menee kuitenkin yhdessä hujauksessa :) meillä taitaa sitten olla ultra samalla viikolla :)

Tuosta kesäkuusta, niin onhan tämä kesäkuu sillai raskauden kannalta jänskä, että viimeisetkin saa tietää, että pieniin päin ollaan ja on sitten se eka ultrakin :) nyt on tosin jo anopille kerrottu = kaikki tietää. Pitäisi omalle äidille kertoa, ennenkuin anoppi möläyttää. Lapsille kerrotaan sitten viikonloppuna.
Maha alkaa valitettavasti jo kasvamaan :( ei enää oo kiva laittaa farkkuja kiinni, kun puristaa jo ja eilen kun olin mekko päällä niin kyllä tuo maha jo ihan selkeä on :( :( täytyisi joku päivä lähteä äitiysvaateostoksille, kun ei oikein mitään ole, jotain kesäisiä vaatteita sitä kait pitäisi ostaa. Talvella odottaminen on siitä kivampaa, että selviää kaksilla housuilla, mut nyt pitää sitten olla kesävaatteita ja sit noita talvivaatteita, huoh!

tatomira ja surppi 10+1
 
ak Ei kai noilla viikoilla niin varmaa se sydänäänien kuuluminen vielä ole. Meillä ainakin neuvolan dopplerit lupaavat sydänäänet vasta rv. 12 -> Millä viikoilla silloin aiemmin kuunneltiin? Meinaan vaan että mä yritin kuunnella eilen ja viikkoja oli 10+6 enkä löytänyt. Mut en osannut kyllä huolestua asiasta. Pitäisköhän ???!!!! No en huolestu. Mulla on kai taaksepäin kallistunut kohtu, joten ie ole aiemmistakaan kovin aikaisin kuulunut :) Tuu heti kertomaan kuinka meni :)

Eeva N Hyvää viimeistä työpäivää! Uskon että vetistelet :) Nyt ainakin itseäni vetistyttää kaikki. Autosta oli eilen akku loppunut ja sitäkin sitten piti itkeä, vaikka mies oli mukana reissussa ja ihan anoppilan pihalla oltiin ja autokin saatiin viidessä minuutissa taas käyntiin. Mieskin oli ihan ihmeissään, että mitäs nyt tollasta itket?! No, itkin kun itkutti :)

Lasten hoidosta on ollut myös puhetta. Mä aion luultavasti pitää lapset (5v ja 2v10kk) hoidossa sen minimin eli 3 päivää viikossa 5 tuntia päivässä marraskuun alusta jouluun. Tuskin enää vuoden alusta laitan. Isommalta tietenkin voi kysyä haluaako mennä, mutta luulen että haluaa olla meidän kanssa kotona. Mulla on ollut aika hankalaa tuo loppuraskaus yleensä; iskias-vaivaa ja unettomuutta niin ajattelin että on hyvä hiukan huilia ennen kuin vauva syntyy. Samaa mieltä minäkin olen kuin Jude että meillä ainakin hoitopaikat on kiven alla ja muita tarvitsevampia varmaan löytyy. Mutta kukin tavallaan. Meillä ainakin löytyy aika paljon kerhoja tms. joihin voi mennä. Esikoinen meneekin jo syksyllä kerhoon, mutta tuo nuorimmainen ei pääse vasat kuin vuoden päästä syksyllä. Ja onhan aina mahdollista hakea sitä tilapäishoitopaikkaa, jonka saa päiväkodista max. 5 päivää/ kuukaudessa. Sitä ajattelin käyttää, jos alku on kovin rankkaa vauvan kanssa. Ja meillä on kyllä tuo rahallinen säästökin aika iso, kun lapset ei ole hoidossa. Ja saahan noista isommistakin hiukan jotain kelan tukeakin, kun kotihoidossa ovat.


En tiedä, mutta jotenkin oon enemmän huolissani tästä raskudesta kuin aiemmista tai sitten aika on vaan kullannut muistot :) Voipi johtua siitäkin, että tätä piti yrittää hiukan pidempään kuin muita ja ikääkin karttunut. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Eilen oli ihan masennus-päivä , tänään taas parempi. Kovasti nuo fiilikset vaihtelee ja heittelee. Enää vajaa 2 viikkoa ultraan....

Niisku rv. 11+0 POKSISTA!
 
Pistänpäs minäkin lusikkani soppaan!

Päivähoitoasioissa olen Tatomiran kanssa samoilla linjoilla. Toki tuo siirtymävaihe voi olla kompromissia, mutta oma kuppikunta on todellakin se, että jos lapsia tähän maailmaan tekee, itse ne myös pääasiallisesti hoitaa, siis kotona ollessaan. Erikoislapset sitten tietysti erikseen. Jos lapset tuntuvat atrvitsevan enemmän aktiviteettia, voi käydä esim. seurakunnan kerhoissa.

Iltasanomista pongasin myös tuon leikkauslistan. En tiedä, oliko juttuun oikein kerätty kaikki lapsiperheitä koskettavat seikat, mutta aika pimeältä tuo kuullostaa. Vähätuloisille vaikuttaa juuri kaikki alv:n korotukset, ruoan hinnan nousut, asuntolainan verovähennykset ja lapsilisät... Jos kaikkiin ollaan tekemässä muutoksia, niin...:O

Oma napa: huono olo on ohitettu, maha kasvaa (iso se on ollut jo muutenkin:D) ja kaikki taitavat tietää neljännestä tulokkaasta. Heinäkuussa on rakenneultra, muistaakseni 19. päivä...
Vaunuja olen haikaillut... Jos uudet raaskisi ostaa, ihan ensimmäistä kertaa!
 
Viimeksi muokattu:
Tatomiran oli varmasti tarkoitus provosoida ja se kyllä onnistui. Kihisen ja puhisen raivosta tällä hetkellä. Otan myös siitä hyvästä kivitykset osakseni jos niikseen vaatii. Ei kyse ole mistään virikehoidosta vaan kuten aiemmin sanoin, lapsen elämän mahdollisimman ennallaan säilyttämisestä. En kaipaa sulkaa hattuuni keneltäkään siitä hyvästä, että olen urhea ja hoidan lapseni kotona. Ennemmin seuraan onnellista lastani joka näkee kavereitaan lähes päivittäin huolimatta siitä sataako vai paistaa, onko pakkasta vai helle ja onko vauva koliikkitapaus vai nukkuu kenties päivät läpeensä.
Sori, pakko oli avautua.
 
Heippa!

Täällä on hieman olo parantunut.m Iso kiitos ihanalle miehelle, parempaa isää en voisi lapselle toivoa. Ihanasti tukee ja on ottanut asenteen "kyllä tämä lapsi meille Joulukuussa syntyy".

Hieman oli hurja kokemus toi tieto turvotuksesta kun ensin rauhassa ultraaja ihasteli sikiötä ja mekin suupielet korvissa katseltiin ruutua, sitten se sanoi että turvotusta on sen verran paljon että se mielellään mittaisi (sanottiin alussa ettei haluta mittausta jossei sitä ole huolestuttavia määriä).

Sen jälkeen koko ultrauksen sävy vaihtui ja se vaan huolella kuunteli sydäntä (oli kyllä ihan kiva kuulla se tasainen syke), katsoi jotain verenkiertojuttuja ja pohti ääneen mikä voisi olla vialla. Tuntui että siihen mittaukseen loppui kaikki positiivisuus ja jälkikäteen jäi sellainen tunne että kaikki toivo on turhaa kun turvotusta on "melkein 5 milliä". Muuten oli kyllä asiallinen tuo ultraaja, varasi meille ensi maanantaille erikoislääkärin joka ultraa paremmilla vehkeillä ja samalla voidaan katsoa onko turvotus muuttunut, halutessamme saadaan erikoislääkäriltä sit lähete lapsivesi punktioon. Etsi vielä työkavereistaan sellaisen jolla käynnistä sataisiin eniten irti.

Mutta jotenkin olisin halunnut kuulla "kaikki on todennäköisesti kunnossa" tai että "turvotus ei välttämättä tarkoita että sikiöllä on hätää." Kun nyt jäi sellainen fiilis että tässäkö tää oli. Uskaltaako tästä enää iloita?

Pari päivää ollaan nyt sulateltu infoa ja etsitty enemmän tietoa asiasta, kun ei sitä osannut siellä mitään kysyä. Olo on nyt melko rauhallinen, vauva oli niin terveen näköinen että vaikea kuvitella minkään olevan pahemmin vialla. Uskotaan ja toivotaan että kaikki on hyvin, maanantai tietysti jännitää hemmetisti ja peukut ja varpaat pystyssä toivotaan että lääkäri sanoo kaiken olevan kunnossa. Jos näin on niin saatetaan jättää lapsivesipunktio väliin. Halutaan tämä lapsi syliin asti, ja muutenkin punktion tulosten selvittyä lähellä on jo puoliväli, ja hujaa olisi siinä vaiheessa alkaa keskeyttämään. Vain jos lapsella on niin suurta vikaa ettei siitä ole eläjäksi kohdun ulkopuolella niin sitten keskeytystä voidaan harkita.

Tulen kertomaan miten asiat etenee. Massu alkaa kasvamaan pikkuhiljaa, kesäkuun lopulla lienee jo komea pallukka! Saisipa hyviä uutisia niin pääsisi nauttimaan raskaudesta!

Susimieli ja Pieni 12+3
 
ak
Niisku74 kaikki oli hyvin:heart: Dobblerilla ei tosiaan kuulunut, mutta ultralla näkyi pieni sydän, joka sykki. Äläkä ihmeessä huolestu, jos et vielä kuullut niitä, lääkäri sanoi, ettei näillä viikoilla välttämättä kuulu. Mulla vaan tuli niin pahat takaumat siihen edelliseen km:eek:n (joka oli rvk 14) ja sen takia olin ihan hermona. Itkin silmät päästäni siellä odotushuoneessa ja lääkärillä:ashamed: Mä olen myös paljon enemmän huolissani tästä kuin aiemmista raskauksista, km jätti jälkensä, enkä tiedä missä vaiheessa uskallan rentoutua ja ostaa ekat vauvan tai äitiysvaatteet. Ehkä sit rakenneultran jälkeen vois vauvalle jotain pientä. Ajattelen jotenkin niin, että mitä vähemmän teen hankintoja tai suunnittelen tulevaa sitä paremmat mahdollisuudet on, että kaikki menee hyvin. Km raskaudessa ostin jo tässä vaiheessa ekat äitiysvaatteet ja tilasin huuto.netistä, kamalinta oli kun niitä paketteja tuli km:n jälkeen vielä pari :stick:

Ihanaa odotusta nyt meille kaikille ja yritetään pitää mieli positiivisena niin masuasukitkin voi paremmin:)
 
Isompien lasten hoidosta näillä näkymin jatketaan samaan malliin eli isompi (nyt 3v4kk, jouluna 3v10kk) käy kaupungin kerhossa. Syksystä lähtien se on ma-to klo 12-15. Tuo kyllä riittää varsin hyvin vireikkeiden saantiin ja kavereiden kanssa oloon. Seurakunnan kerho olisi ollut vain 2x viikossa reilu 2h/kerta. Ainut huono puoli tuossa kaupungin ylläpitämässä kerhossa on se, että sinne on 5km suuntaansa. onneksi meillä on toistaiseksi kaksi autoa. Seurakunnan kerhoonkin olisi pitänyt mennä autolla, ellei olisi halunnut käyttää suurinta osaa väliajasta kävellen kulkemisiin. Pienempi (nyt 1v1kk, jouluna 1v7kk) ei osaa kaivata vielä mitään vireikkeitä, isosiskon kanssa leikkiminen/oleminen riittää hyvin. Tällä hetkellä kuopus on todella mustasukkainen musta, toivottavasti ½ vuodessa helpottuu edes vähän (tällä hetkellä tulee esim huuto/itku jos esim. autan esikoista pukemisessa). Itse kuulun myös siihen "kuppikuntaan" joka ei voi ymmärtää sitä että ainakaan alle 3v laitetaan / jatkaa hoidossa (varsinkaan täysipäiväisenä) kun vauva syntyy. Eriasia jos on erityislapsi tai jo selkeesti isompi esim. 5-vuotias (eli olisi vain ½-1v pois ennen eskaria). Minäkin olen ihan tyytyväinen, jos tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta leikataan, esim. että joka päivä ei voi olla, päivät pitää olla lyhennettyjä jos toinen vanhempi kotona jne.

*muoks* lisään vielä että meidän lähellä olisi 2 päikkyä n.1km säteellä ja 2 alle 2km päässä. Eli paljon lyhemmät matkat olisi niihin kuin kerhoon...

Dopplerista nykyään on melko haastavaa saada sydänäänet kuulumaan. Pieni taitaa olla niin vikkelä liikkeisään + istukka etuseinämässä, että vain muutaman sekunnin pätkiä voin kuulla. Helpompaa oli vielä 9-10 viikoilla :whistle:

No, mutta nyt suihkuun ja parin tunnin päästä iltavuoroon. Mies isäkuukaudella, joten tämä äiti tekee keikkaa sen minkä jaksaa :wave:

Poppeliini ja kolmas muru 13+2
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on käyty nyt myös ultrassa ja sielä kaikki oli hyvin. Turvotusta taisi olla 1,3mm mutta ei ilmeisesti mitään huolestuttavaa. Verikokeessa kaikki oli niinkuin pitääkin..
Laskettu aika siirtyi hieman eteenpäin mutta kyllä se joulukuulla syntyy!

Muuttaisitko lasketuksi ajaksi minulle 12.12?

Nyt saakin sitten odotella ensi viikon neuvola-aikaa. Seuraavan ultran äitiyspolille sain vasta elokuulle joten sitä (ja kesälomaa) odotellessa!
 
Hei taas kaikille pitkästä aikaa!

Susimieli tsemppiä:hug:. Olen kyllä kuullut, että isoillakin niskaturvotuslukemilla kaikki on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin! Mutta varmasti huolestuttaa!

Omaa napaa..oma oloni on jo viikon verran ollut huomattavasti parempi! Kuvotusta on etenkin iltaisin ja öisin, mutta oksentaa ei ole tarvinnut moneen päivään! Ensi viikolla vasta ensimmäinen neuvola ja sitten heti perään nt-ultra naistenklinikalla. Jännää! Aurinkoista päivää kaikille!

10 + 3
 
Pistepirkko En ole minäkään mitää sotaa aloittamassa, ja lapsiahan on erilaisia, kuten me kaikki tiedämme.

Meidän tämän hetken kuopus täyttää kesällä kuusi vuotta ja aloittaa siis koulun eskarin syksyllä. Hän joutuu olemaan kesällä hoidossa samaan aikaan kun isoveli ja -sisko saavat jäädä aamulla nukkumaan kotiin. Arvaa onko tappelu joka ikinen aamu (jo viime kesänä) saada poika sinne "kavereiden kanssa leikkimään"? Vaikka ikääkin on niin paljon että kavereita löytyy.
Hänen mielestään se ei ole yksinkertaisesti reilua, eikä kyllä minunkaan. : / ...ja kyllä hoitopäivät ovat ihan oikeasti raskaita lapsille. Siellä joutuu skarppaamaan ja olemaan "iso poika", kun kotona saa kiukutella mielin määrin. :D
Eli jos pienin olisi vielä tarhaiässä syksyllä, antaisin hänelle ilman muuta mahdollisuuden lomailla, kun kerran itsekin kotosalla olisin. Veisin kerhoihin ja serkkujen kanssa leikkimään. Nyt kuitenkin alkaa eskari, ja on kyllä ihan mukava ajatus (kieltämättä) keskittyä vauvaan ihan täysillä.
 
Heips kaikille pitkästä aikaa.. Lukemassa oon kyllä päivittäin käyny, mutta en oo ehtiny kirjotella.

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille ja tsemppi :hug: huonompia uutisia kuulleille. Toivottavasti kaikilla vauveleilla on kaikki hyvin.

Poppeliinille kiitos jälleen uudesta pinkasta.

Mielenkiinnolla luen teidän päivähoitokeskustelua. Anoppi on vielä kaiken lisäksi lastentarhaopettaja, joten oon kuullu vaikka minkälaista juttua aiheesta. Mutta näin esikoisen odottajana mielenkiintoista luettavaa ja herättää ajatuksia siitä, miten itse voisi toimia, sitten jos/kun lisää lapsia tulee. Tämä on kyllä niin kaksipiippuinen juttu, että en osaa olla kummallakaan "puolella". Kuitenki oon sitä mieltä, että subjektiivista päivähoito-oikeutta voisi rajoittaa jollakin tavalla. :confused:

Mukariikka, kysyit valkovuodosta.. Mulla ainakin sitä tulee ihan älyttömästi. Ei mitään klönttejä eikä verta, mutta sitä tulee ainaki aikasempaan (siis aikaan ennen raskautta) verrattuna tosi paljon. Jostain luin, että se ois ihan normaalia. Ällöttävää se ainaki on!!

(.) Masu kasvaa ja yhä useampi tietää. Töissä oon kertonu osalle porukkaa. Mielenkiintoista katsoa, kuinka nopeasti juttu täällä leviää. Muuten kaikki ok..

Täällä Oulussa oli äsken niin pimeää, että tuntu niinku ois yö.. Ja nyt sataa ku Esterin p*****stä.. Minä en tykkää. Vois olla vaan lämmintä. :)

Pari tuntia enää töitä ja sit ois neljän päivän vapaa, IHANAA!!

-MiMa ja Bebé 13+0 (PoksPoks)
 
Ei kai kukaan mitää sotaa tästä haluakkaan. Mielestäni on kuitenkin kaikilla lupa ilmaista mielipiteensä, oli se sitten puolesta tai vastaan.
Tottakai, mielipide on lupa ilmaista ja kuuluukin ilmaista. En vain oikein ymmärrä sitä, mikä ihmeen oikeus kotihoidon kannattajilla on solvata osa-aikaisen päivähoidon kannattajia tyyliin kun on lapset tehnyt, täytyy ne kyetä hoitamaankin . Eihän täällä arvostella niitäkään, jotka valitsevat vaihtoehdoksi kotihoidon. Sehän on tärkeintä, että jokainen tietää mikä LAPSELLE on parasta ja seisoo vankkumattomasti oman valintansa takana. Eiköhän meistä ihan jokainen tervejärkinen ihminen kykene lapsensa hoitamaan itse. Sama asenne on aina myös kotihoito / työssäkäynti-asetelemassa. Kotiäidit repii pelihousunsa, jos sanallakaan sanoo jotain heidän valinnastaan, mutta heillä on kaikki oikeus haukkua työssäkäyvät äidit pystyyn. :stick::confused::headwall:
 
Pistepirkko ei todellakaan ollut tarkoitus provota, enkä ketään osoittanut syyttävällä sormella vaan kerroin vaan yleisen mielipiteeni asiasta ja se on se, että en ymmärrä ihmisiä, jotka vievät lapsensa päivähoitoon, jos ovat itse kotona.
En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka ostavat itsellensä bemarin tai mersun tai haaveilevat sellaisesta :D Jos joku on sitä mieltä, että bemari on maailman paras auto, hän saa olla ihan keskenään sitä mieltä, enkä koe, että minua olisi jotenkin loukattu, vaikka mielestäni hänen mielipiteessään ei ole yhtään mitään järkeä ;)

Voisin toki alkaa jauhamaan asiasta ja pahoittamaankin niiden mieltä, jotka ovat eri mieltä asiasta kuin minä, mutta en koe siihen mitään tarvetta. Itselleni lasten hoitaminen kotona, aina kun mahdollista on itsestäänselvyys, kuten sekin, että en koskaan tuhlaa rahojani bemariin.

Ei sinun tarvitse päätöksiäsi minulle puolustella vaan teet, kuten itse parhaaksi näet. Tällä hetkellä on olemassa subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten sinulla on oikeus pitää lastasi päivähoidossa, olin minä tai kuka tahansa muukaan asiasta mitä mieltä hyvänsä.

Vanillah eikös se ole niin, että jos turvotusta on yli 3mm niin sitten aletaan jotain epäillä? vai olenko ihan väärässä? tuollaisesta rajasta muistelen joskus lukeneeni :) Joten onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

ak ihanaa, kun ultrassa näkyi pieni sydämensyke :) varmasti takana oleva keskenmeno pelottaa, mutta eikös se niin ole, että jos syke on nähty niin keskenmenon riski on häviävän pieni! Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja alat pian tuntemaan pienen liikkeet niin ehkä sitten uskallat jo alkaa nauttimaan raskaudesta täysin :)
 
Pistepirkko mulla on muutama kaveri/tuttu, joilla ei ole periatteessa mitään ns. syytä pitää isompaa lasta hoidossa. Esim. yksi 2-vuotias tyttö aloitti hoidon (rauhallinen,ei ujo, ei mitään kehitysviivästymään, kerhoja olisi tien toisella puolella, mummu auttamassa n 5x viikossa jne.) kun vauva oli syntymässä n.3kk päästä. Syntynyt vauva on ollut todella helppo, ei itke edes joka päivä, nukkunut reilu 2kk iästä klo 21-7 heräämättä (!), listaa voisi jatkaa loputtomasti. Tässä perheessä oli syynä vain että vauva saattaa olla itkuinen ja toisen lapsen pitää saada yhtä paljon äidin huomiota kuin esikoinen saanut vauva-aikana.. Tälläiset tapaukset ei vaan mene mun tajuntaan ja tiedän ettei tämä ole ainut tapaus :(
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai kukaan mitää sotaa tästä haluakkaan. Mielestäni on kuitenkin kaikilla lupa ilmaista mielipiteensä, oli se sitten puolesta tai vastaan.
Juuri näin. Valitettavasti näillä palstoilla kun sanoo suoran mielipiteensä, asiat menevät yleensä rähinäksi. Pahoittelin omaa mielipidettäni jo etukäteen... Keskustelu asiasta kuin asiasta on aina hyvä, huono siitä tulee vasta sitten kun ihmiset alkavat olla toisiaan vastaan asioiden sijaan.;)
 
Päivähoidosta meidän alueella sellanen tilanne et täällä ei kerhoja tai muutakaan toimintaa minne voisi tyttöä viedä :/ Avoin päiväkoti loppui viime vuoden lopussa, srk. kerhoon pääsee vasta yli 3.v ja mitään muuta toimintaa lapsille ei ole :( Tää meidän tytsy 2,5.v sit kun vauva syntyy ja oon ajatellu et kaikist pienimmäl hoitomääräl puolpäiväseks tarhapaikkaa hakisin.
Ihan jo sen takia et samanikäsiä kavereita ei lähellä oo muita ja tytsy tykkää hurjasti olla muiden lasten kanssa ja touhuta paljon. Kovin on sosiaalinen tapaus.
Kyllähän tuo hyvin tässä kotonakin menis, kyse ei oo siitä :) Tosin en oo vielä päätöstä asiast tehny.

Viikko viel ultraan.

Oma olo alkan jo helpottaa, eikä tarvii koko ajan voida pahoin. Nyt tosin koko perhe kauhees kevätflunssas :(

Astre ja Eemeli 10+3
 
Täällä on käyty myös nyt ultrassa ja sielä kaikki oli hyvin, nt oli 0,9mm ja verikoke tule viikon sisällä.
Että mua vähän jännittää toi 0.9mm. kun tavallisesti kuuluuis olla 0,3mm.
Oli niin ihanaa nähdä pieni.

Sandra ja esikoinen rv 11+5
 
Np-ultra takana, ja vauvalla kaikki kunnossa :) Vauvan näkeminen ruudulla oli kyllä ihan yhtä ihanaa ja epätodellista kuin ekassa raskaudessa!! Oltiin miehen kanssa ihan liikuttuneita. Yllättäen ultra tehtiin mahan päältä?! Olis tietty kattonut alakautta jos näkyvyys ei olisi riittänyt. Turvotusta oli 0,9mm (joka sandra87 on käsittääkseni tosi normaali..). Sikiön koko vastasi kahta päivää pienempää, mutta laskettua aikaa ei muutettu.

Ihanaa, kun nyt voi alkaa nauttia tästä raskaudesta :) Mammahousut vetäisin tänään jalkaan, eikä kyllä ole paluuta enää tavallisiin!!

Ikionnellinen Silona 11+3
 
Sandra87: Alle 3 mm:n niskaturvotus lasketaan normaaliksi, ei alle 0,3 mm. 0,9 mm niskaturvotus on siis täysin normaali.

Me saatiin tänään kirjeitse tieto siitä, että kohonnutta riskiä downin syndroomalle ei ole. Niskaturvotusta oli meidän vauvalla 1 mm.
 

Yhteistyössä