**Joulukuun Pikkutontut HEINÄKUUSSA**

vauvan koko oli kätiläön arvion mukaan noin 390gr ja pitutta noin 22cm,noissa ultrissa ei katsota pituuksia tai painoja,vaan se on neuvolan homma,heidän tehtävä on katsoa vain rakenteet ymm..näin sanoi kätilö kun mitoista kyselin...

EevaN ja Pieni 20+3
 
Kysymys mullakin koskien äippärahaa...

Ehän mä vasta kuin kaks kertaa ole ollut äitiyslomalla, et eihän näitä voi muistaa :D mut siis millon sitä äippärahaa pitikään taas hakee?? Muistelen että viime kerralla mulla oli joku sotku siinä eikä hakemus menny ajoissa perille, johtuen meidän palkanlaskennasta. Mut siis oliko se jotenkin et viimestään 2kk ennen äitiysloman alkua????
Ja sit jos mulla on la 11.12, ja aioin jäädä ihan "normaalisti" äitiyslomalle, eli en varhennetusti vaan siis se oliko se 30 päivää ennen niin lasekettiinko siihen lauantait? ja mites toi itsenäisyyspäivä? Mä sitä kerran laskeskelin ja sain äitiysloman alkamispäiväks 4.11. Voisko olla siis oikein laskettu?? Esim hyyppäjäinen jolla sama LA ootko saanut saman päivän?? Tai joku muu jolla kans la noihin aikoihin, osaako auttaa kukaan??

Kelan sivuiltahan nämä selviäis, mut mua ees huvita mennä koko kelan sivuille, kun verenpaine nousee heti kun rivinkään lukee sitä epäselvää tekstiä josta ei saa mitään tolkkua.


Mä kans luulen nyt tunteneeni ekat liikkeet tässä parina päivänä. Ihan satavarmaksi en kyllä vieläkään menis sanoon, mutta jotenkin niin sellaista pienen ihmisen alun hipusutuksen tuntuista on tuolla alamasulla tuntunut että muistelisin sen tuntuvan juuri tuolta. Ihanaa! :heart:

Muisku 19+1
 
Muisku78 Kelan sivujen mukaan sulla alkaa äitiysloma 4.11-11. Tarkistin sun la:n mukaan kun samalla rupes kiinnostamaan koska mulla oikeesti loppuu kotihoidontuki, et muistinko oikein. Mielenkiintoista oli että Kelan sivujen mukaan mulla on la 7.12 ja silloin alkaa loma 31.10, eikä 2.11 tai 1.11 niinkuin vau.fi ja kaksplus väittävät. Eihän siinä suurta heittoa ole mut kun mä pidän mun kesäloman ennen äitiysloman alkua niin hyvähän se on tietää mistä päivästä pitää laskea taaksepäin.

EevaN onnea hyvistä ultra-uutisista ja pojasta. Onko miesmuuten afrikkalaiseen tapaan toivonu poikaa?
 
Kysymys mullakin koskien äippärahaa...

Ehän mä vasta kuin kaks kertaa ole ollut äitiyslomalla, et eihän näitä voi muistaa :D mut siis millon sitä äippärahaa pitikään taas hakee?? Muistelen että viime kerralla mulla oli joku sotku siinä eikä hakemus menny ajoissa perille, johtuen meidän palkanlaskennasta. Mut siis oliko se jotenkin et viimestään 2kk ennen äitiysloman alkua????
Ja sit jos mulla on la 11.12, ja aioin jäädä ihan "normaalisti" äitiyslomalle, eli en varhennetusti vaan siis se oliko se 30 päivää ennen niin lasekettiinko siihen lauantait? ja mites toi itsenäisyyspäivä? Mä sitä kerran laskeskelin ja sain äitiysloman alkamispäiväks 4.11. Voisko olla siis oikein laskettu?? Esim hyyppäjäinen jolla sama LA ootko saanut saman päivän?? Tai joku muu jolla kans la noihin aikoihin, osaako auttaa kukaan??
Itse jään 50 päivää ennen, laskin kelan laskurilla että 12.10 on eka loma päivä. Laskurilla http://asiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication mukaan sinun eka päivä on 4.11, jos jäät 30 päivää ennen :)

Hyyppis poistuu mahansa kanssa takavasemmalle :)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

JOku pohti sellaisen hoitopöytä/ammehässäkän hankkimista. Vauvauinnissa meillä oli pukkarissa samantapaiset hoitopöydät ja tosi huteria oli. Jos vain mahista saada pelkkä alusta jonkin pöydän/pesukoneen päälle suosittelisin ennemmin sellaista vaihtoehtoa.

Vauvahai Tee kauniit suojat siihen äp-laatikkoon. Mä olen saanut sellaiset ja ihan kivaksi sai laatikon sen avulla :)

Onnea EevaN poikalupauksesta!

Hyyppäjäinen kiitos kätevästä linkistä! Piti heti mennä tarkistamaan millon se äitiysloman voi aloittaa. Mä meinaan jäädä myös varhennetulle 1.11 alkaen, ei ihan 50pvää, mut kuulostaa kivalta alottaa kuun eka päivä:p

Pari kertaa olen tuntenut liikkeitä yhteä iltana tuli seitsemän tökkäsyä putkeen. Sitä ei voinut enää sekoittaa suoliston pulputteluihin :)

Masu näyttää mun mielestä ihan läskimasulle vaan, niin en viitsi kuvia vielä ottaa :D Aika paljon pinkeämmältä se toki tuntuu. Tänään neuvolassa täti sanoi kohdunpohjan olevan juuri navan alapuolella, jotta eiköhän ala kohta muistuttaa kunnon raskausvatsaa.

Nyt en taaskaan löytänyt kuka oli saanut valitusta kun painoa tullut 2kg ja bmi 25. Mulla tänään ihan samat lukemat ja terkka sanoi sen olevan maltillista nousua.

Liikunnan suhteen pitäs todella alkaa aktivoitumaan. Ihan retuperälle jäänyt meikäläisen urheilu, kun kesän myötä loppu aikuisopiston jumppa. Syksyksi uutta kurssia kehiin ja uintia ajattelin aloitella. Meillä uimahalli ihan vieressä ja olen ennen uintia ihan harrastanutkin ja tykkään kovasti. Ei pitäs olla isokaan masu esteenä siinä puuhassa.

Tänne tulee niin ihanan paljon tekstiä joka päivä, ettei enää ehdi kirjoittaa sen jälkeen kun on lukenut uudet jutut. Taas jäi varmasti paljon kommentoimatta kun ei muista, mutta palataan asiaan!

Mango 17+0 POKS POKS vaan :D
 
Pitkästä aikaa täällä! =)
Tervetuloa uusille!

(.) Tänään oli ultra ja meidän pienellä POJALLA kaikki hyvin! Painoarvio 374g ja vastasi viikkoja, ehkä 20+4, mutta tosi liki siis. Olin tosi jännittynyt kun mentiin ja puristin miestä kädestä ja kovaa... =) Ihana oli kuulla, että kaikki on hyvin, kun väkisinkin sitä välillä miettii. Liikkeitä kuitenkin tuntuu aika harvoin vielä. Kuulin, että istukka on vauvan etupuolella, joten se selittää tuota.

Kärsimystä on täällä tuottanut viimeaikoina selkäkipu ja närästys... :mad: Ei yhtään kivaa. Viime viikko sairaslomaa ja nyt kuitenkin LOMA! Toivottavasti selkä vielä tästä enemmän kuntoutuu, kun kesälomareissu koittaisi sunnuntaina!

Sari ja Pömppä 20+3
 
Moikkamoooi!
Vieläkö mahtuu mukaan yks joulukuinen? =)
LA olis 22.12 ja RU 5.8
Toinen lapsi kyseessä ja Kättärillä olis tarkoitus synnyttää..

Eilen oli toinen neuvola ja päästiin kuulemaan ekaa kertaa pikkusen sydänääniä.. syke oli 146 paikkeilla. Painoa on nyt tullu yhteensä 3kg mikä on omasta mielestä aivan liikaa ku on muutenki tota ylimäärästä :D

Liikkeitä tunnen päivittäin. ku vaan muistaa rauhoittua ja tunnustella niitä. Isäntä odottaa kovasti et pääsee tuntemaan ne masun päältä, mut taitaa mennä vielä hetki siihen..

Masu on päässy kasvamaan ihan hurjasti.. viikko sit havahduin siihen et miten iso se onkaan.. taidanki lisätä siitä kuvan :D (jos osaan)

katso liitettä 13232

Emmä vissiin olekaan ihan tyhmä :D mut pieneks se kyl jäi.. =)

Plikka ja Papu 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa plikka =)

Onnea kaikille jotka saanu hyviä ultrakuulumisia :heart:

Liikkeistä Mä tunnen aina iltasin ennen nukkumaan menoa. Kunnon jalkapalloharkat aina mahassa. Vaikka ne on vielä niin hentoja mut hyvin osaan erottaa mitkä on liikkeitä :)

Masu on alkanut pikkuhiljaa pullahtaa ulos. Odotan niin et tulis ihana vauvamasu mullekkin :)

- Sokruli ja napero 17+1 -
 
Tervetuloa plikka minunkin puolestani :)

Onnea ultrakuulumisia saanneille :heart:

Tänne ei mitään ihmeellistä... Meinasin tässä että alkaisian vähän tuota meidän makuuhuoneen järjestystä muuttelemaan uuteen uskoon ja kokeilemaan mitä kaikkea sinne saisikaan.... Mies vaan oli eilen ihan ehdoton siinä etten saa ruveta yksin siirtelemään tavaroita siellä... : / No, katsotaan nyt uhmaanko miehen kieltoa vai odotanko kiltisti kun se tulee töistä kotiin ja on auttamassa :)

Poppeliinille Onnea puolivälietapista :flower:

Nyt lyö pää tyhjää enkä osaa kirjoittaa/ kommentoida yhtään mitään....

¨¨vauvahai & vaavi 17+3¨¨
 
plikka tervetuloa!

Ilmeisesti en eilen taas muistanu juoda tarpeeks, yöllä sain taas 5-6 kertaa hyppiä sängystä ylös kun suonta veti heti kun vähän liikutin jalkoja. Kädetkin on muutamana yönä puutunu pikkasen, tosin se ei ole ollu vielä mitään siihen puutumiseen verrattuna mitä oli viimeks loppuraskaudesta. Silloin kyl oireet alko vasta rv 30, mut tällä kertaa haen ehdottomasti ne rannetuet ajoissa jos samanlaista puutumista ja särkyä alkaa olemaan. Nyt äkkiä omille päikkäreille ennen kun kuopus herää ja esikonkin passitin sänkyyn lepäämään ainakin hetkeks.

Fantaihana 19+6, huomenna poksuu...
 
Moikka!

Fantaihana täälläkin ollut öistä käsien puutumista, kysyin juuri neuvolantädiltä tuleeko siitä olla huolissaan, mutta ilmeisesti johtuu vain siitä, että nyt alkaa jo olla erilaisia nukkuma-asentoja kuin normaalisti, ja on mahdollisesti tullut nukuttua liian pitkään samassa asennossa...? Siihenkö siis auttaa rannetuet? Mulla ei kyllä vielä kovin pahana tuo, useana aamuna sitä on, mutta menee nopeasti ohi.

Tänään oli siis kolmas neuvola. Paino noussut reilut 5 kg normaalipainosta, ja tämä kuulemma ihan kohtuullista painonnousua. Aiemmin täti sanoi, etten joutuisi ollenkaan sokerirasitukseen, mutta oli kuulemma lueskellut sitä HUS:n papereista, kun taas meidän kaupungin puolella on tiukemmat säännöt ja kaikki yli 25 v:t joutuu siihen. No pitää siihen sitten jossain vaiheessa varailla aikaa, ei onneks vielä. Verenpaine oli edelleen hyvä, hb:tä ei mitattu. Sydänäänet kuunneltiin, ja tällä kertaa sykkeet olivat 140 molemmin puolin. Nyt viimeksi kuultu laukka oli saanut lisäkseen voimakkaan rummutuksen :heart:, oikein vahvat äänet oli. Lisäksi meille oli jo varattu ajat syksylle perhevalmennukseen.

Ainiin, ja meinasin ihan unohtaa hehkuttaa: lauantai-illasta lähtien on tuntunut päivittäin pieniä liikkeitä, tai ainakin niitä oletan niiden olevan :) Sellasia muljahduksia :heart: ja eniten illalla. Tuntuvat vähän jo mahan päälle, ja mieskin onnistui jo sellaisen tuntemaan!

Tällä kertaa pidänkin tämän lyhyenä ja jatkan sateista lomapäivää leffan merkeissä. Enää kaksi viikkoa rakenneultraan :)! Onnea jo siellä käyneille hyvistä kuulumisista!

Joululahja2011 18+5
 
Täällä on rakenneultrasta kotiuduttu.Siellä se meidän pikkuinen köllötteli ja heitti kuperkeikkaa :heart:.Kaikki oli muuten ok,mutta saamme uuden ultra-ajan jonnekin rv 28,koska vauva oli suurimman osan ajasta huonossa asennossa,eikä ultraaja saanut sydäntä niin hyvin katsottua kuin olisi pitänyt.Sai kuitenkin sen verran,että kaikki on kunnossa ja näytti normaalilta,yhtään ei sitä kuulemma tarvitse murehtia,mutta haluaa vielä nähdä uudemmankin kerran paremmasta kuvakulmasta.Ja täällä meilläpäin on joka tapauksessa silloin "keskiraskauden ultra",joten ero on vain siinä,että en mene tk:lle vaan tuonne äippäpolille ultraan.

Rakenteet,raajat ja elimet kaikki siis ok ja viikkoja vastaavia.Sukupuolta emme halunneet tietää.Siellä se tiitiäinen heitti ensin volttia ympäri ja sen jälkeen asettui nukkumaan selkä kuvaruutua päin,joten näimme suurimman osan ajasta vain selkärankaa :).Selkäranka kuulemma erittäin hyvännäköinen.Pieni taisi olla vaan niin ujo,että sen takia piilotteli itseään,ei häntä saanut kesken unien häiritä :).

Kohtuni korkein kohta on jo kylkiluiden alla :O,sitähän tämä ultraaja kovin ihmetteli.En nyt ala selittämään,kun se on pitkä juttu,mutta minun kohtu kuulemma sijaitsee todella korkealla.Sitä on nyt pitkin kevättä ja kesää yksi jos toinenkin lääkäri,ultraaja ja hoitaja ihmetelleet.Mutta joo-o,olo on kyllä jo sen mukainenkin,kun vatsa alkaa heti tuosta rintojen alta.Hirvittää vaan,millainen oikein olen sitten ihan loppumetreillä,kun nyt jo näytän siltä kuin olisin viimeisilläni :confused:.

Noh jokatapauksessa hyvä,että kaikki oli ok ja painoarvio oli 390g.Vähän jäi sen puolesta pahamaku suuhun,että ultraaja oli vähän sellainen töks-töks...ei sille oikein mitään voinut sanoa.Lopussa kun kysyin,eikö tästä saa kuvaa,niin sanoi vaan,että ei tuosta nyt oikein kuvia voinut ottaa ja antoi hampaat irvessä mulle sellaisen kuvan,missä näkyy vaan pikkuisen selkäranka.Mielestäni alussa oli kyllä paikkoja ottaa kasvokuviakin,mutta eipä hän ottanut.Joten se siitä ultrakuvasta sitten.Sanoin miehelle,että todellakin menemme sinne 4d-ultraan,jotta saadaan edes jotain dokumenttia tästäkin nasusta.

Mites muiden tämän päiväiset ultrat ovat menneet?


adalmiina ja sitso 20+6
 
  • Tykkää
Reactions: MARMAx4 ja Kahlan
Joululahja2011 ne rannetuet voi auttaa jos turvotus aiheuttaa hermopinteitä ranteisiin. Mulla oli viimeks kädet puutuneina, turvoksissa ja niitä särki 24h viimeiset 8 viikkoa. Täs vaiheessa voi varmaan enemmän johtua nukkumisasennoista mut se särky on vielä sen verran tuoreessa muistissa et heti kun sormet vähän puutuu niin muistan sen tuskan kun viimeks sain yöllä taistella se puutumisen kanssa välillä jopa tunnin yöllä et jotenkin sai jatkettua unia.

Onnea adalmiina hyvistä ultra-uutisista. Harmi ettette saanu mitään kunnon kuvia mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa plikka :wave:

Ja onnea poikalupauksista ja hyvistä ultrakuulumisista, näitähän tässä on odoteltu ja aina yhtä ihana lukea muiden uutisia ja kumpaa tulossa. Omani perjantaina ja kyllä jännittää ihan kauheasti..

).(
Tukholmasta kotiuduttu ja vähän ryytynyt olo. Nukuin juuri 1,5h päiväunet että sain hieman paremman olon itselleni. Syötyä tuli niin etten vaakaan kyllä mene muutamaan päivään :whistle:
Ostin sitten 62cm ihanan pinkin mekon ruotsista eli tyttöololla mennään vaikka ei todellakaan mitään varmuutta. Jos poika niin luovutan lokakuussa tytön saavalle ystävälle mekon :saint:

Perjantaita siis odotellen :heart:
neljäs rv 20+3
 
Mekin käytiin aamulla rakenneultrassa. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa TYTÖLLÄ. Eli on tunne meni tällä kertaa oikein, eihän sitä ookaan kuin 2 kertaa aiemmin ollut "väärä" tunne edellisistä lapsista :LOL:. Mies tokaisi melkein heti ultran alussa että tuon on kyllä oltava tyttö kun näki ultrakuvaa jalkojen välistä. Siihen lääkäri totesi että kyllä se siltä näyttää. Painoarvio oli vauvalla 306g ja vastasi muutaman päivän pienenmpää kuin la.

Onnellinen Poppeliini ja pieni tyttönen 20+1 :heart:
 
Onnea kaikille mukavista ultrakuulumisista! Tässähän alkaa ihan itseäkin jännittämään kumpaa meille maanantaina ennustetaan :D Tyttöolo on mutta saas nähdä.. Kumpaakaan en erityisemmin toivo, eli poika on aivan yhtä tervetullut kuin tyttökin, mutta jostain syystä tytöltä tuntuu. Ihan alussa oli tosi poikaolo mutta vaihtui aika pian ja nyt on jo hyvän aikaa ollut itsellä tyttöolo, mies ei ole sanonut juuta eika jaata.

Susimieli ja Pieni 19+2 (tuntuu uskomattomalta että tässä mennään jo 20. viikkoa.. :D )
 
Heipsan

Tervetuloa uudet :wave:

Huih huominen rakenneuä jännittää ihan hirveesti. Just tossa mietittiin et halutaanko tietää vai ei kumpiki kahen vaiheilla. Käy sit kuitenki niin et ku huomenna kysytään et haluuttako tietää molemmat on jooo ku nyt on silleen et ei,haluttas säilyttää jännitys mut toisaalta tahtos tietää :D Ensyönä tuskin tulee kovin nukuttua jännittää niin pirusti. :D Meillä on het aamusta 9tä aika äippäpolille ja pittää pyörällä mennä eli lähettävä on joskus 8.15 et ehtii ajoissa paikalle :)

Mullaki ollu ranne särkyä ja yöllistä käsien puutumista,tosin mulla noi ranteet on vaivannu koko iän aina sillon tällöin ku ovat yliliikkuvat : / Aamusin on ihan kamalan kipee varsinki toi vasen ranne,pitäneekin kaivella rannetuet tuolta laatikoiden uumenista esille jos niistä olis ees jotaki hyötyä. Kiitos vain vinkistä :)

Sorruin siten ostamaan tänään taas vaatteita pikkuselle :D Oli ihan pakko käydä hakeen yhet farkut ku jäi tossa viimeviikolla kaihertaan mieltä et miksi en ostanu,sit tuli ostettua toisetki housut ja pari ihanaa bodyä :heart:

Huomista jännittäen

höyhen ja tonttu 20+3 :heart:
 
Unohtui tossa äskeisestä viestistä, että tässä kun esikoista innoissaan odotellaan niin ollaan menossa sunnuntaina herkutteleen intialaiseen ravintolaan puolivälin kunniaksi! :) Mies yritti ehdottaa että mentäisiin vasta maanantain rakenneultran jälkeen mutta sanoin että sen saattaa olla mukavampi kun mulla on jotain järkevää tekemistä jännittämisen sijaan sunnuntaina :D Menossa ollaan kumminkin.
Ihanaa kun toi isukki on ihan erilailla innoissaan nyt kun maha näkyy ja liikkeet tuntuu, ja rakenne ultrassa pääsee taas sekin katsomaan millainen muru siellä möyryää. Vauvalle sillä ei ole lempinimiä mutta mua sanoo rakastavasti möhömahaksi :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Sokruli ja Kahlan
Heipparallaa taas!
ihana kuulla hyvistä ultrakokemuksista ja muutenkin odotuksesta :heart:

mulla on onneksi toi käsien puutuminen jo vähentynyt, pakotin ukon hieromaan hartioita ja niskoja ja kyllä helpotti! mulla on vielä vaivana kuluma 4. ja 5. nikaman välillä joten se aihettaa osan vaivoista. Sille ei voi mitää että on tullut sukuvikana huono selkä ja toivottavasti seuraavat sukupolvet ei tarvis kärsii tästä vaivasta.

mä oon viime aikana nähnyt unia synnyksestä, siitä että keli on niin huono ettei sairaalaan voi ajaa muuta kun ambulanssilla ja sit silloinkin myöhästytään ja lapsi syntyy matkalle. Ei meiltä ole kuin n.50min matka talvella sairaalaan (56km) mut silti se kummittelee alatajunnassa : /

Ensi viikolla on rakenneultra :heart: tosin pitää etsiä esikoiselle hoitaja siksi aikaa kun mies on töissä ja muutenkin verkko on aika harva. Yritän nakittaa veljeä/kummia hoitaa poikaa 4h maksimissaan. Saa se ja sen tyttöystävä pikkasen makua lapsista :p en tiiä mitä tekisin jos en löydä hoitajaa ajoissa??!!!:headwall:

19+4
 
Heissan! Tervetuloo uusille!
Siskit on mummon ja papan luona pari yötä. Tuleevat huomenna kotio,ihanaa! Huomenna on sitte se rakenneultra. Puuh,illasta töihi..
Onnittelut hyvistä ultra kuulumisista!

~ Marsu ja siskit 4v 9kk ja 2v 3kk + masu-asukki 19+6 ~
 
hellurei..onnea ihanista ultra uutisista :)
voih itsellä vielä viikon päivät odotettavana..

tänään eka kerran tuntunut että tää on poika odotus..tuli nimittäin lonkka,maha,jalkakivut töistä kotiuduttua..eli raskaan olonen pv vaikka tosin jo puolilta pv lähin..huonossa asennossa työnsin g-tuolia ja sokea/autistinen mies toisessa kahvassa mukana..eli ei voi kehua tyntö asentoa..auts..
mulla ollut nuo poikien odotukset kipeitä ja tässä odotuksessa mikään muu kuin issias vaivasi alussa..

mut toivottavasti maanantaina näkee kumpi tulossa :) mulla tunne että tyttö se on tällä kertaa..
niin erilaista..

hui kun tuli hiki kun käytiin poikien kans kirjastossa,jotenkin painostava ilma..
varmaankin nuo reilun 2h yöunetkin jotekin osallisena tähän mun kitinä tuuleen..huh..

saakohan ultraan ottaa lapsen mukaan? olis tuon keskimmäisen 4,5v korvapolilla käynti aamusta ja sit mun ultra ja ukko todellakin haluaa olla mukana,ottaa vapaata töistä kuten aijemminkin :)
MARMAx4 ja jaz 19+1
 
Viimeksi muokattu:
Marma, tiedän että ainakaan Naistenklinikka ei halua lapsia mukaan ultriin. Ymmärrän heidän kannan aika hyvin. Meillä kanssa perjantain kanssa vähän ongelmia, 3v pitäisi saada jonnekin muuten mies joutuu jäämään siksi aikaa sen kanssa :(

Tuli NewYorkin viestistä mieleen että millaisia synnärimatkoja muilla on/tulee olemaan?
Onko kenelläkään tullut syöksysynnytyksellä edellisiä tai aikuisten oikeasti todella kiire sairaalaan ettei vauva synny matkalle?
Itselläni noin 20min ajomatka synnärille ja kaikki käynnistetty joten kiirettä ei ole ollut.

Huomenna muutamilla taas ultrat, onnea niihin ja tulkaahan uteliaille kertomaan kuulumiset :saint:
 

Yhteistyössä