**Joulukuun inssipiinailijat*

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2006 klo 20:31 minnu kirjoitti:
moikka mammu

mitenkä teillä alko nämä lapsettomuus-hoidot? yritittekö pitkään lasta ilman hoitoja?
tutustuin vajaat 3 vuotta sitten ystävääni. puhuimme vaan että olis ihana saada sellanen pikkunen.sanoin että ollaan yritetty lasta niin ja niin kauan.ystäväni kertoi kans yrittäneen jonkin aikaa ..olivat kokeilleet joitakin clomi-kuureja ja yms..mutta ei.
ystäväni käski minun ottaan muutaman kuukauden päästä yhteyttä gynelle..aattelin et miks mun nyt pitää ottaa sinne yhteyttä..eihän mua edes mikään vaivaa :)
ystäväni soitteli, että olenko ottanut yhteyttä sinne?? ja samalla kertoi jostakin piikittelyistä..olin ihan ulkona kaikesta.kuuntelin kyllä mutta paljoakan en ymmärtänyt.
puhuimme mieheni kanssa usein isosta lapsiperheestä ja lapsien nimistä.kun aloimme "yrittään" lasta niin tulee jos on tullakseen.sisimmässäni kuitenkin toivoin niin kuin nyt, tulispa jo se pikkunen.
ennen kuin aloin puhua mahdollisesta lapsettomuudesta rakkaalle miehelleni, piti itse ensin tutustua netissä aiheeseen ja tunnustaa se itelle että se voikin olla totta..mieheni ei uskonut lainkaan sen olevan mahdollista, sanoi sen johtuvan jostain muusta.. aattelin niin mistäköhän sitten, jos sillon oli yritetty muistaakseni 2,5 vuotta.loppujen lopuksi tajusin , että miehenihän kielsi asiaa samalla lailla kuin minä itselleni ja ystävälleni.
kun sain itestäni rohkeuden puhua mukamas kauheen nolosta asiasta gynelle.asiat ja hoidot alkoivat heti. syksyllä päästiin jopa kunnallisen puolelle, kun ekaksi oltiin yksityisellä.siinä varmaan on sit hyvät ja huonot puolensa, kunhan nyt ollaan jossain hoidoissa, se on pääasia.

en tiedä millä kiittäisin ystävääni , kun käski minun ottaa yhteyttä ja on ollut tukenani ja on edelleen, antaa ilosia kannustuksia.

ystävälläni on vuoden ikäinen ivf-hoitojen antamana terve poika.

t. minnu
Moikka minnu !

Kyllähän me ollaan yritetty ilman hoitoja lasta jo seitsemän, pian kahdeksan vuotta!

Olin aina sitä mieltä, että mitään "syyllisiä" eikä syitä lähdetä edes hakemaan, vaan lapsia saa tulla jos on tullakseen!!
Ja ehkä siinä oli juuri sekin, että pelkäsin, että jos menisimme johonkin hoitoihin ja alkaisimme selvittämään asiaa saisimme kuullakkin jotain peruuttamatonta ja huonoa tietoa meidän kannaltamme.. niin kauan kun en tiennyt "totuutta", meillä OLI EDES TOIVOA!!
Ja mitä kauemmin sitä aikaa kului ja mitä enemmän se toivo hiipui sen vaikeampi oli edes kuvitella hakeutua minnekkään hoitoihin!

Kyllä mä olen asian takia niin monet itkut elämässäni itkenyt ja oikeastaan monesti toivonikin menettänyt.
Joka kerta kun menkat alkoi se oli mulle kuin pieni kuolema!!

Me ollaan hoidoissa oltu nyt marraskuusta saakka, eli ei todellakaan kauaa, ja se mikä mut/meidät herätti koko asiaan oli se, että mulla meni melkein vuosi elämästäni kohdunkaulan syövän kanssa, ja mun suurin pelko oli se, että mä menettäisin kohdun sen mukana.

Se laittoi tämän elämän kaikki arvot niin erilaiseen järjestykseen, ja heti kun sain "terveen" paperit ja kun saimme lääkäriltä luvan hakeuduimme hoitoihin.

Ihana kuulla että sulla on noin ihana ystävä ! Ja mä luulen, että sun ystävä kyllä tietää, kuinka kiitollinen sä olet, ei siihen tarvita mitään ihmeellisä sanoja, riittää kun olette toistenne lähellä!!!

:hug: :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2006 klo 22:52 Nasu kirjoitti:
Joulu on täällä mennyt sekavissa ja alakuloisissa tunnelmissa. Täti saapui eilen päivällä :'( ja kyllähän se aika ison osan joulu fiiliksistä vei. Ottaa ihan sairaan paljon päähän, masentaa ja ahdistaa, hihat on tyhjät taas. Nyt sitten kaksi tuloksetonta inssiä takana, usko insseihin ja yleensäkin lapsen saantiin aikaste matalalla.
Nyt kun kaiken olisi pitänyt olla niin lupaavaa, clomit auttoi hyvin oli 2 hyvänkokoista munista ja molemmat oli irronneet eli ovis oli juuri tapahtunut ennen inssiä ja simppojakin oli 16 miljoonaa. Ja silti vaan ei tärpännyt. Oon niitä multi-tabsin raskaus vitamiinejakin syönyt kuukauden.

Nyt tämä kierto pidetäänkin sitten taukoa. Tosin greippimehua aloitin tänään juomaan kun niin moni on sitä kehunut.
Vaikka en mä kyllä siihenkään ihan kauheasti usko.
Laskeskelin että jos meillä Taysissa on 6 kk:n jonot ivf:n niin jos vuoden alusta jonoon laittavat niin siirtyy automaattisesti hoidot ensi syksylle vasta kun on nuo pirun kesälomatkin välissä.
Samalla tuli mieleen kun nyt kaksi vuotta ollaan raskautta yritetty, että se on n. 30 kertaa pettymys kun täti on saapunut raskauden sijasta. En siis ketään halua masentaa, mutta tuli vaan tuollainen ajatus mieleen.

Mutta plussatuulia muille :)

VOI, MÄ OLEN NIIN SURULLINEN JA PAHOILLANI SUN PUOLESTA!!!!!!
TÄLLÄISEEN EI OLE MILLOINKAAN TARPEEKSI LOHDUTTAVIA JA SUURIA SANOJA, MUTTA JOS OLISIT NYT TÄSSÄ HALAISIN SUA LUJAA..

:hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2006 klo 22:52 Nasu kirjoitti:
Laskeskelin että jos meillä Taysissa on 6 kk:n jonot ivf:n niin jos vuoden alusta jonoon laittavat niin siirtyy automaattisesti hoidot ensi syksylle vasta kun on nuo pirun kesälomatkin välissä.
Nasu! :hug: täältäkin. Itsekin siis Taysilainen, meillä kolmas inssi tammikuussa. Meidät laitettiin IVF jonoon jo ennen tokaa inssiä ja punktio tulee oleen viikolla 22. Eli toukokuun lopussa. Itse ajattelin että on sinne kovin pitk aika kunnes tajusin, että nyt kun tuli joulutauko ja kolmas inssi tammikuussa, niin oikeestaan tyhjää ei jää kuin 1-2 kk. Suunnittelu alotetaan jo maalis-huhtikuussa. Eli tajusin ettei tuo nyt hirmu pitkä aika sitten olekaan. Koitapa ajatella positiivisesti. Itse tulin siihen tulokseen että jo tämä kuukauden joulutaukokin on ihanaa. Ei tarvitse murehtia, annan vaan asioiden olla ja mietitään niitä sitten lisää.

Mutta koitapa jaksaa vielä odotella, voihan teillä jopa tärpätä ilman IVF:ääkin. :)

Kiitos Mammu ja Nampula ystävällisistä sanoista :)
Kyllähän tuo tauko toisaalta tekee ihan hyvää kun mun kroppa ja mieli on ainakin olleet tosi kovilla nämä kaksi kiertoa kun noita hormoneja on syönyt ja piikitellyt. Jospa olo nyt vähän tasaantuisi tämän kierron aikana. Ja koskaanhan ei tosiaan voi tietää mitä tapahtuu, onhan noita ihmeitä ainakin joillekin tapahtunut. Nyt ajattelin vaan ottaa rennosti ja nauttia meistä kahdesta. ;)

Tulehan Miina pian kertomaan miten on käynyt..

minnu
mammu
teillä on ollut kyllä jaksamista sairautesi vuoksi ja vielä lapsettomuuden kanssa. :hug:

nasu
suuri halaus sinulle :hug:

nampula ja nasu

oletteko yksityisellä vai kunnallisella puolella hoidoissa? lueskelin, että molemmilla teillä on jonotusta ivf- hoitoihin..
meillä siis nyt menossa toinen inssi ja kun varasin toisen inssin ultraa niin puhuin sairaanhoitajalle puhelimessa, että olisikohan mahdollista siirtyä seuraavaksi ivf- hoitoihin.
hoitaja antoi ymmärtää, että inssejä tehtäisiin vielä monta ja jos niistä ei tärppäisi niin sitten vasta.
kun menimme sitten ultraan alkoi lääkäri itse ehdotella ivf- hoitoihin siirtymistä tämän inssin jälkeen.kysyinkin lääkäriltä, että eikös sinne ole pitkät jonot, että ne hoidot varmaan sitten siirtyy keväälle.
lääkäri vaan mumisi, että ei kai..
kun ultra oli tehty alkoi sairaanhoitaja heti kertoon tulevista lääkkeistä ja että millon pitäisi alotella nenäsuihkeet.pistosharjotuksia tein myös. kertoi myös että lääkkeet kannataa ostaa nyt vuoden alusta, että ne menevät ensi vuoden maksukattoon.
menen siis kanssa tayssiin ivf-hoitoihin..

täällä on alkanut pienet maha kivut.siivousintokin on iskenyt..ne ovat ainakin tähän päivään asti olleet menkkojen ekat oireet :(

t. minnu

Minnu!

Mä oon julkisella puolella. Olin yllättynyt kun lääkäri jo ennen tokaa inssiä laitto IVF jonoon. Tuolloin oli marraskuu ja punktio on siis viikolla 22. Eli puolen vuoden jono on taysissa ainakin IVF:ään. Mutta oon tyytyväinen että laittoi jo jonoon. Mulle ei vielä puhuttu mitään lääkkeistä, maaliskuussa sitten aletaan suunnittelu. Riippuen siis kierrosta. Mutta nyt tammikuussa sitten selviää enemmän. Kunhan se vika eli kolmas inssi tehty. Hiemanhan tämä on odottelua, mutta kyllä se on ihana välillä vaan olla stressaamatta asioista. Voihan se ihme tapahtua. :) Toivotaan näin meidän kaikkien kohdalla! =)

Minnu

Julkisella puolella ollaan hoidossa. Meille ei lääkäri ole vielä edes puhunut mitään IVF:stä, eikä inssien lukumäärästä. Mutta vaan oletin kun oon lueskelleut asiasta, että niitä ei tehtäisi kuin 2-3 kpl. Nyt mun pitäisi soittaa TAYSiin 2.1 ja ajattelin sillon samalla kysyä tuosta IVF:stä. Niistä jonoista on ollut täällä juttua, sen takia olen varautunut siihen että se on todella tuon 6 kk. Tällä hetkellä se kuulostaa loputtoman pitkältä ajalta, vaikka eihän se nyt niin pitkä ole. Toiset joutuu odottamaan paljon kauemminkin. Jotenkin vaan kun kesti sen 10 kk että päästiin ollekaan ensimmäisiin hoitoihinkaan asti niin nyt ei malttaisi enää odottaa yhtään.

:)

minnu
vapaapäivää on vietelty ideaparkissa
ja eiköhän se sieltä alkanut samalla reissulla..huomenna olisin tehnyt testin jos ei olis kuulunut..eipäs tarvinnut.
soitin äsken sairaalaan ja ilmotin tilanteemme, ettei tärpännyt toisesta inssistä.
nyt sitten siirrytään tonne ivf- hoito puolelle. nenäsumutteet alotan tän kierron 21 päivänä.ja sumutteita sit noin 2 viikkoo ja sit ultraan ja jos siellä on kaikki ok.. niin sit alkaa piikittelyt.
punktio olis sitten viikolla 8.

mukavaa uutta vuotta kaikille 2007 :)

t. minnu

Niinpä, menkat sitte alkoi eilen, torstaina. Niinhän se testi kertoikin...
Nyt aloitetaan clomit ja sitten piikit.. Hirvittää vähän mut jospa sitä pystyy pistelemään. Pitäis alkaa pakkaamaan, huh hei!

Uusin voimin kohti uutta inssiä!!! :)

Niinpä, menkat sitte alkoi eilen, torstaina. Niinhän se testi kertoikin...
Nyt aloitetaan clomit ja sitten piikit.. Hirvittää vähän mut jospa sitä pystyy pistelemään. Pitäis alkaa pakkaamaan, huh hei!

Uusin voimin kohti uutta inssiä!!! :)

Yhteistyössä