Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Lillikka
Hei mammat!

Kadakille onnea vaan eräpäivästä, eiköhän laiteta pikkuisille pikaiset häätömääräykset sinne yksiöihin!

Sain tänään vähän turhan pahat raivarit esikoiselle, kun tultiin ulkoa sisälle ja se tietenkin keksi taas lähteä pakoon juoksemaan pitkin pihaa ja rapussa vielä uudestaan, kun mulla oli kädet täynnä pulkkia ja lampaankarvoja ja avaimia ja vatsoja... Jäähyllä tuo istui pari minuuttia, mutta mulla meni kyllä vähän pidempään ennen kuin en ollut enää vihainen. Puh haluaa jo oman vatsan takasin, niin jaksaa vähän paremmin ton perässä keikkua...

Joulu me meinataan viettää meillä, tulee siskoa ja isää ja äitiä kylään. Kaikki vaan kysyy, että mitä he voisivat tehdä valmiiksi ruuista, mutta mitäpä siihen nyt sanoa. Kinkku tulee helpoiten meillä, laatikot feikataan kaupan kamasta ja kaloja nyt on kenenkään turha myöskään raahata mukanaan ja rosollia tarvitaan vaan ihan minimaalisesti. Voishan tietenkin pyytää jotakuta tulemaan imuroimaan ja kattamaan pöytää etukäteen, kun h-hetkellä sitä järkkäämistä on kuitenkin aika paljon. Noo katellaan...

Mun masuasukki on ollut aika pienillä liikkeillä viime aikoina, mutta sydän löi hienosti keskiviikkona neuvolassa ja kyllä se ne vaaditut 10 liikettä tekee, kun alan kuulostella. On vaan tosi varovaista liikettä eikä mitään hurjia monotuksia, niin kun teillä jollain. Esikoinen oli kyllä ihan samalla tavalla rauhallinen tapaus loppusuoralla. Mutta silti ei voi olla olematta koko ajan vähän huolissaan. Makeeta vaan naamaan koko ajan, niin pysyy pienellä verensokeri korkeella!!

Vauvalle pitää ehdottomasti ostaa jotain lahjaa ja mä lasken sen varaan, että pääsen vielä ennen joulua "yksin" eli siis ilman tuota pientä elohopeaa kauppakeskukseen rauhakseen kävelemään vaunujen kanssa. Eihän siinä kyllä montaa viikkoa ole aikaa ennen joulua ja jos flunssakausi alkaa olla päällä, niin kai tota ylenmääräistä isojen massojen keskellä heilumista pitäisi välttää, mutta tuskin siellä kukaan nyt ihan suoraa vauvan päälle yskii tai pärskii :p Mä siis täysin lasken sen varaan, että toivun synnytyksestä ihan samantien ja oon superpirteä koko ajan ja jaksan sata kertaa enemmän kuin nyt!! Katotaan sitten, mitä tälle optimistille käy ;)

Lillikka 39+4

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Hara, mulla on kuulunut sydänäänet melko alhaaltaki vaikka ollut pt. Siks en luota tuohon yhtään, että ois sillon rt.

Fanttomi, kannattaa muistaa että noista sun spinaalikokemuksista (vai mikä se oli) on huomattavasti aikaa. Mulla just äippä sano, että nuo on niin arkipäivää että se on sama asia ku laitetaan tippakanyyli. Mua ittee kans hirvittää nimettäin just tuo selkäpuudute, mutta nyt vähän rauhotun tuosta. Sen verran tietysti tuntuu, kun ihosta läpi menee.

Cisu, huvittavan näkönen se taidan minäki olla. Yks nuori mies tuossa tällä viikolla meni ohi ja oikeen leveesti hymyili mulle. Ei sentääs ilkeesti, mutta oon vissii sitten hauska näky. Noh, jollekki tuli hyvä mieli:D

Auringonpilkku, mulla kans ens vko kääntämisyritys (jos nyt sitten annan yrittää, riippuu tosta lapsiveden määrästä varmaan)..ja ajattelin, että mies heittää mut autolla sinne ja saapi vaan kesken päivän sit hakee. Tuli vaan mieleen, että jos siellä onki jotain häikkää mulla verenpaineissa/lapsivedessä tai sitten vaikka synnytys käynnistyis käännön tähen...niin sit ois parempi että mies pääsis autolla kulkee eikä se tönöttäis jossain sairaalan parkkihallissa:xmas:

Joulu vietetään meillä kotona, en tiedä tuleeko ketään käymään mutta saa meille tulla jos on joku tulossa. Ruoat kyllä ostellaan kaupasta, etukäteen ajattelin pakkaseen tehdä maustekakkuja ja tämmöstä mutta enpä muuten. Muutenkaan en hirveesti joulua laita, vaikka siitä tykkäänkin. Ajattelin lähinnä selvitä joululiinoilla ja tämän tämmösillä, jouluvalot tulee laitettua. Aina ollaan oltu joulu reissussa, joten siinä mielessä erilainen joulu tulossa. Kynttilät mulla on semmoset tärkeet, on vaikka minkä väristä tuikkua ja pöytäkynttilää ym odottamassa:heart:

Mulla tuo pallero taitaa olla mahassa edelleen pt ja vielä siinä linkkuveitsiasennossa. On melko ahdas olo paitsi kylkien alueella mutta myös jännästi särkee lantiota tuo asennonvaihdos. On ylempänä kyllä kuin muuten varmaan ois, joten melko ahdistava olo on. Potkut tuntuu tosiaan melko merkillisesti, enemmänki tuntuu käsien heilutukset nyt ja muu punkertaminen.

Synnytys nyt jännittää silleen, että jos on tuo sektiohomma tulossa. Niin siinä on sekin, että jos synnytys käynnistyy itekseen niin että tietäis lähteä heti eikä jäädä kotiin. Jos sektiohommiin menee, niin sit toivon että ollaan jouluksi jo kotona. Ja sehän vähän vaihtelee sitten mille ajalle se ajoittuu, koska ne suunnitelluthan tehdään arkipäivisin virka-aikaan käsittääkseni ja sektion läpi käyneet taitaa olla vähän pitempään keskimäärin osastolla. Tietty voi olla, että joutuu aiemminkin..musta tuntuu että lapsivesi on vähentyny edelleen noista liikkeistä päätellen (kivuliaammat kuin olivat aiemmin). Toivon kuiteski, että pääsisin mahd lähelle tota laskettua aikaa.

-metsis 36+1

Metsis missä/millaisia liikkeitä sulla tuntuu?Itellä tuntuu aika lailla päivästä riippuen lähes joka puolella,paitsi vasemmalla jonne vauva ei juurikaan potki.Yritän päätellä kummin perin tuolla ollaan...:confused:

Metsis missä/millaisia liikkeitä sulla tuntuu?Itellä tuntuu aika lailla päivästä riippuen lähes joka puolella,paitsi vasemmalla jonne vauva ei juurikaan potki.Yritän päätellä kummin perin tuolla ollaan...:confused:
Ennen linkkuveitsiasentoa (mutta perätilassa kuitenki) tuntu alhaalla potkut virtsarakon lähellä ja sitten ylhäällä tuntu kans liikkeitä (melko voimakkaitakin). Eli jalat potki virtsarakkoa ja kädet rummutti sitten ylempänä miten sattuu. Nyt linkkuveitsiasennossa sitten kädet on lähinnä ne, mitkä heiluu sekä pää. Ja välillä tuntuu, että varpailla heiluttelee tuossa kylkien vieressä. Alhaalla ei enää tunnu, välillä jotain..että oisko käsi tai toinen jalka välillä alempana sitten. Alhaalla sitten tuntuu kans semmosta punkeamista, että varmaan tuo peppu heiluu siellä. Ennen tota linkkuveitsiasentoa, kun luulin että on rt, niin kuvittelin käsien liikkeitä jalkojen potkuiksi. Oli sen verta voimakkaita..ehkä liittyy siihen, että tota lapsivettä on sitten vähemmän (kun oli kuitenkin viikkoja vielä sillon jotain 32 ehkä).

Lisäys. Mulla siis tuntuu se pää tosi selkeesti tossa kylkiluiden lähellä, enemmän toisella puolella. On isompi ja pyöree, oikeen kallolta tuntuu. Peppu taas tuntuu semmoselta epämääräiseltä ja pienemmältä..sekä on aika ylhäällä.

Täällä on villapökätki viimein pesty ja lanoliinitettu:heart:

-Metsis 36+1

Viimeksi muokattu:
metsis aika samanlaisia on kyllä tuntemukset,mulla tossa toisen tissin alla(oikealla) tuntuu pallo ja välil istuessa sitten oikealla kyljessä pallo,ja alhaalla tuntuu liikettä,lähinnä sellaista ns.hypistelyä ja nyt välillä taas ihan ku potkuja rakkoon.

Metsis Molempia oon ollu laittamassa ja molempia mulle on laitettu ja siinä ei mun mielestä oo mitään samaa ku tipan (kanyylin) laitossa. Se selkä/selkäranka on tosiaan mulle niin arka paikka ettei siihen saa kukaan koskee jos se on kipee siit tietystä kohasta. Enkä myöskään kestä jos toisten kipeisiin selkiin kosketaan. Voi tietysti olla et synnytyksen aikaan sitä ei huomaa mut tälläi kun järjissäni vielä oon niin vastustan sitä ehdottomasti.

Metsis Molempia oon ollu laittamassa ja molempia mulle on laitettu ja siinä ei mun mielestä oo mitään samaa ku tipan (kanyylin) laitossa.
Pointti ei vissiin tullut selkeesti esiin:D Siis epiduraaleja ja spinaaleja isketään niin paljon, että se on sinällään sama juttu kuin kanylointi. Eli yleinen ja ne laittajat ovat ammattilaisia. Tätä tarkoitin, en sitä että selkäpuudute on teknisesti sama juttu kuin kanylointi :D Löytyy täältäkin kanylointikokemusta.

Selkäpuudutettahan ei ole pakko ottaa, jos siltä tuntuu. Eikä kaikki sitä ehdi saadakaan. Sitten jos sektiohommiin joutuu, niin siinähän voi viakka nukuttaa jos ei selkäpuudute syystä tai toisesta onnistu. Mutta kyllähän puudute olisi parempi vaihtoehto. Ja jos on alakautta synnytys, niin sittenhän voi jotain muita lievityskeinoja kokeilla.

Hara, mulla taitaa olla niin että tuo kaveri on melko lailla paikallaan tuolla. Siinä oonki vähän miettiny, että kun se on niin pitkään ollut melko lailla samassa kohdassa (välillä käy vaan vähä alempana)..niin että oiskohan siinä sitten syy siihen perätilaankin. Jos on vaikka napanuoraa siellä tiukalla tai jotain. Sillä oon tota kääntöyritystä vähän miettiny tässä..tosin mulle sano se lääkäri jo viimeksi, että tuota vettä on sen verran vähän ettei he varmaan voi koko yritystä edes tehdä.

-metsis taas

Muokkaus. Siis tarkotitko Fanttomi, että olet ollut avustamassa selkäpuudutteen laittoa vai laittamassa itse henkilökohtaisesti sitä? Kun oon ymmärtänyt, että niitä laittaa vain anestesialääkärit ja jotenki mulla on kyllä menny ohi, jos täällä oli ko. alalta ammattilaisia tai melko valmiita opiskelijoita. Mulla siis tosiaan äiti ammatikseen työskentelee kirurgisella, niin on paljon tekemisissä noiden kanssa ja sillä sanoi tuon että se ei ole ammattilaiselta sen erikoisempi toimenpide kuin tippakanyylin laittaminen.

Viimeksi muokattu:
Mulla sattui koko viime yön maha joten en saanut nukuttua. Vatsa oli kivikova läpi yön eikä taukoja tullut. Eli sellaista kivutonta supistusta ja ne kivut ilmeisesti oman tulkintani mukaan ovat ruuansulatusongelmia. mulla on tuo ruuansulatus renkannut koko raskauden. Maha on kyllä kovilla kun juon paljon tuoremehua ja syön sitä tuplarautaa. Jotenkin liharuokakin on nykyään vaikeasti sulavaa. Jostain syystä samanaikaisesti noiden kipujen kanssa tulee sitten se mahan kovettuminen (supistus). Saa nähdä miten ens yö menee.

Saz olipa kurjaa kun se pelkopolilähete tuli bumerangina takaisin!! Niin odotin niitä neuvoja mitä olisit saanut sieltä kun minäkään en siis sinne päässyt mut musta ei tehty ees lähetettä vaikka syöksysynnytyspelko on myös. Ne taitaakin olla tosi tarkkoja siellä taysissa, vaikka syynä varmaan on taas säästösyyt.

Tänään rv 39+1

Mikä päivä sul on metsis kääntö jos ylipäänsä yrittävät?? Mulla on vettä reilusti ja koska vauva on ylhäällä, mahdollisuudet onnistumiseen on ihan hyvät. Mun tuurilla se vaan kääntyy siellä takasin pt ilman et tajuan sitä. Oon ymmärtäny et sektiot tehtäis n. viikkoa ennen laskettua aikaa, mut luulen että ajoittavat niin että päästäis kotiin ennen joulua. Nehän koittaa aina ku on vähän henkilökuntaa, et ois osastot tyhjempiä jos vaan mahdollista.

Odotin niin kovin että nyt kolmannella kerralla sais synnyttää ilman mitään kommervenkkejä niinkuin käynnistyksiä yms. Ei toi sektio tai perätilasynnytys oikein vastaa mun ajatusta luonnollisesta, mutta minkäs teet. En jaksa nyt murehtia tätä asiaa to tiedän enemmän.

auringonpilkku ja Uuno rv 36+0

saz
Kiitos kaikille myötätuntoisille mun pelkopoli-hässäkän kanssa! Tässä tää taas nähdään kuinka tärkeää joillekin (MINULLE) on täältä saatu vertaistuki ja myötäelämiset!

Arvatkaas mitä mä tein? Mä turhauduin niin kun mietiskelin sitä takas tullutta pelkopoli-lähetettä, vaikka se terkka tosiaan laittoi uuden lähetteen menemään mutta eihän se mitään ehdi kuitenkaan mennä läpi taysissa. Mä soitin suoraan synnärille ja pyysin saada puhua puhelimessa jonkun pelkopoli-tyypin kanssa, et miks mä en pääse sinne ja miksi asia on niin myöhään jätetty. Sieltä mut yhdistettiin äitiyspolille jonne selitin asiani. Täti langan toisessa päässä totes että pelkopoli on mulle väärä paikka koska en niinkään pelkää synnytystä/kipua vaan sitä että en edes ehdi paikalle. Kun sitten vielä kertoilin tuosta streptokokki positiivisuudesta ja halustani keskustella käynnistämisestä, sain ajan ensi torstaille lääkärille joka tsekkaa paikat ja arvioi mahdollisen käynnistämisen tarpeen. Eli jääräpää, kokeile tuota soittamista suoraan äitiyspolille! Eihän tuo välttämättä mullakaan mitään auta, jos se lääkäri toteaa ettei suostu käynnistämään niin sitten ei mahda mitään, mutta ainakin on yritetty! Ja sellaisen kuvan vielä sain tuolta äitiyspolin tätiltä että ambulanssilla vaan synnärille jos vähänkään mietityttää.

Semmosta tältä erää!

Saz

Metsis: mä oon kans taaaaas miettiny tuota veden määrää.. vauvan liikkeet on muuttuneet erilaisiksi. Tähän asti oon tuntenu liikkeet huonosti, mut nyt viimeisen viikon aikana etenki tunnen jokaisen vauvan heilahuksen ja sen isommat liikkeet käy kipeää. Tähän asti en ole kertaakaan yöllä heränny vauvan liikkeisiin ni nyt oon useamman kerran.

Miten muilla painaako teillä vauva ajottain johonki tuonne lonkan päälle? mietin et painasko pää siellä ku väliin sattuu lonkkaan (ei yhtä-aikaa) tosi vihlova kipu joka helpottaa ku vauva vaihtaa asentoa. Yöllä varsinki oon tuohon heränny (mut sillon on enempiki sattunu nivuseen). Tuota ambulanssia mäki suosittelen jos yhtään mietityttää!!

Saz: niin sitä pitää!!! Voi tosiaan olla et eivät suostu käynnistämään, mut hienoa et pääset nyt käymään keskustelemassa (mun siskolle ei ollu suostuttu lupaamaan käynnistystä vaik matkaa yli 30min ja synnytykset kestäneet lyhimillään 2h). '

Mua nyt häirittee tuo et mul on neuvolalääkäri vasta 2vk päästä, ku tääl pula lääkäreistä eikä aikasemmin ollu aikoja. Ma th katteli tuota veden määrää ja sano et on siellä jonkuverran sitä vettä mut onko sitä riittävästi.. No pää-asia että edes vähän.

Spinali/epiduraali: sen laittaa AINA anestesialääkäri, hoitaja on yleensä avustamassa (tosin toiset lääkärit tykkäävät mieluummin laittaa yksin, tai toisilta onnistuu sen laitto yksin) :D Pisto kohta puudutetaan ennen puudutteen laittoa. Mut ei kannata hirveen tarkkaan miettiä ottaako vai eikö ota.. kannattaa ennemminki mennä avoimin mielin ja luottaa kätilöön. Miehelle voi toki sanoa et jos alkaa vaikuttaan kovin kivuliaalta ni sit muistuttaa asiasta.
Jos teil on mies "piikkikammonen" tai muuten herkkä, ni kannattaa lähettää se puudutteen laiton ajaksi esim. kahville. Mul mies ei tykkää mistään toimenpiteistä, sisätutkimuksen aikaan on ollu salissa, mut sit taas on poistunu esim. tuon puudutteen laiton ajaksi ja ponnistuksen aikana on ollu siellä pääpuolessa.

Nyt alan valmisteleen kummisetän hautajaisiin lähtöä.. Otetaan tuo isompi mukaan pienempi menee hoitoon.

Saz olipas taas säätöä ja kurjaa ennen kaikkea, että tulee "hylkäävä" päätös. Mäkin kyllä koen, että suoraan synnytyssairaalasta on saanut erinomaista palvelua ja aina ovat ottaneet tosissaan. No viimeksi oli tietysti neuvolalääkärin lähete sinne lääkärin ultraan kanavan takia mutta silloinkin sanoivat, että voit soitella myös suoraan meille jos joku mietityttää, ettei tarvitse menneä neuvolan kautta.

Mitähän muilla oli mielen päällä...Kadak onnea täysiaikaisuudesta! Pidän peukkuja fanttomin ja Kadakin (?) huomiselle synnytystoiveelle :)

(.) No viime yönä oli hetken jopa aika lähellä soittaminen...mähän tosiaan en ole välttämättä oikeen kunnolla parantunut siitä flunssasta, joka alun perin alkoi jo lokakuun puolen välin jälkeen. Viikko sitten la tuli taas kurkku kipeäksi ja se tulee iltaisin ennen jo kun menee sänkyyn, on yön ja aamuta pitää puhistaa röörit, että pääsee taas kutakuinkin normaaliin tilaan (vain pieni kipu). Eilen tuli sitten jotenkin tosi pahasti illasta kipeäksi jo alkuillasta - en tiedä oliko silä vaikutusta, että olin kaverin luona yksiössä pikkujouluissa ja paljon puhetta. Kahden aikaan yöllä kun kotiudun, oli kurkku tosi tulessa ja välillä tuntui, ettei saa henkeä ollenkaan. Sitten oksensin, kun tuli yskä hampaita pestessä...:/ Samalla jotakin nestettä paljon haarovälistä. Hetken jo mietin, että oliko lapsivedet, mutta järjellä kallistui siihen toiseen nesteeseen, kun tuli niin selkeästi kuitenkin keuhkoyskän yhteydessä. Sovittiin miehen kanssa, että jos saadaan vaan Lurulta vaaditut liikkeet, niin ei soitella mihinkään, kun muuten saattavat pyytää käyrille. Vaavi oli siis eilisen ollut vähän hiljainen. No normaalit mukellukset alkoi kyljellään sängyssä eli kotona ollaan ja aamumönginnät on myös tehty :heart:, mutta iltapäiväksi on varattu aika mulle lääkäriin. Pakko tsekata, onko jotakin tulehdusta kurkussa - ei tässä vaan ole mitään järkeä.

Metsis, muista, että voihan sen vauvan synnyttää alateitse perätilassakin? vai onko sulla suljettu se vaihtis jostakin syystä pois? Tutulla oli tässä syksyllä pt porautunut syvälle eli ei toivoa kääntymisestä enää, mutta lantiosta mahtui tulemaan, joten odottivat johonkin 39+ viikolle, josko tulisi ja päivää ennen suunniteltua sektiota lähtikin sitten tulemaan itsekseen ja hyvin meni :) Toivotaan auringonpilkku ja metsis, että molempien vauvat vielä kääntyisivät, mutta jos eivät käänny, niin kukin meistä tulee maailmaan omalla tyylillään, tärkeintä lienee, että tulee :D

Joulusta: jos vaavi on vielä yksiössään ja mun vointi on hyvä, niin käydään varmaan päivällä miehen äidillä ja illaksi mun perheen seuraan. Eli normijoulu meille :) Toinen mahdollisuus on olla synnärillä tai sitten ihan pienen vauvan kanssa kotona...Mutta ei me tänne mitään joulua kyllä järjestetä (siis ruokia, kuusta ei edes mahdu), että jos vaavi on ulkona, niin toivottavasti jonain joulun päivistä pääsee herkuttelemaan mun vanhemmille jouluruokia. Jos ei, niin sitten menee tämä joulu vähän ohi, mutta menköön, vaikka joulua rakastankin. Yksi kuitenkin muiden joukossa...

Mukavaa lauantaita kaikille toivottaa Azalea ja Luru 36+0 *POKS* viikon päästä pääsee Haikaranpesään :)

Huomentapäivää kaikille! =)

Oispa kiva käydä katsomassa noita joulunavajaisia, melkeen joka paikassa on jotain! Ootteko viittineet käydä kiertelemässä? Mua houkuttelee kovasti nuo joulukaupat, kun tykkäisin kierrellä ja ihastella vaan. Ei oikeen vaan jaksa töpötellä siellä:xmas:

Auringonpilkku, vähän tuon varaan oon itekki laskeskellu että haluavat varmaan päästä ylimääräsistä eroon joulupyhiksi. Toisaalta masuasukillehan ois parasta ainakin keuhkojen kantimilta, että ois mahd pitkään. Rv 39 tai + pari päivää ne yleensä tehdään, suunnitellut sektiot siis. Meillä on tuo asukki kyllä ainakin viime ultrien perusteella mennyt yläkäyrän ja keskikäyrän välillä, ettei ole ihan pieni ainakaan (lähellä la:ta painoarvio huiteli melkeen 4kgn tuntumassa, tietysti kasvuhan voi hidastua nyt jos siellä on istukan toiminta huonontunut). Jos vettä on tolleen hyvin ja ei ole kovin alhaalla, niin oon kans ymmärtänyt että nuo kääntöyritykset onnistuis paremmin. Toivotaan, että sulla onnistuu. Ite kans olin niin valmistautunu ihan peruspullaraskauteen ja synnytykseen sekä muuta, että vähän sitä on saanut nöyrästi ottaa vastaan tässä kaikkea ja olla tyytyväinen ettei sen isompia nyt vielä ole ollut. Eihän tuo synnytystapa ja muu merkkaa, se merkitsee että äiti ja vauva voi hyvin=)

Anve, mulla tuo massu on tommonen aika kummallinen. Se on kova ku semmonen kunnon jalkapallo! Siks noilla neuvolan työntekijöillä taitaa olla ongelmia tunnustella miten päin se on, varsinkin jos ei ole niin harjaantunut, koska siitä on vaikeempi saada semmosta tuntumaa kaiketi sitten.

Tuota spinaalia jne minäkin aattelin, että aina olisi anestesialääkäri laittamassa. On kuitenkin sellaisessa paikassa. Tai no, sanotaanko näin että jos sen joku muu laittais, niin mulle sitä ei sitten iskettäis. Sama kyllä koskee sitä, että jos yhtään epäilyttää se anestesialääkäri, niin en varmaan voi antaa laittaa sitä. Mullahan tuo kammo tohon toimenpiteeseen liittyy nimenomaan halvaantumispelkoon/kuolemanpelkoon, ei kipuun niinkään. Oonki vähän tämmönen tonttu:xmas: Mutta kyllä mulla nyt on semmonen tunne, että selviän siitä ihan hvyin. Jotenki jos sektioon vaan joutuu, niin se "kylmiltään meno" jotenkin on siinä se juttu mikä hieman pelottaa. Luulen kyllä, että nuo synnytyskivut alateitse synnyttävillä on monella sellaiset, että ottavat mieluusti sitten sen puudutteen kuitenkin..ettei se enää siinä vaiheessa ole iso paha vaikka aluksi se tuntuu kamalalta ajatukselta. Sitten jos vaivaa vielä vaikka alatiesynnytyksessäkin, niin sitten voi olla ottamattakin tietysti. Eihän kaikilla ole samanlainen tuo kipukynnys tai ylipäänsä synnytyskivut, joku voi hyvin pärjätä ilman mitään puudutteita.

Mulla taitaa olla proteiinit taas vaihteeksi noususuhdanteessa, pitää nyt vielä illalla mitata uudestaan. Ei onneksi ihan +1 ollut mutta ei kyllä miinuksen puolellekaan mennyt, mittasin vielä parin tunnin päästä uudestaan ja sama homma. Mulla ei nyt ole verenpainemittaria, kun meni se laina-aika umpeen, niin tosi kiva nyt sitten..mulla kun ennenkin tais heti nousta ne verenpaineet kun proteiinit virtsassakin nousi..ja ne on muutenki siinä hilkulla.

Saz, hyvät että sait ajan. Tosiaan oot varmaan kriteereiltään tipahtanut sieltä, niin hyvä on soittaa itse ja täsmentää tätä pelkoa. Jotenkin hassulta tuntuu, että pelkohan se on sekin pelko ettei perille pääse. Olivatkohan sitten ajatelleet, että neuvolassa saavat tämän pelon "hoidettua".

Pitänee lähteä kahvinkeittoon ja vähän leipäilemään. Ei passaa tänään hirveesti heilua.

-metsis 36+2

Muokkaus. Azalea olikin ehtinyt väliin kirjoitteleen. Joo, voi perätilan kyllä synnyttää mutta en uskalla siihen lähteä. Mun mielestä sektio on turvallisempi, vaikka taitavat tilastoissa olla melko lailla yhtä turvallisia (en tosin tiedä millä kriteereillä ne on sitten tehty, kun monestihan nuo perätilat sitten kuitenkin menee sektioon ja millä jälkiseurannalla tehty). Mutta tuntuu melko hirveeltä, jos siellä joudutaan solisluita musertamaan tai sitten tulee sen perätilan jälkeen vauvalle niskakipuja/revähdyksiä tai kaikkea mitä voi tullakaan (vaikka vammautua). Toinen on se, että kun mulla tuo voi olla, etten saa koon puolesta sitten synnytelläkkään enää. Ja kolmas on tuo lapsiveden vähyys, sekin käsittääkseni saattaa vaikuttaa siihen että napanuora jää jotenkin huonosti? Ainakin oon ymmärtänyt, että perätilassa eri tavalla on sillä lapsivedellä merkitystä. Mutta jos se kääntyy, niin sit tietysti haluan alatiesynnytyksen ja toivon että onnistuis. Kyllä se tavallinen alatiesynnytys kuitenkin toiveissa:wave:

Tietääkö joku noista perätiloista muuten, niitä ei vissiin jostain syystä paljon käynnistellä? Jos siis muiden seikkojen vuoksi joutuisi siihen (vaikka raskausmyrkytys tai tuo liian vähäinen lapsivesi), niin ilmeisesti ei mielellään käynnistetä vaan leikataan?

Viimeksi muokattu:
Talvista iltapäivää tytöt,

Saz, kivaa, että kuitenkin pääset jollekin juttelemaan. Mulle kävi esikoisen pelkopolilähetteen kanssa niin, että aika oli varattu tosi lähelle laskettua aikaa ja poitsu syntyi etuajassa, joten en koskaan ehtinyt koko polille. :)

Azalea, joo olisihan se jo kivaa päästä tositoimiin, mutta kun ei vaan tuu supistuksia :( varmaan siis käynnistykseen kahden viikon päästä. Pöh. Eilen illalla oli taas säännöllisiä harkkasupistuksia tunnin verran ja niiden aikana aina henki salpaantuu ja koko ajan vähän alaselkää särkee, muttei mitään kunnollista kipua/oloa. Mutta mulla siis muutenkin tosi vähän mitä harkkasuppareita ollut. Kävellessä tulee helpommin niitä sukkapuikkokipuja ja sen takia meno tosi hidasta. Ja flunssa taas vähän pahentunut tai sit tullut taas uusi pöpö sekä mulla että esikolla. Välillä meinaa hymy kyllä hyytyä, mutta pakkohan täällä on jotenkin jaksella.

Anve, meillä mies ihan päinvastoin, haluaa nähdä kaiken ja touhuaa mukana ja varmasti taas aikoo olla kylki kylkeä vasten kätilön kanssa jalkojen välissä :)

Perätilavauvoille kääntymispuhureita!

Ja anteeksi, etten saa ikinä kaikille kommentoitua :) ketään en tietoisesti syrji. Yhdessä toisessa ketjussa kerran yksi tyyppi ei koskaan kommentoinut kenenkään juttuja ja ajateltiin, että onpas omanapainen, sitten se jossain vaiheessa selitti ihan oma-aloitteisesti, että kun on vaikea kommentoida kaikille, niin on helpompi olla kommentoimatta kenellekään ja sen takia höpisee vaan omia juttujaan. Niin ja tämä siis ihan sivuhuomautuksena, ei liity mihinkään oikeastaan muuhun, kun siihen, että itseäni harmittaa, kun ei saa otettua kaikkia tasapuolisesti huomioon.

k&p-r 40+1

Hyvää lauantaita kaikille!!!

Hyvä Saz Noin sitä pitää!! Onhan se nyt sun kroppa ja sun synnytys ja sun vauva!!! Mäki soitin pikkukakkosen käynnistysajan ite vuosi sitten.

Metsis www.duodecimlehti.fi kato täältä!!! Laita sinne hakusaksi perätila tai perätilasynnytys. En nyt jotenkin osannut linkata sitä koko sivua tähän... Täällä on mielestäni todella kattavasti kerrottu noista vaihtoehdoista ja sain ainakin ite selkeän käsityksen siitä mihin olen ryhtymässä jos ryhdyn...

auringonpilkku rv36+1

heippa kaikille!

eilen käyty äippäpolilla,ja vihdoin saatiin häätömääräysaika yksiö asukkaalle välillä kyllä tuntuu että on salaa laajentannu kolmioks kämpän! elikkä häätö olis tiistaina 30.11. että täällä kotona tytsystä tehdään kovaa vauhtia isosiskoa. vaikka itte ei tajua sitä itse. saa olla mummulassa hemmoteltavana sen ajan kun ollaan haku reissulla.

palailen asiaan sitten joskus!

solmu ja pikkunen vielä n.3pv aikaa.

Kiitoksia kannustuksista ja kääntymispuhureista =)

Solmulle tsemiä "vuokralaisen" häätöpäivään, vitsit kun ittekki jo tietäis millon on aika ;) Olis helpompi suunnitella näitä viimepäiviä ja asennoitua että vielä niin ja niin kauan vielä.

Siis enää ihan muutama päivä ja sitten on meidän kuu!! ihan uskomatonta kuinka nopeasti on aika mennyt. Sorry siskot mä oon ihan pähkinöinä, meidän kuu lähenee!!!

Lillikka
Mä poden kans välillä huonoa omaatuntoa, kun en mitenkään kykene kaikkia kommentoimaan, mutta hengessä ollaan kyllä mukana kaikille!!

Kadak vai on sun miehesi reteesti jalkopäässä kattelemassa :LOL: Mä en ole ihan satavarma, haluaisinko omaa siippaa sinne kurkkimaan (saa vielä jonkin trauman hahaa) mutta se viimeksi kyllä pysytteli kiltisti pääpäässä.

Solmu ihanaa, että sait jo selkeen päivän häädölle!

Saz juu yhdyn edellisiin, että aika rajallisesti pelkopoli asioita hoitaa, jos sinne saa tulla vaan direktiivin mukaisten pelkojen kanssa ja muut luokitellaan höpöhöpöksi. Notta hyvä, että saat apua!!

Puudutuksista olitte jutelleet. Mulla onnistui epiduraali viimeksi tosi ihanasti, vaikka pelkäsin itse sitä pistämistä aika lailla. Eniten pelkäsin, miten sitä ollaan tiheiden suppareiden välillä ihan hievahtamatta niin, että neula saadaan tökkästyä oikeaan paikkaan. Mutta puudutus ei tuntunut miltään ja epiduraalikin tuli tuikattua ennen kuin ehdin kissaa sanoa ja sitten piti kyllä päästää pienet helpotuksenhuokausitkut. Sen jälkeen meno olikin sitten kovin rentoa, vaikka piuhaa menikin ylä- ja alapäästä joka puolelle. Mä olen ymmärtänyt, että jos epiduraalin laitto tuntuu pahalta, niin vika on pistäjässä eikä niinkään siinä, etteikö aine sopisi, mutta enpä ole kyllä mikään asiantuntija. Yksi tuttu vaan totesi, että ei ikinä mitään tuollaista, kun oli niin kamalaa.

Googlasin vähän noiden spinaali/epi/pudendaali/paraservikaali -puudutusten eroa. Epiduraali lienee se pitkävaikutteisin ja uudelleensynnyttäjille ilmeisesti käytetään mieluummin noita muita puudutuksia. Mä en osaa mennä tietty tilaus kädessä synnärille, kunhan vaan olen riittävän puudutettu koko ajan :LOL: Viimeksi oli mukana ihana kätilöopiskelija, joka komppas sanomalla, että juu ei hänenkään mielestä kipu jalosta. Mutta mistäs näitä aina tietää, voihan tokalla kerralla ollakin, että mä kestän avautumiskivut paremmin.

Perätilaisille tosiaan kovaa kääntymistuulta täältäkin!

Nyt alkaa vähitellen tuntumaan siltä, että tuo vauvelin petikin pitäisi pedata. Lakanat ja reunapehmusteet on pesty, laittamista vaan ovat vailla. Eilen imuroin kämpän ja vessat vielä kuuraan, niin ei tarvi esikoisen hoitajan tulla ihan sikolättiin =)

Lillikka 39+5

Mul on maatessa maha just tuollainen kova ku jalkapallo.. näin istuessa ei niinkään, ja Ma neuvolassa th meinaski et se vesi mitä on ni painuu tuonne vauvan alle. Pitää nyt vielä huominen ainaki kuulostella ja jos tää menee yhtään kipeämmäksi ni soittelen neuvolaan et katsosivat tilannetta. Se hyväpuoli toki et tietää et vauvalla silleen on kaikki hyvin ku se liikkuu. Tuntuu vain et maha on ihan täynnä tuota vauvaa ja nyt on liikkuminen muutenki menny vaikeammaksi, painaa niin ylös ku alaski.

Synnytystä varten voi tehdä myös "toivelistan" minkä antaa sit mennessä kätilölle, jos tuntuu tai pelkää kontrollin pettämistä. Netistä taitaa löytyä valmiita pohjiaki. Esim. jos toivoo ettei jotain saisi tehdä (epparin leikkaaminen, toivooko että synnytyksen aikana kätilö käy/ei käy katsomassa tiheesti/harvon jne) ni etenki sellaiset kannattaa laittaa ylös.

Heipat kaikille taas!

Viime yö meni ihan harakoille, nukahdin 12 aikaan ja heräsin kello 03.19. Valvoskelin tunnin, join lämmintä kaakaota ja nukahdin viimein viiden aikaan. Tällä välin supisteli muutamia kertoja säännöllisesti ja alkoi tietysti hermostuttamaan ja mietityttämään synnytys. Vaikka olenkin uudelleen synnyttäjä, kyllä mun on pakko myöntää, että pelottaa! Minulla myös oli nopea synnytys, 20 minuutissa 8cm auki (matka kotoa sairaalaan). Voi saakeli! :O Esikoinen heräsi kuuden jälkeen, mutta onneksi sain nukuttua päivällä pari tuntia.

Supparit rauhoituivat vaikka hätäseen jo pakkautin vauvan kotiintulovaatteet.. ja ostatin siteet, vauvaöljyt ja vaipat. Sairaalakassia en sentään pakannut :D

Olo on hieman ristiriitainen.. olisi kyllä tosi kiva, että pääsisi eroon tästä mahasta ja kivuista. Mulle on iskenyt mikälie iskias loppumetreillä. Kävely on yhtä tuskaa! Toisaalta vauvan olisi hyvä olla vielä hetki masussa, vaikka turvallisilla vesillä jo ollaankin.

Mun mies on lähihoitaja ja on töissä kehitysvammaisten toimintakeskuksessa, eikä ihan vähästä säiky. Esikoisen synnytyksessä kätilö sanoi jossain vaiheessa miehelleni, että " tukka näkyy jo, tule katsomaan! Mä olin että ei saatana, :D ei se nyt sillain mua haitannu, mutta täytyy olla kyllä hyvä tilanne taju, ettei tollasia lauo kelle tahansa.. Joo ja kyllä se ukko kävi tukkaa ihmettelemässä. Miettikää, mä siinä tuskissani, ilokaasut kiellettyinä, vailla puudutusta ponnistan ja yhet ihmettelee paksua mustaa tukkaa :D

Eipä tässä kummempia, mukavaa lauantai iltaa kaikille!

Anabela 36+1

Heh, mulle on ainakin ihan turkasen sama, meneekö mies sitä haaroväliä kattomaan synnytyksessä tai pään työntyessä ulos, kunhan on vaan sitten valmis samaan putkeen taas joskus sukukalleuksiaan työntelemään ;) TÄRKEINTÄ ON, ETTEI MUN ITSE TARTTE SITÄ HAAROVÄLIÄ NÄHDÄ :D Sen verran oli jäätävää katsottavaa video synnytysvalmenneuksessa...Puheista päätelleen mies on aika samoilla linjoilla eli uskoisin hänen hengailevan mun takana itse h-hetkellä. Sen verran myös sovittiin, että videokamera otetaan käsiin vasta, kun vauva on ulkona. Toki jotakin aikasempia vaiheita voi kanssa tallennella...ehkä.

Kadak ja Lillikka: ei todella tartte tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että ei kommentoi mitään kaikille. Musta ainakin tuntuu, että eka lukee kaikki tekstit läpi ja mieleen jää päällimmäiseksi viimeiset/isoimmat jutut (esim. surut tai syntymät) ja niihin sitten vain kommentoi. Ja sitten jos joku selkeästi kysyy jotakin, niin vastata ehkä muistaa, vaikka kysymys olisi kauempaakin aikaisemmalta sivulta. Mun mielestä on enemmän jopa teennäistä väkisin kommentoida jotakin kaikille pakolla, jos ei ole mitään sanottavaa. Tsempit voi laittaa yleisesti vaivoista kärsiville :)

Täällä kanssa uusi virus päällä, niin kuin Kadakin perheessä :( Kävin siis lääkärissä, mutta keuhkot puhtaat samoin kun CRP ja nieluviljely. Saakeli, että sen ottaminen sattui! Meinasi taas oksu lentää. Mutta tosiaan lääkäri sanoi vain, että toinen virustauti putkeen, mikä sitten aiheutta kurkkukivun...eikä sitä nyt tiedä, että antaako tämä raskaus parantua ollenkaan ennen jakautumista, kun elimistöllä on niin paljon muutakin puuhaa. No mutta hyvä joka tapauksessa, että kävin näytillä. Työterveyden piikkiin... :)

Azalea ja Luru 36+0

Tämä nykyinen nuorimainen ku synty ni kurkkasin itekki jossain vaiheessa sinne alapäähän, samoten kurkkasin siinävaiheessa ku pää oli syntyny.. kaverille oli myös ehotettu et haluaako ite ottaa vauvan vastaan. Siihen en ehkä ite kykenis. Kaveriki oli kieltäytynyt mut harmittelee nyt jälkikäteen.

anve ai kurkkasit, mä en kyllä haluais nähdä :) mä saisin painajaisia varmasti. Oon aika herkkä noissa jutuissa. Mut tosiaan kätilö jopa yritti miestä häätää pois jossain vaiheessa, mutta eihän se mihinkään suostunut siirtymään. Synnytin kyljelläni jalka oman miehen olkapäällä ja mies piti lantiosta kiinni ja siis oli siellä ihan haarovälissä :LOL: oltiin jossain synnytysvalmennuksessa kuultu, että voi nostaa jalan kätilön olkapäälle, jos on kyljellään ja siinähän se oma mies sit oli sopivasti.

MUOKS. Ja nyt toinen lapsi matkalla, joten todistettavasti ainakin kerran oltu ton kokemuksen jälkeen :)

Viimeksi muokattu:
anve ai kurkkasit, mä en kyllä haluais nähdä :) mä saisin painajaisia varmasti. Oon aika herkkä noissa jutuissa. Mut tosiaan kätilö jopa yritti miestä häätää pois jossain vaiheessa, mutta eihän se mihinkään suostunut siirtymään. Synnytin kyljelläni jalka oman miehen olkapäällä ja mies piti lantiosta kiinni ja siis oli siellä ihan haarovälissä :LOL: oltiin jossain synnytysvalmennuksessa kuultu, että voi nostaa jalan kätilön olkapäälle, jos on kyljellään ja siinähän se oma mies sit oli sopivasti.
Tää on varmaan näitä ammatin varjopuolia :D

Mähän olen sh ja mies maanviljeliä :D

Joskus on navetassa leikkisästi naureskeltukki et loppupeleissä meidän ammatit liippaa aika läheltä toisiaan.. ruuanjakoa, paskanluontia, tissien alusten pesemistä,voinnin seurantaa jne. Mut sillon mua oikeasti kaikkein eniten huvitti ku meil oli vasikka ripulissa ja eläinlääkäri kävi laittaan sille nestettä ja alko neuvoon isänälle et miten se nestepussi vaihdetaan jne. tuli aika pian lääkärille selväksi se et "emäntä se on meillä se joka näitten päälle jotain ymmärtää".
Nyt ällötys öllötys et elä lue!!, mut ootteko koskaan nähneet lehmän kohtua? siis se on oikeasti ISO, meil täs yks ilta (tästä on jo aikaa) lehmä oli puskenu kohdun ulos, ni sitä oli 3 miestä puskemassa takaisin + mä kylmän vesiletkunkanssa sitä viilentelin.. ni se on sellainen n. ½m pitkä mötikkä mun ois pitäny nostaa sitä (et saivat puhtaan lakanan alle) mut eihän se mun voimilla inahtanutkaan. Mut sinänsä mielenkiintoinen kokemus. Se lehmä muuten selvis. Se kohtu muuten ommeltiin kiinni (tai siis takamus) paksulla kanttinauhalla :x ettei pääse uudestaan puskeen sitä kohtua ulos.

Mua niin monesti säälittää varsinkin nuo hiehot ku alkavat poikimaan.. tekis niin mieli mennä silittään ja sanoa että "jokainen kipuaalto on lähempänä sitä hetkeä ku helpottaa ja vasikka on maailmassa". Mut ei niitä passaa mennä lähellekkään, voi saada joko sarvista tai sorkista. Tekee vain pahaa kattoa ku näkee et toinen on KIPEÄ, ja parasetamol on ainut kipulääke mitä voi antaa.

Näihin lehmä juttuihin lähteäkseni. Ni kävin navetassa harjaamassa lehmiä, ni oikeasti mua nauratti melko paljon, ku yks ISO lehmä joka on kantavana ni puski mahaansa mua vasten ja mä pukin sitä kauemmas.. isäntä nauro parren toisella puolella et siinä mulla on kaks hyväkuntoista äityliä.. nyt vain jännitetään kumpi "poikii" ennemmin :D

Viimeksi muokattu:
Pakko nyt kommentoida anvelle tuota lehmäjuttua... Itse olen maatalouslomittaja ammatiltani (tai siis olin, irtisanouduin keväällä), ja kylläpä tuntui ensimmäisen synnytyksen jälkeen pahalta niitten lehmien ja varsinkin hiehojen puolesta. Siis ihan järkkyä miten voi tissejä pakottaa kun maitoa pakkautuu, ja lehmiä ei edes lypsetä kuin 2xpäivässä! Mietin silloin, että miten voin ikinä palata takaisin töihin, kun käy kuitenkin sääliksi niitä vastapoikineita...
Tuota kohdun ulosluiskahdusta en ole nähnyt livenä, aika hurja näky kuulemma on :x

Ja aasinsiltaa pitkin aiheeseen mies mukana synnytyksessä... Oma ukko ei tule synnytyssaliin ainakaan ponnistusvaiheen aikana, ja olen hartaasti toivonut että pysyttelisi poissa avautumisvaiheen lopussakin. Esikoisen synnytyksen olin yksin (odotin esikoistani yksin ja olin totaaliyh), mitä nyt pakolliset kätilöt tietysti oli paikalla. Tunnen itseni niin hyvin, että tiedän haluavani olla yksin ja tavallaan mennä niihin supistuksiin mukaan ilman että tarttee ottaa ketään huomioon. Mies on kuitenkin sen verran herkkis, että tiedän sen hätääntyvän jos näkee minuun sattuvan. Ja varsinainen kauhuskenaario tuo, että mies joutuu pitämään toista jalkaa ponnistusvaiheessa...

Ja muihin asioihin. Vähän helpottavaa varmaan teillä, joilla on sektiopäivä tai käynnistyspäivä tiedossa! Ja Kadakilla on jo 40 viikkoa täynnä!
Oma esikoinen syntyi 41+4, ja en haluaisi että tämäkin menee niin paljon yli, mutta minkäs teet jos viihtyy yksiössään : /? Tuntuisi vaan jotenkin reilummalta lasta kohtaan, että syntyisi ennen joulua eikä joulun ja uudenvuoden välillä. Äidistä nyt sitten puhumattakaan...

Mindy 37+2

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä