Tervetuloa uusille!
Hei vaan kaikille!
Olinkin jotenkin hetkiseksi unohtanut koko foorumin, mukavaa kevättä kaikille! Ja mitäs meidän listalla oleville kuuluu, moni ei vissiin kovin usein ehdi kirjottleemaan? Mukava olisi kuulla kuulumisia.
Ite kans huomasin aika myöhään, että itekin voi yrittää vaikuttaa tohon
rytmiin. Meillä kans on iltoja itketty niin vatsanpuruissa kuin väsymyksestäkin..nyt oo ntajunnut, että kasilta yökkäri jo päälle ja sitten aletaan tavallansa tekemään nukkumaanmenoa. Monesti menee nukkumaan jo puol ysi tai ysiltä sitten. Mutta jos on jotain erikoista, esimerkiksi yökylässä vieraita, niin heti pääsee uneen vasta klo 23. Meillä tosiaan käy välillä yökylässä ihmisiä, kun pääosa tutuista asuu kauempana..joten varmaan tottuu pikku hiljaa siihen, että vieraat ei lähdekään heti kahvipöydästä
Täällä on kans ollut jo pitempään
tiheän imun kausi, yöt menee kyllä ihan hyvin silti. Päivisin sitten syödään jopa puolen tunnin välein! Niinpä välillä vannottleen, että kun on tasan 4kk täynnä niin täällä aletaan maistelemaan kiinteitä. Saa nähdä, miten todellisuudessa käy..raaskinko
Mut oon pyrkiny pois siitä ajatuksesta, että pitää hammasta purren imettää sinne 6kk. Meillähän on ongelmana se, että
poika ei syö pullosta. Onko kellään hyviä vinkkejä? Nyt on kokeilussa nuk-muki tollasen nypyräpäisen luonnonkumituttiosan kanssa ja siitä veti eilen kokeilussa jopa 50ml! Muuten ei millään suostu syömään, on aventia ja ainun medelaa sekä ollut tota nukin ihan pehmonokkaosalla ja ties mitä..Myös hörpytys, mut se ei kans toimi oikeen kunnolla ja puolet ainaki tulee ulos. TOsiaan hieman turhauttaa, kun ei ite oikeen voi lähteä mihinkään..oishan se kiva vähän ees kerran viikossa lähteä kuntoilemaan tai jotakin. Ja vielä se, että jos lähtee käymään kaupassa niin saa juosta sen läpi plus se ei ole mitään omaa aikaa. Jotenkin joskus tuntuu, että ois kiva käydä vaikka puolikin tuntia omaa aikaa kuntosalilla viettämässä. Mulla ei oman ajan hetkeä ole ollut vielä yhtään, kaikki on aina liittynyt johonkin kaupassa käyntiin, joten ehkä sitä pikku hiljaa kaipaakin jotain. Tai ainakin kuulun niihin, jotka tykkää olla hetken yksinäänkin vaikka kuntoilemassa.
Oon
Kathyn ja Anven kanssa samaam ieltä, että asioista kannattaa lastenhoidonkin osalta avoimesti keskustella ja vielä syyttelemättä. Ite oon ainakin huomannut, että mies ei aluksi välttämättä ymmärtänyt että jotain pitäis tehdä. Muistan ihan aluksi, että mies ihmetteli miksi lasta pitää kannella ja keinutella jos itkee pitkään (sillon meillähän aluksi minä valvoin yöt kun poika itki mahavaivoja pari vko)...että jos joka tapauksessa itkee, oli sylissä tai ei. Niin sitten hän tajusi heti, kun sanoin että tietysti täytyy lohduttaa. Joskus sitä vaan voi olla, ettei oikeen ymmärrä jos ei kerro itselle hyvin yksinkertaiseltakin tuntuvaa asiaa
En kuitenkaan lähtisi siihen, että jos mies ei ymmärrä osallistua lapsenhoitoon kuin pyynnöstä, että itse tekisin kaiken. Mun mielestä se on vähän karhunpalvelusta, koska on hyvä että mies oppii kans tekemään kaiken..ja siinähän sitä just oppii tekemällä. Sitten on itselläkin mahdollisuus käydä jossain, vaikka kuntoilemassa, kun tietää että mies osaa yksinään hoitaa hyvin lasta ja ymmärtää tämän viestejä. Noita viestejähän on juuri se vaikeus oppia tulkitsemaan. Tiedän kyllä perheitä, joissa mies ei juuri hoida lasta vaikka olisi vain yksi..ja on se mun mielestä vähän kummallista. Kuitenkin se leikitys on vielä niin pieni osa näin vauvojen kanssa, että täytyyhän sitä muutenkin osallistua. Antaa sitten miehen tehdä vaan omalla tyylillään, että jos ylitsevuotava höpötys on vaikeaa miehelle niin ei hänen sitä sillä tyylillä tartte tehdä
Tuli vielä mieleen, että kun vähän jotain opastaa (silleen vuorovaikutuksellisesti), niin ainakin meillä on mies tosi hyvä hoitamaan vauvaa. Tykkää kovasti leikittää, lohdutus onnistuu ja vaipanvaihdot sekä kylvyt ym. Ymmärtää vauvan viestejä, vaikka alussa ei aina ymmärtänyt milllään että mitähän nyt. Huomasin ainakin itse, että isyysloman loputtua tuli kausi, jolloin viestien ymmärtäminen vähän kuin taantu. Tyrkkään vaan vauvaa miehellekin, niin oppii siinä sopivasti.
Hampiaiselle vielä yösyötöistä, että meillä menee silleen jännästi että poika nukkuu eka pätkän 4-6h. Sen jälkeen herää tasan 2h välein syömään. SInälläänhän tuo on vähän mälsä, koska jos unille mennään jo kasilta niin ei siinä itse ehdi samaan tapaan nukkua kun ei raaski niin aikasin sentääs ite mennä nukkumaan. En oo muuta keksiny, kun että nukun itse pojan kans sitte vähän pitempään. Viimestään kahdeksalta kuitenki tulee herättyä sitten. Meillä on silleen, että poika herää ihan yhtä lailla nuo nukku sitten vieressä tai pinnasängyssä. Niinpä usein saatan siinä aamuyöstä unohtaa pojan siihen viereen nukkumaan, jollon on sitten helppo taas uus imetys ottaa. Tuo on vaan siitä huono, kun ilmaa kertyy mahaan ja voipi tulla sitten oksennus. Tämmöstä 4-6h ja sen jälkeen 2h välein heräilyä meillä on ollut kyllä jo tosi pitkään. Ja ei tuo haitannu oikeestaan sillon, kun vauva meni nukkumaan siinä 22-23, kun tuli niin pitkä unipätkä itselle. Mutta nyt huomaan, että oon paljon väsyneempi kun vauva alko 1-2vko sitten nukahtamaan jo 20-22. Kai sitä tottuu sitten tähänkin, tai ainakin nyt oon huomannut että pikku hiljaa väsymys hellittää. Herään vana 2h myöhemmin, ennen nousin jo kuudelta
Se pitääkin lähteä sitten syöttöpuuhiin.
metsis ja poju 3,5kk tms
p.s mitoista vielä, olikohan lokakuu kyseli..Meillä oli 3kk neuvolassa tullut pituutta 62.1 cm (11.1cm alusta) ja painoa n. 6.5kg (n.2,6kg, tosin jos lasketaan se alun -11% painonlasku niin sitten 3,1kg). Päänympärys 41cm (4cm).