Mieheni on alkoholisti... Ei sitä myönnä, eikä tule myöntämään.
Viimevuonna oltiin appivanhemmilla. Ainoa mukava ja "kuiva" joulu kaikkina näinä neljänä vuotena, mitä ollaan yhdessä oltu.
Taas oli sellainen meille perinteinen joulu, kotona kun oltiin. Mieheni joi itsensä jo alkuillasta kekkuliin ja tiesin, mitä tulemanpitää; täytyyhän sitä nyt joulun kunniaksi lärvätsalot vetää... ja tietysti sain itkuraivarit... minä se yksin pilasin joulun. Alakerran naapuri käski juomaan(?) ja tietenkään minua ei juuri huvittanut, järkyttävä ja itsekäs ihminen kun olen, ei nyt toisten (juoma)seura kelpaa. Voitteko kuvitella, että kehtasin olla menemättä!! Taivas varjelkoon, mikä rikos!
Mieheni sai syyn juoda lisää. Näin paha vaimo kun on, niin täytyyhän sitä vähän tilannetta lieventää, eihän mua selvinpäin kestä. Painosti siinä samalla sitten minutkin ottamaan. Eihän se nyt kurkkuuni suorastaan kaada, mutta aika rankkaa painostusta se on. Empä viitsi panna aina hanttiin ja siksi on helpompaa ottaa vastaan se kalja. Tällä kertaa join vähemmän, kuin mitä mieheni luuli, kaatelin suurimman osan juotavista salaa viemäriin.
Mieheni soitti äidilleen. Teki sitten puhelimessa tuttuun tapaan tarkan tilanneraportin, kuinka taas haastan turhaan riitaa, kuinka huudan ja raivoan hänelle, täysin syyttömälle, viattomalle ihmisparalle. Joka kerta kun jotakin on pielessä ja etenkin silloin, kun olen epäonnistunut tai jopa ihan mokannu, hän kaipaa äidilleen. Ei kyllä koskaan muista kertoa omaa osuuttaan asiaan. Eihän hän, itse täydellisyys koskaan tee mitään väärin. Minähän se olen kaiken pahan alku ja juuri.
Äiti se sitten käski jälleen poikansa baariin. Mieheni painosti minut mukaan. Empä jaksanu laittaa vastaan. Kaikki "virta" meni itkuraivareihin.
Siellä taas sain tarkat neuvot, kuinka juuri minun tulee nyt "parantaa tapani". Minähän se vain mokasin. Eihän mieheni mitään tehnyt. Joka kerta kun tapellaan, niin mieheni äitinsä kanssa yhdessä moralisoi kaikki valintani elämässäni. Lähes kaikki omat valintani ovat heistä väärin.
Erollakin uhkailin... vaan eipä ole enää voimia lähteä. Vituttaa ja väsyttää koko elämä. Ja joulu, ah kuinka rakastan etenkin mieheni kanssa yhteisiä jouluja. Odotan jo nyt jännityksellä ensi joulua. Vaikka minähän se taas kaiken pilaan, kun itsekkäästi pyydän, ettei mieheni joisi ainakaan kovin paljon. Ja mikä vielä järkyttävämpää, toivon jopa täysin kuivaa joulua. Kauheaa!
(Kaikille teille, jotka järjestitte perheillenne "kostean joulun", toivon että joku katkoisi kaikki kylkiluunne)