JOULUAATTONA NOSTALGIA JYRÄÄ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rallirattaat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jep. Nykyisin on sellainen järjestys, että "aamulla" puuroa, sitten saunaan, että ehditään rauhassa saunoa päivänäöllä (että ehtii henget ja haltijat meidän jälkeen ajoissa saunaan), sitten päiväunet, sitten pikkuhiljaa aletaan valmistautua joulupöytään. Sitten avataankin lahjat, jotka ovat odottamassa kuusen alla ja loppuilta vaan leikkiä, pelailua, lukemista ja herkkuja. :xmas:

Aattoaamuna heräilen siihen, että lapset ovat avanneet ensimmäisen lahjansa, joka odottaa kuusen juurella. Lasten pelaillessa uudella pelillään seuraan itse aamukahvia nauttien jouluohjelmia. Joulurauhan julistus pitää muistaa aina katsoa! Puolenpäivän jälkeen saapuu sisko perheineen joulukahville ja vaihdetaan lahjat. Sitten tuleekin äitini ja mummini jouluaterialle. Ruuan jälkeen kokoonnutaan kuusen luo jakamaan lahjoja. keitetään kahvit. Saatetaan käydä haudoilla viemässä kynttilät. Vieraiden lähdettyä nautin rauhasta ja hiljaisuudesta ja valvon jouluyötä.

aamulla herätään ja keitetään iiiiso kattilallinen joulupukin puuroa.
Syödään kaikessa rauhassa, jonka jälkeen käydään kotikaupungin hautausmaalla. Sieltä miehen vanhempien luo saunaan ja syömään. Tontut on tuoneet sinne osan paketeista ja lapset avaa ne siellä. Sitten lähdetään mun äidin luo jonne tulee pukki. Lahjojen availua, joululauluja miehen säestämänä, juttelua, jonkun uuden lautapelin pelaamista, valvomista, glögiä...

Aamupäivällä käymme minun äidilläni ja anoppilassa samalla reissulla, anoppilassa syödään jouluateria päivällä ja jaetaan muutama lahja lapsille. Sitten illaksi kotiin, jossa jaetaan kuusen alta loput paketit. Sitten syödään se 'kunnon' jouluateria rauhassa oman perheen kesken. Loppuilta onkin vain laiskottelua ja lahjoista nauttimista ja herkuttelua.

Me mennään jouluna mun kotikaupunkiin ,mutta siellä on ne perinteen kun täällä ei miehen suvulla ole.
Meillä aamulla syödään riisipuurot ja ollaan rauhassa katsotaan lasten ohjelmia ja joulurauhan julistus ellei mennä kattoo kaupungin omaa joulurauhan julistusta. Syödään jouluruoka siinä 15 maissa ja sitten viideksi hautausmaalle jossa partiolaiset laskee kynttilän sankarihaudoille, hautausmaalla tapaa niin monta tuttua ja sukulaista että tästä en luopuisi ja matkalla näkee yhden pihan jossa on omenapuuhun viritetty n.50 lyhtyä palamaan ellei jopa enemmän. Sitten kotiin ja tulee pukki ja loppu ilta nautitaan rauhasta ja uusista lahjoista sekä herkutellaan ja syödään. Ja lapset saa valvoa vähän pitempään :heart:
Iloista joulun aikaa kaikille :hug:

Sama aikataulu joka joulu. Eli aamupalan syönti, minä alan valmistella ruokaa ja mies hakee kuusen sisälle ja koristelee sen lasten kanssa. Kun ruoka on saatu siihen pisteeseen, että on pian syöntivalmista, menemme joulusaunaan. Saunomisen jälkeen puetaan juhlavaatteet ja syödään jouluruoka. Sen jälkeen lapset menevät päikkäreille (esikoinen tuskin menee). Pukki tulee klo 18 aikoihin ja ennen sitä tulevat minun ja miehen vanhemmat meille. Pukin käynnin ja lahjojen avaamisen jälkeen juodaan vielä kahvit.

Yhteistyössä