Joulu ja yli varojen eläminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaa niin paljon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmittaa niin paljon

Vieras
Meillä eräs sukulainen on ostellut joululahjoja jo marraskuusta asti.
Harmittaa kun hän on meillekin ostanut jo kalliita lahjoja jonka itse myönti ja nyt vielä suunnittelee ostavansa lisää,
jopa sellaista jota me ei tarvita :(

Samaan hengenvetoon hän kuitenkin valittaa kuinka ei tiedä miten tulee pärjäämään tammikuun tai muut kuukaudet kun nyt jo on tili komeasti ylitetty mutta täytyyhän jouluna...

On nyt siis hankkinut paljon tavaraa postimyynneistä ym joissa laskut tulee joko paketin sisällä/mukana tai myöhemmin maksettavaksi.

Sitten kun koitan tälle sanoa että nyt ei oikeasti osta enään meille ainakaan mitään niin hänen mielestä me tarvitaan vielä se ja se..

Koita tässä iloita jouluaattona lahjoista joiden tiedän olevan kalliita ja velaksi ostettuja,
samalla kun mielessäni mietin että pystyykö kyseinen ihminen edes ruokaa itselleen hankkimaan :(

Rahaa kun hänelle taas on turha antaa lahjaksi
(jolla sasi helpotusta vekataakkaan )
koska jos muuta kohdetta ei enään aattona löydy niin ainahan ne voi hyväntekeväisyyteen silloinkin antaa,
tämä ihminen on enemmän kuin veloissaan :(
Hyväähän hän tarkoittaa mutta jos ei edes omaan ruokaan ole varaa niin ..

Juuri kun hän pääsee edellisen joulun velkataakasta ohi ja maksettua kaikki niin tuleekin jo uusi joulu ja sama velkakierre jatkuu ja sitten kituutetaan vuosi hernekeitolla ja näkkärillä :(
Sama kierre joka ikinen vuosi :(

Tiedä siten pitäsikö minun ostaa hänelle joku sentinvenytys opas tai muu rahankäytön vastaavanlainen opus ;)

Alkuperäinen kirjoittaja harmittaa niin paljon:
Sitten kun koitan tälle sanoa että nyt ei oikeasti osta enään meille ainakaan mitään niin hänen mielestä me tarvitaan vielä se ja se..

Sano sille, et ette oikeasti tarvitse sellaista. Tai sano, et te ette halua sellaista (mikä sitten lieneekään).

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ostakaa kuivaruokaa ja pakasteruokaa lahjaksi, josta voi sitten tammikuun ruoat tehdä.

Tätä minäkin ajattelin. Erilaisia hiutaleita, säilykkeitä, jauhoja, kuivahiivaa,
pussikeittoja, hapankorppuja, keksipaketti, pussimuusia ja vastaavia, joilla sitten kitkuttaa tammikuun.

Näitä tapauksia on siellä täällä. Itsellänikin on yksi täti-ihminen, jonka joulutoimia seurailen huolissani, varsinkin kun tiedän hänen vielä hankkineen pian syntyvälle vauvallemme yhtä ja toista pienestä eläkkeestään.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuota ei kai hän sentään aikuisille mitään lahjoja osta?
Minä en ymmärrä mitä varten aikuisille ostetaan anoatakaan lahjaa jouluna.

Samalla tavalla ajatteleva mieheni sai ekana yhteisenä joulunamme todistaa melkoista itkua kun mulle selvisi ettei ollut hankkinut mulle mitään :D Vahingosta sittemmin viisastunut...

Kyllä meillä hankitaan aikuisille, molempien veljille ja vanhemmille, sekä parille ystävälleni. Ei mitään kallista, mutta jotain sellaista joka kertoo että heitä ajatellaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja harmittaa niin paljon:
Tiedä siten pitäsikö minun ostaa hänelle joku sentinvenytys opas tai muu rahankäytön vastaavanlainen opus ;)

Tämä voisi olla hyvä idea :D

Oisko jotain shoppailumaniaa? :/

No en kuitenkaan kehtaa ikä ihmiselle moista opusta antaa, vaikka mieli tekisinkin :laugh:

Mutta tosiaan ensin mietin jos antasin hänelle lahjakortin paikalliseen ruokakauppaan,
mutta sitten taas hän nopeasti sen käyttää koko rahan kahvipaketteihin ja kantaa ne ties mihin arvontoihin ja ystävilleen kun menee kahville...tyhjin käsin kun ei kuulemma kehtaa mennä kun muut ystävät menee niin täytyy jonkun jotakin viedä :(

No kuivamuona pakettia ajattelin,
jos hankkisin sinne tosiaan näitä hernekeittoja,kaurahiutaleita,rasvapakettia ym pientä mitkä säilyy pidempään vaikka jääkaapissakin
ja leivon vaikka itse sämpylöitä ja hiukan pipareitakin :)

Mietin vaan että eihän tuo sitten ole liian tyrkkyä ..
tosiaan lahjakorttia kun en uskalla hankkia jos todellakin ne menee jollekin muulle kuin hänen omaan käyttöön,
ihan rasvapurkkia ja sämpylöitä tuskin joulun pyhinä voi mihinkään martta järjestön illan istujaisiin lahjoittaa.

Harmittaa vaan kun ei tuossa elämän tyylissäkään ole mitään järkeä,vaikka kuinka joulusta pitää,tai antamisen ilosta.
Ole sitten taas vuosi syömättä :(

Lahjakori? Laitat siihen esim.
-mustaherukkamehutiivistettä
-purkkilihaa
-kahvipaketin
-suklaata
-rusinoita
-keksejä
-pähkinöitä
-hapankorppuja
-pikkujuustoja
-kynttilän

purkkiliha ja purkki lihapullat :) Ja jotakinpussi keittoja..lämminkuppi ??
Kiitos teille,
enköhän minä näistä jotakin jo keksi :)

Ihan pelkkkää joulukoria en haluasi tehdä kun kuitenkin toivoisin että siitä olisi ihan kunnon ruokailuunkinn,eikä ilta naposteluun ;)
Mutta rusinapaketin ja yhden valmiin glökiputellin taidan kyytiin laittaa :)

Ilmeisesti kuitenkin tämä ihminen pystyy velkansa hoitamaan, vaikka tiukille budjetin vetääkin? Kun kerran luotolla pystyy ostamaan, ettei luottotiedot ole menneet... Ehkä hän saa vain siitä suunnatonta tyydytystä ja iloa että saa ostella lahjoja, vaikka joutuisikin sitten miettimään rahankäyttöään alkuvuodesta taas... Pääasia kuitenkin, että pystyy velkansa maksamaan. Itse pystyn tällaisen käytöksen ymmärtämään, joillekin vain on tärkeää saada ostaa paljon lahjoja, ja syytää sitä rahaa jouluun. Sitä taas en ymmärrä, että lahjoja ostetaan yli varojen velaksi, mutta sitten niitä velkoja ei pystytäkään maksamaan, ja velat päätyvät ulosottoon, ja sitten ollaan korviaan myöten pississä. Tosin sitten seuraavana jouluna ei enää velaksi saakaan ostettua... :whistle:

Mutta tuo sentinvenytysopas olisi toki oiva lahja tuhlaavaiselle sukulaiselle! :D

Pystyy hoitamaan velkansa,
mutta aika pitkälle meidän muiden avustuksella :(
Eli miten sen nyt kauniisti sanoisin
elää vuoden verran toisten siivellä :(

On sen luontoinen ihminen että haluaa antaa antamisen ilosta ja hän kuvittelee olevansa varakkaampi kun kuitenkaan on :(
Se tässä harmittaakin kun hän sitten melkein koko vuoden on niin kovin tiukoilla ja nuo ensimmäiset kuukaudet on toki pahimmat,mutta yleensä koko vuosi :(

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mitä jos vaan rakastaa joulua :xmas: Minäkin elän joka joulu yli varojen ja se on oma valinta :D

Onko tuossa mitään järkeä velkaantua vuodeksi
vaikka kuinka rakastaisikin joulua yli kaiken :/

Mäkin elän yli varojen joulun aikaan mut ei se tarkota sitä et velkaannun vuodeksi :laugh: Se tarkottaa lähinnä sitä et ens kuussa en osta alesta mitään, enkä kaupoista heräteostoksia jne.

Yhteistyössä