Joulu anoppilassa; en halua mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan vattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22243849]Luultavasti lapsi on myös anopin pojan lapsi.[/QUOTE]

Luultavasti he ovat myös yhdessä, miniä ja poika. Ja tekevät keskenään kompromisseja. Eikä se ole kiveen kirjoitettu että kaikki tykkäävät eniten omista vanhemmistaan ;)

Luultavasti he ovat myös yhdessä, miniä ja poika. Ja tekevät keskenään kompromisseja. Eikä se ole kiveen kirjoitettu että kaikki tykkäävät eniten omista vanhemmistaan ;)

Vastarannan kiiski!

284145po9tgy8ckn.gif

Kyllä minun mielestä on normaalia, että haluaa lapsen näkevän niitä kauempanakin asuvia isovanhempiaan. Ap:n tapauksessa toiset isovanhemmat asuvat aivan lähellä ja näkevät lapsenlastaan usein, kun taas toiset isovanhemmat pääsevät nauttimaan lapsenlapsen seurasta vain harvoin lomien aikaan. Asia kun vain on niin, että ei koko päivän kestävän ajomatkan päähän pysty lähtemään muulloin kuin lomilla. Toinen vaihtoehto olisi viettää joulu kotona ja pyytää kaikki isovanhemmat kylään.

Onko sillä jotain eroa kuka haluaa?
Anoppi haluuuuuuuuuuuu, se on ok?
Miniä haluuuuuuuuu, se on ihan väärin.

Kyllä, noin se on. Ottaen huomioon kokonaistilanteen, jossa miniä on jo aiemmin saanut mitä on halunnut. Joskus pitää osata joustaa ja jakaa. Se on erittäin valitettavaa, jos ihminen ei kykene tuntemaan antamisen iloa vaan ainoastaan saaminen on kivaa. Mutta tätä et ilmeisesti pysty mitenkään ymmärtämään...

jos anoppi viettää kanssanne paljon aikaa muuten, niin missä ongelma? Me vietetään joulua omalla porukalla ja kivaa on ollut. Anoppi on sellainen valittaja, että joulu menisi sitä kuunnellessa pilalle.

[QUOTE="vieras";22243849]Luultavasti lapsi on myös anopin pojan lapsi.[/QUOTE]

tämä anoppihan näkee lastenlastaan muutenkin, toisin kuin ap.n vanhemmat, ihan selvä valinta siis.

[QUOTE="mä";22243995]Kyllä, noin se on. Ottaen huomioon kokonaistilanteen, jossa miniä on jo aiemmin saanut mitä on halunnut. Joskus pitää osata joustaa ja jakaa. Se on erittäin valitettavaa, jos ihminen ei kykene tuntemaan antamisen iloa vaan ainoastaan saaminen on kivaa. Mutta tätä et ilmeisesti pysty mitenkään ymmärtämään...[/QUOTE]

Näissä on aina kaksi puolta, ja vastassa monen ihmisen omat toiveet joulun vietosta. Miniä on saanut mitä halunnut.... onhan miniän vanhemmatkin sitten saaneet mitä halunneet? Eikä lapsellekaan ole ollut haittaa tilanteesta? Ymmärrän antamisen ilon, mutta en sitä että vaatimalla vaaditaan ja pilataan yhdeltä tai useammaltakin ilo sitten kokonaan.

Isovanhemmat on minusta näissä asioissa itsekkäämpiä siksi, että he vaativat perhettä toimimaan oman pillin mukaan. Tai kuka vaatii, kuka pyytää mutta kuitenkin. Niin kuin miniälle oma koti tai oma suku ei saisi olla enää tärkeä :(

Et ole enää yksinäsi ja lapsellasi on toisetkin isovanhemmat. Ymmärrän ajatustapasi koska itsekin haluaisin olla vanhempieni luona joka joulu. Mutta elämä en mene näin jos sen haluaa viettää muutkin huomioiden. Paras ratkaisu olisi joka toinen joulu teillä joka toinen meillä systeemi.

Poikkeuksen muodostaisi minusta se että itse olisi jouluihminen ja tämä appivanhempien poppoo ei viettäisi joulua vaan haluaisi jotain mukajoulua = illanviettoa ilman joulun symboleita. Silloin mun pitäisi sano ei.

Pitää oppia sietämään pieniä harmeja, valitettavasti.

meki ollaan aina vietetty joulu omassa kotona, mut meidän lapsen mummot, papat, mummopuolet ja pappapuolet asuukin (onneksi) kaikki kaukana. sen sijaan mun miehen lapset eli mun rakkaat lapsipuoleni viettävät jouluaaton aina äitinsä kanssa ja tulevat sen jälkeen loppulomaksi meille, jolloin vietämme Kakkosjouluaaton! jotain hyvää siinäkin kun ollaan "repaleisista" perhetaustoista kaikki, osataan joustaa joka suuntaan, eikä kukaan vaadi mitään vaan yritetään aina sumplia.

Näissä on aina kaksi puolta, ja vastassa monen ihmisen omat toiveet joulun vietosta. Miniä on saanut mitä halunnut.... onhan miniän vanhemmatkin sitten saaneet mitä halunneet? Eikä lapsellekaan ole ollut haittaa tilanteesta? Ymmärrän antamisen ilon, mutta en sitä että vaatimalla vaaditaan ja pilataan yhdeltä tai useammaltakin ilo sitten kokonaan.

Isovanhemmat on minusta näissä asioissa itsekkäämpiä siksi, että he vaativat perhettä toimimaan oman pillin mukaan. Tai kuka vaatii, kuka pyytää mutta kuitenkin. Niin kuin miniälle oma koti tai oma suku ei saisi olla enää tärkeä :(

Eli jos miniä ei saa haluamaansa joka joulu niin se tarkoittaa sitä, ettei miniän koti ja suku ole tärkeitä? Loistavaa palstalogiikkaa :D

[QUOTE="mä";22244164]Eli jos miniä ei saa haluamaansa joka joulu niin se tarkoittaa sitä, ettei miniän koti ja suku ole tärkeitä? Loistavaa palstalogiikkaa :D[/QUOTE]

Ei joka joulu. Tässähän on kyseessä vasta toinen joulu, joten ap:n appianhemmat kerkeävät ihan varmasti saada sen omankin joulunsa. Minusta on epäreilua että ap:n omat vanhemmat näkevät sitten lapsenlastaan vielä harvemmin.

Mutta noin yleensäkin tunnutaan ajattelevan miniöitä hirviöinä, joilla ei saisi olla mitään omia haluja ainakaan joulun suhteen. Ja muutenkin alkaa suututtaa koko joulu tällä palstalla: sitä pitäisi olla miellyttämässä kaikkia muita paitsi ei itseään.

[QUOTE="joulumami";22242948]Mä en ainakaan edes halua tuntea mun anoppia, joten en sinne mene, eikä muuten mene lapsikaan ja edes lapsen isä ei halua tavata äitiään. Joten meillä joulunviettopaikka on helposti valittu.[/QUOTE]

Toivottavasti sunkaan lapsi ei aikuisena halua tavata äitiään. Eikä hänen puoliso anoppiaan. Varmasti niin käykin. Niin saat tuntea miltä miehesi äidistä nyt tuntuu. Sä olet ansainnut sen. :)

Ei joka joulu. Tässähän on kyseessä vasta toinen joulu, joten ap:n appianhemmat kerkeävät ihan varmasti saada sen omankin joulunsa. Minusta on epäreilua että ap:n omat vanhemmat näkevät sitten lapsenlastaan vielä harvemmin.

Mutta noin yleensäkin tunnutaan ajattelevan miniöitä hirviöinä, joilla ei saisi olla mitään omia haluja ainakaan joulun suhteen. Ja muutenkin alkaa suututtaa koko joulu tällä palstalla: sitä pitäisi olla miellyttämässä kaikkia muita paitsi ei itseään.

Et selvästikään kykene asettumaan vävyn tai anopin asemaan. Ainoastaan omilla haluillasi minijänä on merkitystä. Ajattele kohdallesi tilannetta, jossa lapsesi ei anna sinun viettää joulua lapsenlapsesi kanssa ennen kuin tämä on jo iso. Etkö koe menettäväsi tällaisessa tilanteessa mitään?

[QUOTE="mä";22244286]Et selvästikään kykene asettumaan vävyn tai anopin asemaan. Ainoastaan omilla haluillasi minijänä on merkitystä. Ajattele kohdallesi tilannetta, jossa lapsesi ei anna sinun viettää joulua lapsenlapsesi kanssa ennen kuin tämä on jo iso. Etkö koe menettäväsi tällaisessa tilanteessa mitään?[/QUOTE]

Miksi mä en saisi olla nyt miniöiden puolella? Ei se tarkoita etten osaa astua kenenkään saappaisiin, osaan kyllä. Mutta nyt olen ihan valinnut puoleni, sillä miniä ja hänen puolisonsa ovat perhe, jolla pitäisi olla perheenä oikeus päättää missä he joulun ovat, ja millä kokoonpanolla.

Minä toivon, ettei minusta koskaan vanhana tule sellaista anoppia omalle miniälleni, että minä vaatisin häneltä mitään tai painostaisin häntä mihinkään. Minkä tahansa päätöksen poikani tekee, minun pitää sitä kunnioittaa vaikka en siitä pitäisi yhtään. Ei ole minun asiani. Ja aion kyllä olla sellainen mummo lapsenlapsilleni että he näkevät minua muutenkin kuin jouluna (elleivät sitten asu tooooodella kaukana tai jotain).

Ja ap:n tapauksessa mieskin taisi haluta ap:n vanhempien luo? Meillä ainakin me teemme kompromissi joulusta: kaikkia kuunnellaan mutta me miehen kanssa päätämme mitä tapahtuu. Meillä on siihen oikeus. Minun mielestä sinä taas et edes halua asettua kenenkään muun asemaan, et edes miniän vanhempien.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;22243150:
ap on todella ITSEKESKEINEN!mies ei varmaan ees uskalla sanoo et haluu olla äitinsä kanssa joskus välilläkin joulun.vaikka olis kuin inhottava äiti tahansa kyseessä ni ei oo oikeen!mun äiti on inhottava hienbostoihminen ja hänen luonaan ollaann joka toinen vuos,ja ollaan yhteydessä kerran viikossa muutenkin.vaikka mun mies ei siedä mun äitiä niin hän sietää mun äitiä ihan vaa siks kun on lapsien kannalta tärkeää viettää joulut ja synttärit y.m yhdessä!

Vau! Tältä palstalta löyty tervejärkinen ihminen! Hatunnosto sinulle ja miehellesi.

Meillä sama tilanne, ja joulut vietetään aina minun vanhempien luona. Matkaa vanhempieni luokse on sen verran paljon, että joululoman ja kesäloman lisäksi siellä ei tule käytyä kun korkeintaan kerran siinä välissä keväällä ja syksyllä. Miehen vanhemmilla käymme sen sijaan harva se viikko, kun asuvat tuossa parin kilsan päässä.
Mielestäni tilanteessa ei ole mitään väärin, toki olisi mukava viettää joskus joulu miehen vanhempien luona, mutta kuten sanottu, silloin emme näkisi sitä vähääkään minun vanhempia, joten tämä ihan reilu ratkaisu.

[QUOTE="mä";22244286]Et selvästikään kykene asettumaan vävyn tai anopin asemaan. Ainoastaan omilla haluillasi minijänä on merkitystä. Ajattele kohdallesi tilannetta, jossa lapsesi ei anna sinun viettää joulua lapsenlapsesi kanssa ennen kuin tämä on jo iso. Etkö koe menettäväsi tällaisessa tilanteessa mitään?[/QUOTE]

Täällä nyt dramatisoidaan tätä tilannetta melko lailla. Ei se joulu nyt sentään mikään ylimaailmallinen ihmejuhla ole, vaan monessa perheessä varsin kaupallistunut pyhä, jolloin vain syödään normaalia enemmän. Tuskin kenenkään isovanhemmuus on pilalla sen tähden, jos ei nyt juuri jouluna näe lapsenlapsiaan, jos heitä muuten näkee jatkuvasti.

[QUOTE="Anne";22244266]Toivottavasti sunkaan lapsi ei aikuisena halua tavata äitiään. Eikä hänen puoliso anoppiaan. Varmasti niin käykin. Niin saat tuntea miltä miehesi äidistä nyt tuntuu. Sä olet ansainnut sen. :)[/QUOTE]

Sen varalta mulla on tyttöjä :)

Ja ap:n tapauksessa mieskin taisi haluta ap:n vanhempien luo? Meillä ainakin me teemme kompromissi joulusta: kaikkia kuunnellaan mutta me miehen kanssa päätämme mitä tapahtuu. Meillä on siihen oikeus. Minun mielestä sinä taas et edes halua asettua kenenkään muun asemaan, et edes miniän vanhempien.

Minä en asetu kummankaan puolelle vaan pyrin tasa-arvoiseen ratkaisuun. Tasa-arvoa ei ole se, että yksi haluaa ja muut saa tyytyä siihen. Jos viime joulu olisi vietty miehen äidin luona, olisin nyt ehdottomasti miniän kotijoulun puolella, jos puoli pitää valita.

Mutta enempää tästä on turha kinata, emme takuulla tule olemaan tästä asiasta samaa mieltä vaikka jankkaisimme kantaamme hamaan tulevaan. Sinä olet sitä mieltä, että perhe viettää joulunsa miniän lapsuudenkodissa ja minä, että he vuorottelevat tasapuolisesti.

Ainoa mikä mulla särähtää tässä korvaan on toi ap:n asenne ettei edes halua millopinkaan ikinä viettää joulua missään muualla kuin lapsuudenkodissaan. Tulee sellainen olo että kaikki muut syyt on tekosyitä, jotta ap saisi tahtonsa läpi. Voin toki olla väärässäkin.

Miksi ette kutsu sekä omia vanhempiasi että anoppia teille viettämään joulua?

Sano Ap anopin seuraavan kerran valittaessa joulun/loman-vietosta kotikonnuillasi, että mielelläsi muuttaisit sinne ja kävisitte jouluna ja kerran kesällä anoppia moikkaamassa. Kyllä se on lupa anopillakin ajatella asioita toiselta kantilta.

Osaatko lukea? AP on sanonut ketjussa, ettei tule koskaan haluamaan viettää joulua muualla kuin lapsuudenkodissaan.

Yhteistyössä