Joulu anoppilassa; en halua mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan vattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan vattu

Vieras
Mä arvasin, että tämä taistelu alkaa nyt, kun meillä on lapsi. Eli ollaan miehen kanssa kotoisin eri kaupungeista ja asutaan miehen kotikaupungissa, jossa siis hänen sukunsakin asuu. Viime joulun olimme minun vanhempien luona, koska olin äippälomalla ja pystyimme olemaan siellä pidempään, kun työt eivät haitanneet lomailua. Tyttäremme oli silloin alle vuoden.

No nyt anoppi kai laskeskeli, että olemme heillä. Tiedän, että näin pitäisikin menetellä, mutta kun en yksinkertaisesti halua jäädä tänne, vaan haluan omaan lapsuuden kotiin. Olen vielä hoitovapaalla, joten voin jäädä pidemmäksikin aikaan, jos haluan, kun mies palaa töihin. Tällä perustelen joulun viettoa omassa lapsuuden kodissa.

Tää on ihan hirvee ongelma, kun ei asuta kaikki lähekkäin, että voisimme olla sitten vaikka joulupäivän toisessa mummolassa. Välimatka kaupunkien välissä on piiiitkä, joten ei tule kuuloonkaan lähteä sitä ajelemaan. Siihen menisi koko päivä.

Myös mieheni tulee mieluummin minun lapsuuden kotiini. Syytä en jaksa tarkemmin eritellä. Mä tiedän, että tästä tulee jonkinlaista kinaa, ei suoranaisesti, koska meillä anopin kanssa hyvät välit. Ja kun tiedän, etten halua ikinä viettää joulua muualla kuin omassa lapsuuden kodissa, joten tulevat joulut ovat kauhistuksia, vaikka oikeesti olen niin jouluihminen kuin vain voi olla.

Tiedän, että pitäisi vuorotella ja plää plää plää, mutta miksi ihmeessä en saisi tehdä niinkuin itse haluan? Eikö sekin ole epäreilua, että anoppi asuu lapsenlapsensa lähellä lähes 365 pv/vuodessa???? Eikö mun vanhemmat saisi nauttia hänestä jouluna??? Tää on ihan peestä...

Ja anoppilassa ravaa muutkin lapset ja lapsenlapset, joten yksin ne ei appiksen kanssa kyllä jää.

Mä oon sen verran itsekäs ihminen, että vietän joulun siellä missä haluan. Onneksi mieheni haluaa myös viettää joulun miellummin lapsuudenkodissani, kuin omien vanhempiensa kanssa. Suku suuttuu, mutta ei sekään ole oikein, että oma jouluni olisi pilalla jos joutuisin sen muualla viettämään.

Mun mielestä menette sun lapsuudenkotiin, kun kerran kumpikin sitä haluatte. Näkeehän se anoppi lasta ilmeisesti muutenkin enemmän kuin vanhempasi, joten eiköhän se ole oikeutettua, että toisetkin isovanhemmat ovat välillä lapsen kanssa, oli se sitten joulunaikaa tai ei.

En tajua, mikä on ongelma? Jos sekä sinä että miehesi haluatte mennä sinun lapsuuden kotiin joulunviettoon ja anoppi saa muita läheisiä jouluksi. Täh?
Tottakai te menette juuri sinne minne haluatte. Tilanne olisi toinen, jos anoppisi olisi yksin joulun, mutta kun ei, niin???
mikä olikaan ongelma?

EI auta kuin kauniisti perustella anopille asia: matkan takia ette voi käydä vanhemmillasi usein, mutta joulun aikaan voitte ja ehkä voit vedota siihen, että sinun vanhemmillasi ei ole niin paljoa seuraa jouluna, joten koet vähän velvollisuudeksikin mennä. Sitä, ettet halua olla anopin kanssa, ei ehkä kannata sanoa ;) Ja ehdota jotain anopille vastineeksi. Itsenäisyypäivän, uudenvuoden tms. viettoa.

Kannattaa myös ajatella sitä aikaa kun et enää pääse vanhempiesi luokse jouluksi.

Pistä miehesi sanomaan äidillleen, ettette tule. Näin kierrät vastuun jolunviettopaikasta.

MULLA ON UNELMA TILANNE :] MIEHEN SUKU EI VIETÄ JOULUA.
Eli me saadaan joka ikinen joulu viettää mun lapsuuden kodissa, ja mun suvun kesken. :)

Ei vois parempaa tuuria olla;)

Meillä on myös tuo joulu jokavuotinen kina-aihe. Kun pitäisi olla ei yhdessä, eikä kahdessa vaan neljässä eri paikassa.

Jooh, mäkin kallistun siihen itsekkyyteen pikkuhiljaa ja sanon mieluummin vaikka, että menkää te, mä jään kotiin. :D Ei mun ukko kyllä lähde ilman mua, mutta silti. Tosin meen käymään omilla sukulaisillani tai sit he tulevat meille (= erona meillä. Mun miehen suku ei jouluna ole valmis liikahtamaan mihinkään, vaan aina pitäs mennä heille. Se ärsyttää mua, koska mun mielestä meillekin voi tulla eikä velvottaa vaan meitä menemään..). Mulle riittää päivän kyläreissu, ärsyttää, kun pitäs sukulaisten mieliksi olla aina koko joulu kapsakki kädessä ja valmiina lähtemään seuraavaan paikkaan "ettei niille vaan tule paha mieli ja jotta kaikkia tulee varmasti nähtyä tasapuolisesti ja heillä on hyvä joulu." Entäs mun joulu?

Viimeksi muokattu:
No se on se ongelma, että anoppi (joka ihan ok) pahoittaa mielen. Ja sitten se mun miehelle jaksaa marmattaa, että on se epäreilua, kun me ei saada olla tytön (meidän tytön siis) kanssa jouluna ja me ei nähdä, kun se iloitsee joulupukista. Ja miksi te taas sinne meette?

Ja sitten se mulle jaarittelee kiertoteitä, että kun minä aina vuorottelin aikanani mummoloiden välillä joulun viettoa jne.

Eli pahoittaa mielensä ja sitten siitä saa kuulla. Ja sitten se mun miehen sisaruksille jaarittelee, että taas ne lähtee sinne miniän kotiin jouluksi.

Tää on se ongelma! Ja lomathan me vietetään aina mun kotikaupungissa, koska siellä mun suku ja KAIKKI kaverit, joten muuten en näkisi heitä ikinä. Tämäkin on anopin mielestä maailman loppu, kun ei vietetä lomia heidän kanssaa jossain hikisellä mökillä tai täällä kotona. En siis vissiin saisi käydä kotonani koskaan, vaikka asutaan muutenkin heidän lähellä

Joten ongelmaa tässä on.....

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22242584:
No se on se ongelma, että anoppi (joka ihan ok) pahoittaa mielen. Ja sitten se mun miehelle jaksaa marmattaa, että on se epäreilua, kun me ei saada olla tytön (meidän tytön siis) kanssa jouluna ja me ei nähdä, kun se iloitsee joulupukista. Ja miksi te taas sinne meette?

Ja sitten se mulle jaarittelee kiertoteitä, että kun minä aina vuorottelin aikanani mummoloiden välillä joulun viettoa jne.

Eli pahoittaa mielensä ja sitten siitä saa kuulla. Ja sitten se mun miehen sisaruksille jaarittelee, että taas ne lähtee sinne miniän kotiin jouluksi.

Tää on se ongelma! Ja lomathan me vietetään aina mun kotikaupungissa, koska siellä mun suku ja KAIKKI kaverit, joten muuten en näkisi heitä ikinä. Tämäkin on anopin mielestä maailman loppu, kun ei vietetä lomia heidän kanssaa jossain hikisellä mökillä tai täällä kotona. En siis vissiin saisi käydä kotonani koskaan, vaikka asutaan muutenkin heidän lähellä

Sä taidat antaa liikaa painoa anopin sanomisille. Kyllä teidän pitää elää elämä niinkuin sinä ja sun mies yhdessä haluatte, ette niinkuin anoppi haluaa.

Teidän joulunne kuuluu teille ja toki pitää muutkin ottaa huomioon mutta te teette itse päätökset. Jos en haluaisin anoppilaan vaan ehdottomasti oman äitini luokse, niin viettäisin viikko ennen joulua "pikkujoulun" anoppilassa ja näin ollen joulun sitten kauempana olevassa mummolassa. Olemme myös välillä kutsuneet kaikki meille jouluaatoksi, osahan ei halua ja hyvä niin ei ole sitten liian ahdasta :) Vaihtoehtoja löytyy myös sovitellen, mutta aikamoisen määrän mielikuvitusta saat käyttää tulevina vuosina jos aiot aina viettää joulut omien vanhempiesi luona. Omaa lapsuuttani muistellessa muistuvat mieleeni muutamat erilaiset joulut ja niihin osallistuneet hieman vieraammat sukulaiset.

Juupajuulle:

No ehkä anoppi haluaisi viettää enemmän aikaa meidän kanssa. Mutta miksi se ei sitten tule meille useammin kylään? Asuu tuossa 4km päässä ja AINA meidän pitäisi lähteä sinne ja pakata melkein yökamatkin mukaan. Jos ollaan siellä 4h, niin alkaa jo marmattaan, että nytkö te jo lähdette??? Ei ole yksinkertaista raahata tytölle kaikki mahdollinen mukaan ja päiväunipaikkaa anoppilassa ei ole. Joten tulis ite tänne, jos haluu enemmän nähdä. Välimatka kun ei hurja ole.

Ikään kuin ihmisellä ei olisi omia aivoja joilla voisi päättää tekemisistään. Itse olen aina viettänyt jouluni kotona. Anopeille tehtiin heti alusta alkaen selväksi, että vietämme joulun omassa kodissamme.

Joo - elämässä joutuu välillä loukkaamaan ihmisiä ellei alistu heidän tahtoonsa.

Miksi ihmiset yrittävät elää elämääänsä muitten ihmisten toiveitten mukaan? Olen varmaan onnekas, kun sekä omat vanhemmat että appivanhemmat ymmärtävät, että me halutaan viettää lomamme ja pyhämme kuten itse tahdomme. Eli olemme kotona omilla porukoilla, emmekä tapaile jouluna. Tai muinakaan pyhäpäivinä, jos niikseen tulee. Kamalaa syyllistää tuommoisesta syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22242654:
Juupajuulle:

No ehkä anoppi haluaisi viettää enemmän aikaa meidän kanssa. Mutta miksi se ei sitten tule meille useammin kylään? Asuu tuossa 4km päässä ja AINA meidän pitäisi lähteä sinne ja pakata melkein yökamatkin mukaan. Jos ollaan siellä 4h, niin alkaa jo marmattaan, että nytkö te jo lähdette??? Ei ole yksinkertaista raahata tytölle kaikki mahdollinen mukaan ja päiväunipaikkaa anoppilassa ei ole. Joten tulis ite tänne, jos haluu enemmän nähdä. Välimatka kun ei hurja ole.

No pyydä käymään ja jos ei tule. Niin sitten varmaan kannattaa selitää syy miksi ette ole pidempään kuin 4 tuntia.
Mä en ymmärrä tota sun "lomaongelmaa" kun sitä ei edes ole. Sä oot vaan tottunut tekemään asiat just niin kuin sä haluut, muista viis.

Tavallaan ymmärrän, tavallaan en!
Mä itekki haluan aina olla joulun omilla vanhemmillani ja niin ollaan oltukki. Mulla tiesti se ero että anoppi yleensä joulunpyhät töissä, eikä ole koskaan olettanukkaan että mentäs sinne.
Jotenki kuitenki tuntuu että eikö aikunen ihminen vois olla sen verran joustava, että menisitte vaikka aatoksi anoppilaan ja sitte loppupyhiksi omille vanhemmillesi? Tai kävisitte vaikka joulupäivän ja tapanin anoppilassa? Sinähän varmasti voit mennä vanhemmillesi vielä anoppila-reissun jälkeenkin, vaikka miehesi pitäsisikin jo töihin?

Ei ole enää sellaista kuin sinä ja miehesi tahto. Teillä on myös lapsi jos et sitä ole vielä huomannut!? Ja on älytöntä opettaa tuolle lapselle että toiset isovanhemmat on toisia parempia. Lapsi varmasti rakastaa molempia yhtä paljon.

Rohkenen myös epäillä miehesi tahtoa kun kuulostat niin päällepäsmäriltä joka tapauksessa. Jo lause,e ttä "minä en koskaan tule haluamaan viettää joulua missään muualla kuin omassa lapsuudenkodissa". Kannattaisikohan itse päästää siitä napanuorasta jo irti kun on itselläkin lapsia? Mistä hitosta sinä tiedät missä sinä haluat viettää joulun viiden vuoden päästä?! Jos vaikka mies vaihtuu ja tuleekin ihana anoppi, ai niin, sehän onkin mahdotonta koska sinä inhoat kaikkien muiden äitejä paitsi omaasi.

Ai näitä lapsellisia äitejä, huoh.

Ei ole enää sellaista kuin sinä ja miehesi tahto. Teillä on myös lapsi jos et sitä ole vielä huomannut!? Ja on älytöntä opettaa tuolle lapselle että toiset isovanhemmat on toisia parempia. Lapsi varmasti rakastaa molempia yhtä paljon.

Rohkenen myös epäillä miehesi tahtoa kun kuulostat niin päällepäsmäriltä joka tapauksessa. Jo lause,e ttä "minä en koskaan tule haluamaan viettää joulua missään muualla kuin omassa lapsuudenkodissa". Kannattaisikohan itse päästää siitä napanuorasta jo irti kun on itselläkin lapsia? Mistä hitosta sinä tiedät missä sinä haluat viettää joulun viiden vuoden päästä?! Jos vaikka mies vaihtuu ja tuleekin ihana anoppi, ai niin, sehän onkin mahdotonta koska sinä inhoat kaikkien muiden äitejä paitsi omaasi.

Ai näitä lapsellisia äitejä, huoh.

Sä taidat olla se katkera anoppi, joka viettää joulun yksin :)

Tuo on kyllä vaikea tilanne :( ... Mulla meni aikoinaan entisen anopin kanssa välit joulunviettokuvioiden takia.

Nykyinen anoppi asuu kaukana, samoin myös mun vanhemmat. Ei olla vielä edes puhuttu miehen kanssa joulunvietosta. Viime joulun olimme kummatkin omissa lapsuudenkodeissamme, koska emme vielä asuneet silloin yhdessä. Nyt tilanne on toinen. Mä en myöskään missään nimessä haluaisi mennä anoppilaan jouluna, enkä myöskään mene. Ahdistaa ajatuskin. Anopissa varsinaisesti ei ole mitään vikaa.

Vielä pystyn vetoamaan siihen, että mun vanhemmat haluavat lapsenlapsen luokseen jouluna (anoppini ei ole lapsen biologinen mummo). Jos joskus saamme miehen kanssa yhteisiä lapsia saattaa tästä joulunvietosta tulla ongelma.

Ap voi mun mielestäni vedota siihen, että toiset isovanhemmat asuvat kaukana ja heitä ei oikein näe muuten kuin lomilla. joten silloinkun on loma on mentävä.

jos fiksuja aikuisia oltaisiin niin mummoloissa vietettäisiin jouluja vuoronperään, mutta kun nämä on niin tunnejuttuja. Toisaalta pitää pojan äitinä miettiä asiaa myös siltä kannalta, että jos tuleva miniäni ajattelee näin niin olisin varmasti surullinen, jos en koskaan näkisi lapsenlapsiani jouluisin :(

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22242584:

onko teillä muuta onkelmaa anopin kanssa kun se että haluis viettää enemmän aikaa teijän kanssa!vaikka se ei oo sun sukua ni voi vittu eiks voi oikeesti aatella muuta ku omaa napaa ja OMAA LAPSUUDENKOTIA?mun tietääkseen sun lapsella on KAHET ERI ISOVANHAMMAT,vai oonko ihan väärässä?teetkö oikeen tän kaiken lapsen kannallta?sä opetat jo varhasessa vaiheessa sun lapselle että sun oma äåiti on paljon tärkeempi kun ISIN äiti,häh?

Ymmärrän, että on ongelmallista, jos anoppikin suhtautuu asiaan tuolla tavoin. Ja sä sit kuitenkin haluaisit jonkun rauhan ja välit säilyttää. Mutta, nyt pitää sitten miettiä, oletko valmis uhraamaan teidän mieluisen joulunviettotavan miellyttääksesi anoppiasi? Epäilenpä.. Ehkä sinun pitäisi yrittää vielä keskustella itse anoppisi kanssa, ja sanoa näistä asioista nätisti ja just niin, että teillekin päin voisi tulla jne.. Tosin olisikohan siinä jotain sellaista, että anoppi sitten taas vaivautuu helposti, jos ei ole omassa kotonaan emäntänä ja kokee sen enemmän auttamiseksi kun saa teille tarjota sapuskat jne....Keskustelu asiasta on ainoa oikea tie. Ja se pitää miettiä miten paljon on itse valmis tulemaan vastaan jotta saisi välit pysymään hyvinä. Meillä sekä äitini että anoppini ovat onneksi kumpikin antaneet meidän tehdä valintamme aina, eikä ikinä mistään tuollaisista tulee motkotuksia. Onneksi näin.

Meillä nyt esim. viime jouluna toimittiin niin, että ei menty kummankaan vanhempien luo, vaan oltiin omalla perheellä kotona. Meillä kolme lasta, ja asutaan kyllä samassa kaupunkien molempien mummien kanssa, ja mennään sit muina pyhinä ja päivinä sukuloimaan.

Yhteistyössä