joudun leikkaukseen

  • Viestiketjun aloittaja Mirri
  • Ensimmäinen viesti
Mirri
Multa leikataan munasarjan jämä ja kohtu pois ensi kuussa. Vähän pelottaa se, että tuleeko sitä ihan immuuniksi isännälle. Kun nyt olen itte aikasta vauhdikas ja meillä tuo sänkyelämä on alkanut uusilla tuulilla, niin loppuuko se nyt sitten tähän leikkaukseen.
Joudutteko käyttämään jotain liukasteita?
Kuivatteko?
Miten iho yleensä, rupsahtaako nopiammin?
Onko mummo-oireita?
kertokaa ja helpottakaa oloani. Olen itte 45-vuotias ja lapset ovat jo aikuisia. Molemmat pojat on sektiolla leikattu ja samoin kerran endometrioosa, kystia ja myomia, mutta kun olin tämmönen koe-versio kohtu ja munasarjan rippeet jätettiin. Ed. leikkuusta on kulunut 4 vuotta ja mummo-oireita ei tiettävästi ole. Muutaku se, että haluaisin oikeaksi mummoksi...:))) mutta sitähän ei lueta.
Miten muuten teidän miehenne on suhtautunut asiaan? itte kun olen puhunut meidän miehelle se ei ossaa sanoa oikein mitään, niin minä en ole päässy perille siitä ja sen aivoituksista.

Leikkuunkin jälkeen haluan olla nainen isolla N:llä kuten nytkin, että sillee.....:))
 
Murunen
Miksi sinulle tehdään nuo leikkaukset? Onko niiden aika juuri nyt? Ei tarvitse toki tänne kertoa, mutta sinuna kyllä miettisin vielä kaksi kertaa.

Kyllähän tosiasia on että munasarjan jämätkin auttavat hormoonituotannossa ja jos ne leikataan pois niin romahdus hormooneissa on taattu. Onneksi sitten tietää mistä kyse ja voi ottaa korvaushoitoja tai yrittää selviytyä luonnontuotteilla, mutta vaarattomiahan ensiksi mainitut eivät ole. Ja niitähän käytetään juuri ettei vanhenisi (mieleltään, ulkonäöltään) ennen aikojaan. Siksi sinuna kyllä pelaisin aikaa, jos suinkin mahdollista kun korvaushoitoja ei kuitenkaan suositella käytettäväksi vuositolkulla. Viiden vuoden jälkeen syöpäriski on todellinen.

Ja älähän vähättele munasarjaasi jämäksi :) Itseltäni leikattiin kymmenisen vuotta sitten osa toisesta munasarjasta ja oli yllätys kun ultrassa nyt kerrottiin että munasarja on normaali, mitään leikakausta ei ollut havaittavissa eli oli kasvanut entiseen kokoonsa. Lääkäri sanoi, että se on täysin normaalia...Olen muuten saman ikäinen kuin sinäkin.
 
nainen kuitenkin
Minulta leikattiin kohtu ja toinen munasarja kolme vuotta sitten 38-vuotiaana.Seksielämään leikkaus ei tuonut ainakaan huononnusta-siitä saat olla huoleti.Kuukautisten poisjäänti on ollut helpotus ja elämä helpottui kaikintavoin kunnes nyt se jysähti MUMMOTAUTI.Sen kanssa olen aivan pulassa kuumine aaltoineni.Muita oireita ei onneksi vielä ole väsymyksen lisäksi siunaantunut.Helpotus elämääni on luvassa hormoonilaastarin avulla parissa viikossa.Sitä päivää todella odotan.Sanotaan ,että viiden vuoden sisällä iästä riippumatta kohdun poistosta alkaa useimmilla vaihdevuosi vaivat ja näin se vaan näyttää olevan.

Varaa leikkauksesta toipumiseen runsaasti aikaa.minulla toipuminen kesti 2 kuukautta.Olihan minulla hiukan komplikaatioita mukana ja onhan toipuminen yksilöllistä, mutta muista antaa itsellesi aikaa ja ole armollinen itsellesi sillä yllättäin päivä alkaa paistaa parin kuukauden jälkeen paljon kirkkaammin etenkin kun on saanut tulokset ,että kaikki mikä siellä kasvoi oli hyvälaatuista.
Odotan taas innolla sitä päivänpaistetta.
Tsemppiä sinulle.
 
Mirri
Mulla on taas munasarjassa kystia ja ilmeinen endometrioosakin sekä kohdussa 6 myomaa, niistä suurin läpimitaltaan 12 cm. Leikkaava lääkäri vaan sanoi, että nyt leikataan. Tiedän tällä paikkakunnalla muutaman myomaleikkauksen olleenkin sitten kohtusyöpää.
 
Murunen
Kuullostaa kyllä siltä, että mitään aiheetonta ei olla tekemässä kohdallasi. Itsekin pelkäisin, että myomista voisi tulla jotain ikävyyksiä vaikkapa juuri niin että muuttuisivat ajan kanssa pahanlaatuisiksi. Kystat (joita sinulla on munasarjoissa) käsittääkseni voivat häipyäkin itsestään tai sitten muuttua yhtäkkiä todella kivuliaiksi. Tietysti aina kannattaa kysellä mahdollisimman säästävistä toimenpiteistä, jos vaivaa kipua ja vuotoa yms. ei ole. Senkin uhalla että joutuu uuteen leikkaukseen vaikkapa muutaman vuoden kuluttua. Kun ei sitten välttämättä joudukaan. Mikäli sinulle jää toinen munasarja niin pärjäät kaiketi silläkin ainakin jonkin ajan. On kai se vähän siellä jelppimässä nuorena pysymisen kanssa. Uskon, että sinun kannattaa vielä kysellä tarkemmin yksityiskohdat ja tehdä päätös leikkauksen suuruudesta vasta sitten yhdessä lääkärin kanssa.
 
Nainen
Hei!
Olin 49 vuotias kun kohtuni poistettiin juuri myoman takia.
Kärsin sitä ennen valtavista kuukautisvuodoista josta seurasi väsynyt olo. Kohdunpoiton jälkeen elämäni muuttui todella hyvään suuntaan. Toivuin leikkauksesta tosi nopeasti ilman ongelmia. Oikeasti tunnen nyt olevani NAINEN kun ei ole kuukautiset haittana. Seksikin sujuu paljon paremmin. Tottahan on että munasarjat kun poistetaan niin kuumataallot alkavat heti. Katso ketjusta mitä naiset käyttävät hikoiluun esim. Diasporal-magnesium valmistetta ja salviateetä (maustetta saa ruokakaupasta) kuulemma auttaa hikoiluun. Sinuna aloittaisin kokeilun heti leikkauksen jälkeen. Itse olen käyttänyt vuoronperään Damiana muutaman paketin ja vaihdan välillä toiseen tuotteeseen. Suosin luonnonlääkitystä ja kun tiedän että ne auttavat kunhan löytää itsellen sopivan tuotteen.
Olen nainen isolla N:llä!
Mieheni ei ole koskaan etes maininnut kohdunpoistosta mitään negatiivistä päinvastoin hän on puolestani iloinen kuin pääsin vuodoista ja väsymyksestä eroon.
Kaikkea hyvää Sinulle, pidä huolta itsestäsi!
Terv. ONNELLINEN, VAPAUTUNUT NAINEN

 
kohdunpoiston kokenut
Itseltäni poistettiin kohtu runsaiden vuotojen vuoksi.Sitä ennen kokeiltiin hormonikierukkaa,mutta tiputteluvuotoa oli päivittäin vielä 1 1/2vuoden kuluttuakin.Kohdusta poistettiin pari myoomaa mutta vuoto ei kuitenkaan johtunut niistä.Olen 43v.lapset ovat tehty.Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa.Toipuminen alkoi jo parin päivän päästä,tein pitkiä kävelylenkkejä,välillä tikit tuntuivat kiristävän ja virtsaaminen sattui jonkinverran.Pitää vaan muistaa levätä,eikä nostaa painavia tavaroita.Toipuminen on kuitenkin hyvin yksilöllistä,olen kuullut muitakin tarinoita.
Olen todella tyytyväinen tähän ratkaisuun,ei ole vuotoja,naiseus ei ole hävinnut mihinkään,päinvastoin.Mieskin on hyvin tyytyväinen kun mikään ei ole esteenä rakastelulle.Voi nauttia täysin siemauksin elämästä kun vuoto ei ole esteenä millekkään.Minulle jätettiin munasarjat,joten hormoonitoiminta jatkuu niinkuin ennenkin,rinnat aristavat aina silloin kuin kuukautisten pitäisi alkaa.Älä pelkää leikkausta,ajattele minkä vapauden se sinulle antaa.Jos sinulla on tavallisella maalaisjärjellä varustettu suomalainen mies,hän kyllä tajuaa miksi leikkaus on tehty,eikä varmaan tunne rakastelun aikana että sinun sisästäsi puutuisi jotain.
 

Yhteistyössä