Jotkut nykyään yksinkertaistaa ja luopuu turhasta tavarasta, niin miten se on mahdollista lapsiperheessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jätän monen turhan asian ostamatta. Mutta kyllä meillä tavaraa silti on..vaatteita laitan kiertoon, annan kaverille ja laitan keräyksiin. Kaikkein huonokuntoisimmat käytän rätteinä, tai laitan roskiin.
Sama koskee kenkiä ja talviurheiluvälineitä, joita tosin veimme mennessämme sporttidivariin ja pääsimme vanhoista pienistä luistimista kätevästi eroon ja saimme uusia isompia tilalle.
Leluja on vielä jonkin verran, mutta olen ohjeistanut lapsia, että jos uusia haluavat- saavat miettiä, mistä vanhoista leluistaan ovat valmiit luopumaan.
Vaikka tässä kohtaa sitten tulee sellainen pieni paradoksi. Joskus raivoan lapsille, että tavaroita ja leluja on liikaa ja kun ovat jostain leluista valmiita luopumaan- voi olla, että minä en olekaan.. kun muistan niillä leikittyjä leikkejä ja takerrun johonkin ajan kultamiin muistikuviin. Tiedän, että leluilla en voi lasteni lapsuutta pitkitää ja tilaa ne vaan vievät. Mutta kun minullakin on joihinkin lasten pehmoihin melkein tunnesuhde.:ashamed:
Mä teen noista silppua ja käytän tyynyjen täytteenä. Takapuoleni alla on nytkin läjä kuopuksen kulahtaneita t-paitoja ja parittomia sukkia :D

Lasten leluista ja kirjoista olen säästänyt vain ne rakkaimmat, jotka odottavat kaapin ylähyllyllä sellaista päivää, että meille tulee pikkuväkeä kylään.

Ei se ole lapsiperheessä sen vaikeampaa kuin yhden tai kahden aikuisen perheessäkään. Nelihenkisen lapsiperheen ei ole tarkoituskaan pärjätä samalla tavaramäärällä kuin kahden aikuisen, vaan omistetaan sen verran kuin tarvitaan ja tarpeeton karsitaan pois.

Siinä missä aikuisetkin varmaan säilövät joitakin muistoja, lapsiltakin voi ottaa talteen osan piirustuksista ja askarteluista, mutta kaikkea ei tarvitse säästää. Miksi ihmeessä säästät lapsen saamat synttärikutsut? Meillä säästetään kyllä lapsen saamat synttärikortit, mutta niistä nyt ei ihan älytöntä vuorta varmaan synny ja ne arkistoidaan siististi yhteen laatikkoon. Mulla on kenkälaatikollinen kortteja joita olen itse lapsena saanut.

Jos jollain lelulla ei leikitä pitkään aikaan, sen voi kierrättää eteenpäin, ja askartelutarvikkeita ei tarvitse ostaa jatkuvasti lisää. Mä pidän askartelutarvikkeiden määrän sillä tavalla vakiona, että ostan uutta sitä mukaa kuin vanhaa kuluu, niin uudet tarvikkeet mahtuvat aina pakkiin jossa niitä säilytän. Kierrätä ne jäätelö- ja hattarakoneet jos ette käytä niitä. Anna tai myy eteenpäin pieneksi jääneet harrastusvälineet ja lastenvaatteet.

Jos haluat säästää maailmaa, osta sellaisia tuotteita joita ei ole ylipakattu, älä säästele tyhjiä pakkauksia (=roskaa) kodissanne.

Meillä on kaikki lasten lelut tallessa mitä ikinä ovat saaneet. Muutamaa rikkimennyttä halpislelua lukuunottamatta,. Jopa ne automaateista tulleet limanuljaskat on tuolla kaapissa. Paitsii jos ovat ihan rikki.

Mulla on myös kaikki vauvanvaatteet tallessa. Vauvoja meille ei tule enää.

[QUOTE="a p";25398267]Meillä on kaikki lasten lelut tallessa mitä ikinä ovat saaneet. Muutamaa rikkimennyttä halpislelua lukuunottamatta,. Jopa ne automaateista tulleet limanuljaskat on tuolla kaapissa. Paitsii jos ovat ihan rikki.

Mulla on myös kaikki vauvanvaatteet tallessa. Vauvoja meille ei tule enää.[/QUOTE]

Sä varmaan itsekin tiedät mistä aloittaa...kierrätys. :) Tsemppiä!

[QUOTE="a p";25398267]Meillä on kaikki lasten lelut tallessa mitä ikinä ovat saaneet. Muutamaa rikkimennyttä halpislelua lukuunottamatta,. Jopa ne automaateista tulleet limanuljaskat on tuolla kaapissa. Paitsii jos ovat ihan rikki.

Mulla on myös kaikki vauvanvaatteet tallessa. Vauvoja meille ei tule enää.[/QUOTE]
Olet siis käpistelijä :D Älä välitä, minäkin olin aikoinaan. Mutta kun lapset kasvoivat, ei yksinkertaisesti ollut enää tilaa säilyttää kaikkea. Pitkään säästin esim tytön kaikki Barbien huonekalut, mutta kun hän 21-vuotiaana muutti omilleen, päätin lahjoittaa nekin pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25398230:
Mä teen noista silppua ja käytän tyynyjen täytteenä. Takapuoleni alla on nytkin läjä kuopuksen kulahtaneita t-paitoja ja parittomia sukkia :D

Lasten leluista ja kirjoista olen säästänyt vain ne rakkaimmat, jotka odottavat kaapin ylähyllyllä sellaista päivää, että meille tulee pikkuväkeä kylään.

Miten tuota silppua teet?
Meille sopisi pari tyynyä lattialle, jossa lapset voisivat katsoa telkkaria. Kuopus viihtyy hyvin lattialla nykyään kun katsoo telkkaria.

[QUOTE="a p";25398300]Miten tuota silppua teet?
Meille sopisi pari tyynyä lattialle, jossa lapset voisivat katsoa telkkaria. Kuopus viihtyy hyvin lattialla nykyään kun katsoo telkkaria.[/QUOTE]
Leikkaan saksilla palasiksi. Kun katselen nettiteeveetä, mulla on usein vieressä ämpäri ja pino risoja vaatteita, joita sitten saksin palasiksi ohjelmaa katsellessani.

Kuullostat aika oudolta tapaukselta ap. Ei yksikään lapsiperhe ostamalla osta kaikkea mahdollista ja mahdotonta.

Harrastusvälineitä ja leluja kierrätetään perheestä perheeseen, hankitaan vaikka kolmen perheen yhteinen auto, lainataan ja vuokrataan erilaisia välineitä.

Pidetään yleensäkin omistamisen ja hankkimisen kynnys hyvin korkealla. Ei se ole kovin vaikeaa.

Paitsi jos niitä lapsia on 6!

Kaikilla on oma polkupyörä, pulkka, luistimet, kahdet sukset (perinteinen+luistelu), kaikkea tarpeellista riittävästi. Lapsuusmuistoja ja kouluaskarteluja säästetty kohtuullisesti. Lapsia jotka leikkivät ja pelaavat lautapelejä (nykyaikana alkaa muuten lautapelien pelaaminen olla jo harvinaisempaa kouluikäisten keskuudessa, tietokonepelit toki veisivät vähemmän tilaa). Vaatteita, varavaatteita, ulkovaatteita, kenkiä, petivaatteita. Leluja joita ei vielä ole raaskittu laittaa pois (kuten 8v tytön nukenrattaat joita vielä joskus saattaa vähän työnnellä).

Ja sitten ne joululahjat, synttärilahjat, tuliaiset :) vaikka joulunakin isovanhemmat ja kummit antavat vain yhdet lahjat, niin kyllä niitä kuulkaa kertyy uskomaton kasa!!!

En koe itseäni hamsteriksi, vaan heitän pois esim ne pakkausmateriaalit ja kahvipaketit ja jaan pois lasten pienet ja käytöstä poistetut vaatteet, mutta silti tätä tavaraa meillä on ihan hirveästi!

Tunnen lapsiperheitä, joilla on kimppa-auto.

Olen itse ollut mukana lelupiirissä, jossa on neljä perhettä ja esimerkiksi duplot, puujunarata, automatto autoineen ja leikkikeittiö. Kerran kuukaudessa annan eteen päin duplot ja saan taikaisin leikkikeittiön. Seuraavassa kuussa annan pois leikkikeittiön ja saan takaisin automaton ja autot.

Äärimmäisen kätevää kaikille, jos asenne on kohdallaan.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
tapoja, jos jokin sopisi teillekin:
- Kaikilla ei tosiaan ole kaikkea. Meillä ei ole joka lapselle omaa stigaa jne. Polkupyörät, luistimet on toki jokaisella, ja liukurit. Muissa voivat vuorotella.
- Joka lapsella yksi kohtuullisen kokoinen laatikko, johon säilötään synttärikortit, hienoimmat askartelut jne. Siihen on mahduttava.
- Ei turhia härveleitä, kuten hattarakoneita ym. luovuin juuri vedenkeittimestäkin :)
- Ei hankita yhtään mitään krääsää, jos lapset saavat isovanhemmilta yllätysmunia, heitän lelut roskiin heti kun mahdollista (yleensä katsovat niitä n.minuutin, sen jälkeen joutaa pois) Ei todellakaan säilytellä synttärikutsuja tms.
- Lähes kaikessa minulla "laatikollinen" -sääntö. Kun jokin tietyn asian säilytykseen varattu laatikko tulee täyteen, sitä asiaa ei enää hankita/säilötä lisää. Tietenkin laatikon koko tarkoituksen mukaan, junaradalle on hankittu isompi laatikko kuin muovailuvälineille. Kuitenkin niin, että meillä lastenhuoneissa kaikki tavarat mahtuvat omissa laatikoissaan kaappiin, eikä mitään lelusammioita lattioilla pyöri.
- Turha kama heti pois. Mitä pidempään säilöt, sitä kovemmin kuvittelet niihin kiintyneesi. Lapsesi eivät tule enää koskaan mahtumaan niihin vauvanvaatteisiin :) Minulla kellarissa yksi äp-laatikko, johon saan säilöä rakkaimmat. Kerran näin lehdessä, kuinka joku äiti oli kutonut räsymaton kaikkein rakkaimmista lastensa vaatteista. Näin hän sai joka päivä katsella ja fiilistellä niitä!
- Turha paperi pois. Minulla e-laskut ja netposti käytössä. Sinä et tasan tee peruskoulun tai lukion papereillasi mitään, todistukset vaan johonkin kansioon talteen.

Kun joka paikka ei pursua roinaa, ne muutamat valikoidut koriste- ja muistoesineet vasta erottuvat ja luovat tunnelmaa :)
Hanki ammattiapua jos tuntuu siltä, osa vastauksistasi vaikuttaa vähän siltä että voisi olla hyvä jutella jonkun kanssa.

Miksi? Sinulla on vaativat esiäidit, jotka huutavat uniisi, neuroottisen hamsterin luonne tai paha pula-ajan pelko, tai ehkä nämä kaikki.

[QUOTE="vieras";25398424]Tunnen lapsiperheitä, joilla on kimppa-auto.

Olen itse ollut mukana lelupiirissä, jossa on neljä perhettä ja esimerkiksi duplot, puujunarata, automatto autoineen ja leikkikeittiö. Kerran kuukaudessa annan eteen päin duplot ja saan taikaisin leikkikeittiön. Seuraavassa kuussa annan pois leikkikeittiön ja saan takaisin automaton ja autot.

Äärimmäisen kätevää kaikille, jos asenne on kohdallaan.[/QUOTE]
Ja autottomuus onnistuu ihan hyvin, jos asuu sellaisessa paikassa, missä on toimiva julkinen liikenne.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25398344:
Leikkaan saksilla palasiksi. Kun katselen nettiteeveetä, mulla on usein vieressä ämpäri ja pino risoja vaatteita, joita sitten saksin palasiksi ohjelmaa katsellessani.

Hyvä juttu. Pitää tehdä tällainen tyyny tai pari (jos riittää materiaali).

[QUOTE="apua";25398452]Miksi? Sinulla on vaativat esiäidit, jotka huutavat uniisi, neuroottisen hamsterin luonne tai paha pula-ajan pelko, tai ehkä nämä kaikki.[/QUOTE]

Heh. Mistä arvasti tuon pula-ajan? Se on mun vakivitseistäni yksi. Kun tulen kotiin ostamieni (käytettyjen ) kirjojen kanssa, kerron että ne on pula-aikaa varten. Ne lämmittää seiniä (ne eristää seinän vieressä taloa) ja jos tulee energiakriisi, ne voi polttaa.

[QUOTE="a p";25398501]Hyvä juttu. Pitää tehdä tällainen tyyny tai pari (jos riittää materiaali).[/QUOTE]

Kiitos kivasta vinkistä. Kuopuksen paidoissa on aika monta, jotka on hihoista kuluneet ja rumaksi venähtäneet. Ehkä niistä voisi aloittaa. On mulla omiakin reikäisiä pari, miehellä kyllä eniten, mutta en ole varma luopuuko se niistä.

Lakanakangas ei varmaan käy. Meillä on revenneitä lakanoita.

[QUOTE="a p";25398546]Kiitos kivasta vinkistä. Kuopuksen paidoissa on aika monta, jotka on hihoista kuluneet ja rumaksi venähtäneet. Ehkä niistä voisi aloittaa. On mulla omiakin reikäisiä pari, miehellä kyllä eniten, mutta en ole varma luopuuko se niistä.

Lakanakangas ei varmaan käy. Meillä on revenneitä lakanoita.[/QUOTE]

revenneistä lakanoista joko lapsille lakanoita tai tyynyliinoja, keittiöön arkikäyttöön "servettejä" (ei nättejä mutta kyllä niihin lasten kasvot pyyhkii), tai sitten siivousriepuja. Ei haittaa heittää pois vaikka uuninpesun jälkeen.

[QUOTE="a p";25398546]Kiitos kivasta vinkistä. Kuopuksen paidoissa on aika monta, jotka on hihoista kuluneet ja rumaksi venähtäneet. Ehkä niistä voisi aloittaa. On mulla omiakin reikäisiä pari, miehellä kyllä eniten, mutta en ole varma luopuuko se niistä.

Lakanakangas ei varmaan käy. Meillä on revenneitä lakanoita.[/QUOTE]
Käy lakanakangaskin. Mä olen heittänyt vanhoja lakanoita värinapin kanssa pesukoneeseen, leikannut värjäyksen jälkeen matonkuteiksi ja virkannut niistä kylppäriin maton. Lakanakangasta voi käyttää myös tyynyn ompeluun sisätyynyksi. Näin voi ommella siihen erikseen päällisen haluamastaan kankaasta ja ommella käsin sopivasta kohtaa, jolloin tyynynpäällisen voi irroittaa ja pestä ilman, että kaikki täytteet on otettava ensin talteen.

Esim tässä pikkumatossa tuo vaaleanvihreä on vanhaa, värjättyä lakanaa:

matto.jpg

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="a p";25397888]Lasten piirrustukset ja askartelut. [/QUOTE]
Ota niistä kuvat ja säästä vain ihan parhaat. Digikuvat menevät pieneen tilaan, muistikortti, tikku tai levy vie pienen tilan verrattuna piirustus ja askartelunivaskaan. Meillä on käytännössä lähinnä jouluaskartelut säästetty.

- Harrastusvälineet kiertävät lapselta toiselle, joten ei tarvita jokaiselle omia.

- Vaatteet heti kiertoon, kun omassa perheessä ei ole enää käyttöä. Rikkinäiset, tahraiset ja lumppuuntuneet roskiin.

- Pikkukrääsä menee roskiin. Synttärikutsut roskiin. Joulukortit, synttärikortit roskiin. Maksetut laskut roskiin. Vakuutuspaperit, tiliotteet roskiin tai sähköisenä jolloin eivät vie tilaa yhtään.

- Luetut lehdet roskiin tai kiertoon. Kirjoja välillä karsitaan kirppikselle.

- Tyhjät pakkaukset ovat roskia!

- Pehmoleluja voi silloin tällöin karsia ja säilyttää vain ne rakkaimmat

- Ylipäätään jos ei ole yli vuoteen tarvinnut jotain tavaraa tai muistanut sen olemassaoloa, niin todennäköisesti et sitä tarvitsekaan.

Sitten meillä on hirveä kasa tavaraa, jota olen raahannut kirppiksiltä mutta jota kukaan ei olekaan koskaan käyttänyt. Vaatteita, kenkiä (jos lapset eivät ole mukana koko ei sitten sovikaan tai se ei kelpaakaan kenellekään). Harrastusvälineitä.

[QUOTE="mee";25398646]- Harrastusvälineet kiertävät lapselta toiselle, joten ei tarvita jokaiselle omia.
[/QUOTE]
No kyllä käytännössä tarvitsevat kukin omat, jokaisella on eri kokoinen jalka -> jokaisella omat luistimet, omat monot, pituuden takia omat sukset ja sauvat, omat luistelukypärät (pahimmillaan on jokaisella samana päivänä eri tahoilla ne luistelut, ei pysty vaihtamaan päivän aikaan toiselta toiselle), jokainen tarvitsee pyöräilykypärän jne. Sinällään ne kyllä kiertävät lapselta toiselleen, mutta jokaiselle joutuu yhtäaikaa olemaan omansa, pahimmillaan niitä välikoon luistimia ja monoja on odottamassa ilman käyttäjää, että on sopiva sitten seuraavalle käyttäjälle vuoden päästä. Turha niitä on tuon ajan takia myydä ja sitten etsiä vaivalla uudet tilalle

[QUOTE="a p";25398683]Sitten meillä on hirveä kasa tavaraa, jota olen raahannut kirppiksiltä mutta jota kukaan ei olekaan koskaan käyttänyt. Vaatteita, kenkiä (jos lapset eivät ole mukana koko ei sitten sovikaan tai se ei kelpaakaan kenellekään). Harrastusvälineitä.[/QUOTE]

kierrätyskeskukseen, tai Fidaan tms. Harrastusvehkeet menee varmaan huutiksessa.

[QUOTE="a p";25398683]Sitten meillä on hirveä kasa tavaraa, jota olen raahannut kirppiksiltä mutta jota kukaan ei olekaan koskaan käyttänyt. Vaatteita, kenkiä (jos lapset eivät ole mukana koko ei sitten sovikaan tai se ei kelpaakaan kenellekään). Harrastusvälineitä.[/QUOTE]

Viet sen sitten takaisin sinne kirppikselle, myyt siellä. Kuulostaa, että sinulla riittää myytävää ;)

Mä ostin just hiljattain kuopukselle kirppikseltä housut. Jos ne eivät olisi mahtuneet/kelvanneet, olisin vienyt seuraavalla kirppiskerralla takaisin. Käyn useimmiten Fidan, UFF:n ja Pelastusarmeijan kirppareilla ja nehän ottavat vastaan tavaroita ja vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25398619:
Käy lakanakangaskin. Mä olen heittänyt vanhoja lakanoita värinapin kanssa pesukoneeseen, leikannut värjäyksen jälkeen matonkuteiksi ja virkannut niistä kylppäriin maton. Lakanakangasta voi käyttää myös tyynyn ompeluun sisätyynyksi. Näin voi ommella siihen erikseen päällisen haluamastaan kankaasta ja ommella käsin sopivasta kohtaa, jolloin tyynynpäällisen voi irroittaa ja pestä ilman, että kaikki täytteet on otettava ensin talteen.

Esim tässä pikkumatossa tuo vaaleanvihreä on vanhaa, värjättyä lakanaa:

matto.jpg

Onpa tosi kiva matto.

Tiedätkö mitään tapoja käyttää vanhoja pyyhkeitä? Meillä on paljon sellaisia reilu 10-20 vuotta vanhoja jotka alkavat olla harmaita (pitäisi olla valkoisia). Olisi kiva joskus ostaa uusia ja heittää vanhoja pois, siis käyttää ne jotenkin.

Yhteistyössä