Jotenkin... törkee kommentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Veljeni vaimoineen on meidän nuorimman lapsen kummeja ja heille on aina lahjojen ostaminen ollut jossain määri pakkopullaa. Viime tipassa ja pääasia se, että kunhan löytyy jotain mahdollisimman äkkiä, vähällä vaivalla ja mitä halvempaa sen parempi.

Ja ei - en nyt tarkoita, että lapseni pitäisi saada jotain kallista ja liipalaapa muuta sontaa mitä kohta joku keksii sanoa. Lähinnä se harmittaa, kun se on aina heille niin pakollista ja lahjahan voisi olla vaikka ilmainen kunhan siinä olisi ajatusta. Tai ajatuksella hankittu siis.

No nyt heillä on itselläänkin sitten lapsi, vielä alle 1v. Nyt tämä veljeni vaimo kyseli, että mitä ostaisivat meidän kuopukselle synttärilahjaksi niin veljeni kommentoi että "jos sovitaan, että me ei osteta heikille mitään niin teiän ei tartte ostaa matille". Puoliksi toki leikillään, mutta tiedän että jos sanoisin että no sehän sopii niin sehän sopisi.

Olivat jouluna kuulemma pohtineet, että ois fiksua ihmisten antaa lahjat rahana niin sit vois vaan ostaa ite mitä tarttee (eli toisinsanoen ei oikein mitään vaan kaikki säästöön).

Ymmärrän, että toiset on nuukia, mutta joku raja kai siinäkin. Ja tossa joo vanhemmat säästäis lahjojen ostamisen, mutta se ei varmaan lapsesta ois kivaa.

Turhis avaus, mutta oli pakko pohtia ääneen tänne kun en muualle kehtaa.

No ei sitä yksivuotiasta varmaan vielä niin hirveesti osais harmittaa, vaikkei se synttärilahjaa saiskaan. Kyllä mua välillä ihmetyttää kun joka reissusta pitää kantaa sukulaisen 1-vuotiaalle tuliaista, ihan niin kuin se niistä tuliaisista mitään ymmärtäis :)

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
No ei sitä yksivuotiasta varmaan vielä niin hirveesti osais harmittaa, vaikkei se synttärilahjaa saiskaan. Kyllä mua välillä ihmetyttää kun joka reissusta pitää kantaa sukulaisen 1-vuotiaalle tuliaista, ihan niin kuin se niistä tuliaisista mitään ymmärtäis :)

Joo ei sitä 1vuotiasta. Tosin kyllä silti minusta on kiva sille 1vuotiaallekin se lahja antaa ja juhlat järjestää. Mutta oma lapseni ei ole 1v ja tässä oli kyse siitä, että hänkään ei siis saisi tuolla teorialla lahjaa. Ja ei ole pakko siis ostaa lahjaa, mutta oli kyllä tosiaan minusta asiaton kommentti. Vai pitäisikö todeta, että "tehdäänkö niin että teidän ei tarvi tulla meille kahville niin mekään ei sitten tulla teille". Säästyis paljon aikaa ja vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Eikä tuo rahalahjaideakaan välttämättä huono oo. Tosi monissa perheissä ostetaan lahjoja vain lapsille ja aikuisille ehkä yhdet paketit, jos niitäkään.

No minä ainakin annoin jouluna heidän lapselleen neljä lahjaa (jotka kyllä ihan tarpeeseen menivät) mutta olin ostanut ne vähitellen alennuksista ja tarjouksista ja maksanut niistä yhteesä 16e. Olisikohan siis ollut ok antaa 16e lapselle joululahjaksi? Lahjojen arvo oli jossain 40e kieppeillä.

hm. ei minusta vaikuta nuukalta jos oikein kysytään että mitä ostetan. nuukat ihmiset antavat nurkistaan jotain pois mitä eivät itse tarvitse. tai ostavat tarjouskorista 2 euron paidan lapselle.

ettei vaan ole niin, että sinä olet niitä mammoja, joilla on lista lastensa toiveista ja ne ovat kaikki tyyliin 50 euroa...

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
hm. ei minusta vaikuta nuukalta jos oikein kysytään että mitä ostetan. nuukat ihmiset antavat nurkistaan jotain pois mitä eivät itse tarvitse. tai ostavat tarjouskorista 2 euron paidan lapselle.

ettei vaan ole niin, että sinä olet niitä mammoja, joilla on lista lastensa toiveista ja ne ovat kaikki tyyliin 50 euroa...

Paskat. En todellakaan ole. En ylipäätään ikinä edes kehtaa sanoa mitään juurikin sen takia, koska ihmiset ostaa niin eri hintaista. Sanonkin yleensä jotain, että vaatetta tai lelua, tykkää hello kittysta tms.

Mutta kun heitlä puhelinsoitot on olleet muutamina vuosina pari päivää enne joulua tyyliä "sano nyt sit hemmetin äkkiä että mitä me ostetaan kun en täällä kaupassa kauaa pyöri enkä todellakaan ala itse miettiä että mitä sille ostetaan". Ei harmittais sua vai? Mieluummin ei osta mitään, jos kerran se on pakkopullaa. Lahjoja ei PIDÄ ostaa, ne annetaan antamisen halusta. Kuten itse ole heidän lapselleen antanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Paskat. En todellakaan ole. En ylipäätään ikinä edes kehtaa sanoa mitään juurikin sen takia, koska ihmiset ostaa niin eri hintaista. Sanonkin yleensä jotain, että vaatetta tai lelua, tykkää hello kittysta tms.

Mutta kun heitlä puhelinsoitot on olleet muutamina vuosina pari päivää enne joulua tyyliä "sano nyt sit hemmetin äkkiä että mitä me ostetaan kun en täällä kaupassa kauaa pyöri enkä todellakaan ala itse miettiä että mitä sille ostetaan". Ei harmittais sua vai? Mieluummin ei osta mitään, jos kerran se on pakkopullaa. Lahjoja ei PIDÄ ostaa, ne annetaan antamisen halusta. Kuten itse ole heidän lapselleen antanut.

Toiset ei osaa tai vaan tykkää lahjojen ostelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
:o Miksi näistä kummeista ja lahjoista tehdään niin usein ongelma? Ei kummin tehtävä ole olla mikään lahja-automaatti.

PEESI!! Mammoille tuntuu olevan vaikee tajuta, ettei se kummilapsi mene (vanhempien)lahjatoiveineen oman edelle.

Siis...? Miten te onnistuittekin vääntämään tämän joksikin lahja-automaattihommaksi tms. paskaa mistä tässä ei ole kyse. Kyse on siitä, että meidän lapsille ei kenenkään ole pakko ostaa mitää lahjaa. Ei kallista eikä halpaa. Lasta ei ole kenenkään pakko viedä myöskään metsäretkelle ellei halua tms. Kyse oli siitä, että minusta on törkeää jakaa noita kommentteja.

Itse en ole edes heidän lapsensa kummi, mutta olen ihan omasta halustani ostanut heidän lapselleen jo läjäpäin lahjoja. Miksi? Siksi, että minusta lahjojen antaminen on kivaa ja saan siitä itselleni hyvän mielen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
:o Miksi näistä kummeista ja lahjoista tehdään niin usein ongelma? Ei kummin tehtävä ole olla mikään lahja-automaatti.

PEESI!! Mammoille tuntuu olevan vaikee tajuta, ettei se kummilapsi mene (vanhempien)lahjatoiveineen oman edelle.

Tässä ei muuten ollut mitenkään kyse siitä, että he on kummeja. Kunhan mainitsin sen.

Ja heiltä on näitä kommentteja tullut aina. Jo ennen kuin heillä oli tuota kummilasta ja jo ennen kuin heillä oli omaa lasta.

Siis...? Miten te onnistuittekin vääntämään tämän joksikin lahja-automaattihommaksi tms. paskaa mistä tässä ei ole kyse. Kyse on siitä, että meidän lapsille ei kenenkään ole pakko ostaa mitää lahjaa. Ei kallista eikä halpaa. Lasta ei ole kenenkään pakko viedä myöskään metsäretkelle ellei halua tms. Kyse oli siitä, että minusta on törkeää jakaa noita kommentteja.

Itse en ole edes heidän lapsensa kummi, mutta olen ihan omasta halustani ostanut heidän lapselleen jo läjäpäin lahjoja. Miksi? Siksi, että minusta lahjojen antaminen on kivaa ja saan siitä itselleni hyvän mielen.

Mä en ymmärrä mitä törkeää siinä on. On ollut jouluja ja joka synttärit on tilanne ettei kaikki kummit laita mitään, mutta ei ne mitään lahja-automaatteja olekaan! Enkä kertaakaan ole marmattanut että kun ei ole lahjaa tullut, turha sitä kovia postimaksuja maksaa ja laittaa jos ei muutenkaan hirveästi rahaa ole. Ja ONNEKSI en ole kenenkään kummi ja toivon mukaan en tule olemaankaan. On ne lahjan ostot kyllä pakkopullaa kun miehellä sattuu kummilapsi olemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en ymmärrä mitä törkeää siinä on. On ollut jouluja ja joka synttärit on tilanne ettei kaikki kummit laita mitään, mutta ei ne mitään lahja-automaatteja olekaan! Enkä kertaakaan ole marmattanut että kun ei ole lahjaa tullut, turha sitä kovia postimaksuja maksaa ja laittaa jos ei muutenkaan hirveästi rahaa ole. Ja ONNEKSI en ole kenenkään kummi ja toivon mukaan en tule olemaankaan. On ne lahjan ostot kyllä pakkopullaa kun miehellä sattuu kummilapsi olemaan...

Siis törkeää on se tapa, että soitetaan ja meltotaan puhelimessa että nyt sit keksit jotain kun he itse kokevat jotain pakkoa ostaa. Soittaisivat ja sanoisivat, että tuumattiin nyt ettei osteta mitään kun ei olla oikein lahjojen ostaja tyyppiä.

Ja sitten tuo uusin kommentti, että "jos me ei osteta mitään niin ei teidänkään tarvi". Miten meidän lahjojen osto liittyy siihen, että ostetaanko me heidän lapselle. Ja vielä, kun sanoi ettei meidänkään TARVI. Eli itse kokevat, että lahjoja on pakko ostaa. Itse ehdin ostaa heidän lapselleen varmaan monta juttua vielä ennen kuin hänellä edes on ekaa synttäriä.

Kyllä minä ymmärrän mitä ap ajaa takaa. Ilmeisesti jotkut eivät osaa lukea muuta kuin "lahjoja lapsille" ja pitää vetää se herne nenään. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ihmisten tulisi kieltäytyä kummiudesta, jos ei lapsi kiinnosta sen vertaa, että jaksaisi tämä lahjaan panostaa vaikka kaksi minuuttia. Eikä tosiaan ole pakko olla mikään hieno lahja, tulee vaikka ilman kunhan tulee kylään ja keksii lapselle jotain mikä tätä ilahduttaa.

Miksi pitää koittaa luikerrella irti niistä lahjoista? Ja miksi pitää narista ja valittaa niinkuin sen lahjan hankkiminen olisi maailman isoin vaiva. Kyllä minuakin vituttaisi jos on kummeille noin vaikeaa. Ei meilläkään lapsen kummit kaikki aina edes osta lahjaa mutta mitään tuollaista valittamista ja vinkumista ei myöskään tule. Edelleenkin, jos ei nappaa se kummius yhtään, niin sanoo nätisti ei silloin kun pyydetään.

No susta ehkä. Ei kaikista. En mäkään tykkää ostaa lahjoja, varsinkaan jos ei ole mitään toiveita. Mistä mä tiedän, mitä se lapsi tarvitsee ja haluaa, tai mitä sillä jo on, jos mitään ei toivota? Kyllä mullekin lahjojen ostaminen on vähän pakkopullaa.

Miten toi liittyy tähän, että sä olet jo ostanut lahjoja läjäpäin? Toistenkin sitten pitäisi vai? Musta olis ihan hyvä sopimus, ettei kumpikaan osta kummallekaan tai tosiaan antaa rahana, niin saa lapsi sitä mitä tarttee eikä mitä tahansa pakosti ostettua.

Voisiko olla niin, että kokevat lahjan ostamisen pakkona juuri siksi, kun olet itse "ostanut heidän lapselleen läjäpäin lahjoja"? Ehkä yrittivät vihjata sinulle että lopettaisit tuon ostelun ehdottamalla ettei kumpikaan lahjoisi toisen lapsia?

Yhteistyössä