Jotenkin surullista luettavaa nämä joulunviettojutut

  • Viestiketjun aloittaja erakoiden maa
  • Ensimmäinen viesti
erakoiden maa
Halutaan viettää joulu vain oman perheen kesken, johon ei mitenkään kuulu sisarukset, eikä omat vanhemmat vain mies, vaimo ja lapset. Ei muka jakseta vieraita. Itse muistan ainakin nuoruuden jouluna just lämmöllä siksi, että silloin nähtiin sukulaisia ja se on ehdottomasti joulussa parasta. Jouluaatto me tosin vietettiin vain oman perheen kesken, mutta joulupäivänä ja tapaninpäivänä sitten vierailtiin isovanhemmilla tai sitten tuli serkkuja meille joulupyhiksi kylään tai itse menin serkkujen luokse.
Itse suren sitä, että omilla lapsillani ei ole ainuttakaan serkkua, eikä niitä varmaan ikinä tulekaan. Meille tulee jouluaattona sisarukseni ja tätini miehen kanssa, ei tulisi mieleenkään viettää joulua pelkästään lasten kanssa, kun niin saa viettää muita iltoja vuodesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
-.-
Mä en taas ymmärrä niitä ihmisiä jotka ei ymmärrä että on erilaisia tapoja.

Joulu pitää viettää niiden ihmisten kanssa joiden seurassa on hyvä olla. Miksi pitäisi pyytää jouluksi koti täyteen sukulaisia joiden kanssa ei mahdollisesti ole muutenkaan tekemisissä tai muuten vaan tulla toimeen? Vain koska on joulu, mutta miksi?
 
nennnna
Mun mielestä jouluna kuuluu tavata sukulaisia, jos nyt ollaan edes jonkinlaisissa väleissä. Sehän joulusta just tekeekin erityisen. Kaikkina muina juhlapäivinä ja vaikka vuoden jokaisena päivänä voi juhlia kavereiden kanssa. Ei tarkoita tietenkään että pitäisi päiväkausia viettää sukulaisten kanssa yhdessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Meille tulee jouluna kaksitoista aikuista ja kahdeksan lasta, perhettä kolmessa polvessa suorassa linjassa sekä väärän koivun takaa. Perheen yhteinen joulu kiertää vuoroon eri huusholleissa, tehdään ruoat nyyttärimeiningillä. Loppuyöksi jakaannutaan pariin taloon, toisessa lapset ja iltauniset aikuiset siskonpedissä, toisessa yömyöhästä tykkäävät aikuiset pelaamassa ja hoilaamassa sing staria.
 
vivv
Meillä vietetään joulua yhdessä kolmessa sukupolvessa. Aatonaaton valmistelut sujuvat naisporukalla, miehet lähteävät pois jaloista lasten kanssa. Aattona on koko poppoo kasassa ja joulua vietetään yhdessä jopa anoppi (yksinäinen ja mies ainoa lapsi) mukana. Sitten joulupäivänä on perheiden oman joulun vuoro. Tapanina puolestaan kyläillään kutsutuissa paikoissa.
 
vierass
Aikoinani kutusuin miehen siskoa perheineen ja paljon väkeä muutenkin, jäi kun siskoni sairaanhoitajan ei koskaan ehtinyt ja miehen sisko perheineen tulee passattavaksi, tikkua laiteta asioiden eteeen ristiin, että enpä viitsi enää passata koko aattoa, anoppi käy pukkia kattomassa ja kahvilla. Omat vanhempani eivät ole mahdollisia vieraita ja sisko on edelleen joulun töissä.
 
kksdf
Itse syön kinkun sijasta kalkkunaa, sääli jos muut joutuu aina vain samaa syömään.
Itse laitan jouluna töllön kiinni, sääli jos muilla se huutaa aina vain päällä.
Itse teen ainakin kolme lasta, sääli jos muilla joudutaan tyytymään vähempään.
Itse käyn saunassa lähes päivittäin, sääli jos muut ei pääse saunasta nauttimaan.
Itse uin jouluna avannossa, sääli jos muilla ei tätä mahdollisuutta ole.
 
mielenkiintoista
Juu, kyllä se mielestäni jotain kertoo jos ei edes lasten vuoksi jaksa kerran vuodessa appi - ja omia vanhempiaan (plus muuta sukua ja jopa ystäviä)
Siis sun mielestä meidän esim. pitäisi pyytää meidän 60 neliön asuntoon joulunviettoon appivanhemmat ja meidän sisarukset molemmilta puolin ja lisäksi vielä ystäviäkin?

hmm.. Meidän lapselle tulisi varmaan tosi onnellinen joulu. Anoppini miesystävä on aivan rapajuoppo, saattaa siis ihan paskoa housuunsa. Anoppikaan ei sylje kuppiin. Oma isäni on alkoholisti joka on siis kaikki vapaapäivänsä kännissä. Että lasten takiako kutsuisin heidät kotiini?
 
Siis sun mielestä meidän esim. pitäisi pyytää meidän 60 neliön asuntoon joulunviettoon appivanhemmat ja meidän sisarukset molemmilta puolin ja lisäksi vielä ystäviäkin?

hmm.. Meidän lapselle tulisi varmaan tosi onnellinen joulu. Anoppini miesystävä on aivan rapajuoppo, saattaa siis ihan paskoa housuunsa. Anoppikaan ei sylje kuppiin. Oma isäni on alkoholisti joka on siis kaikki vapaapäivänsä kännissä. Että lasten takiako kutsuisin heidät kotiini?
En mä nyt tarkoita pelkästään joulua vaikka se kuvaava esimerkki onkin. Minusta näitä perheitä joilla ei ole tukiverkkoja (mummolat kaukana tai välit huonot) on vaan tosi paljon, harva se päivä joku kirjoittaa kuinka ei ole ketään kuka hoitaisi lapsia ja tukiperhettä vailla on ollut jo pitkään.
Kaikilla on omat tilanteensa ja persoonansa joten ymmärrän kuitenkin.
 
mielenkiintoista
En mä nyt tarkoita pelkästään joulua vaikka se kuvaava esimerkki onkin. Minusta näitä perheitä joilla ei ole tukiverkkoja (mummolat kaukana tai välit huonot) on vaan tosi paljon, harva se päivä joku kirjoittaa kuinka ei ole ketään kuka hoitaisi lapsia ja tukiperhettä vailla on ollut jo pitkään.
Kaikilla on omat tilanteensa ja persoonansa joten ymmärrän kuitenkin.
Täällä vaan suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä että joulu pitää viettää yhdessä, oli tilanne mikä hyvänsä.

Ihmisiltä puuttuu taito ymmärtää ja nähdä asioita laajemmin kuin ne asiat on omassa elämässä.

Jokainen siis viettäkööt joulun niinkuin parhaaksi näkee. Harva varmaan ihan vittumaisuuttaan vaan jättää jonkun yksin.
 
Täällä vaan suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä että joulu pitää viettää yhdessä, oli tilanne mikä hyvänsä.

Ihmisiltä puuttuu taito ymmärtää ja nähdä asioita laajemmin kuin ne asiat on omassa elämässä.

Jokainen siis viettäkööt joulun niinkuin parhaaksi näkee. Harva varmaan ihan vittumaisuuttaan vaan jättää jonkun yksin.
Samaa mieltä olen. Mutta joskus vois ihmiset miettiä, että miksi sitä tukiverkkoa ja hoitoapua ei ole. Normaalissa ihanteellisissa tilanteessa lapsi kuuluu ydinperheen lisäksi myös sukuun ja heihin kannattaa pitää yhteyttä ;o
 
puolustelija
Täällä vaan suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä että joulu pitää viettää yhdessä, oli tilanne mikä hyvänsä.

Ihmisiltä puuttuu taito ymmärtää ja nähdä asioita laajemmin kuin ne asiat on omassa elämässä.

Jokainen siis viettäkööt joulun niinkuin parhaaksi näkee. Harva varmaan ihan vittumaisuuttaan vaan jättää jonkun yksin.
No jaa a. Kyllä täällä niitäkin vinkujia on tullut vastaan, että kun se anoppi (tai joku muu lähisukulainen) vaan nyt sitten niin ei millään sovi MEIDÄN jouluun jne. Melkeen sitä vois sanoo, että vittumaisuuttaan jättää yksin.

Kyllä kaikki asiaa sen verran laajemmin pystyy käsittään, että jos jonku vanhemmat on rapajuoppoja, että niitä ei välttämättä haluta omaan kotiin ryyppäämään. Sitä vaan ei jaksais jokaista hemmetin yksityiskohtaa tuoda esiin, kun kirjottelee tänne (tähän tyyliin):

Mun mielestä joulu kuuluu perheelle!

paitsi tietenki, jos joku perheestä on juoppo niin sen voi ehkä jättää pois, siis sikäli mikäli ei osaisi olla juomatta sitten meillä niin ja tosiaan jos nyt joku onkin sairaalassa juuri silloin jouluna, niin ehkä sekin sitten olisi niin ymmärrettävää ja tosiaan jos joku ei sitten haluakkaan osallistua, niin tosiaan sitten niin ymmärrän, jos viettää vaan perheen kesken ja tosiaan jos nyt sitten ei oo ne sukulaiset mitenkään yksinäisiä sillon jouluna niin voihan sen tietoisen päätöksen itse tehdä, että ei niin välttämättä ole pakko viettää sitä koko suvun kesken ja tosiaan jos asuu 20 neliön yksiössä niin sinnehän ei välttämättä suku mahdu tosiaan niin...

got it?
 
vieras,.
Vieraita ei jakseta, jopa lasten isovanhemmat lasketaan vieraiksi. Eihän ne perhettä olekaan. Ei hyväksytä mummoja ja ukkeja edes kahvittelemaan jouluna, ja sitten arkena itketään kun isovanhemmat ei joka käänteessä ole ottamassa yasmiina-yessicaa hoitoon kun vanhemmat haluavat vähän omaa aikaa.

Toisin sanoen kyllä ne mummot kelpaa hoitajiksi silloin kun lapsen vanhemmille sopii, mutta muuten ei niitä mummoja sitten siedetä silmissäkään.
 
Vier
Juu, kyllä se mielestäni jotain kertoo jos ei edes lasten vuoksi jaksa kerran vuodessa appi - ja omia vanhempiaan (plus muuta sukua ja jopa ystäviä)
Missä on sanottu että joulun vietto oman perheen kesken= sukulaisia ei tavata ollenkaan? :D
Sukulaisia ja ystäviä ei siis voi tavata muulloin kun jouluna? :D:D Meillä on suvulla tapana kokoontua mm. juhannuksena - ja pääsiäisenä. Ai mutta ei niitä voi laskea, kun ei ole JOULU......
 
vieras,.
Missä on sanottu että joulun vietto oman perheen kesken= sukulaisia ei tavata ollenkaan? :D
Sukulaisia ja ystäviä ei siis voi tavata muulloin kun jouluna? :D:D Meillä on suvulla tapana kokoontua mm. juhannuksena - ja pääsiäisenä. Ai mutta ei niitä voi laskea, kun ei ole JOULU......
Tyypillistä saivartelua taas. Nyt oli kyse joulusta, ei juhannuksesta tai pääsiäisestä :headwall:
 
aaaaaaaaaaaaaarhhhhhh
Halutaan viettää joulu vain oman perheen kesken, johon ei mitenkään kuulu sisarukset, eikä omat vanhemmat vain mies, vaimo ja lapset. Ei muka jakseta vieraita. Itse muistan ainakin nuoruuden jouluna just lämmöllä siksi, että silloin nähtiin sukulaisia ja se on ehdottomasti joulussa parasta. Jouluaatto me tosin vietettiin vain oman perheen kesken, mutta joulupäivänä ja tapaninpäivänä sitten vierailtiin isovanhemmilla tai sitten tuli serkkuja meille joulupyhiksi kylään tai itse menin serkkujen luokse.
Itse suren sitä, että omilla lapsillani ei ole ainuttakaan serkkua, eikä niitä varmaan ikinä tulekaan. Meille tulee jouluaattona sisarukseni ja tätini miehen kanssa, ei tulisi mieleenkään viettää joulua pelkästään lasten kanssa, kun niin saa viettää muita iltoja vuodesta.
Miten vaikea se on käsittää, että ihmiset on erilaisia? Kenenkään ei ole pakko jaksaa jotain sukulaisiaan vain siksi että on satuttu syntymään samaan sukuun. "Ei muka jakseta vieraita". Niin? Toiset meistä kun ei oikeasti jaksa. Kun toisille ne joulunpyhät on harvinaisia lepopäiviä muuten hektisen elämän keskellä. Toiset tapaa niitä sukulaisiaan muuten, vaikka syntymäpäivillä tai muuten arjessa ja joulun voi viettää lähimmäistensä kanssa rauhassa ilman mitään edustamista.

Joku tuolla sanoi aiemmin, että joulu tulee viettää sellaisten ihmisten kanssa joiden seurassa on hyvä olla ja sen paremmin ei mun mielestäni asiaa voi sanoakaan.
 

Yhteistyössä